Sladdade/lekte med bilen och fick nyckeln omhändertagen av privatperson som lämnade över den till polis

HereComesTrouble Livsnjutare
18 november 2012 · 1 707 Inlägg

Thullen skrev:

HereComesTrouble skrev:
Det var inte handlingen man skulle respektera, utan att alla inte uppskattar barn.

Jag respekterar att andra inte gillar barn, men ska inte den respekten vara ömsesidig? Att den personen också respekterar att en annan faktiskt gillar sitt barn och inte vill att det råkar illa ut?

HereComesTrouble skrev:
Åkte senast idag förbi en tjej ute med en barnvagn på en 70 sträcka som inte är upplyst och dåligt med reflexer.
Kanske borde tagit barnvagnen i från henne?

Sladdade hon med barnvagnen mitt på vägen eller vad gjorde hon som va vårdslöst beteende menar du isåfall?
Att hon inte har reflexer är väl messt en självförvållad fara för sig själv och sitt barn?

Gick hon på väggrenen så är det naturligtvis oansvarigt och fel av henne att utsätta sig själv, sitt barn och dig som bilförare för onödiga risker, men gick hon på avsedd gångbana/trotoar så ser jag inte riktigt problemet.

Självklart ska man respektera varandra, trodde det var självklart.

Anser att det är vårdslöst att utsätta sitt barn, sig själv och övriga för såna risker.
Vägen är slingrig och det finns ingen väggren eller annat. Hade det gjort det så¨hade det inte varit ett problem..

Germax
19 november 2012 · 12 086 Inlägg

Pim_Pim skrev:

Spelis skrev:
Det är en sak jag alltid blir lika "imponerad" av på detta forum.

I detta fall har det blivit ett jävla liv om att han som körde ska bli av med körkortet, någon var ironisk och flera har gett han peronangrepp mm. Och alla ska vara så jävla duktiga och säga att gör inte si, gör inte så. Man ska sladda på en tom parkering ute i skogen, helst på en öde ö.
Ja, ni fattar.
Men dom gångerna det kommer en film på en BMW m5 turbo, Singelsupra, eller annan monstruöst trimmad bil som kör mätaren ut 260 - 300+ med hjulspinn på fyrans växel när dom kör om eller möter bilar mitt på dagen, dom får i stort sett aldrig något negativt påhopp. Dom bilarna som möts eller körs om kanske också har barnvagn i skuffen?

Hur tänker vi där?
Då spelar de ingen roll om han eller hon är 18 eller 50+

Jag försvarar ingen av parterna, tycker bara att det är lite lustigt.
Tack för mig.

Välkommen till Garaget.org..

De flesta som skriver att det är så fruktansvärt omänskligt att sladda, att man är en efterbliven totalidiot som borde spärras inne, dom gör det mest för att det finns utrymme att kasta skit och idiotförklara andra samtidigt som man verkar duktig. Garanterat..

Torskar hela bunten, jag borde inte ens bemöda mig kommentera men det är ju kört sedan länge och jag kan inte hålla mig.

Thullen
19 november 2012 · 1 653 Inlägg

Germax skrev:
De flesta som skriver att det är så fruktansvärt omänskligt att sladda, att man är en efterbliven totalidiot som borde spärras inne, dom gör det mest för att det finns utrymme att kasta skit och idiotförklara andra samtidigt som man verkar duktig. Garanterat..

Torskar hela bunten, jag borde inte ens bemöda mig kommentera men det är ju kört sedan länge och jag kan inte hålla mig.

Det är en rejäl skillnad på sladda och sladda...

sladda på enskild väg, helt tom parkering kvällstid där det varken finns folk eller egendom att skada eller på en bilträff där personerna som är där själva har valt att vara i närheten av den typen av aktiviteter, är helt ok anser jag och jag gör det ju själv ibland, för det är kul...

sladda på en parkering under butikens öppettider då det finns folk i rörelse eller på små gator i bostadskvarter eller inne i stan där man snabbt kan råka orsaka stor skada på folk och egendom är absolut inte ok.

Du borde kunna se den skillnaden...

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
sir_daniel www.kudoz.se
19 november 2012 · 3 802 Inlägg

som vanligt med forum bla garaget, massa snackare som är stora bakom tangentbordet och i verkligheten vågar inte säga bu.

någon form av folkvett verkar många sakna också...

självklart sladdar och busar man, men va fan gör det där du eller bara likasinnade som fattar risken är.

zemet
19 november 2012 · 4 049 Inlägg

Jag skulle vilja veta hur nära barnvagnen det verkligen var personen sladdade.

Förra sommaren så åkte jag och min bror och sladdade på en stor grusplan. Glimmingen i Uddevalla för dom som vet hur det ser ut där.

Det är en stor grusparkering som används att ställa upp bilar osv på när bla VM i motorcross går där.

Jag och min bror var där iaf och sladdade, flera hundra meter till närmaste bil/byggnad/person. Ändå kommer det två stycken gubbar i 50 års åldern och stannar oss ock skriker om att det finns barn i närheten osv.

Ena gubbjävlen slog sin näve i taket på min bil och då var det nära att jag tog fram järnröret och slog tillbaka.

När jag reagerade så starkt och skrek tillbaka och var mer hotfull är gubbjäveln så backade han snabbt iväg och krymte ihop och gav sig iväg, men inte utan den obligatoriska kommentaren "Nästa gång jag ser er här så ringer jag polisen"

För att klargöra så riskerade jag och min bror varken liv lem eller egendom och orsakade endast oljud i form av motorer som varvas. Detta brevid en crossbana och gokartbana så Oljud och motorljud hör ju till på den platsen.

Jag kan mycket väl tänka mig att denna privatperson gick 50-100 meter bort och bara fick samma typ av dampanfall som jag och min bror råkade ut för.

Om han verkligen sladdade så att han var bara någon meter ifrån barnvagnen så skulle denna personen ha ordentligt med stryk tycker jag men frågan är om det verkligen var så.


Jag kan för övrigt tilllägga så alla vet detta: Det är inte olagligt att sladda på tex ICA eller biltema parkeringen sålänge man inte riskerar liv eller egendom. Så kommer det en gubbe och skriker om polisen osv så upplys honom då att det inte är olagligt och att han kan ta sig i röven.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 november 2012 · 17 559 Inlägg

Rensat en del i tråden. Förhoppningsvis ändå med respekt för åsikter. Sorry annars... Ballar den ur igen låser jag.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
davel
19 november 2012 · 347 Inlägg

Germax skrev:

Pim_Pim skrev:

Spelis skrev:
Det är en sak jag alltid blir lika "imponerad" av på detta forum.

I detta fall har det blivit ett jävla liv om att han som körde ska bli av med körkortet, någon var ironisk och flera har gett han peronangrepp mm. Och alla ska vara så jävla duktiga och säga att gör inte si, gör inte så. Man ska sladda på en tom parkering ute i skogen, helst på en öde ö.
Ja, ni fattar.
Men dom gångerna det kommer en film på en BMW m5 turbo, Singelsupra, eller annan monstruöst trimmad bil som kör mätaren ut 260 - 300+ med hjulspinn på fyrans växel när dom kör om eller möter bilar mitt på dagen, dom får i stort sett aldrig något negativt påhopp. Dom bilarna som möts eller körs om kanske också har barnvagn i skuffen?

Hur tänker vi där?
Då spelar de ingen roll om han eller hon är 18 eller 50+

Jag försvarar ingen av parterna, tycker bara att det är lite lustigt.
Tack för mig.

Välkommen till Garaget.org..

De flesta som skriver att det är så fruktansvärt omänskligt att sladda, att man är en efterbliven totalidiot som borde spärras inne, dom gör det mest för att det finns utrymme att kasta skit och idiotförklara andra samtidigt som man verkar duktig. Garanterat..

Torskar hela bunten, jag borde inte ens bemöda mig kommentera men det är ju kört sedan länge och jag kan inte hålla mig.

Dom som nu kommenterar på det sättet är troligtvis ansvarsfulla människor så som dom utger sig för att vara som majoriteten av bilförare är. Hur många ser man egentligen som är ute och sladdar? Hur gamla är dom? Nä precis inte så många (för dom sladdar på tomma ställen) och dom man ser är i spannet 18-25år och oftast håller dom sig till ställen där dom inte kan skada någon.

Sen att det finns idioter som den här killen går väl inte att undvika men att sen försvara honom är ju minst lika idiotiskt.
Man måste ha respekt för att man kör runt i ett fordon på 1,5ton som kan orsaka skada och död för andra om man gör fel. Att då medvetet riskera andra genom att köra på "gränsen" är ju inte ok någonstans oavsett vad man tycker. Jag kan ha överseende med sådant om det är på en stor parkering eller liknande en sen kväll då ingen är där men i städer (som man ser ibland) och på vanliga vägar är det inte ok.

Och nej jag har faktiskt aldrig någonsin gjort något liknande. Däremot har jag kört för fort ett par gånger som jag inte är så stolt över i efterhand men då var det väldigt få bilar på motorvägen.

Jag är inte perfekt men är det gångtrafikanter i närheten så måste man som bilist ha uppsikt och ta det lugnt. Det är inte värt det

För dom videos där folk kör som idioter med toktrimmade obesiktigade fordon på allmän väg kan man väl bara säga att majoriteten tycker att dom är just idioter. Sen att det kan vara kul att titta på videos där folk beter sig som idioter är en annan sak...

Porsche 928 S4 "The Shark" (1990)
horbybonnen
19 november 2012 · 1 160 Inlägg

zemet skrev:
Jag skulle vilja veta hur nära barnvagnen det verkligen var personen sladdade.

Förra sommaren så åkte jag och min bror och sladdade på en stor grusplan. Glimmingen i Uddevalla för dom som vet hur det ser ut där.

Det är en stor grusparkering som används att ställa upp bilar osv på när bla VM i motorcross går där.

Jag och min bror var där iaf och sladdade, flera hundra meter till närmaste bil/byggnad/person. Ändå kommer det två stycken gubbar i 50 års åldern och stannar oss ock skriker om att det finns barn i närheten osv.

Ena gubbjävlen slog sin näve i taket på min bil och då var det nära att jag tog fram järnröret och slog tillbaka.

När jag reagerade så starkt och skrek tillbaka och var mer hotfull är gubbjäveln så backade han snabbt iväg och krymte ihop och gav sig iväg, men inte utan den obligatoriska kommentaren "Nästa gång jag ser er här så ringer jag polisen"

För att klargöra så riskerade jag och min bror varken liv lem eller egendom och orsakade endast oljud i form av motorer som varvas. Detta brevid en crossbana och gokartbana så Oljud och motorljud hör ju till på den platsen.

Jag kan mycket väl tänka mig att denna privatperson gick 50-100 meter bort och bara fick samma typ av dampanfall som jag och min bror råkade ut för.

Om han verkligen sladdade så att han var bara någon meter ifrån barnvagnen så skulle denna personen ha ordentligt med stryk tycker jag men frågan är om det verkligen var så.


Jag kan för övrigt tilllägga så alla vet detta: Det är inte olagligt att sladda på tex ICA eller biltema parkeringen sålänge man inte riskerar liv eller egendom. Så kommer det en gubbe och skriker om polisen osv så upplys honom då att det inte är olagligt och att han kan ta sig i röven.

jo det är olagligt bland annat för oväsen i onödan=böter fråga vilken polis som helst

it_mutt Avstängd
19 november 2012 · 10 388 Inlägg

zemet skrev:
Jag kan för övrigt tilllägga så alla vet detta: Det är inte olagligt att sladda på tex ICA eller biltema parkeringen sålänge man inte riskerar liv eller egendom. Så kommer det en gubbe och skriker om polisen osv så upplys honom då att det inte är olagligt och att han kan ta sig i röven.

Du får göra vad du vill på annans mark menar du?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
zemet
19 november 2012 · 4 049 Inlägg

it_mutt skrev:

zemet skrev:
Jag kan för övrigt tilllägga så alla vet detta: Det är inte olagligt att sladda på tex ICA eller biltema parkeringen sålänge man inte riskerar liv eller egendom. Så kommer det en gubbe och skriker om polisen osv så upplys honom då att det inte är olagligt och att han kan ta sig i röven.

Du får göra vad du vill på annans mark menar du?

Det är ju en bedömmningsfråga, man får inte sladda och föra oväsen så det är farligt/störande. Brukar bli ett gäng på upp emot 20 st bilar som åker in till Torp köpcenter när första snön kommer och sladdar.

Polisen brukar alltid vara där då för att kolla nykterhet och se till att vi inte håller på med idiotiska saker som att putta folk framför bilen i kundvagnar osv. Men ingen har någonsin fått böter för att vi sladdar och jag fråga dom ifall det var olagligt och dom svarade att det är olagligt om man sladdar vårdslöst så man riskerar liv eller egendom.

Polisen joinade själva in förra året när vi sladdade och försökte göra lite handbromssladdar med sin 9-5a.

Ska tillläggas att några svin hade kört på fyllan när dom sladdade på torp och krockat in i 2st parkerade bilar och sedan smitit, så polisen hade en ganska stor operation med 2 st civilbilar som spanade och 3 st målade bilar som vinkade in oss som sladdade för nykterhetskontroll. Inte ens då när bilar hade blivit förstörda sa dom något om att vi var där och sladdade.

Det hade såklart varit en annan historia om vi höll på i ett bostadsområde lr liknande.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
DanneSundin
19 november 2012 · 682 Inlägg

Så om man målar ett partrestycken asfaltslinor över hela deras parkering anses det inte som skadegörelse? Okej på vintern med tanke på att det inte blir svart, men nu på sommaren "MÅSTE" det väl endå vara skadegörelse?

it_mutt Avstängd
19 november 2012 · 10 388 Inlägg

zemet skrev:

it_mutt skrev:

zemet skrev:
Jag kan för övrigt tilllägga så alla vet detta: Det är inte olagligt att sladda på tex ICA eller biltema parkeringen sålänge man inte riskerar liv eller egendom. Så kommer det en gubbe och skriker om polisen osv så upplys honom då att det inte är olagligt och att han kan ta sig i röven.

Du får göra vad du vill på annans mark menar du?

Det är ju en bedömmningsfråga, man får inte sladda och föra oväsen så det är farligt/störande. Brukar bli ett gäng på upp emot 20 st bilar som åker in till Torp köpcenter när första snön kommer och sladdar.

Polisen brukar alltid vara där då för att kolla nykterhet och se till att vi inte håller på med idiotiska saker som att putta folk framför bilen i kundvagnar osv. Men ingen har någonsin fått böter för att vi sladdar och jag fråga dom ifall det var olagligt och dom svarade att det är olagligt om man sladdar vårdslöst så man riskerar liv eller egendom.

Polisen joinade själva in förra året när vi sladdade och försökte göra lite handbromssladdar med sin 9-5a.

Ska tillläggas att några svin hade kört på fyllan när dom sladdade på torp och krockat in i 2st parkerade bilar och sedan smitit, så polisen hade en ganska stor operation med 2 st civilbilar som spanade och 3 st målade bilar som vinkade in oss som sladdade för nykterhetskontroll. Inte ens då när bilar hade blivit förstörda sa dom något om att vi var där och sladdade.

Det hade såklart varit en annan historia om vi höll på i ett bostadsområde lr liknande.

Menade dock att så länge det är privat mark så har du/ni inga rättigheter -alls- där. Thats all

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
zemet
19 november 2012 · 4 049 Inlägg

DanneSundin skrev:
Så om man målar ett partrestycken asfaltslinor över hela deras parkering anses det inte som skadegörelse? Okej på vintern med tanke på att det inte blir svart, men nu på sommaren "MÅSTE" det väl endå vara skadegörelse?

På sommaren tror jag det är det. (00 kr/meter eller något sånt tror jag man får böta men är osäker. Polisen i uddevalla säger inget om att man sladdar på vintern iaf.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
caromania Forummoderator
19 november 2012 · 9 296 Inlägg

zemet skrev:

DanneSundin skrev:
Så om man målar ett partrestycken asfaltslinor över hela deras parkering anses det inte som skadegörelse? Okej på vintern med tanke på att det inte blir svart, men nu på sommaren "MÅSTE" det väl endå vara skadegörelse?

På sommaren tror jag det är det. (00 kr/meter eller något sånt tror jag man får böta men är osäker. Polisen i uddevalla säger inget om att man sladdar på vintern iaf.

Polismännen i Uddevalla eller Polismyndigheten i Uddevalla?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Dirtymike
19 november 2012 · 1 532 Inlägg

Jag är 27år började köra traktor när jag var 6år och började köra en moddad Volvo 240 automat när jag var 8år.
Jag har lärt mig o sladda på enskild grusväg med vägbommar sladdar än idag där inga människor eller annan egendom kan bli skadad.

Jeep J20 (1978)
plankan
19 november 2012 ·

4 kap. Bestämmelser för trafik med motordrivna fordon
Gemensamma bestämmelser:


7 § Föraren av ett motordrivet fordon skall behandla fordonet så att det inte bullrar onödigt mycket och i möjligaste mån se till att fordonet inte släpper ut avgaser i sådan mängd att de orsakar olägenheter

8 § Med ett motordrivet fordon får onödig och störande körning inte äga rum vid bostadsbebyggelse. Föraren av ett sådant fordon skall i övrigt anpassa färdväg, hastighet och färdsätt så att andra inte störs i onödan.


Detta är en del av alla spelreglarna som gäller ALLA som har körkort.
Genom att sätta din namnteckning på ditt körkort så har du givet ditt samtycke till att du vill följa dom reglarna.
(oavsett vad du sedan tycker om lagen eller inte)  Bara plugga på här:
Http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

Senast redigerat av plankan (19 november 2012)

volvoentusiasten
19 november 2012 · 4 005 Inlägg

Varför inte bara gå undan, ta upp telefonen, ring polisen?....

M_icke_
19 november 2012 · 3 466 Inlägg

linuslinje skrev:
Varför inte bara gå undan, ta upp telefonen, ring polisen?....

För att efter dom 2timmarna det tar innan polisen kommer har den sladdande idioten hunnit långt därifrån och kan inte lagföras. Dessutom kan han om man har otur ha kört ihjäl både en och annan.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Caffe
19 november 2012 · 1 436 Inlägg

Dirtymike skrev:
Jag är 27år började köra traktor när jag var 6år och började köra en moddad Volvo 240 automat när jag var 8år.
Jag har lärt mig o sladda på enskild grusväg med vägbommar sladdar än idag där inga människor eller annan egendom kan bli skadad.

Fast du brukar vara jävligt snabb på att berätta om hur du har sönder andras bilar för att de kallade dig dumma saker eller att om någon försöker ta dina bilnycklar så ska du slå dem sönder och samman. Skulle vara intressant att se dig möta någon likasinnad... Då slutar ni inte förens den andra är död eller?

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
volvoentusiasten
19 november 2012 · 4 005 Inlägg

M_icke_ skrev:

linuslinje skrev:
Varför inte bara gå undan, ta upp telefonen, ring polisen?....

För att efter dom 2timmarna det tar innan polisen kommer har den sladdande idioten hunnit långt därifrån och kan inte lagföras. Dessutom kan han om man har otur ha kört ihjäl både en och annan.

Nej, polisstationen låg 30 meter därifrån och var öppen, det var även dit som målsägande gick dit med nyckeln.
Han hade lika gärna kunnat gå dit och sagt till.

http://www.vk.se/742016/viktigt-med-tydliga-signaler
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vas … ll-polisen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang