Vad är DIN anledning att åka med plåtfälgar på vintern?

hangman
12 november 2012 · 2 174 Inlägg

Tjena, jag undrar hur folk tänker egentligen, dom har nya fina bilar, sen på vintern slänger dom på fula plåtfälgar, ibland utan kapslar t.om

Jag har aldrig förstått grejen med plåtfälgar, dom rostar, är extremt fula, och går sönder när man kör emot något, så man måste ju ändå skaffa en ny, En ny plåtfälg är inte billig och det finns alu fälgar för samma pris.

Dom som säger att aluminium ärgar, visst, men plåten rostar ju, och det tar många år om man har nya alu fälgar tex orginal fälgar som ska bli angripna, våra ace fälgar tog de 4 vintrar innan dom börja bli dåliga, och då kostar de inte många kronor blästra och lacka om, perfekt tillfälle och slänga på nya däck också.

Okej om man har en 740 och får med några fula 940 plåtisar...Men har man en bil som ändå kostar en liten slant förstår jag inte resonemanget och ha fula fälgar halva året, sen fina andra halvan, bilen kan väl vara snygg året runt även om det är lite snö?

Det är ju inte dyrare i längden och det är så mycket snyggare, men lever folk kvar i det gamla och tycker plåt och vinter hör ihop?!

Dra era resonemang smile jag vägrar åka plåtfälg på vintern iaf det är fan pinsamt..

Evildan
12 november 2012 ·

Man använder väl antagligen de fälgar som följde med bilen när den köptes?
Vid nybilsköp brukar vintergummina ofta levereras på plåtfälgar.

myran Foto/Bilnörd
12 november 2012 · 1 541 Inlägg

Hur ofta har du varit med om att plåtfälgar blir olvala jämfört med alu-fälgar i samma prisklass som en plåtis?

Sen är det såhär.  85% av alla bilägare skiter fullständigt i hur fälgarna ser ut. Levereras bilen på plåtfälgar blir det oftast dessa som vinterdäcken hamnar på.


Själv åker jag plåtisar på brukisen för att jag bryr mig inte om hur den ser ut och fick med fälgarna till bilen. Gäller röda peggan på min sida.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
DusanMandick Random Hero
12 november 2012 · 4 047 Inlägg

för ja kör jävel på grusvägar och i skogen med vinterbilen, kör man emot nåt spricker alu fälgen, då får man leta upp en ny på blocket, hemsidor mm , kör man me plåtfälgar så behöver man leta 2 min så har man en ny fälg. sen är det inte värt att kosta på en vinterbil nåt

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
ricca four rings to rule them all
12 november 2012 · 46 Inlägg

Folk skiter väl i hur fälgarna ser ut och åker på original/medföljande. De skiter väl en del i hur bilen ser ut också, bokstäverna på bakluckan har väl mer betydelse, bara den fungerar och kräver minimalt underhåll (tanka, besikta och lämna in vid milservice).

När det kommer till mig själv så skulle jag hellre hänga mig än att åka på plåtfälg med navkapslar. Finns inget fulare än navkapslar (spysmiley?). Mina vinterdäck sitter iaf på Audis originalfälgar, praktiskt och enkelt. Nej, bilen ser inte lika fin ut som med sommarfälgarna men det finns verkligen ingen anledning att sälja/kränga om nästan nya däck samt köpa nytt "bara för att" när jag redan har rätt utrustning hemma. Jag jobbar gärna, men inte i onödan.

Senast redigerat av ricca (12 november 2012)

Audi A4 1,8TS Avant "Blue Pearl" (1998)
evilaudio
12 november 2012 · 16 195 Inlägg

ska man ha snygga fälgar som tål salt så kostar dom en hel del.. sen som sagts innan så blir alufälgar skörare på vintern.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
jetta16v
12 november 2012 · 1 534 Inlägg

evilaudio skrev:
ska man ha snygga fälgar som tål salt så kostar dom en hel del.. sen som sagts innan så blir alufälgar skörare på vintern.

På vintern syns smutsen mkt mer på alu-fälgar, än plåtfälgar.

Vad är det för mening med att ha "snyggare" alu-fälgar när de är smutsfärgade?

Visst, man får tvätta, men det är både mer jobb i underhåll samt man är oftast rädd om sina alu-fälgar och kör därför inte med dom på vintern..

Dessutom, om man skulle förstöra en fälg, så är det enklare och billigare att hitta en plåtfälg än en alu-fälg, som måste vara av samma modell...

Skalman
12 november 2012 · 508 Inlägg

Min gröna Saab 9-5:a är så rostig så den förtjänar inte snygga fälgar på vintern.

Men dom andra två saab 9-5:orna är fina så dom har självklart snygga fälgar även på vintern smile

Pim_Pim
12 november 2012 ·

Brukar alltid köpa beg vinterdäck med fälg och då kan det bli plåt eller alu.
Iår blev det som så att vinterdäcken satt på 16" alu när jag köpte bilen så det blir inga plåtfälgar den här vintern heller.

Pvpjtgb1111 Land-Rover Allergiker
12 november 2012 · 65 Inlägg

Det var det enda som fanns begagnat hemma wink
Målade mina med Hammarlack och med tanke på att det bara tog totalt ca 4-5 timmar så blev det ganska hyfsat enligt min mening smile

LÄTTA - För oss som inte har råd att trimma
Saab 900i "Jubileumsversion" (1988)
Navkapsel
12 november 2012 · 4 637 Inlägg

Hehe, kör med plåtfälgar även på sommaren, dessutom inga hjulsidor ens, bara navkapslar. Visserligen ingen ny bil men lär reta folk ändå eftersom bilen är rätt fin. Men jag gillar det...

Senast redigerat av Navkapsel (12 november 2012)

850_GLT
12 november 2012 · 947 Inlägg

just nu har jag plåtfälgar på året runt däck på min vita v70n. Navkapslarna är svart lackade och jag tänker inte så mkt på om det är plåt eller ej.. bryr mig heller inte för det var de hjulen ja fick med bilen och det är bara en bruksbil.

Volvo V70 (2012)
Volvo 850 cab "Mr Green" (1995)
Ksj
12 november 2012 · 1 217 Inlägg

Jag kör aluminium på vintern och plåt på sommaren.
Alltid retar det någon wink

Saab 900 "2.1an" (1992)
Hamilton
12 november 2012 · 8 864 Inlägg

Finns ingen anledning att förfula bilen på vintern genom att ha plåtfälgar.
För min del blir det nylackerade den här vintern
http://www.forumbilder.com/images/CUak7.jpg

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
Ksj
12 november 2012 · 1 217 Inlägg

Den där fälgen hoppas jag inte har kostat dig många kronor Hamilton (med tanke på alla vikter).
Men det kanske är ett av skälen? wink

Saab 900 "2.1an" (1992)
Navkapsel
12 november 2012 · 4 637 Inlägg

Ksj skrev:
Jag kör aluminium på vintern och plåt på sommaren.
Alltid retar det någon wink

Gjorde det en vinter. Retade ALLA! Trots att plåtisarna var finare och gjorde sig bra mkt bättre på bilen...

Pim_Pim
13 november 2012 ·

Hamilton skrev:
Finns ingen anledning att förfula bilen på vintern genom att ha plåtfälgar.
För min del blir det nylackerade den här vintern
http://www.forumbilder.com/images/CUak7.jpg

Mvh
Hamilton

Härligt, då är man inte ensam om att köra nylackerat till vintern. smile

Seth
13 november 2012 · 3 354 Inlägg

Fick med plåtisar och nya vinterdäck. Väntar tills nästa år på att kränga på vinterdäcken på alufälgarna jag fick med bilen.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
risodlarn
13 november 2012 · 577 Inlägg

Lätt att få tag på nya, går att rikta, billiga att balansera med beg vikter.
Med det sagt kör jag på alufälg i vinter.

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.
Jiiimmie
13 november 2012 · 1 830 Inlägg

Kör på plåtisar för att jag kan ! Sliter gärna ut gamla plåtisar än alu fälgar.
Men hade jag haft svart lackade plåtisar som är breddade så hade jag nog inte kört med dem på vintern. Vill nämligen ha breddade plåtisar smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang