Volvo V50 1.8F MY08 - Betty Blue - OEM Plus (Ny bil!)

Det blev ingen R-design från start, så jag har fullt upp med att omvandla henne till en. Lite extra finesser kommer damen få, vissa saker som är lite mer annorlunda, vissa saker som borde funnits från fabrik. Målet är att hålla bilen så OEM som möjligt, med plusmeny.
  • 145 Följare
  • 1 029 150 Visningar
  • Projektet avslutat 13 oktober 2018
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
7 mars 2014 · 2 571 Inlägg

Sådär, billig plastidip hittad!

Nästa fråga:
Ni som själva har varit på Jönköpings Bildemo och plockat delar på självplocken, vad har ni fått ge för sakerna? Det ska ju tydligen vara väldigt mycket billigare om man plockar av det själv men vad snackar vi om för summor?
Ska ner till släkten vid påsk och tänkte passa på att ta en liten omväg förbi JB då med en liten önskelista. En del saker är ett måste men vore ju kul med lite lull-lull också. wink

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
FreddieL
7 mars 2014 · 278 Inlägg

hyrbil skrev:
Sådär, billig plastidip hittad!

Nästa fråga:
Ni som själva har varit på Jönköpings Bildemo och plockat delar på självplocken, vad har ni fått ge för sakerna? Det ska ju tydligen vara väldigt mycket billigare om man plockar av det själv men vad snackar vi om för summor?
Ska ner till släkten vid påsk och tänkte passa på att ta en liten omväg förbi JB då med en liten önskelista. En del saker är ett måste men vore ju kul med lite lull-lull också. wink

Hallå! Skall inte svara på priser, men det har slagit mig att de har ganska "höga" priser på dessa demonteringar... många delar kostar ju knappt 25% lägre än nya orginaldelar. Men det är spännande att kolla runt och se vad som finns:)

Speed is everything, never hesitate! Det gör livet så mycket mer spännande!!
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
7 mars 2014 · 2 571 Inlägg

Nu är jag högst osäker på nypris men exempelvis sidokjolar och bakdel i R-design har jag köpt hos JB, baken kostade ca 800kr inkl frakt och sidorna 700kr inkl frakt. Jag tvivlar starkt på att Volvo själva tar mindre än det dubbla för de delarna. Och då var det ju demonterat och färdigt, bara att beställa hem.
Jag upplever dock att elektronikdelarna är avsevärt dyrare på skroten än vad allehanda "bodykit"-delar är och det kanske är där priserna kontra nytt är mer likvärdigt.

Jag fick denna lista postad till mig på ett annat forum, om någon orkar ta en titt och kan bekräfta att detta gäller även "moderna" bilar och inte en sketen 740 så vore det trevligt!

http://www.jb-bildemo.se/downloads/pris … vplock.pdf

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
7 mars 2014 · 2 571 Inlägg

Har fått svar från JB ang prislistan ovan och den gäller för ALLA bilar. Skönt det! Men fick samtidigt höra på ett annat forum att bilarna på självplocken brukar vara rejält slaktade, dvs nästintill allt är borta redan. Stolar, interiör, allt. Någon som varit där och haft "tur" och fått plocka i en hyfsat hel bil?

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Lageron
10 mars 2014 · 46 Inlägg

hyrbil skrev:
Har fått svar från JB ang prislistan ovan och den gäller för ALLA bilar. Skönt det! Men fick samtidigt höra på ett annat forum att bilarna på självplocken brukar vara rejält slaktade, dvs nästintill allt är borta redan. Stolar, interiör, allt. Någon som varit där och haft "tur" och fått plocka i en hyfsat hel bil?

De bilar  som står där av nyare modeller, brukar ofta vara rensade innan de kommer ut! Antar att det är delar som JB säljer själva över disken! Då det är en stor del av reservdelsmarknaden. Annars så brukar det var "öststatare" där och plocka delar tidigt!

Kan hända att det finns lite delar kvar som silverrails m.m, men händer inte så ofta. Stolar tex är ju svårt att hitta, för krockkuddar monteras ur innan de hamnar ute på gården.

Jrc.nu
Opel Combo (2005)
Volvo 740 "T6" (1991)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
10 mars 2014 · 2 571 Inlägg

Jag misstänkte detta.
Komplett stol ska jag ju inte ha, bara 1x sittdyna och 2x sittdyneklädsel (förare och passagerare) och kikar man lite på bilarna "i lager" så verkar det finnas lite iallafall, har man tur så kanske de precis fått in några kärror. Men en mild vinter som det ändå har varit resulterar ju i färre objekt förstås...
Lite synd att man inte bor så nära som man en gång gjorde. tongue

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Simpa1
10 mars 2014 · 10 Inlägg

Vet du om det är enkelt att byta kläden på sittdynan? tongue Mitt har spruckit i förarstolen och jag blir lika ledsen varje gång jag ser det sad

hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
10 mars 2014 · 2 571 Inlägg

Jag har tagit av klädseln ett par 3 gånger nu för tvätt, men eftersom jag aldrig blivit av med lukten (kattpiss...) så ska jag skaffa ny.

Även min förarklädsel har spruckit, jag förmodar att du också har den förbannat undermåliga T-tec klädseln?
Det är inga större bekymmer att ta bort, det är mer tricky att få den nya på plats. Jag kan ladda upp lite bilder ikväll om du vill?

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Simpa1
10 mars 2014 · 10 Inlägg

hyrbil skrev:
Jag har tagit av klädseln ett par 3 gånger nu för tvätt, men eftersom jag aldrig blivit av med lukten (kattpiss...) så ska jag skaffa ny.

Även min förarklädsel har spruckit, jag förmodar att du också har den förbannat undermåliga T-tec klädseln?
Det är inga större bekymmer att ta bort, det är mer tricky att få den nya på plats. Jag kan ladda upp lite bilder ikväll om du vill?

Fyfan, kattpiss är ingen höjdare!

Det stämmer bra de, T-tec klädesl är riktigt kass och självklart har jag också den.. Lite bilder på hur det går till att byta hade jag uppskattat grymt mycket!

hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
10 mars 2014 · 2 571 Inlägg

Verkligen inte. Skulle behöva plocka loss dynan också egentligen då den sugit upp en del också men plockar jag loss den och startar bilen med den urkopplad så kommer airbaglampa lysa och den kan bara släckas med VIDA hos Volvo även om jag senare kopplar in den igen..

Yes, jag fixar det senare ikväll när grabben somnat för dagen. smile

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
10 mars 2014 · 2 571 Inlägg

Och idag beställde jag hem lite färg och bokade tid för besiktning!
På torsdag är det dags, om allt går väl och vädret håller i sig så åker sommarpuckarna med en liten uppdatering på i helgen!

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Simpa1
10 mars 2014 · 10 Inlägg

Man känner verkligen inte för att åka till Volvo för att få lampan släckt, löjligt tråkiga pengar!

Det är bara att hålla tummarna för besiktningen och för vädret smile

hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
12 mars 2014 · 2 571 Inlägg

Förrgår: skalade kablar, måttade och satte på hylsor.
Igår: svor och drog kablar bakom vattenfallet, under vattenfallet, till 12V.
Idag: kopplade in det som skulle kopplas in.

Resultat? Ptja, ena var svagare än jag trodde (men behöver å andra sidan inte vara starkare, bra mood light) och de två andra var sinnessjukt starka.
Inspirationen fick jag från detta, från V70 MY14.
http://esd.volvocars.com/site/MY14/V70/Features/interior_comfort.jpg

Men jag hittade ingen böjbar LED-list som var tillräckligt smal/tunn, så jag bestämde mig för att få hem ett par Halo-rings istället. När jag testade dom på mitt 14.4V-batteri från skruvdragaren så lös de ganska behagligt, det jag inte tänkte på var att batteriet nästan var urladdat vilket jag fick erfara nu när jag väl kopplade in allt.

Här ser man lite av mood lighten som är monterad bakom vattenfallet. Mobilkamera gör som vanligt ingen rättvisa för ljusbilden men ger ett hum om hur det ser ut.
http://i59.tinypic.com/m966o4.jpg

Let there be light!
http://i61.tinypic.com/atqewx.jpg

Såhär ser de ut, avstängda i botten av mugghållarna. Inte helt vackert. Jag hade hellre velat ha svarta ringar men med tanke på hurpass starkt de lyser så ska jag experimentera med toningsfilm framöver. Och även hur tidigare ägare har behandlat alu-panelerna.
http://i62.tinypic.com/2cyk1ep.jpg

Rakt ovanför, påslagna:
http://i60.tinypic.com/2aha25d.jpg

Här är de påslagna och bilden är tagen precis utanför dörren, då förstår man hur jädra mycket de lyser upp.
http://i58.tinypic.com/t984fn.jpg

Nåväl! Nästa vecka kommer en uppdatering med sommarhjulen!

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
M__B
12 mars 2014 · 380 Inlägg

Är riktigt snyggt i dom nyare V70, satt sådant på xc70 jag hade när min var inne på rep, kan nog bli bra med lite toning så du får bort d gula, å blir lite mer diskret,
du kan ju sätta på ett motstånd om du vill få ner ljusstyrkan på dom.

Volvo V70 R-Design "Polestar" (2013)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
12 mars 2014 · 2 571 Inlägg

Ja precis, jag blev störtförälskad i slingan. Hade förstås varit optimalt om jag hittat en tunn och smal slinga att vira runt men det var lönlöst. Finns säkerligen någonstans men då är nog prisbilden annorlunda också. Detta var ett kul budgetprojekt. Nästa interiörgrej blir att få instegsbelysning i baksätet också. Inget märkvärdigt men en trevlig touch som inte skriker eftermarknad eller 740. lol

Det har du rätt i, det skulle jag kunna göra. Det sitter något sorts relä på kablarna från start men det hjälper mig inte så värst mycket i dagsläget. Ska oavsett testa toningen för att få bort det hemska gula som du säger men vi får se hur mycket det faktiskt dämpar ljuset.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
FreddieL
12 mars 2014 · 278 Inlägg

Spännande smile vad gäller däck o fälgar?! Har själv bokat nya sulor idag... blev ändå ganska bra pris. ContiSportCont 3

Speed is everything, never hesitate! Det gör livet så mycket mer spännande!!
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
13 mars 2014 · 2 571 Inlägg

Freddie: Det får ni se när det är färdigt, jag är så osäker på hur det kommer se ut att jag inte ropar hej ännu. wink
Gött med nya däck! Jag kör på mina nuvarande sulor säsongen ut, sen får vi se om nästa år kräver nya. Då ska jag isåfall kosta på mig ett par ordentliga.

Någon som har koll på elen i bilen? Som ni ser så är ju LED-ringarna olidligt starka så jag kommer nog behöva montera motstånd på skiten men jag är helt novis när det kommer till sådant så jag har inte en aning om vad jag kan tänkas behöva. Tips?

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
M__B
13 mars 2014 · 380 Inlägg

Motstånd är nog fel väg ändå, såg att det var typ P ljus för bilar för strålkastare. Så motstånden kommer bli jätte varma, så en steglös pwm dimmer är nog ett bättre allternativ så kan du justera styrkan som du vill.

Volvo V70 R-Design "Polestar" (2013)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
13 mars 2014 · 2 571 Inlägg

Läste mig lite till det också, nu gällde det visserligen inte för bilar men LED generellt och värme hos motstånd. Justera styrkan som jag vill har jag inget emot, jag är mest ute efter den smidigaste lösningen. smile

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
M__B
13 mars 2014 · 380 Inlägg

http://molectric.com/dimmer/674-vrid-di … -watt.html

Där har du lösningen wink

Senast redigerat av M__B (13 mars 2014)

Volvo V70 R-Design "Polestar" (2013)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang