Renovering av VW Bubbla -66

Bubblan ska få sig en uppfräshning av både plattan och karossen!
  • 63 Följare
  • 211 203 Visningar
  • Projektet avslutat 23 december 2013
Hakiki
13 december 2012 · 510 Inlägg

Inte ? Så bara generatorn då ? Aa och batteri och lampor så klart smile  Bene skulle fixa de där med stavarna, så lät dom sitta kvar smile Måste köpa mig en bläster snart också så man kan börja få klart vissa saker smile

Brohmee skrev:
du behöveg inte byta startmotorn om du ska konvertera till 12volt smile mina stavar i  framvagnen.var ihopsvetsade iändarna smile

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Brohmee
13 december 2012 · 370 Inlägg

Hakiki skrev:
Inte ? Så bara generatorn då ? Aa och batteri och lampor så klart smile  Bene skulle fixa de där med stavarna, så lät dom sitta kvar smile Måste köpa mig en bläster snart också så man kan börja få klart vissa saker smile

Brohmee skrev:
du behöveg inte byta startmotorn om du ska konvertera till 12volt smile mina stavar i  framvagnen.var ihopsvetsade iändarna smile

nepp är bara det att starten.går.lite fortare på 12v så så länge du inte ska stå och köra på starten i flera minuter så går det bra smile okej smile

Kolla gärna in mit projekt, vw bubbla oval: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258193
Brohmee
13 december 2012 · 370 Inlägg

Hakiki skrev:
Inte ? Så bara generatorn då ? Aa och batteri och lampor så klart smile  Bene skulle fixa de där med stavarna, så lät dom sitta kvar smile Måste köpa mig en bläster snart också så man kan börja få klart vissa saker smile

Brohmee skrev:
du behöveg inte byta startmotorn om du ska konvertera till 12volt smile mina stavar i  framvagnen.var ihopsvetsade iändarna smile

nepp är bara det att starten.går.lite fortare på 12v så så länge du inte ska stå och köra på starten i flera minuter så går det bra smile okej smile

Kolla gärna in mit projekt, vw bubbla oval: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258193
Hakiki
13 december 2012 · 510 Inlägg

Okej, kanske är smart att kovertera när man ändår har allt nedrivet smile

Brohmee skrev:

Hakiki skrev:
Inte ? Så bara generatorn då ? Aa och batteri och lampor så klart smile  Bene skulle fixa de där med stavarna, så lät dom sitta kvar smile Måste köpa mig en bläster snart också så man kan börja få klart vissa saker smile

Brohmee skrev:
du behöveg inte byta startmotorn om du ska konvertera till 12volt smile mina stavar i  framvagnen.var ihopsvetsade iändarna smile

nepp är bara det att starten.går.lite fortare på 12v så så länge du inte ska stå och köra på starten i flera minuter så går det bra smile okej smile

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Henkix
13 december 2012 · 6 737 Inlägg

intressant detta ska ja följa smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Hakiki
13 december 2012 · 510 Inlägg

Härligt smile Välkommen!

Henkix skrev:
intressant detta ska ja följa smile

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Niknar
16 december 2012 · 199 Inlägg

Om du konventerar till 12v så behöver du även byta blinkersrelä och sätta ett motstånd till torkarmotorn annars så har du hastighet anpassad för åskregn smile. Ett motstånd kostar ca 100 kr. Sedan får du även byta laddningsrelät om det inte ingår i din nya generator. Men det är en ganska lätt operation som helhet. Om du även byter startmotorn så får du buta ut mässingsbussningen som sitter i växellådshuset som centrerar axeln till startmotordrevet.

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!
Hakiki
16 december 2012 · 510 Inlägg

Jo de viste jag smile Måste få tag i en generator först.. men startmotorn kör jag nog på samma som sitter smile  Känns som att de är lite bättre att ha 12V, om de nu skulle hände nått och om man skulle behöva start hjälp tex ..

Niknar skrev:
Om du konventerar till 12v så behöver du även byta blinkersrelä och sätta ett motstånd till torkarmotorn annars så har du hastighet anpassad för åskregn smile. Ett motstånd kostar ca 100 kr. Sedan får du även byta laddningsrelät om det inte ingår i din nya generator. Men det är en ganska lätt operation som helhet. Om du även byter startmotorn så får du buta ut mässingsbussningen som sitter i växellådshuset som centrerar axeln till startmotordrevet.

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Hakiki
17 december 2012 · 510 Inlägg

Tog ett ryck nu i kväll och körde i väg massa grejer till morsan, så jag får lite bättre utrymme! Dahlhems ringde och sa att plåten har kommit, så ska in till Örebro och hämta den i morgon .. men vi börjar byta golv på polarens 55a sen tar vi min medans vi lackar hans i mitt garage smile I morrn ska ja plocka ner växellåda och upphängningen bak, de är de enda som är kvar smile  Vart köper jag bäst grundfärg, svart 2K lack för att lacka plattan och body,eller underredsmassa ? Tipsa gärna smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88103/88103-a63a7f54018f6acb7d0fbd2986876e7a.jpg

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Henkix
17 december 2012 · 6 737 Inlägg

mekonomen har bra 2k epoxy grundfärg o så har biltema svart 2k lack tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
-MATS- VWetgirig hobbymekare
17 december 2012 · 1 917 Inlägg

Hakiki skrev:
Tog ett ryck nu i kväll och körde i väg massa grejer till morsan, så jag får lite bättre utrymme!

Och morsan blev överförtjust antar jag? tongue

Låter bra med tipsen från Biltema och Mekonomen - vi har också använt dessa produkter, plus POR15 förstås smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Hakiki
17 december 2012 · 510 Inlägg

Hehe ja hon var till och med och hjälpte till wink  vad är POR15 ?  Blir bara mer och mer bekymrad över ramhuvud bytet ..

-MATS- skrev:

Hakiki skrev:
Tog ett ryck nu i kväll och körde i väg massa grejer till morsan, så jag får lite bättre utrymme!

Och morsan blev överförtjust antar jag? tongue

Låter bra med tipsen från Biltema och Mekonomen - vi har också använt dessa produkter, plus POR15 förstås smile

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
-MATS- VWetgirig hobbymekare
17 december 2012 · 1 917 Inlägg

Hakiki skrev:
Hehe ja hon var till och med och hjälpte till wink  vad är POR15 ?  Blir bara mer och mer bekymrad över ramhuvud bytet ..

smile

POR15 - du måste bara kolla min projekttråd förstår jag wink Googla annars ... finns lite filmklipp på Youtube bland annat.

Oroa dig inte för rosten på ramhuvudet. Det löser sig säkert. Vi "köttade på" rätt bra på ramhuvudet i vårt projekt och det verkade gå bra smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Hakiki
18 december 2012 · 510 Inlägg

Verkar vara svårt att få tag på POR15 i Sverige verkar det som ?  Okej, så såg lite bilder på ditt ramhuvud.. men ställde frågan på Boxerville också och där låter de som om att om de kommer nån mm fel så går de åt helvete typ! Att bilen kommer rasa ihop ungefär wink

-MATS- skrev:

Hakiki skrev:
Hehe ja hon var till och med och hjälpte till wink  vad är POR15 ?  Blir bara mer och mer bekymrad över ramhuvud bytet ..

smile

POR15 - du måste bara kolla min projekttråd förstår jag wink Googla annars ... finns lite filmklipp på Youtube bland annat.

Oroa dig inte för rosten på ramhuvudet. Det löser sig säkert. Vi "köttade på" rätt bra på ramhuvudet i vårt projekt och det verkade gå bra smile

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
-MATS- VWetgirig hobbymekare
18 december 2012 · 1 917 Inlägg

Hakiki skrev:
Verkar vara svårt att få tag på POR15 i Sverige verkar det som ?  Okej, så såg lite bilder på ditt ramhuvud.. men ställde frågan på Boxerville också och där låter de som om att om de kommer nån mm fel så går de åt helvete typ! Att bilen kommer rasa ihop ungefär wink

Jag köper POR15 i Tyskland.

Ja, det får inte hamna snett eftersom bilen blir sned då och kommer att dra i diket hmm . Bättre lappa och laga det som är nödvändigt än att byta allt och hamna fel enligt min mening.

Men det är klart - du kan ju bytta någon slags jigg innan du börjar skära, så hamnar du ju garanterat rätt i slutändan wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Hakiki
18 december 2012 · 510 Inlägg

Har grubblat hela natten.. hehe och ja tror ja gör så att jag lappar de som är dåligt, de ser värre ut än va de är på bilderna .. den har ju trots allt gått att köra med som den ser ut i dag, och ja tror de inte blir värre om man skulle svetsa på lite extra plåt wink

-MATS- skrev:

Hakiki skrev:
Verkar vara svårt att få tag på POR15 i Sverige verkar det som ?  Okej, så såg lite bilder på ditt ramhuvud.. men ställde frågan på Boxerville också och där låter de som om att om de kommer nån mm fel så går de åt helvete typ! Att bilen kommer rasa ihop ungefär wink

Jag köper POR15 i Tyskland.

Ja, det får inte hamna snett eftersom bilen blir sned då och kommer att dra i diket hmm . Bättre lappa och laga det som är nödvändigt än att byta allt och hamna fel enligt min mening.

Men det är klart - du kan ju bytta någon slags jigg innan du börjar skära, så hamnar du ju garanterat rätt i slutändan wink

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Hakiki
18 december 2012 · 510 Inlägg

Jahopp då va man och hämta ut all plåt som hade kommit ifrån Dalhems.se... och så klart så var HÄLFTEN fel .. 2 golvhalvor var rätt, och 2 var fel.. som hade skickat golv till en 1302.. så jäääävla störande! Plus att 2 värmekanaler var fel ... Så i morrn kan dom vänta sig en förbannad kund som ringer och stör till morron kaffet!!

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
-MATS- VWetgirig hobbymekare
18 december 2012 · 1 917 Inlägg

Hakiki skrev:
Jahopp då va man och hämta ut all plåt som hade kommit ifrån Dalhems.se... och så klart så var HÄLFTEN fel .. 2 golvhalvor var rätt, och 2 var fel.. som hade skickat golv till en 1302.. så jäääävla störande! Plus att 2 värmekanaler var fel ... Så i morrn kan dom vänta sig en förbannad kund som ringer och stör till morron kaffet!!

sad

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
SpAAn
21 december 2012 · 36 Inlägg

Ser bra ut detta projekt!
Har du tänkt att köra en lagom sänkning eller ska den bli slammad?
Mitt tips isåfall är att om du vill kunna sänka den ordentligt, att om du går i planer att byta ramhuvudet att skaffa ett ramhuvud för länkpinne framvagn då du kan köra längre med sån framvagn och ha mer markfrigång än vad du kan göra med kulbultsframvagn som du har till denna.
Ett tips bara! smile

Annars är det nog smart att laga det befintliga då de lätt kan bli fel.
Lycka till iallafall!

820GARAGE
Volks Of Hälsingland - Plate Scrapers Division
East Coast Meet 16 - East Coast Meet 17 11-13 Augusti
Volkswagen Kombi 233 "Graningeverken" (1963)
Hakiki
21 december 2012 · 510 Inlägg

Tackar:)  Tanken är att köra lågt.. men så man kan åka över vägbulor och att man inte behöver sick sacka vid varje liten sen, men låg ska den bli smile 2 hack bak, sen dubbla sänksatser fram med droppade spindlar!  Har som tur är fått tag i en helt ny i ordning gjort platta, som är blästrad och lackad.. och till en 66a smile Så den ska jag köpa, de kommer spara mig mycket tid och gå jämt upp med vad ja kommer får lägga ut på min platta! smile


SpAAn skrev:
Ser bra ut detta projekt!
Har du tänkt att köra en lagom sänkning eller ska den bli slammad?
Mitt tips isåfall är att om du vill kunna sänka den ordentligt, att om du går i planer att byta ramhuvudet att skaffa ett ramhuvud för länkpinne framvagn då du kan köra längre med sån framvagn och ha mer markfrigång än vad du kan göra med kulbultsframvagn som du har till denna.
Ett tips bara! smile

Annars är det nog smart att laga det befintliga då de lätt kan bli fel.
Lycka till iallafall!

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang