Undersökning: Din åsikt om bildesign.

Lassing Industridesigner
26 november 2012 · 324 Inlägg

Hej.
Jag heter Torgil Lassing och läser industridesign på Lunds tekniska högskola. Jag håller just nu på att forska i vad vi ser som vackert inom bildesign.

Jag har nedan valt ut tre bilar för att bedömas av dig. Försök att motivera vad Du tycker är vackert eller mindre vackert med de olika bilarna. Frågan handlar helt om det estetiska och inget om funktion eller kvalitet.

Ni får gärna diskutera fritt, men jag kommer bara ha användning för svaren som kommit in innan måndagen den 10/12.

Tack på förhand smile

1. SAAB Aero X Concept
http://www.thetorquereport.com/saab-aero-x-concept_new.jpg

2. Volkswagen Scirocco R
http://images.thecarconnection.com/med/volkswagen_100350554_m.jpg

3. Pagani Zonda F
http://2.bp.blogspot.com/-twF-T1qemPs/Txq4UyZtgWI/AAAAAAAAAVc/gFZlj4JxdRM/s1600/pagani-zonda-f.jpg

– ––– -–- ––- -- -–--
Mitt projekt (bilen)
Min hemsida (industridesign)
Baandit
26 november 2012 · 137 Inlägg

1: Proportionerna känns något off och formerna känns något "klumpiga". Nu vet jag att man inte skulle gämföra funktinoner, men har svårt att uppskatta detaljer som har ingen eller dålig funktion, i det här exemplet att sidorutorna ser ut att ligga alldeless för tätt intill ramrutan.

2: Absolut en av de snyggare småbilarna som finns idag, kanske något för mycket "urgröpt" huv för min smak men annars helt ok.

3: Skitsnygg när den kom i slutet på 90-talet och fortfarande fårhållandevis snygg men designen börjar dock visa sin ålder och den kommer absolut inte bli någon tidlös klassiker som t.ex. Ferrari F40 eller Lamborghini Miura.

I övrigt så tycker jag att de snyggaste bilarna är muskelbilarna som gjordes i slutet av 60-talet och början av 70-talet!

Tommty
27 november 2012 · 218 Inlägg

1) känns lite framtid med att göra allt så runt och jämt, inga kantiga linjer eller annat. Dock ser den inte bekväm ut att köra och det ser ut som mer är satsad på design än funktionallitet d.v.s lastutrymme och medpassagerare.

2) Liten småbil som ändå är sportig och "rå" ut. Bra design som ser behaglig ut för ögat.

3) snygg bil, men som sades innan. känns lite uttjatad med just den designen. Den ser inte ut att vara värst rymlig heller wink

Jag har inte alltid rätt. Men jag har aldrig fel.
jetta16v
27 november 2012 · 1 534 Inlägg

1. Känns lite väl futuristisk i utseendet.
Snyggt om man har en tavla/affisch på väggen eller som bakgrundsbild på datorn.

Dock så är det många bilar som är långt snyggare än denna, jag tror man skall tänka om lite på denna, fortfarande våga sticka ut, men gå en annan väg..

2. Jag är VW-frälst och visst är Sciroccon snygg, men jag tycker den ser kaxig ut på ett dåligt sätt.
Den ser liksom spänd ut, kan inte förklara riktigt vad jag menar, men t.ex. bubblans former är ju klassiska och snygga, denna är ett bra försök, men tilltalar inte mig personligen så pass mycket att jag skulle vilja ha en Scirocco.

Scirocco II däremot, där snackar vi en snygg vagn wink


3. Denna är bara alltför vacker, en fröjd för ögat att titta på.
Linjerna sitter där dom skall helt perfekt cool

IceEyes Varningar: För många..
27 november 2012 · 2 552 Inlägg

1. Designen känns ur vissa perspektiv lite väl futuristisk, som exempelvis vind/sidorutans utformning (förmodligen optimalt ur aerodynamiskt perspektiv) Fronten är förvisso inte den mest tilltalande på marknaden, men samtidigt ska designen självfallet signalera att det är en SAAB, vilket den även gör.

2. En aning diskret och trivial design, men samtidigt en väldigt stilren och enkel sådan utan överdrivna proportioner.

3. De extrema formerna gör den mer frän och ball än stilrent vacker.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
baltis
27 november 2012 · 1 948 Inlägg

Då en bil faktiskt har en funktion så har jag svårt att bortse från den när jag tittar på designen.

Men för att försöka beskriva vad jag tycker och tänker om dom 3 ovan valda bilarna.

Saaben ser i mina ögon fet och lat ut, gillar inte den långa huven (där kommer det här med funktionen in från det undermedvetna, varför så lång huv när det inte sitter en stor motor i?). Tanken faller på en fet gubbe som halvligger i en stor fotölj när jag tittar betraktar saaben länge. Lysena i fronten hjälper till att försöka få den lite tuffare... men att luftintagen under lysena är större än själva lysena gör att det hela ser dumt ut.

vw. Ser stöddig ut med sin framåtlutade stil, redo för attack. Gillar dock inte att c-stolpen är så stor. Tycker även att huven ser intryckt ut (som en ovan här skriver). Samt att skarvarna mellan huv framskärm och a-stolpe hade kunnat placeras på ett snyggare sätt.

zondan ser även den hungrig och arg ut med sin framåtlutande design. Då linjerna känns (och troligtvis är) formade efter bästa hur vinden rör sig bäst över bilen så blir dom vackra.

Kortfattat om vad jag tycker är vackert i bildesign - det vackraste är en bil som är designad för att kunna gå snabbt (aerodynamisk). När designerna sedan måste ta hänsyn till att bilen ska ha 4 dörrar och en stor skuff så får dom ju mycket tajtare ramar att jobba inom (alltså inte en sportbil längre), det som då gör en bil vacker (i mina ögon) är när man försöker ta in element från en kompromisslös design till den. vw hade t.ex. blivit mycket snyggare med en splitter i fronten.

Lassing Industridesigner
27 november 2012 · 324 Inlägg

Mycket intressanta svar! Verkligen kul att jämföra andras synpunkter med dels information jag fått fram från böcker och artiklar, men även med mina egna tankar.

Tackar för svaren som kommit in hittills!

– ––– -–- ––- -- -–--
Mitt projekt (bilen)
Min hemsida (industridesign)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
27 november 2012 · 3 929 Inlägg

1: För futuristisk och klumpig. Aningen konstiga linjer med sidorutan tycker jag. Fronten är för mycket av en flodhäst eller liknande. Det är så mycket plats mellan grill och lysen och så vidare. Ser nästan ut som att den idisslar.

2: En stilren bil som ser både snabb ut men vardaglig på samma gång. Den håller goda linjer rakt igenom men ifrån vinkeln på bilden så ser baklyserna väldigt låga ut. I verkligheten gör dom inte det men på bilden tycker jag det.

3: Den ser opropotionelig ut med hytten nästan ovanför framhjulen, kort och skarp lutning på nosen medans baken är lång och utdragen. Verkligen inte en stilren bil och ett utseende som många tycks älska. Jag själv gillar inte när kupén är så långt fram.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Bebben Legitimerad besserwisser
27 november 2012 · 921 Inlägg

1) SAAB: Mycket vacker, ser kraftfull ut men samtidigt väldigt elegant och påminner lite om ett riktigt vackert hantverk. Mycket kraft lagt på detaljer; en enda stor ruta, små backspeglar och fälgar som endast ser bra ut på just den modellen. Väldigt ren och slät yta. Det syns att det är en SAAB.

2) VW: Medelmåttig design. Ett försök att göra en liten familjebil sportig. Varken ful eller snygg, men inte heller tuff. Sticker inte ut i mängden.

3) Groteskt ful, designad efter funktion (aerodynamisk). Även här mycket detaljarbete som sig bör. Förarhytten sitter för långt fram. Instämmer med dem som redan sagt att denna designen är föråldrad.

Lycka till med arbetet! smile

jetta16v
27 november 2012 · 1 534 Inlägg

Bebben skrev:
1) SAAB: Mycket vacker, ser kraftfull ut men samtidigt väldigt elegant och påminner lite om ett riktigt vackert hantverk. Mycket kraft lagt på detaljer; en enda stor ruta, små backspeglar och fälgar som endast ser bra ut på just den modellen. Väldigt ren och slät yta. Det syns att det är en SAAB.

2) VW: Medelmåttig design. Ett försök att göra en liten familjebil sportig. Varken ful eller snygg, men inte heller tuff. Sticker inte ut i mängden.

3) Groteskt ful, designad efter funktion (aerodynamisk). Även här mycket detaljarbete som sig bör. Förarhytten sitter för långt fram. Instämmer med dem som redan sagt att denna designen är föråldrad.

Lycka till med arbetet! smile

Bonnläpp som älskar Saab?

Håller inte med dig någonstans även om jag respekterar dina åsikter tongue

OpelP1
27 november 2012 · 1 412 Inlägg

Saaben: Totalt sett j-vligt ful och ser tillslätad och mesig ut, enda detaljen jag gillar är hjulhusen/skärmarna fram som påminner lite om en AMC Javelin.

VW: Något kasst försök att göra en bil som ska se arg ut, typ.
Gillar inte alls hur bakskärmarna breddar ut sådär, passar inte till övriga bilen.
Har sett dom där i verkigheten och dom ser ju ut som en fet padda/ en golf som smält i solen.

Pagani:  Lite "Toys "R" us"-bil över den, men samtidigt lite rejsig vilket är ett plus, hade varit snyggare med mer infällda lampor fram som på Ford gt40.
Hela bilen hade sett lite vettigare ut om kupén hade sträckt sig lite längre bakåt.


Så tycker jag. smile (jag kanske ska tillägga att jag överlag avskyr modern design)

Senast redigerat av OpelP1 (27 november 2012)

rcy
27 november 2012 · 1 705 Inlägg

SAAB: Är väldigt partisk då jag är Saab-fanatiker, men måste säga att jag tycker det är en fantastisk design.
Trots att den är väldigt extrem och nyskapande, så ser man ändå direkt att det är en Saab. Även helt utan emblem så skulle garanterat dom allra flesta som är det minsta motorintresserade direkt kunna säga att det där är en Saab.
Det jag skulle kunna anmärka på är att det möjligtvis känns som om form gått före funktion. Huven är enorm, vilket borde  tyda på en stor motor, vilket går stick i stäv med nutidens miljötänkande och effektivisering. Den gigantiska vindrutan kan knappast erbjuda särskilt mycket hjälp vid en kollision, och krocksäkerhet har som bekant alltid varit ett ledord för Saab.

VW: Aggressiv och sportig framtoning. Framåtlutad, stora luftintag, "lutande ögonbryn" vilket gör att den ser arg ut.
Troligtvis ganska precis vad VW's designers var ute efter när dom ritade den. Faktiskt en väldigt snygg bil, men ändå känner jag att dom gjort det för "lätt". Dom har liksom tagit den enkla vägen och bara använt säkra och välbeprövade kort, finns ingenting vågat eller nytt i designen. Hade det funnits en designhandbok och man slog upp "hur man gör en aggressiv småbil" i den så hade det varit en bild på Sciroccon där.
Snygg bil och helt rätt designad, men för "safe".

Pagani: Den fula ankungen. Totalt unik, och så bisarr och konstig att man inte kan undvika att fascineras av den. Det är någonting i dess extrema jakt på funktionalitet som gör den vacker. Den där känslan av att allt fyller en funktion, varenda veck och böj är där av en anledning, ingenting är onödigt. Rent estetiskt är den egentligen inte särskilt snygg, men funktionellt och tekniskt är den närmast fulländad, och det gör den helt sjukt vacker!

Rquired Allmänt envis
27 november 2012 · 12 512 Inlägg

1. SAAB Aero X Concept
Tillhör inte en av mina favoriter men kan ändå beskrivas som vacker tycker jag, lyckas väl med att förmedla sitt arv och att den är en SAAB trots att märket inte har tillverkat sportbilar tidigare. Det hade som exempel varit mycket enklare för Alfa Romeo att falla tillbaka på sin historia, men SAAB lyckas ändå.
Kombinerar smäckra linjer och funktion väl, jag vet att bra sikt är något märket tänker på och att rutlinjen går ner från vindrutan och bak längs dörren i kombination med att stora och klumpiga stolpar saknas ger förmodligen bra sikt och ger samtidigt bilen karaktär. Fälgarna i form av en turbin är läckra och ger karaktär "trots" att sådana inte är ett unikt drag, och även backspeglarna är en solklart vacker form i mina ögon.

Jag gillar däremot inte att fronten sett framifrån lutar inåt från sidorna mot mitten, det tillsammans med den stora grillen får bilen att se ut som en vaxmodell som stått för nära öppen eld och smält. Klumpigt och irrationellt, känns som ett tafatt försök att hänga på modet med stor grill i Peugeot och Audi-anda.

Bakänden är riktigt läcker och lutar snyggt bakåt, det stora glastaket som flyter ihop med bakrutan är också en vacker detalj. Tyvärr avslutas bilen inte snyggt utan med en uppdragen linje som färgad svart ger intrycket av att bilen har en blöja på sig. Jag gillar inte heller ljusrampen, hade den tagits väck eller fått en annan form hade bilen sett bredare ut tror jag. En tanke, de skulle behållit storleken på baklamporna med låtit rampen smalna av på mitten!

Avgasrör i mitten är inte heller vackert, min smak hade förmått mig att antingen skippa dem helt för en miljöprofil eller sätta dem i varsin ända för att ge ett bredare intryck om det vore min design.

Verkar vara inspirerad av Aston Martin´s nuvarande design, inget fel med det utan tvärt om något positivt men en helt egen grund hade förstås gett pluspoäng.

2. Volkswagen Scirocco R
Jag kan inte tycka den är vacker i något sammanhang utan får snarare sorteras under fräck, tuff, sportig eller något annat om man vill och gillar modellen. Men den ser klumpig och satt ut samt dess linjer hänger inte ihop för fem öre med en arg och sammanbiten front samt en mjukare men fortfarande oharmonisk akter.

Den är samtidigt inte praktisk för fem öre, Golf R lyckas med att vara både mycket mer praktisk och se mycket bättre ut. Scirocco är inte vacker på egen hand, när man vet att Golf finns framstår den som lite onödig.

3. Pagani Zonda F
Svårt, det är en sportbil och den är italiensk redan där har den lite av en gräddfil. Och nog är det en vacker bil, men fokus på funktion snarare än utseende.
Jag tycker den är vulgär tyvärr, vilket även en vacker bil också kan vara förstås. Zonda kommer inte smälta in någonstans utan sticka ut vad man än ställer den, i rätt sammanhang kan en Ferrari, Porsche, Jaguar eller Aston Martin passa väl men jag har svårt att tänka mig en situation där Zonda framstår som smakfull.

Sedan har den mycket detaljer som inte smälter in med resten, men det hör samtidigt till bilens charm ger som sagt ett intryck av att funktion prioriterats och att bilen är lite av ett hantverk. Samma sak kan sägas om att till exempel kupén är skjuten så långt fram, det är inte direkt vackert i mina ögon men Zonda F lyckas som sagt ändå genom lite charm.

Nej klart det är en vacker bil! Men den hör inte till historiens höjdpunkter inom design om du frågar mig.

Senast redigerat av Rquired (27 november 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
-MATS- VWetgirig hobbymekare
28 november 2012 · 1 917 Inlägg

Lassing skrev:
Försök att motivera vad Du tycker är vackert eller mindre vackert med de olika bilarna. Frågan handlar helt om det estetiska och inget om funktion eller kvalitet.

1. SAAB Aero X Concept
Min favorit - svepande kurviga former, egen design (ingen dussinbil). Ser lite ut som en blandning av 60-talsbilarna Corvette Stingray och Porsche 911. Gillar den långa motorhuven, men ett stort minus för de otroligt fula backspeglarna.

2. Volkswagen Scirocco R
Dussinbil - ser ut som vilken småbil som helst. För stort tak, för kort motorhuv. Dåliga proportioner. Saknar charmen - den där lekfullheten och glimten i ögat. Opersonlig och ful.

3. Pagani Zonda F
Med lite fantasi kan man se stora likheter med en skördetröska. Frontläppen är skärbordet, hytten är ... hytten, vingen är utblåset för halmen. Jag känner mig nästan som det lilla barnet i sagan "Kejsarens nya kläder" när jag påstår: "Titta, vilken skitful bil!"

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Bebben Legitimerad besserwisser
28 november 2012 · 921 Inlägg

jetta16v skrev:
Bonnläpp som älskar Saab?

Håller inte med dig någonstans även om jag respekterar dina åsikter tongue

Det är faktiskt bara SAAB 90 Turbo, SAAB 9-3 och Aero X Concept som tilltalar mig rent designmässigt. smile

Sen är det väl skönt att inte alla tycker likadant? wink Isåfall hade ju alla svar förutom det första inlägget i denna tråden varit onödiga. big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang