Köpte mig en Volvo 242 -75 för att jag har lite kärlek till dessa bilar (tidiga). Växte upp med mycket Volvo och det har fastnat på något vis =P Planen med bilen är "sleeper" stuk, har tänkt att försöka få den att se så original ut som möjligt, men kan hända att det blir lite pro-touring stuk på den också, men då väldigt diskret isf ! Ska på delad bakvagn och förbättrat framvagn. En drivlina som ger mycket körglädje och överraskningar =P Motor ej bestämd ännu .. lurar på det fortfarande ..
Hej Nya projektet som jag skaffat mig ! Planen är: Delad bakvagn. Väghållning som kan kontrollera lite effekt ! Original inredning. Motor är ej bestämd .. :wink:
En klassisk sleeper i utställningskick är det som gäller !
Pillade ur lite inredning och inspekterade idag. Projektet kommer bli lite seg nu i starten då min 760 står i mekgaraget fortfarande ..
Instruktionsboken var original, första ägarens uppgifter är inskrivna. Tyckte det var en rolig detalj !
Denna hittade jag i handskfacket också, kul med lite nostalgi !
Varit och hämtat det sista som jag inte fick med när jag hämtade bilen. Baksäte, som var lite blekt men riktigt fint ! Mittkonsolen med plastkåpor och fästen, dock behöver jag ett värmepaket MEN jag har ej bestämt om motorn ska flyttas bak ännu .. Tips på ett litet och smidig värmepaket som går att koppla till Volvos reglage ??
Brago skrev: Ser bra ut, men är du seriös att du ska åka med en m45? dom håller ju inte för mycke...
Denna motorn ska inte trimmas, den ska bara monteras för lite bus tills rätt motor är köpt, när jag har rätt motor så kommer det renoveras och förbättras Alltså, just nu sätter jag ihop vad jag har i förrådet Och övar med nya TIGen samtidigt
_Performance_ skrev:
Brago skrev: Ser bra ut, men är du seriös att du ska åka med en m45? dom håller ju inte för mycke...
400hk vet jag att dom håller för
Det låter mer än bra, då kan jag plåga den lite med 170hk
Har börjat reda ut elsystemet nu .. Suck säger jag bara, nån tidigare ägare har skrotat bort elen till tändningslåset helt !?!?! Men jag har ialf fått hel/halvljus, ljustuta, positionsljus, varningsblinkers, bakljus och bromsljus att fungera. Vid nästa tillfälle ska jag försöka restaurera tändningslåsets el och se vart jag hamnar efter det
Sexan är färdig för montage, dock har jag inte fått ner lådan ifrån donatorbilen ännu. Får eventuellt en trasig M47 i morgon, då kan jag ialf börja svetsa "sprängkåpan"
Det är inte så farligt faktiskt. Motorn vet jag hur jag ska koppla in, så det är en baggis, dock lite jobb. Har bara ett Haynes-elschema att gå efter så det kan vara lite luddigt att läsa men det går ..
Varit lite på latsidan, men gjorde klart högra torpedhalvan igår. På den ska styrbox, relän och säkringar monteras. anledningen till att allt placeras på den är, denna motorn ska ur bilen när den riktiga införskaffas så den kommer hamna i en annan 240. Då skiftar jag bara torpedplåtarna när det är dags.
Den har fått lite svart färg på sig nu och vid nästa repa till garaget så ska elen påbörjas
Och för övrigt så har jag renoverat bilens ordinarie elsystem så nu fungerar precis allt förutom lite lampor som behöver bytas lite varstans (instrumentering/belysning) ..
I helgen hoppas jag på att få riva lite i polarens 245 som ska skrotas. I den ska torpedplåt (mitten) kapas ur, ta värmepaketet, och kanske lite andra småprylar. Sen ska jag ha lite skit till gärdesbilen (långlopp på G)
Orkade inte bry mig i att fixa rätt färg till den heller, fick bli lite ljusgrön spray som jag hittade på Dollar store utanför Arboga. Snygg eller hur
Har monterat ett värmepaket som jag fick av en kompis. Det ursprungliga saknades av nån anledning.
Sen är väl allt restaurerat som var bortskrotat ifrån bilen av nån konstig anledning. Dock har jag inte fotat allt då det är original delar ifrån en annan 240 .. Nästa steg är att börja med Styrsystemet !
Fixade startpanelen idag. Det ska bli ett väldigt enkelt montage. Tanken är som sagt att motorn ska slängas över i en annan 240 senare när denna får "större" motor. Då ska det vara så smidigt som möjligt att flytta startpanelen, styrbox, relän och säkringar. Ska i princip bara vara att koppla på plus och minus för att få start på motorn i den andra bilen sen.
birka76 skrev: Hur mycke kablar behöver man använd för få elsysstem matcha volvo orginal ? eller bygger du om allt ?
Hur menar du ? Jag har inte kopplat in mig på bilens el. Det ända som kopplas till bilen är plus och jord. Så det blir helt och hållet ett eget system. Men det blev lite kopplande för att få till relän och säkringar, annars är det en original Motronic piska.