Kapitän "The duke"

En mildare uppdatering av ett gammal custom objekt.
  • 176 Följare
  • 712 341 Visningar
  • Uppdaterades senast 20 april
HG_
4 januari 2014 · 2 485 Inlägg

big_smile Har nu tittat runt lite på svetsar & beställde denna:

http://handymann.se/cache/92649843a051e5d73a7e7e2c261595ad_300x374.jpg

En reli 250 maskin, vet inte så mycket om märket hmm .
Ska se vad slut resultatet blir när jag kör i lite grövre material. tongue
Staketet ligger på 10-12 mm som ska rätas till & modifieras om, så det passar lite bättre. big_smile
Någon som blir sugen så hittade jag den på den här sidan:
http://handymann.se/svets-industri-p-192.html

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
deleva
17 januari 2014 · 85 Inlägg

Händer det något för dig med bilen HG?

HG_
17 januari 2014 · 2 485 Inlägg

hmm  Kommer inte att hända något på ett litet tag nu, det har kommit lite annat i vägen.
Sen ska jag flytta bilen till ett annat ställe som ligger lite närmare hemmet.
Svets är på gång & sitter & sneglar lite på bläster utrustning. tongue

Senast redigerat av HG_ (17 januari 2014)

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
HG_
18 januari 2014 · 2 485 Inlägg

big_smile Ska man fira när man passerat 50 000 visningar? (50001 nu.)

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
armsving
15 februari 2014 · 205 Inlägg

prem lagd! kollade igenom bilderna lite snabbt och plötsligt känns vallen inte lika rostig.. wink

Ford Mustang GTA cab "390 Bigblock" (1967)
GMC Sierra c1500 "Bruksbilen" (1990)
Ford Ranchero "Farsans bil" (1957)
HG_
15 februari 2014 · 2 485 Inlägg

big_smile Lite så är det nog. tongue

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
HG_
1 mars 2014 · 2 485 Inlägg

Projektet är inte skrotat, utan får vänta lite på uppdatering pga toalett renovering big_smile
(Allting tar extra tid pga att hantverkare har lite mycket att göra just nu. hmm )

lol Men nu har svetsen kommit. Men tyvärr med en norsk 3 fas kontakt mad Fick 1500:- i rabatt om jag fixade kontakten själv hmm Så nu blir det att jaga rätt på en elektriker som kan detta roll Men det borde inte vara några problem. roll

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
Beng-Ha
2 mars 2014 · 165 Inlägg

Var sak har sin tid...  smile

Kolla bara så att svetsen är kopplad för 400V innan. Jag har för mig att Norge har 230V trefas.

HG_
2 mars 2014 · 2 485 Inlägg

hmm Det stämmer ganska bra, det finns en knapp som man kan koppla om från 400v till 230. Men det får en kunnig elektriker kolla på så det blir rätt från början.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
erikjonsson
14 mars 2014 · 40 Inlägg

Har läst igenom projektet nu och kan bara säga att jag är imponerad av arbetet du har lagt ner på bilen! Ser riktigt bra ut! smile Keep ut the good work!!

Mercedes 300D Lang "Lången" (1985)
HG_
15 mars 2014 · 2 485 Inlägg

errkanya0 skrev:
Har läst igenom projektet nu och kan bara säga att jag är imponerad av arbetet du har lagt ner på bilen! Ser riktigt bra ut! smile Keep ut the good work!!

big_smile Tackar, mer följer inom snar framtid.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
HG_
28 mars 2014 · 2 485 Inlägg

mad Man blir ju baaaaara sååååå trött, När svetsen jag beställde kom öppnade jag sidan så jag kunde kolla kablarna. hmm Mmmmm........
Jag kände inte igen en ända kabeltåt eller var dom gick någonstans...... Fick hjälp av sambons far som kände en industrielektriker som skulle kolla om han kunde göra något. Sagt & gjort efter ett par dagar senare så var han & tittade på svetsan. MEN..... Jag vågar inte röra i den maskinen. Sa han. Han kände inte igen kabelhärvan & kopplingarna i den. roll
Mmmmmm..........(Nu börjar jag fundera på vad det är för en j---a svets jag beställt. mad )
Jag ringde till elektrikern & det var bara att komma bort till dom med maskinen. big_smile (Ett ljus i mörkret.)
Ett par dagar senare så ringer elektrikern & säger att dom INTE vill röra denna maskin pga att dom som har sålt maskinen inte kunde skicka ett rekorderligt elschema. Så elektrikern kunde koppla om den.
Visst dom skull kunna koppla om den ändå, MEN om jag tog en sådan risk så skulle det kunna bli fel i maskinen & börja brinna. Med följd att jag inte skulle få ut något på försäkringen.
Sedan sa elektrikern att den är inte är CE märkt & godkänd för svensk marknad. roll
Så det blev bara att ringa till försäljaren & förklara läget & begära en returlapp.
Sen dröjde det 2 VECKOR!!!!!!!!!!
Med lite påringningar mad innan jag fick min returlappj---l mad mad & kunde skicka tillbaka maskinen.
Så det var sista gången jag handlade där.

Så det var den korta historien om en billig svets som det "bara" var att byta en liten sladd på.
Jag rekommenderar inte att någon annan beställer därifrån.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
deleva
2 april 2014 · 85 Inlägg

Tjena HG. Nu är det vår, är bilen klar? tongue

Senast redigerat av deleva (2 april 2014)

HG_
2 april 2014 · 2 485 Inlägg

roll Neeee... tyvärr så har det blivit massa andra grejer i vägen som vanligt
& nu sitter man & planerar för bröllop. big_smile Så det blir att dra hem bilen istället & göra det sista på garageuppfarten istället. Men det är bara i bagaget som det ska läggas i ett par bitar. Sen är det färdigt för att pilla med fronten.
Så en helg till så ska det nog nästan vara färdigt.
Fick du ordning på kylet jag skickade?

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
deleva
3 april 2014 · 85 Inlägg

Okej, jaså bröllop på gång, de ja. Jo det kylet var avsevärt bättre än det gamla. Man får tacka. Själv har jag gjort mig av med alla projekt och skit. Köpt nått som inte behöver renoveras, kolla gärna min nya leksak.

HG_
7 juni 2014 · 2 485 Inlägg

Med en del strul & en massa på ringningar fram & tillbaka till norrlandsimport, skicka tillbaka svetsen & sedan mer strul så
löste sig detta efter 2 månader (!?).
Hittade en annan svets på swedol i skövde,

http://www.kvanumsjarn.se/bilder/produkter/79100001_Automig%20183.jpg
Hittade ingen mindre bild.

Visserligen kosta den några tusen lappar mer, men jag fick med en 15 kg:os rulle med på köpet big_smile .
& sedan fick jag reda på att en bekant hade verkstadshandboken till kapitänen liggandes på vinden som jag kunde kopiera av. tongue (Mycket intressant läsning.)
Men är det någon som har verkstadshandbok till Commodore -70 som jag kan kopiera ifrån så vore jag tacksam.
(Intresserad av motor kapitlet i så fall.)
Så inom en viss framtid ( när jag får lite tid över.) kommer jag att dra hem kapitänen & fixa det sista på garageuppfarten. (det är ju snart semester. smile )

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
OpelP1
7 juni 2014 · 1 412 Inlägg

Den svetsen är säkert bra, vi har en större sån i firman som jag kör med och den har funkat fint.  smile

HG_
7 juni 2014 · 2 485 Inlägg

Ja, jo dom fungerar, har en äldre modell av en sådan på jobbet åxå, men jag har inte blivit kompis med den än.
(Efter 13 år lol ) Så jag får bli kompis med denna så jag får ihop bilen i år. lol

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
OpelP1
7 juni 2014 · 1 412 Inlägg

Jag gillar den, vi hade en esab förut men den tyckte jag var hopplös. tongue

Senast redigerat av OpelP1 (7 juni 2014)

HG_
7 juni 2014 · 2 485 Inlägg

big_smile Har kört en del med esab (dom lite äldre modellerna.) & jag tycker dom fungerar bra, företaget jag jobbar på köpte in ett par kemppi maskiner för ett par år sedan & dom fungerar bra. har en del justeringar så man kan finjustera.
Men det är förstås en prisklass en annan inte har pengar till tyvärr.
Det ska bli roligt & se hur denna fungerar med tanke på att det är en mindre maskin, som jag inte är van vid.
Jag har alltid kört med maskiner som ligger på 300 amp & uppåt.
Ska se hur tjockt gods man kan köra med denna. Men det blir nog kanske upp till 3mm eller någonstans där omkring.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang