Sponsring innom billjud?

Pontaaa
30 november 2012 · 493 Inlägg

AndrAAx skrev:
Jag är ute efter bilar som vill använda våra produkter, men som alla skrivit tidigare så återstår frågan! Vad får vi för det? Hur många tävlingar, utställningar är du på under 1år? Vilka placeringar har du fått? Vad har du gjort tidigare? Vilken budget har du? Bilder? Byggtråd?

Enkel fingervisning som jag räknar!
Spons/rabatt: ca 5000;-
Då ska du ge mig minst likvärdig reklam som jag kan köpa för ca 5000;-
Exempel här på garaget kostar en företagssida 2200 SEK (ex moms) / år, så med andra ord så måste du ge mig mer reklam på ett ca ett år/säsong än denna sida gör på ca två år! Ex. från denna företagssida kommer 10besök/dag till hemsidan ger 3650besök/år, 7300besök på 2år. Så det är vad du ska prestera på ett år i form av reklam och då gäller det att visa upp sig och vara på rätt ställen! Detta kommer ju aldrig att kunna kontrolleras men är en liten fingervisning iaf!

Jag har aldrig klickat på en annons här på gorg med flit, däremot så om jag ser något intressant på en bilträff som jag fastnar för, så är det större chans att jag besöker en viss hemsida.
Om det är fler som agerar på samma sätt som mig, så bör ju reklam ute på träffar/tävlingsbanor värdesättas mer smile
Det är ju skillnad på "besök", och besök av intresse.
Nu är detta vad som dök upp i mitt huvud, det kanske är vanligt att folk klickar på reklamannonser och lägger beställningar? smile

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se
Saab 9-3 Aero Coupe "EMMA - SQ Competition" (2001)
Saab 9-5 SC 2.0t Biopower "SQ-Budget" (2002)
AndrAAx
30 november 2012 · 742 Inlägg

Jo det är väldigt svårt att "värdesätta" reklam ute på träffar, men många som vill ha spons besöker aldrig träffar/utställningar så kan vara en bra tankeställare för dem!

Tex dessa kommer in och vill ha spons
1 - "lokala killen från från stan". Han kör bara omkring lokalt, inte ute på träffar eller tävlingar jätte snyggt installerat, bygge.
2 - Tävlingsinriktad kille är på mantorp, elmia, gatbil, och ca 20andra träffar/tävlingar per år, allt foto dokumenteras och en stor fin byggtråd här på garaget, plakat upställt framför bilen med sponsorers namn, mm

Hur ska man värdesätta dessa två! Om du ska köpa reklam av dessa två killar, så kommer du att få mycket större exponering av nr. 2 och den kan få betydligt bättre deal! Sedan kan nr. 1 vara en jätte trevlig kille som har ett otroligt fint bygge, men han kommer inte att synas!

Vill man ha spons eller riktigt bra rabatter så måste man visa upp sig! Det kostar att åka omkring på utställningar/träffar och det kan bli dyrt, men jag som sponsor vill ju ha valuta för mina pengar! Jag har ju "köpt" en reklamplats! Det är ingen som ser den om bilen bara står i garaget! sad Och då har ju jag som sponsor blivit blåst!

Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab
Buick Grand National "Fast And The Furious" (1986)
mb_pucken
30 november 2012 · 5 088 Inlägg

Låter skönare å betala ur egen ficka:-P då får man göra som man vill:-) fast fet rabatt utan krav så visst:-) har brl i granbyn så där skulle ja kunna tänka mig rabatt just för att dom ligger nära men låsa mig med ett företag,  nej tack för min ddel.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
eplamojje Billackerare/Billjudmontör
30 november 2012 · 1 171 Inlägg

Andraax * du resonerar klokt! Tror de flesta företag tänker som du.
Man vill ju få tillbaka det man ger. Oftast är det en chansning därför ger många företag bara rabatt i början för
Då behöver dom inte lägga ut själva. Skulle killen visa sig va duktig så leder det ofta till fortsatt samarbete med mer rabatt.

Ett annat tips ja kan ge till er som ska söka sponsorer är att inte överdriva.
Många vill få sina byggen att låta som värsta bilen med massor ideer. Företag vet idag att många snackar och hälften av det som lovats blir gjort. Bättre att lägga upp en rimlig plan som man vet man har råd att slutföra.

Står hundratals påbörjade feta byggen i Sverige som aldrig blir klara för byggarna har tagit vatten över huvudet

Ford Mondeo "Familjebilen" (2010)
Volkswagen Fox TDI "Foxy Star" (2007)
Alpenretter Suksikaa vittuun "pomot" !
30 november 2012 · 311 Inlägg

jonash skrev:

ExtraKim skrev:
Tror ni missar Jonas poäng... Örjans bilar bygger på att de har en stereo, utställningsbilar klarar sig utan en stereo.

Sen kan jag tycka att Örjans byggen är ROLIGA för att de är så udda, men snygga??? Nja! Fast det betyder inte att hantverket bakom dem är mindre imponerande.

Exakt! Frågar ni Bilsport om de skall ha in Örjan eler Kooz på mässan så får ni 1000 av 1000 gånger samma svar: "kooz får stå inne på fin plats, Örjan ute"

Men det hela beror ju på vad man är ute efter! Nu tog jag Lukas som ett exempel, ni kan välja valfri showbil för ett gäng hundra tusen (om det ens räcker), typ nån fin Mustang Cab från -67, om det gör det enklare för er att begripa vad jag menade. smile

Det är ju som att jämföra äpplen med päron ! yikes
Bådas bilar är utställningsbilar som lockar folk, den ena med innehåll och den andra med "smink".
Kolla bara hur det är upplagt på tex Elmia, Kooz plastbygge står ju inte inne i "ljudavdelningen".

Och det finns ju oxå en anledning till just "ljudavdelningen", att folk betalar för att höra innehållet...

Btw,
Kooz byggen (enl mig) har senaste åren bara vunnit priser pga byggherrens namn,
inovationsandan är som bortblåst (hört från mååååånga betalande Elmiabesökare)...

(själv har jag ställt ut 3 helt olika bilbyggen 3 år i rad på Elmia, vem vet vad som händer 2013 wink )

AndrAAx
30 november 2012 · 742 Inlägg

Jag ger mycket hellre spons till ett mindre bygge som jag VET blir av en ett stort som kommer att kosta massor med pengar och bli värst med stor risk att det inte blir klart! Så ska ni ha spons så är det mycket bättre som eplamojje säger, överdriv inte! Det är mer intressant för oss att nå ut till många än att bara nå ut till en (den sponsrade)!

Så kommer någon till mig och visar upp en bra byggtråd, dessa tävlingar och utställningar har jag varit på, dessa ska jag på i år och jag skulle vilja ha hjälp med detta! Så är man för det mesta väldigt hjälpsam!

Vad man inte ska göra är att först fråga vad man kan få spons på! Vill veta priser och hur mycket rabatt man kan få, innan man har sagt vad man vill ha! Det går FET BORT!

Så förslag till alla som läser detta och vill ha spons/rabbaterade priser!
* Kolla igenom produkterna, lär er lite om dem! Mycket trevligare att prata med någon som redan vet lite om produkterna!
* Skissa upp vad ni vill ha!
* Hålla sig på en rimlig nivå! Man behöver inte ha 4st 15" av värsta sorten! (inte alla iaf!tongue) Du kommer troligtvis inte att få allt gratis utan fortfarande måste du upp med cash! Då är det betydligt trevligare att kunna fullfölja än att dra sig ur för det blev för dyrt! Då har du slösat bort en massa tid för mig och dig själv!
* Köp allt från samma om det går! Ni kommer att få bättre rabatt då, så varför hålla kvar äldre saker som inte är av samma märke! Det har inte jag som sponsor inget intresse av att visa upp!
* Visa att du är seriös, håll sponsorn uppdaterad med info hur det går med bygget och på tävlingar/utställningar! Gärna med bilder, mm

Spons är INTE en engångs sak! När du fått detta så kan man INTE bara strunta i den som gett en spons! Det är väldigt OSERIÖST! Spons är ett samarbete som pågår minst under en säsong!

Det var lite iaf! Vet att kim skrev en tråd liknande detta vad man skulle tänka på!

Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab
Buick Grand National "Fast And The Furious" (1986)
CarbonLoader Team Carkings
30 november 2012 · 2 300 Inlägg

Då kommer min syn på saken:

Läs Eplamojjes visa ord, han om någon kan det där om sponsring/samarbetspartners.
Själv har jag byggt minst en bil varje år och visat upp de på Elmia 2008, 2010, 2011 & senast 2012. Några år har jag haft ett eller flera fingrar med i några stycken bilar på Elmia samma år.
Som Mojje skriver så är det faktiskt inte alltid så lyxigt, glamouröst och enkelt att ha sponsorer som många tror. Det ena ger det andra brukar jag säga, man bygger upp ett stort förtroende hos de bidragande företagen och med detta kommer en enormt stor press på sig att man måste prestera ihop med paketen på posten. Värt att tänka på är den tiden som Mojje nämner, lägg då till att han liksom mig själv och många andra bilbyggare har familj och är ofta flerbarnsföräldrar. Det krävs helt enkelt en jäklar massor kromosomer, gener och fysik för att dessa ska lira ihop och kunna garantera ett företag guld & gröna ängar.

Helspons kan man bara drömma om ifall man inte har mängder av dokumentation över tidigare prestationer.
Någon nämnde Kooz byggen, verkligen inte att förringa då man måste ha i bakhuvudet att han har slitit som ett djur för sitt namn, precis som Mojje och fler byggare.
Gör dig ett välförtjänt namn så kommer sponsorerna till dig uran att du behöver jaga, men var beredd på en dyr historia både vad gäller pengar och det sociala wink
All lycka!

Volkswagen Golf Mk4 GTi Turbo "The Grey Anatomy" (2001)
M_icke_
30 november 2012 · 3 466 Inlägg

DusanMandick skrev:

M_icke_ skrev:

evilaudio skrev:

fast varför ska man ens ha ljud om inte ens bygger i närheten av rätt, de undrar jag?

Av samma anledning som många tillverkare satsar på snygga högtalare som låter skit, utseendet säljer.
Folk lyssnar med ögonen och köper det som ser snyggt ut. Sitter det dessutom inbyggt i en fet demobil så växer ha-begäret inom varje liten grabb. För högtalare har man för att visa upp för polarna och att ragga på fjortisar med. Eller?!

Tråkigt nog.

Är det inte lite svårt att köpa en bas tex efter ljudet? Den spelar ju inte likadant i pelles golf trea som den gör i kalles v70 med en helt annorlunda låda, annat steg, avstämd till en helt annan ton ?

Undrar lite bara smile

Varför skulle det vara svårt?
Låter den bra i en demobil så borde det ju gå att få den att låta bra i sin egen bil med. Sen är det ju upp till en själv att ge den rätt förutsättningar men då har man iaf ett bra element. Så gott som alla företagen är ju faktiskt villiga att skicka en ritning på en låda som den som ligger i demobilen eller helt enkelt räkna ut en låda till just den kunden som köper basen. För vad tjänar dom på att du köper en bas och bygger åt helvete så du blir missnöjd och visar upp de för polarna?

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
eplamojje Billackerare/Billjudmontör
1 december 2012 · 1 171 Inlägg

Andraax * du resonerar klokt! Tror de flesta företag tänker som du.
Man vill ju få tillbaka det man ger. Oftast är det en chansning därför ger många företag bara rabatt i början för
Då behöver dom inte lägga ut själva. Skulle killen visa sig va duktig så leder det ofta till fortsatt samarbete med mer rabatt.

Ett annat tips ja kan ge till er som ska söka sponsorer är att inte överdriva.
Många vill få sina byggen att låta som värsta bilen med massor ideer. Företag vet idag att många snackar och hälften av det som lovats blir gjort. Bättre att lägga upp en rimlig plan som man vet man har råd att slutföra.

Står hundratals påbörjade feta byggen i Sverige som aldrig blir klara för byggarna har tagit vatten över huvudet

Ford Mondeo "Familjebilen" (2010)
Volkswagen Fox TDI "Foxy Star" (2007)
eplamojje Billackerare/Billjudmontör
1 december 2012 · 1 171 Inlägg

Det viktigaste ja vill inflika är:
Sponsring = företaget tar av egen kassa för att ge dig bra pris
Samarbetspartner = företaget ger viss % rabatt och kostar dom inget mer än att dom får reklam mot att sälja saker utan vinst

Därför misstolkas det ofta när folk frågar om dom kan få sponsring.

Och jar en av dom få som är helsponsrad i sverige och kan säga att det har kostat mig x antal tusen byggtimmar och pengar.
Framgång får man inte, det jobbar man sig till..
Mitt första bygge sökte ja samarbetspartners och fick några med 15%. Kanon tyckte jag!
Nu när jag har helspons på allt så kostar mina byggen ännu mer att bygga än innan jag va helsponsrad.
Låter skumt men man får en viss press att alltid kunna leverera för att stanna kvar

Ford Mondeo "Familjebilen" (2010)
Volkswagen Fox TDI "Foxy Star" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang