Viss musik till viss biltyp?

Ramming_Air
30 november 2012 · 137 Inlägg

Ofta när man är iväg på bilträffar slås jag av att det verkar ha vuxit fram en slags standard för vilken typ av musik man spelar i sin kärra baserat på biltypen i sig. Japs och euro håller sig gärna till trance, hip hop och liknande, medans jänkefolket hellre spelar rockabily och rock.

Vad tror DU att beror på? Kör man sina playlists för att man gillar det..eller för att den typen av musik associeras med den typ av bil man kör? Eller råkar man ofta gilla rock och jänkare?

Själv kan jag säga att trance, hip hop och liknande musik aldrig lär liras i Supran. Jag kör Stones, Kinks, Skynyrd etc utan att bry mig hur "väl" det matchar mitt val av bil.

LeafBox Lat Perfektionist
1 december 2012 · 6 359 Inlägg

Jag tror inte det har med biltyp, utan ålder att göra.
Nu tänker jag generalisera lite om ngt jag inte har direkt fakta på, men det finns viss logik bakom det hela.

Japsar och euro-bilar skulle jag tro mest körs utav yngre. Och nu menar jag inte ungdomar, men upp till 35 kanske.
Dom yngre i den skaran kör kanske sånt pga F&F-vågen, och dem bilarna har även fått en stor uppsving pga att driftingen har blivigt så populärt.
Och drifting är "nytt" och häftigt och finns över hela internet, dvs ngt annat som är en stor del i den målgruppens liv.

Medans dom som åker jänk antagligen har sånna för att det var dom bilarna som DOM växte upp med att beundra. Då var det dragrace och V8 som gällde och dom flesta skulle jag vilja tro håller kvar vid det för att minnas sin barndom, och är man över 40-45 så är det nog mer regel än undantag att man är lite anti-internet och sånna "nymodigheter", så deras intressen påverkas inte lika mkt.

Och om vi har det som grund, det yngre är som sagt ofta påverkade av vad som händer i cybervärlden och där är techno, trance, osv fortfarande populär, medans ännu en gång så håller det äldre fast vid vad dom känner till.

Det kan låta som fördomar och stereotyper, men bakom varje sån finns en gnutta sanning.

Sen finns det såklart undantag. Jag slår vad om att det är 50+are som kanske kan mer om datorer än vad jag gör, precis som att det finns ungdomar som kräks varje gång dom hör en Dubstep låt.

Och ännu en gång tror jag att skillnaderna kommer ifrån uppväxten. Mej själv tex, jag skulle ALDRIG någonsin spela en Dubstep låt i min bil, trots mina unga ålder så tog jag stor del i förra generationens musik pga mina mor och far-föräldrar som snurrade Queen på vinyl konstant när jag var yngre.

Senast redigerat av LeafBox (1 december 2012)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Gronwalls
1 december 2012 · 1 808 Inlägg

Kör Gubbil (s70) och jag lyssnar på Thrash och Psychobilly tongue

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.
Buick Super 8 "LadyRed" (1953)
IceEyes Varningar: För många..
1 december 2012 · 2 552 Inlägg

Min teori är också att åldern har en tydligare förbindelse med musiksmaken. Jag är uppväxt med trance/dance/techno och hiphop, vilket även är den sortens musik som uteslutande ekar ur bilens högtalare. Rock och dylikt skulle jag aldrig få för mig att pryda USB-stickan med.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Mobeerg carzy
3 december 2012 · 461 Inlägg

22 år och gillar inte dubstep,trance o sånt skit. I övrigt kan jag lyssna på allt, mycket punk ,rockabilly och ibland slänger jag på lite klassisk musik för det är för jävla gött smile
Musiken beror alltså på vad jag känner för att lyssna på, vilken kan bli allt utom trance,hardstyle o all annan jobbig musik som de bara bankar o slår om smile

Kör japsare..

Team BSG
OpelP1
3 december 2012 · 1 412 Inlägg

Jag är 23 år och lyssnar bara på "oldschool" music dvs Rolling Stones, Eddie Meduza, Johnny Cash och liknande.
Är i princip bara intresserad av gamla bilar.


Jag tror att det är helheten med musiken till bilen som gör själva grejen, glida fram sakta i en gammal bil och spela cash känns helrätt men komma i samma bil med värsta dunka-dunkat skulle kännas jävligt fel på något vis. big_smile

Mobeerg carzy
3 december 2012 · 461 Inlägg

Helt korrekt, man väljer musik efter bil!

Skulle aldrig kunna tänka mig att åka jänk o lyssna på dunka dunka, och lyssnar inte heller på jänkmusik i japsare,
så ja det är ju helheten som gört!

Team BSG
Noart Cykelhatande yrkeschaufför.
3 december 2012 · 241 Inlägg

Raubtier och Sabaton spelas i min V4, medans jag hellre lyssnar på klassisk musik och orkestrar i 9-3'an. Men det går också att lyssna på Vinyl när man är i Tokholm. smile

Senast redigerat av Noart (3 december 2012)

xXSammy
4 december 2012 · 6 585 Inlägg

Gick hur bra som helst att lyssna på Super Eurobeat i 156an med det är inte samma sak i 159an..

Kan bero på att gamla var lite modifierad också menmen.. Spela hardstyle i 343an känns bara fel.

De/Dem
LordLife
4 december 2012 · 998 Inlägg

I min i30 så spelas det allt från dansband, tackar mina föräldrar för det, till Slayer så, men icke RnB.
Kör jag japs så spelar jag samma musik där, lyssnar på det jag vill, Kör jag jänk så ska det vara med V8 och då behövs ingen musik, bara den vackra sången från V8.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
4 december 2012 · 3 929 Inlägg

Metal i mina åk är det som gäller. Favoriten är definitivt Marilyn Manson men Slipknot, Korn, Turmion Kätilöt och diverse finsk industrimetal går varmt också.
Men det stoppar mig definitivt inte från att älska gamla klassiker som Supertramp, Eric Clapton, Mark Knopfler osv.
Men country/rockabilly är många steg för långt, det klarar jag verkligen inte av. Samt så klart rap, hip hop och allt därtill.

Är 20 år förresten ^^

Senast redigerat av Thunderbird88 (4 december 2012)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
9 december 2012 · 1 899 Inlägg

Lyssnar väl till största del på rock/hårdrock, men det finns ju även en del "moderna" låtar (house, trance osv) som går hem hos mej. Är nog en allätare, kan mycket väl förstå vad folk tycker är bra med soul, jazz, blues, klassiskt osv. Är nog den nya musiken jag har svårast för då jag tycker att det verkar vara som med allt annat i dagens samhälle - man matar ut nått nytt skit bara för att få sälja för stunden och skyndar raskt vidare till nästa projekt utan några större krav på kvalité.

Kör själv BMW och Audi, men håller gamla jänkare varmt om hjärtat och skulle gärna äga en en vacker dag. Är inte särskilt förtjust i japs bilar, och har inte riktigt förstått mej på charmen med drifting även om jag kan tänka mej att åka på en del shower just för att de händer något..

Åldern har nog mycket att göra med vilken typ av musik man spelar. Jag tror dock inte att man kan generalisera och knyta en viss genre till en viss biltyp, är nog hellre så att det finns folk som har behov av att synas och höras i varje åldersgrupp och de spelar nog gärna vad de tror är det coolaste och hetaste man kan höra på.

EDIT: Är 23 år gammal.

Senast redigerat av PHrnfeldt (9 december 2012)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Noxxer
9 december 2012 · 1 482 Inlägg

Jag lyssnar på vad jag gillar oavsett vilken bil jag kör.
Är allätare och lyssnar på det mesta utom dansband etc.

Inte ovanligt att jag lyssnar på Dubstep/Acid Crunk och UK hardcore när jag rattar farsans -72 Mustang.

Acid Crunk verkar gå hyffsat men UK Hardcore fungerar inge vidare hos övriga människor har jag märkt. Man känner hatet smile

Senast redigerat av Noxxer (9 december 2012)

BLT Service
Theracords Music Label
Mane_Attraction Totalt okunnig
10 december 2012 · 413 Inlägg

Körde Satyricon på cruisingen. Bra som fan tyckte jag. Övriga medtrafikanter uppskattade det väl inte lika mycket.

#1 Älskad, sörjd, saknad. ALDRIG glömd!
En liten tråd om bilen: Arnold Babar
Pontiac LeMans "GTO Clone" (1967)
Navkapsel
14 december 2012 · 4 637 Inlägg

I min (finns i fotoalbum) äre Lasse-Stefanz som gäller. Har förövrigt hört att det passar den...

Senast redigerat av Navkapsel (14 december 2012)

bmx
15 december 2012 · 7 100 Inlägg

24 år och kör volvo 945:a och lyssnar på deathcore och grindcore smile

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
Unleash
15 december 2012 · 370 Inlägg

Mane_Attraction skrev:
Körde Satyricon på cruisingen. Bra som fan tyckte jag. Övriga medtrafikanter uppskattade det väl inte lika mycket.

Nu snackar vi musik ;-)
Helt rätt cool

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se
Audi A5 COUPE 3.0TDI Q "RS5 TDI Edition" (2008)
BMW e39 M5 "Full Supersprint" (1999)
Audi 200 20v Quattro "Black Metal" (1990)
Scorn89 Archmage of the entire universe
17 december 2012 · 281 Inlägg

Jag må höra till nån minoritet då jag knappt lyssnar på musik över huvud taget i bilen. Oftast lyssnar jag på podcasts om diverse grejer. Speciellt när man långåker så brukar det oftast gå fortare om man lyssnar på folk snacka skit i några timmar än att nöta samma låtar om och om igen. Annars är det radion som gäller...

Jag är 23.

detta är en signatur. det finns många olika, men detta är min.
Saab 900 GL "Stål-Ulla" (1983)
Emilius Avstängd
17 december 2012 · 1 714 Inlägg

Självklart så är det hiphop som gäller i en gammal amerikansk bil för att undvika att framstå som en raggare,
och åker man BMW M5 så ska det vara dansband så man inte ser ut som en douchebag som tror man är störst bäst och vackrast för man har en 20 år gammal prestandabil.

Senast redigerat av Emilius (17 december 2012)

Emilius Avstängd
17 december 2012 · 1 714 Inlägg

Noxxer skrev:
Jag lyssnar på vad jag gillar oavsett vilken bil jag kör.
Är allätare och lyssnar på det mesta utom dansband etc.

Inte ovanligt att jag lyssnar på Dubstep/Acid Crunk och UK hardcore när jag rattar farsans -72 Mustang.

Acid Crunk verkar gå hyffsat men UK Hardcore fungerar inge vidare hos övriga människor har jag märkt. Man känner hatet smile

Vad syftar du på när du säger UK hardcore?

Holland är hardcore-mecka, sen har ju självklart tyskland, frankrike, belgien och italien lite bra artister,
men UK har jag inte hört mycket från i den svängen, lite smått.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang