Edsel 58 projektet

Tanken är att bygga ihop en billig raggarvagn som ser lagom tilltalande ut. den ska inte se förjävlig ut men får inte heller kosta någon större summa i slutändan. Då amerikanska bilar och delar stigit i pris en del de senaste åren så ser jag detta projektet som en spännande utmaning :D
  • 72 Följare
  • 96 693 Visningar
  • Projektet avslutat 12 januari 2014
-MATS- VWetgirig hobbymekare
27 december 2012 · 1 917 Inlägg

Standardborrning på 332:orna är 4.000 inches (101.6 mm)

Om du vill kan du själv läsa vidare på http://www.network54.com/Forum/74182/th … ment+Chart smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
_NordiN_
27 december 2012 · 178 Inlägg

-MATS- skrev:
Standardborrning på 332:orna är 4.000 inches (101.6 mm)

Om du vill kan du själv läsa vidare på http://www.network54.com/Forum/74182/th … ment+Chart smile

Tack, ska kika lite big_smile

roaddevil13
27 december 2012 · 33 Inlägg

_NordiN_ skrev:
är det föresten någon som vet hur man ser var det är för storlek på kolvarna? om det är original eller någon överdimension? kan ju vara en fördel att ta reda på innan jag beställer nya ringar... veven får man väl antagligen mäta med skjutmått... den kan ju vara slipad tidigare... många frågor nu... jag har ju aldrig renoverat någon riktig motor förr..... bara en Volvo B21 i skolan... men det räknas ju knappast big_smile

Vad jag har varit med om så ska överdimensionen stå instansad på toppen av kolven, t.ex. 0.030 smile

Pontiac Chieftain "Vanessa" (1956)
Plymouth Fury III Cab "Plyman" (1965)
Oldsmobile Dynamic 88 "Wanda" (1959)
_NordiN_
27 december 2012 · 178 Inlägg

roaddevil13 skrev:

_NordiN_ skrev:
är det föresten någon som vet hur man ser var det är för storlek på kolvarna? om det är original eller någon överdimension? kan ju vara en fördel att ta reda på innan jag beställer nya ringar... veven får man väl antagligen mäta med skjutmått... den kan ju vara slipad tidigare... många frågor nu... jag har ju aldrig renoverat någon riktig motor förr..... bara en Volvo B21 i skolan... men det räknas ju knappast big_smile

Vad jag har varit med om så ska överdimensionen stå instansad på toppen av kolven, t.ex. 0.030 smile

jo. såvitt jag kan se så står det inget åt det hållet... en massa andra mystiska gjutnummer osv... emn jag tar å mäster lite på dom så får vi se vad jag kommer fram till big_smile Det lutar åt att införskaffa ett raggarkit från enginekitracing.se. lika bra att byta ut alla lager å skit när man ändå håller på... så vet man ju att motorn är frisk sen big_smile

Frille500
27 december 2012 · 407 Inlägg

Kollade på mina original kolvar och på dom finns det inget instansat.
Kanske bara finns när det är överdimensionering.

//Fredrik

_NordiN_
27 december 2012 · 178 Inlägg

Frille500 skrev:
Kollade på mina original kolvar och på dom finns det inget instansat.
Kanske bara finns när det är överdimensionering.

//Fredrik

okej, tack fredrik. då kan jag nästan utgå ifrån att de är original jag har. men ska ändå kontrollmäta för säkerhets skull big_smile

_NordiN_
28 december 2012 · 178 Inlägg

veven är nu demonterad. den ser ju helt okej ut tycker jag, och behöver troligtvis inte slipas. möjligen poleras litehttps://www1.garaget.org/gallery/images/95/94939/94939-3a1bd9d610ec525665f8d3c2aedde73c.jpg
Cylinderdiametern verkar vara original.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94939/94939-a5685bafc3e83ba4c39d0c0605172e24.jpg
De mått jag fick, med en marginal på max 0,1mm är:
cylindrar 101,4mm
ramlager: 69,7mm
vevlager: 61,9mm.
jag talade med en bekant som sa åt mig att beställa alla delar från usa.. vilket skulle bli mycket billigare... men då måste jag ju räkna ut vad dessa nmått blir i tum... å det verkar svårt :S

_NordiN_
28 december 2012 · 178 Inlägg

jag lossade några avdragna pinnbultar till grenrörenhttps://www1.garaget.org/gallery/images/95/94939/94939-571750ec3c61ef91a65857f5f7e474ed.jpg
tyvärr så gick en jävel av... men kanske kan borra och ha en genomgående :S
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94939/94939-40121a5448c278b13eaf3877aad25b8d.jpg

_NordiN_
28 december 2012 · 178 Inlägg

jag passade även på att göra rent förbrännongsrummen i topparna lite.
före:https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94939/94939-a583306f36329b61d7aa28cddd3bef85.jpg
efter:https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94939/94939-0eb6267805a3d74f3d2ac82f9e6b70f0.jpg

roaddevil13
28 december 2012 · 33 Inlägg

_NordiN_ skrev:
veven är nu demonterad. den ser ju helt okej ut tycker jag, och behöver troligtvis inte slipas. möjligen poleras litehttp://www1.garaget.org/gallery/images/ … dde73c.jpg
Cylinderdiametern verkar vara original.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 172e24.jpg
De mått jag fick, med en marginal på max 0,1mm är:
cylindrar 101,4mm
ramlager: 69,7mm
vevlager: 61,9mm.
jag talade med en bekant som sa åt mig att beställa alla delar från usa.. vilket skulle bli mycket billigare... men då måste jag ju räkna ut vad dessa nmått blir i tum... å det verkar svårt :S

Det blir alltid billigare att köpa sånna här saker från USA smile hade du bara tryckt nere till vänster på ditt skjutmått hade du fått alla mått i tum direkt istället wink

Pontiac Chieftain "Vanessa" (1956)
Oldsmobile Dynamic 88 "Wanda" (1959)
Plymouth Fury III Cab "Plyman" (1965)
JohnWayne
28 december 2012 · 5 071 Inlägg

Pinnbultarna åt grenrören på dessa FE-motorer är rena mardrömmen sad

_NordiN_
28 december 2012 · 178 Inlägg

roaddevil13 skrev:

_NordiN_ skrev:
veven är nu demonterad. den ser ju helt okej ut tycker jag, och behöver troligtvis inte slipas. möjligen poleras litehttp://www1.garaget.org/gallery/images/ … dde73c.jpg
Cylinderdiametern verkar vara original.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 172e24.jpg
De mått jag fick, med en marginal på max 0,1mm är:
cylindrar 101,4mm
ramlager: 69,7mm
vevlager: 61,9mm.
jag talade med en bekant som sa åt mig att beställa alla delar från usa.. vilket skulle bli mycket billigare... men då måste jag ju räkna ut vad dessa nmått blir i tum... å det verkar svårt :S

Det blir alltid billigare att köpa sånna här saker från USA smile hade du bara tryckt nere till vänster på ditt skjutmått hade du fått alla mått i tum direkt istället wink

hahahahahaha okej... jag får väl mäta igen imorrn big_smile

_NordiN_
28 december 2012 · 178 Inlägg

JohnWayne skrev:
Pinnbultarna åt grenrören på dessa FE-motorer är rena mardrömmen sad

no shit.... men fick loss alla utom en iallafall big_smile

-MATS- VWetgirig hobbymekare
28 december 2012 · 1 917 Inlägg

roaddevil13 skrev:
hade du bara tryckt nere till vänster på ditt skjutmått hade du fått alla mått i tum direkt istället wink

lol

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
JohnWayne
28 december 2012 · 5 071 Inlägg

_NordiN_ skrev:

JohnWayne skrev:
Pinnbultarna åt grenrören på dessa FE-motorer är rena mardrömmen sad

no shit.... men fick loss alla utom en iallafall big_smile

Får se hur det går när jag ska ha bort mina. Har sprutat rostlösning på dem i några års tid nu tongue

_NordiN_
28 december 2012 · 178 Inlägg

JohnWayne skrev:

_NordiN_ skrev:

JohnWayne skrev:
Pinnbultarna åt grenrören på dessa FE-motorer är rena mardrömmen sad

no shit.... men fick loss alla utom en iallafall big_smile

Får se hur det går när jag ska ha bort mina. Har sprutat rostlösning på dem i några års tid nu tongue

jag sprutadfe rostlösare i 5 sekunder och sen fick det dra 5 minuter... och det gick ju 75% bra ungefär...så det går säkert bra för dig big_smile

_NordiN_
28 december 2012 · 178 Inlägg

-MATS- skrev:

roaddevil13 skrev:
hade du bara tryckt nere till vänster på ditt skjutmått hade du fått alla mått i tum direkt istället wink

lol

ja vad säger man...teknikens under big_smile

DieLuftWaffe
29 december 2012 · 647 Inlägg

Om den inte lossnar så kan du ta en liten borr och borra i bulten och sen en större. Så att den faller i bitar smile Fast det är lite osäkert hmm

Volvo S80 (2001)
Dodge Dart (1968)
cheva_raggare
29 december 2012 · 534 Inlägg

borra hål och slå i en torx och prova om den släpper annars får du väll borra ur den

Mercedes s124 "Diesel" (1996)
Chevrolet impala "Cruiser" (1963)
Chevrolet Impala "Airride" (1963)
Mattsson_91 Självlärd
29 december 2012 · 3 083 Inlägg

Skoj, ett riktigt projekt på en riktig bil smile. Blir nog bra när det är klart

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang