Vilken delar/packningar behöver jag för att byta toplockspackning på en Volvo 244 -80

serdna
17 oktober 2012 · 102 Inlägg

Hej,
Motorn kokar på min 240 och har diagostiserat felet till att det förmodligen är topplockspackningen. Ringde en mindre verkstad och han sa att han kunnde fixa det för 3500kr om jag tog med delar. Verkar bra då de tog 7000kr på mekonomen.

Jag undrar därför vad jag behöver för delar för att byta topplockspackningen? Måste jag köpa hela satsen såsom denna http://www.skruvat.se/Packningssats-top … 11153.aspx eller räcker det med bara topplockspackningen? Behöver jag köpa nya bultar?

När han ändå ska riva upp skiten är det något mer som är värt att byta?

Tack på förhand
Anders

FLindgren
17 oktober 2012 · 5 089 Inlägg

Sotningssats och topplocksbultar.

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
serdna
17 oktober 2012 · 102 Inlägg

Måste man byta topplocksbultar?

KolGruvan
17 oktober 2012 · 1 450 Inlägg

Topp locks bultarna är sträck bultar och ska alltid bytas:)

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Cadillac123
17 oktober 2012 · 292 Inlägg

Enligt volvo själva så kan de användas upp till 4 gånger. Säkrast är ju dock att mäta dem.

Grand lux, rondellernas okrönte kung
Följ mitt turbo-sleeper bygge http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265736 :)
Volvo 740 GL "Orpen" (1990)
Xoff Volvo tönt... =)
18 oktober 2012 · 2 344 Inlägg

den bör ju verkligen planas också ifall den gått i kok...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
phille18
18 oktober 2012 · 179 Inlägg

Toppbultarna byter du bara om du vill kasta pengar i sjön. Helt onödigt. Dra dem enligt instruktion så sitter dem bra. (Gjort detta på 4 volvo turbo bilar)

Packningssats är vad du behöver (grenrör, insug, topp osv)

Har du verktygen som behövs? Momentnyckel osv

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!
KolGruvan
18 oktober 2012 · 1 450 Inlägg

Bultarna kostar inte många kronor, lika bra att byta dom, eftersom det är såkallade sträck bultar, ja själv hade iaf bytt dom

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
FLindgren
18 oktober 2012 · 5 089 Inlägg

Jag har bytt topplockspackning på tre olika bilar. den sista läckte som ett såll efter att jag inte bytt bultarna. Dom två försa gick att köra med samma bultar. Så det är ju en chansning smile

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Cadillac123
18 oktober 2012 · 292 Inlägg

Ingen chansing alls, bara att mäta dem. Har inte måtten exakt nu men det står i volvos gröna verkstads handbok.

Grand lux, rondellernas okrönte kung
Följ mitt turbo-sleeper bygge http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265736 :)
Volvo 740 GL "Orpen" (1990)
Xuri One Man Clan
18 oktober 2012 · 4 287 Inlägg

Topplocksbultarna på min gamla 940 återanvände jag 8 gånger, drog alltid angivet moment, och dom orkade ju i alla fall med 370hk utan att börja läcka å hade över 29000mil på nacken...
vad du gjorde FLindgren vet jag inte tongue

när du demonterar så ta ett skjutmått å mät så alla bultarna å lika  långa, är dom de bara dra ihop de igen.

packningar köper du billigast på folkraceshoppen.

vill du köra sneak byte av topplockspackningen klarar du dig med ventilkåpspackning, topplockspackning å packningen till vattenpumpen samt packningen mellan grenrör / främre röret.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang