Vad är DIN anledning att åka med plåtfälgar på vintern?

Navkapsel
16 november 2012 · 4 637 Inlägg

Mack skrev:
Vissa bilar skulle se - i mina ögon - ärligt talat skitfula ut med lättmetallfälgar. Ett exempel är min Mazda.

Gamla 323or av de första generationerna är snyggast med plåt. Och designade enbart för plåtfälgar på nåt sätt...

Navkapsel
16 november 2012 · 4 637 Inlägg

Skryt och avundsjuka är nog lika illa.

Om man bryr sig om hur mycket eller lite pengar någon annan har är det på tiden att skaffa sig något annat att tänka på.

Senast redigerat av Navkapsel (16 november 2012)

OpelP1
16 november 2012 · 1 412 Inlägg

Jag åker på plåtfälgar på sommaren och även på vintern, chevan kommer rulla åretrunt på alufälgarna dock pga att dom passar bilen bra. Kapitänen passar bäst med plåtfälgar.

Men en fälg blir inte magiskt snygg bara för att den är gjord i aluminium, många bilar ser dessutom riktigt fula ut med alufälgar.

Både Focus mk2:an och BMW E39:an köptes med fula plåtfälgar, vilket jag förstår att tidigare ägare valt då dom bilarna alltid är fula oavsett fälgval. (i mina ögon då får jag väl tillägga för att inte reta upp någon här)

Edit: E39:an hade ju alufälgar till vintern, men dom såg exakt ut som påtfälgar med enda skillnaden att man såg i hålen att det var tjockare gods i fälgen.
Nåja, fula var dom iaf. smile

Senast redigerat av OpelP1 (16 november 2012)

jetta16v
16 november 2012 · 1 534 Inlägg

Navkapsel skrev:
Skryt och avundsjuka är nog lika illa.

Om man bryr sig om hur mycket eller lite pengar någon annan har är det på tiden att skaffa sig något annat att tänka på.

Håller med det här..

Lika tragiskt att se både avundsjukan och skrytet i denna tråd, vem bryr sig att man åker en dyr/billig bil, eller billiga/dyra fälgar?
Att åka plåt/alu handlar inte alltid om en kostnadsfråga, även om det ibland är det.
Oftast får man med plåtfälgar vid köp av vinterdäck och väljer att behålla den setupen då man kanske inte alltid bryr sig om att man har de snyggaste fälgarna i stan på vinterhalvåret..

Att klanka ner på andra som kör fina bilar, bland dem de som råkar köra BMW och kalla dem för kebabräser eller turkbil kanske är lite småkul ett tag, men blir rätt så tröttsamt att höra dessa kommentarer hela tiden, avundsjukan lyser rätt igenom..
Visst kanske pizzabagare eller restaurangägare gillar att köra BMW, OCH?
Är det sämre bilar för det?
BMW har en väldigt blandad kundkrets, alltifrån pizzabagare till direktörer, varför?
Därför att BMW vet hur man bygger bilar..
De ser bra ut, de har bra motorer/drivlina, de är sköna att åka i, komforten är hög, priset också därefter.
Låt de som vill köra BMW, vill man inte köra BMW själv så låt bli då, klanka för denskull inte på de som gör det..

Sen är det även onödigt med 'min ena fälg är dyrare än din bil'-kommentarer också, skärp er lite nu och håll er till topic..

OmegaCoffe Dumpersförare.
16 november 2012 · 970 Inlägg

Lägger hellre pengar på mitt  barn och ett till som är på väg om ett par mån. än ett par dyra alufälgar att köra med på vintern. familjen är viktigare än det.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
hangman
16 november 2012 · 2 174 Inlägg

DusanMandick skrev:

VolvoCoffe skrev:

NiKeMaN skrev:

Ja men så är det ju. Och ni fattiglappar som åker 855 är ju inget. Speciellt inte med plåtfälgar.

Var det det du ville läsa? Ptja nu skrev jag det iaf smile

Haha typiskt "svenska avundsjukan"..........

Läs mellan raderna. Det är väl ingen som påstått att man är något för att man åker med alu ist för plåt. Eller att man är "något" om man kör BMW kontra Volvo. Det är inte det tråden handlar om.

Det handlar om att dom flesta av oss som hänger på Garaget.org BORDE VARA bilentusiaster på något sätt och bry sig om sina bilar. Således borde man ju även gilla sin bil och att ta hand om sin bil även vintertid. Och en bil är JÄVLIGT mycket snyggare och trevligare att se på med alu fälgar än med plåtfälgar.

oja jag känner mig så jätte avundsjuk på en bmw.

om du nu är så jäkla rik ekelund så köp dig en vinterbil istället ? det är väl inget fel på att folk kör 855? det är ingen fattigmans bil, hellre att bli stämplad som en svensson än en kebabturk i en 3 serie ? o de där me att du kan köpa hans bil för vad din bil kostar ? fjantigt, de finns folk som kan köpa din bil för samma pengar mot va deras fälgar kostar också.... kolla bara på äkta lemans tex ? Jag har haft äkta bbs challenge 19*9,5", äkta gallardo fälgar 19*9,5" men inte fan skryter ja om att ja kan köpa grannens bil 2 ggr om på parkeringen för de ? töntigt att du ska klanka ner på folk för deras bilval och fälgval under vintertid....

att skryta är 1000 ggr värre än den "svenska avundsjukan"

+1

eferm
16 november 2012 · 245 Inlägg

jag har svårt att tänka mig att det kostar mycket mer än några kr/st att köpa alu-fälgar istället för plåtfälgar, eller?

Volvo 744 "Yngve" (1989)
Volvo XC90 D5 "Dunderklumpen" (2006)
hangman
16 november 2012 · 2 174 Inlägg

jetta16v skrev:

Navkapsel skrev:
Skryt och avundsjuka är nog lika illa.

Om man bryr sig om hur mycket eller lite pengar någon annan har är det på tiden att skaffa sig något annat att tänka på.

Håller med det här..

Lika tragiskt att se både avundsjukan och skrytet i denna tråd, vem bryr sig att man åker en dyr/billig bil, eller billiga/dyra fälgar?
Att åka plåt/alu handlar inte alltid om en kostnadsfråga, även om det ibland är det.
Oftast får man med plåtfälgar vid köp av vinterdäck och väljer att behålla den setupen då man kanske inte alltid bryr sig om att man har de snyggaste fälgarna i stan på vinterhalvåret..

Att klanka ner på andra som kör fina bilar, bland dem de som råkar köra BMW och kalla dem för kebabräser eller turkbil kanske är lite småkul ett tag, men blir rätt så tröttsamt att höra dessa kommentarer hela tiden, avundsjukan lyser rätt igenom..
Visst kanske pizzabagare eller restaurangägare gillar att köra BMW, OCH?
Är det sämre bilar för det?
BMW har en väldigt blandad kundkrets, alltifrån pizzabagare till direktörer, varför?
Därför att BMW vet hur man bygger bilar..
De ser bra ut, de har bra motorer/drivlina, de är sköna att åka i, komforten är hög, priset också därefter.
Låt de som vill köra BMW, vill man inte köra BMW själv så låt bli då, klanka för denskull inte på de som gör det..

Sen är det även onödigt med 'min ena fälg är dyrare än din bil'-kommentarer också, skärp er lite nu och håll er till topic..

så rätt, Att klanka på någon som kör bmw att kalla dom turkräser kebabslädar hit och dit det är bara pinsamt, bilarna i sig är ju inte byggd för pizza bagare, det är inte många pizza ägare jag vet om som kör bmw, ingen förresten dom har volvo v70 och likande bilar.

Är alla som har apple produkter idioter också och bara lyssnar på mainstream? det får bli en annan tråd

Jag köper det jag vill ha, inte vad någon annan tycker, Hur ofta hör man inte? sån har ju alla sån vill inte jag ha, vem fan bryr sig? Har alla den så kanske det är bevis på att det är en bra sak med tanke på att alla VILL ha den?

Jag köper resonemanget att man kör plåtfälgar för man får med dom till bilen och inte har pengar och köpa nya och  mixtra.

Men alu fälgar är inte tåligare, eller billigare och köpa nya, och är man bilintresserad och bryr sig om utseendet lite så satsar man på alu, det kostar inte mer.

Tråden var menad att folk skulle förklara hur dom tänker, och den verkar funka väldigt bra med tanke på att det är säkert 10 olika anledningar och folk debatterar, hade alla haft samma svar hade det ju inte haft nån mening.

hangman
16 november 2012 · 2 174 Inlägg

eferm skrev:
jag har svårt att tänka mig att det kostar mycket mer än några kr/st att köpa alu-fälgar istället för plåtfälgar, eller?

du har så rätt. Prisskillnaden är minimal, slitaget är likvärdigt men ser så mycket tråkigare ut, och samma kostnader efter några år på att renovera dom, Dom som sladdar sönder fälgar och kör som busar, går inte köper nya fina plåtfälgar så det är klart dom inte kör alu, då det finns mer utbud av plåt.

Lina-
16 november 2012 · 1 213 Inlägg

Putteliten skrev:
Har aldrig sett någon anledning till att köra med plåtfälgar på vintern. När man ändå köper en ny bil så kan man lägga på 200:- per hjul för att få aluminium istället.

Lägga till 200:-/hjul på aluminium fälgar till en ny bil, då får ju inga snygga fälgar för de priset.

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.
Volvo 940 Turbo "Sleeper" (1992)
hangman
16 november 2012 · 2 174 Inlägg

Lina- skrev:

Putteliten skrev:
Har aldrig sett någon anledning till att köra med plåtfälgar på vintern. När man ändå köper en ny bil så kan man lägga på 200:- per hjul för att få aluminium istället.

Lägga till 200:-/hjul på aluminium fälgar till en ny bil, då får ju inga snygga fälgar för de priset.

snyggare än plåt..

Johan85 Avstängd
16 november 2012 · 1 418 Inlägg

hangman skrev:

Lina- skrev:

Putteliten skrev:
Har aldrig sett någon anledning till att köra med plåtfälgar på vintern. När man ändå köper en ny bil så kan man lägga på 200:- per hjul för att få aluminium istället.

Lägga till 200:-/hjul på aluminium fälgar till en ny bil, då får ju inga snygga fälgar för de priset.

snyggare än plåt..

så ett par äckliga tallriks liknande original alufälgar är snyggare än plåt säger du?smile

b0nd3n
16 november 2012 · 1 944 Inlägg

på min extrabil Volvo 740 så sitter det plåtfälgar, dock fina o fräscha svarta sådana smile
och på min V70N sitter det nå små alu fälgar, typ 15", och jag skiter faktiskt fullständigt i vad jag åker på för fälgar under vintern, däremot bryr jag mig betydligt mycket mer om vad jag kör på för däck ! så istället för och satsa era pengar på dyra vinterfälgar kanske det är bättre o lägga dem pengarna på bra däck ! smile

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil
Johan85 Avstängd
16 november 2012 · 1 418 Inlägg

b0nd3n skrev:
på min extrabil Volvo 740 så sitter det plåtfälgar, dock fina o fräscha svarta sådana smile
och på min V70N sitter det nå små alu fälgar, typ 15", och jag skiter faktiskt fullständigt i vad jag åker på för fälgar under vintern, däremot bryr jag mig betydligt mycket mer om vad jag kör på för däck ! så istället för och satsa era pengar på dyra vinterfälgar kanske det är bättre o lägga dem pengarna på bra däck ! smile

så dyra fäljar så man bara har råd med kinadäck det är tufft! smile

b0nd3n
16 november 2012 · 1 944 Inlägg

Johan85 skrev:

b0nd3n skrev:
på min extrabil Volvo 740 så sitter det plåtfälgar, dock fina o fräscha svarta sådana smile
och på min V70N sitter det nå små alu fälgar, typ 15", och jag skiter faktiskt fullständigt i vad jag åker på för fälgar under vintern, däremot bryr jag mig betydligt mycket mer om vad jag kör på för däck ! så istället för och satsa era pengar på dyra vinterfälgar kanske det är bättre o lägga dem pengarna på bra däck ! smile

så dyra fäljar så man bara har råd med kinadäck det är tufft! smile

finns säkert nån som vill köpa ett par 24" crome fälgar för 26.000kr och använda som vinterfälgar tongue

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil
Putteliten
16 november 2012 · 9 084 Inlägg

hangman skrev:

Lina- skrev:

Putteliten skrev:
Har aldrig sett någon anledning till att köra med plåtfälgar på vintern. När man ändå köper en ny bil så kan man lägga på 200:- per hjul för att få aluminium istället.

Lägga till 200:-/hjul på aluminium fälgar till en ny bil, då får ju inga snygga fälgar för de priset.

snyggare än plåt..

Precis!

Nitro
17 november 2012 · 330 Inlägg

Alufälgar = skit när dom börjar oxidera av all salt, speciellt när fälgen sitter fast utav helvete när man tar av bultarna pga all rost o skit som fastnat mellan nav o fälg

Plåtfälgar = går av o på lätt, vem bryr sig om dom e fula de bara för vinter
Släng på kapslar o se glad ut

Johan85 Avstängd
17 november 2012 · 1 418 Inlägg

Nitro skrev:
Alufälgar = skit när dom börjar oxidera av all salt, speciellt när fälgen sitter fast utav helvete när man tar av bultarna pga all rost o skit som fastnat mellan nav o fälg

Plåtfälgar = går av o på lätt, vem bryr sig om dom e fula de bara för vinter
Släng på kapslar o se glad ut

helt rätt!smile
haha nu vart påmind om mardrömmarna ja hade när min ena alu vinterdäcksfälj vägra släppa:)
ja skulle lägga på sommardäcken men ena fäljen satt fast så ja tänkte aja ett par smällar med storsläggan på däcket så borde de släppa men ikke:P ja slog slog och slog men nej de vägra släppa:P
en vecka till och från jobbet 1mil om dagen med lös skruvade bult krävdes innan det började klappra så ja kunde byta de trillskande hjulet:)

Senast redigerat av Johan85 (17 november 2012)

OmegaCoffe Dumpersförare.
17 november 2012 · 970 Inlägg

Nitro skrev:
Alufälgar = skit när dom börjar oxidera av all salt, speciellt när fälgen sitter fast utav helvete när man tar av bultarna pga all rost o skit som fastnat mellan nav o fälg

Plåtfälgar = går av o på lätt, vem bryr sig om dom e fula de bara för vinter
Släng på kapslar o se glad ut

helt rätt med plåtfälgar. men tyvärr måste många här klaga och klaga på folk att man kör med plåt istället för alu. för då blir ju bilen ful. man tittar på bilen mer än man tittar på hur och vad dom har på hjulen

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
Knugcab
17 november 2012 · 5 111 Inlägg

Min pappa har alufälgar på vintern och det har inte din... roll

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang