Hämta hem bil från Tyskland.

quisse
12 oktober 2012 · 8 Inlägg

Hejsan!

Några som vet vad totalkostnad blir om man plockar hem en bil från Tyskland med allt?

volvodrajvor
12 oktober 2012 · 313 Inlägg

Beror på vad bilen kostar

Volvo C70 T5 "RR70" (2000)
quisse
13 oktober 2012 · 8 Inlägg

Hade tänkt hämta hem en corsa gsi från tyskland av den gamla modellen.
Dom ligger väl på 30papp i inköpspris

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
13 oktober 2012 · 14 077 Inlägg

quisse skrev:
Hade tänkt hämta hem en corsa gsi från tyskland av den gamla modellen.
Dom ligger väl på 30papp i inköpspris

30000 i Sverige eller 3467 Euro i Tyskland?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
DKn
13 oktober 2012 · 535 Inlägg

Ja du här ju alla fasta kostnader så som vad bilen kostar och mat och bränsle dit. Det är kostnader du själv avgör. Sensen färjan till Tyskland (här Ja for mig) kostar 900 kr för en 24 timmars biljett tur och retur under 24 timmar, sen när du ska. Hem kostar de ytterligare 1500 att få med bilen hem med färjan. Är dyrare från Tyskland. Ja sen är du hemma och här du alla .papper på bilen sa du slipper beställa något. Så kan du räkna med ca 2500 kr.
inregning, kontroll bes, skyltarna.
Här du inte med allt på papperna så kan du få väga bilen, kontrollera hur mycket de.rymmer i tanken. Så var noga så alla papper är med.
För är vissa papper inte med. Så här du köpt dig en dyr trädgårds ut smykning.
Just de Ja du försäkringen på bilen för att få köra hem den tillkommer också. Lansforsakringar här Ja för mig tar 1800 kr för 30 dagar. Kan ej ta mindre. Men då är det bara trafik. Och 9000 kr för hel försäkring. Men för att få ta hel försäkring så måste man vara kund hos.dom sen innan, de behöver man inte för att ta trafik. Dom får inte neka dig enligt lag eller något med den. För dom ville inte låta mig ta trafik. Men med lite tjat så gick de visst.

Hoppas detta inte är allt för.rörigt att läsa. Sitter nämligen på dass med min HTC telefon. Och den skriver lite med punkter och ändrar ord som.den tycker passar

Senast redigerat av DKn (13 oktober 2012)

dawwe ...has left the building...
13 oktober 2012 · 4 474 Inlägg

Inte många rätt här inte...Att köpa bil i Tyskland är ENKELT.När du väl hittat ditt objekt o beslutat dig för att köpa är steg 1 att besluta sig för hur man skall betala, kontant eller via bank överföring. Steg 2 är att avgöra om det räcker med trafikförsäkring eller om man vill ha bättre skydd. Vill man ha bättre skydd än bara trafik så ordnar man detta i Sverige, försäkringen tecknas via chassienr o kostade i somras 3000kr för 30 dagars helförsäkring, från LF. Om trafik är tillräckligt så behöver man INTE köpa en sådan försäkring i Sverige, trafik försäkring är nämligen obligatoriskt att köpa till när man köper "exportskyltarna" i Tyskland. Gällande exportskyltarna så köper de allra flesta de billiga (typ 120€ för 5 dagar) gula (om jag minns rätt!) skyltarna, dessa gäller dock av någon anledningen INTE i Sverige, men som sagt många kör hem med dessa. De man bör köpa är de "röda 30-dagars skyltarna", dessa kostar dock mer, vet ej hur mycket. Mer info om vilka skyltar som gäller osv hittar man på Transportstyrelsens hemsida. En mycket viktig sak att tänka på är att man får med ORIGINAL "briefets" båda delar (detta är den tyska motsvarigheten till ägarbeviset), utan dessa två i original kommer man INTE kunna regga bilen i Sverige. Kostnaden för att hämta hem en bil varierar, men jag kan ge ett exempel:
Resa till Tyskland: ca 1300
Skyltar: ca 1200
Bensin hem: ca 1900
Färja + bro: ca 900
Ansökan om ursprunkskontrol inkl tillf. reg: ca 1100
Regbes: ca 1700
Kontrollbes: 320

Så cirka 6000kr får man räkna med, om man hämtar en bil typ 60 mil "ner" i Tyskland o bor i mellersta Sverige, bor man i skåne blir bensinkostnaden ungefär hälften, så klart beroende på hur mycket bilen drar oxåsmile.

Senast redigerat av dawwe (13 oktober 2012)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
DKn
13 oktober 2012 · 535 Inlägg

Inte många rätt? gjorde detta för 6 månader sedan. Dock helt onödigt att skriva att han kan köra hem på dom gula skyltarna. För dom gäller inte i Sverige, så vad händer ifall han smäller när han kommit hit då. Ska han tycka jaja sådant som händer Ja får åka ner och köpa en till.
Och ursprungskontroll kostar 700 kr + 450 kr för tillfällig reg.
Men eftersom du tycker att han inte ska skaffa försäkring för man kan ju köra hem på dom gula så behöver han ju inte tillfällig, och tar han tillfällig kan han ligga gärna ta försäkring från början så han får köra när han kommit hem. Utan att betala mycket mera i försäkring, när den ej är inreggad

dawwe ...has left the building...
13 oktober 2012 · 4 474 Inlägg

Öh..du måste ha trafikförsäkring, den måste köpas till i Tyskland, du får inte köpa skyltar annars. Detta gällde i juli i år o gällde säkerligen när du var nere... Lustigt nog så gäller de gula i tex Danmark. Vi gjorde denna "resa" i somras, med gula skyltar, och dubbel-trafik försäkring eftersom vi köpte till helförsäkring från Sverige. Hade något hänt så hade alla försäkringar gällt, både den svenska helförsäkringen (som gäller i 30 dagar) samt den tyska trafikförsäkringen (5 dagar!). Sen finns det ju andra anledningar än trafikolycka till varför vi köpte till helförsäkring, stöld tex under tiden som bilen görs klar för trafik i Sverige. Att vi valde till tillfällig registrering var bara mest för att kunna köra bilen utan strul till/från regbesiktningen. Jag har ALDRIG påstått att det är OK att köra på de gula i Sverige, men köra HEM med de är det mååånga som gör, väl i Sverige rekommenderar jag tillfällig reg om man kört hem med gula skyltar, o man använder så klart inte bilen innan den tillfälliga registeringen är OK.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
quisse
15 oktober 2012 · 8 Inlägg

Men får räkna med 6000 kr för den då om alla papper finns på den?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang