Sålt bilen - HAN PROVKÖRDE INTE? *** UPDATE ***

Johanness
29 november 2012 · 853 Inlägg

Hej.

Tänkte fråga om ni varit med om samma sak?

Kom upp en person med utländsk härkomst från örebro med tåg idag. Cirka 2 timmar restid.

Mötte upp han på tågstationen och han gled runt min bil och peka på lite märken och rost här och var.
Han prutade, rätt rejält och fick ett bra pris av mig.

Vi skrev kvitton , två stycken där jag intygade att jag sålt en bil i befintligt skick till honom. Jag fick pengar
och allt underskrivet, men han hade inte provkört bilen?!

Jag sa till honom: "Du kan behöva tanka"
Han sa: "Kan du visa vägen till macken?"

Så jag skjutsade honom ner till macken och ställde bilen vid pumpen skakade hand och begav mig hemmåt.

Har ni varit med om något liknande?

(Antar att jag kommer få en recension av honom när han kört ett tag)...

Vad kan detta få för konsekvenser?


*** UPDATE***

Han är inte nöjd med bilen, efter han haft den ett par dagar. Han ringer upp till mig och säger att den måste in på reparation och den ska jag stå för. När jag sa nej blev jag hotad och han sa att staden jag bor i är inte speciellt stor.

Kommer aldrig göra affär med en nysvensk igen.

Senast redigerat av Johanness (30 november 2012)

rcy
29 november 2012 · 1 705 Inlägg

Inga konsekvenser alls skulle jag tro, det är köparen som har undersökningsplikt så väljer han att inte provköra så är det hans problem.

Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Saab 9-5 "familjefraktarn" (2000)
BMW 320i "tysken" (2007)
TouchOfRed Meldem
29 november 2012 · 4 137 Inlägg

Johanness skrev:
Hej.

Tänkte fråga om ni varit med om samma sak?

Kom upp en person med utländsk härkomst från örebro med tåg idag. Cirka 2 timmar restid.

Mötte upp han på tågstationen och han gled runt min bil och peka på lite märken och rost här och var.
Han prutade, rätt rejält och fick ett bra pris av mig.

Vi skrev kvitton , två stycken där jag intygade att jag sålt en bil i befintligt skick till honom. Jag fick pengar
och allt underskrivet, men han hade inte provkört bilen?!

Jag sa till honom: "Du kan behöva tanka"
Han sa: "Kan du visa vägen till macken?"

Så jag skjutsade honom ner till macken och ställde bilen vid pumpen skakade hand och begav mig hemmåt.

Har ni varit med om något liknande?

(Antar att jag kommer få en recension av honom när han kört ett tag)...

Vad kan detta få för konsekvenser?

Går bilen sönder och du inte tar tillbaka bilen. Då kan du få en hel del problem. Typ halva hans släkt efter dig, bli hotad. Har tyvärr hört många exempel på denna typen av affärer.

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
Pim_Pim
29 november 2012 ·

Jag har också varit med om det,flera gånger dessutom.
fast det var svenskar om det har någon betydelse.

jetta16v
29 november 2012 · 1 534 Inlägg

Inget du behöver oroa dig för, dock kan det som det tagits upp i tidigare trådar vara bättre att skriva att "bilen säljes i av köparen godkänt skick" eller liknande istället för "befintligt skick"..
Men har han inte provkört eller frågat om något så är det lugnt.

simlar
29 november 2012 · 5 536 Inlägg

Har varit med om det en gång tidigare och det var när jag sålde min Kadett E -85.
En äldre herre (runt 50år) åkte buss hela vägen från Västerbotten för att köpa den av mig för 3000kr.
Han kom och såg bilen, gav mig pengar och skrev på kvittot, tackade för sig och åkte iväg.
Blev väldigt förvånad att han inte ens provstartade den innan han gav mig pengarna :S

Just det, fick ett sms av han några timmar senare när han kommit hem med bilen att han var riktigt nöjd med köpet och att den drog släp med höbalar på utan problem:P

Senast redigerat av simlar (29 november 2012)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
IceEyes Varningar: För många..
29 november 2012 · 2 552 Inlägg

Gjorde precis samma sak vid ett av mina köp. Begav mig med tåg till personens hemort, mötte upp honom, gav honom pengarna direkt i handen, signerade kontraktet, och for sedan hem med min "nya" bil.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Johanness
29 november 2012 · 853 Inlägg

IceEyes skrev:
Gjorde precis samma sak vid ett av mina köp. Begav mig med tåg till personens hemort, mötte upp honom, gav honom pengarna direkt i handen, signerade kontraktet, och for sedan hem med min "nya" bil.

Hur vågar du göra något sådant? Du har ju inte en aning om hur den går. Tex. skrapar när man lägger i 5 växel, slår i framvagnen etc.

jetta16v
29 november 2012 · 1 534 Inlägg

Johanness skrev:

IceEyes skrev:
Gjorde precis samma sak vid ett av mina köp. Begav mig med tåg till personens hemort, mötte upp honom, gav honom pengarna direkt i handen, signerade kontraktet, och for sedan hem med min "nya" bil.

Hur vågar du göra något sådant? Du har ju inte en aning om hur den går. Tex. skrapar när man lägger i 5 växel, slår i framvagnen etc.

Ibland orkar man inte bry sig om äldre bilar, alltså köper man en bil för +100k så är man såklart noggrannare, men köper man en billig/gammal bil så vet man oftast om att det alltid är något att fixa på dom och man tar problemen som de kommer, bara en gissning smile

DusanMandick Random Hero
29 november 2012 · 4 047 Inlägg

Jag var med om en liknande grej när jag skulle va me en polare o byta bil mot en. Den andre kille sa " ne nu tar vi o provkör lite" o hoppar in i passagerarsätet i bilen han ska köpa ?

Trodde de var standard att man provkör o känner lite på bilen man ska köpa ?

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Johanness
29 november 2012 · 853 Inlägg

DusanMandick skrev:
Jag var med om en liknande grej när jag skulle va me en polare o byta bil mot en. Den andre kille sa " ne nu tar vi o provkör lite" o hoppar in i passagerarsätet i bilen han ska köpa ?

Trodde de var standard att man provkör o känner lite på bilen man ska köpa ?

Haha, trodde jag med!

Mobeerg carzy
29 november 2012 · 461 Inlägg

Beror väl lite på vilken prisklass det är, är det under 10.000;- så provkör jag inte jämt heller, har dom kommit dit med bilen så fungerar den ju, och på en sån bil räknar jag med att få byta grejjer ändå.

Så det är nog högst inviduellt, men då kan man inte heller komma efteråt o gnälla på grejjer smile)

Team BSG
pukan2
29 november 2012 · 3 182 Inlägg

har flera polare som gör så vet inte varför.

OpelP1
29 november 2012 · 1 412 Inlägg

Han som köpte min senaste svenssonbil provkörde inte heller, och det är ju knappast värt besväret för en bil som kostar typ 15k.

Oavsett så är det ju värst för köparen.

mb_pucken
29 november 2012 · 5 088 Inlägg

När ja köpte min vitermerca så bjöd ja ett pris och lovade snabb affär så åkte dit, kolla så den starta sen skrev vi papper. Dock betala ja bara 6500. Fel är det å sånna affärer ger spänning:-) sen va de ju en merca;-) startar den så funkar den:-P

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Germax
29 november 2012 · 12 086 Inlägg

Har hänt mig 2 ggr, ena gången sålde jag en 525ix för 15000kr, han kolla runt bilen klämde och kände. Pruta ner priset till 11000kr sen ville han skriva papper, jag frågade om han inte skulle provköra. Nej, du kom ju hit va svaret:)

Andra gången skulle jag byta bort en 540 mot en 528. Han gick in och tog en kaffe på macken när jag provkörde. När jag kommer tillbaka och jag va nöjd så skrev vi papper, helt otroligt!smile

666_Beast
29 november 2012 · 1 863 Inlägg

Sålde en Saab jag hade förut på samma sätt. Skrev ägarbytet, men när jag kollade upp bilen en vecka senare så hade den bytt ägare igen. Nåt fuffens har dom för sig som köper bilar på detta sätt. Men jag blev av med bilen till priset jag ville ha så inget gnäll från min sida.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
steifan DR!FTT3KN!K3R
29 november 2012 · 10 427 Inlägg

Germax skrev:
jag frågade om han inte skulle provköra. Nej, du kom ju hit va svaretsmile

Inte så jättehöga krav dvs tongue

victor91
29 november 2012 · 446 Inlägg

hänt mig med, kom en utländsk kille med tåg typ 1.5h restid han kolla bara på ena sidan bilen och sen skrev vi papper och han betala tog max 5min! var någon dokumentär om detta och det är nån kille som köper dom tror han var från göteborg och skickar ner dom till Afrika.

http://www.sydsvenskan.se/sverige/skrot … ll-afrika/

http://dagbladet.se/nyheter/sundsvall/1 … ortaffarer

steifan DR!FTT3KN!K3R
29 november 2012 · 10 427 Inlägg

victor91 skrev:
hänt mig med, kom en utländsk kille med tåg typ 1.5h restid han kolla bara på ena sidan bilen och sen skrev vi papper och han betala tog max 5min! var någon dokumentär om detta och det är nån kille som köper dom tror han var från göteborg och skickar ner dom till Afrika.

http://www.sydsvenskan.se/sverige/skrot … ll-afrika/

http://dagbladet.se/nyheter/sundsvall/1 … ortaffarer

Ja lite humor att bilar är flera gånger dyrare i Afrika än i Sverige - rejäla underpriser här dvs tongue
Brorsan sålde en vit Audi A6 2,6 -95 (svårsålt) som enligt köparen skulle exporteras till Serbien
för 5-6 år sen.. mer lättsålt där kanske tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang