Inte många rätt här inte...Att köpa bil i Tyskland är ENKELT.När du väl hittat ditt objekt o beslutat dig för att köpa är steg 1 att besluta sig för hur man skall betala, kontant eller via bank överföring. Steg 2 är att avgöra om det räcker med trafikförsäkring eller om man vill ha bättre skydd. Vill man ha bättre skydd än bara trafik så ordnar man detta i Sverige, försäkringen tecknas via chassienr o kostade i somras 3000kr för 30 dagars helförsäkring, från LF. Om trafik är tillräckligt så behöver man INTE köpa en sådan försäkring i Sverige, trafik försäkring är nämligen obligatoriskt att köpa till när man köper "exportskyltarna" i Tyskland. Gällande exportskyltarna så köper de allra flesta de billiga (typ 120€ för 5 dagar) gula (om jag minns rätt!) skyltarna, dessa gäller dock av någon anledningen INTE i Sverige, men som sagt många kör hem med dessa. De man bör köpa är de "röda 30-dagars skyltarna", dessa kostar dock mer, vet ej hur mycket. Mer info om vilka skyltar som gäller osv hittar man på Transportstyrelsens hemsida. En mycket viktig sak att tänka på är att man får med ORIGINAL "briefets" båda delar (detta är den tyska motsvarigheten till ägarbeviset), utan dessa två i original kommer man INTE kunna regga bilen i Sverige. Kostnaden för att hämta hem en bil varierar, men jag kan ge ett exempel:
Resa till Tyskland: ca 1300
Skyltar: ca 1200
Bensin hem: ca 1900
Färja + bro: ca 900
Ansökan om ursprunkskontrol inkl tillf. reg: ca 1100
Regbes: ca 1700
Kontrollbes: 320
Så cirka 6000kr får man räkna med, om man hämtar en bil typ 60 mil "ner" i Tyskland o bor i mellersta Sverige, bor man i skåne blir bensinkostnaden ungefär hälften, så klart beroende på hur mycket bilen drar oxå:).
Senast redigerat av dawwe (13 oktober 2012)
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure