Köpråd : Pålitlig och bra pendlarbil!

Rasmus91 Motortok
2 december 2012 · 37 Inlägg

Jeesper skrev:

Jumbofisken skrev:
Jag gav under 15k för min saab 9-3 nybes och nyskattad som hade rullat strax över 15k mil. Jämnför jag med andra bilar i samma prisklass så har jag hittills inte hittat något i närheten av samma skick och komfort. Driftsäkerhet kan jag inte utala mig om då jag bara hunnit med ~500mil hittills. Inga problem än iallafall, flertalet jag känner som kör saab är mycket nöjda med dom, vissa har rullat över 30k mil. Det är en vanlig bil så reservdelar är inget svårt att hitta.

Används som pendlar bil och drar hojen fram och tillbaka till bana. Relativt bensinsnål med för sin prisklass.. runt 0,9 blandad körning om man kör normalt, Går köra snålare.... 1,1-1,3 med släpet.. Som förövrigt är ganska stort. (Lasta lätt och smidigt 3 fullstora crossmaskiner med gott om plats över och ståhöjd).

Rekommendera att du kolla på en iallafall. Väldigt mycket bil för pengarna.

SAAB är mycket bil för pengarna, vi har haft ett par inom familjen och alltid varit nöjda med dom, går helt okej med steg-1 chippning, har kollat in mycket på 9-3 och 9-5, kombi som sedan.
Men det som får mig att banga lite på SAAB är ju att folk säger att turbon rasar efter 15-20.000 mil beroende på årsmodell, har läst lite att turbon är underdimensionerad eller något sådant som skapar raset, och efter en snabbsökning på turbo till SAAB hamnade jag hos Biltema som har en för 3999 kronor, känns aning saftigt ifall det skulle rasa och blir lite fundersam nu om alternativet för SAAB.

Tar studenten nästa år och kommer få jobb direkt efter, men samtidigt så vill jag ha en bil med låg bensinförbrukning redan nu, men hittar man en bil som är ett riktigt kap så får den dra lite mer än andra.

Testa sök runt lite på audi a4 och passat angående deras framvagnar.
Vet inte hur många mil du kör om året, men skatten är rätt dyr på diesel bilar.

Turbo problemet tycker jag inte är så farligt. 15-20k mil kör du inte på ett år precis wink
Dessutom finns det inbytes turbos som är nyrenoverade för vettig peng.

panda666
2 december 2012 · 4 261 Inlägg

är turbo det enda tråkiga hos saab typ? eller vad har den för svagheter annars?

finns det någon tråd med en massa info om alla bilars svagheter tex? som autopower?

panda666
2 december 2012 · 4 261 Inlägg

M_Broberg skrev:
Det beror på vilken saab du ska ha. Hade jag vart dig hade jag kollat på nya 900an av senaste årsmodellerna (97-98) eller en saab 9000 från efter 94. Dessa bilar ligger lågt i pris vilket ger dig en fin för dom pengarna du vill lägga. För så små pengar så är det inte bilmodellen som kommer avgöra driftsäkerhet utan skicket på bilen.

Det är mest 9-5 som har problem med turbon, och en 9-5 för dom pengarna kommer nog inte vara så driftsäker. samma gäller 9-3, du KAN ju hitta en -99 eller -00 med 154 hk motorn denna motorn lider inte av samma problem som nyare 9-3 motorerna och 9-5 motorerna gör, Så kallad oilsludge.

Motorn i 154 hk 9-3orna (icke att förväxla med 150 hk motorn) Är samma motorer som i 185hk 900orna fast annan mjukvara, skottsäkra grejjer.

fast för mig da som tycker att alla saab är fula förutom just 9-5 ..vad ska man skaffa för årsmodell då??

Rquired Allmänt envis
2 december 2012 · 12 512 Inlägg

BMW är inget dumt val och bortsett från försäkringspremien är driftkostnaderna i övrigt väldigt låga. Helt klart ett alternativ, men har du inga krav på körglädje finns det många andra modeller att titta efter.

SAAB är ett bra alternativ just för att de ligger lågt i pris jämfört med motsvarande modeller från andra märken, visst har SAAB sina svagheter men om du läser på ordentligt om sjukdomarna, köper ett fint exemplar och sedan sköter det korrekt bör du ha en bra bil. Modellen 9-5 är den med större svagheter, och visst finns det andra modeller från märket men jag tycker själv att 9000 är bra fast hopplöst omodern i allt medan 900/9-3 visserligen finns med bättre motorer men i övrigt har fler skitfel.
Jag hade varit beredd att lägga ner energi på att hitta en 9-5 med frisk motor istället för att köpa en 9000, 900 eller 9-3, eftersom en bra 9-5 är väldigt mycket mer bil för pengarna än ett bra exemplar av deras andra modeller.

Vill du inte ha en SAAB finns alltid Mercedes som är likt tidigare nämnda BMW i mycket bortsett från körglädjen, vilket du ändå inte prioriterade så högt? En liten C-klass W202 kanske vore något? En modell som visserligen rostar glatt men i övrigt är skottsäker. Fördelen mot BMW är att risken för att stöta på en buskörd Mercedes är väldigt liten även i den här prisklassen.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Jeesper
2 december 2012 · 60 Inlägg

CHEEVA skrev:
att få ner till lägre än 0,8 tvivlar jag på att går .... är väl om man kör väldigt mycket landsväg

med större motor behöver du som du själv säger inte pressa lika mycket som med en liten smile går mycket jämnare mjukare och finare smile  på motorväg går  den billigaren än en med liten maskin smile

Får nog överväga det, men oftast så betyder fler hästar högre försäkringspremie..

Jumbofisken skrev:
Testa sök runt lite på audi a4 och passat angående deras framvagnar.
Vet inte hur många mil du kör om året, men skatten är rätt dyr på diesel bilar.

Turbo problemet tycker jag inte är så farligt. 15-20k mil kör du inte på ett år precis wink
Dessutom finns det inbytes turbos som är nyrenoverade för vettig peng.

A4ans framvagn har jag läst lite om, har släppt mina tankar om A4an just pga framvagnen, läste på något Audi-forum att folk fick byta efter ett par tusen mil bara, vissa två-tre gånger på 10.000 mil 'bara' så kändes int så lockande, men sen fanns det ju de förstärkta framvagnarna, eller något var förstärkt, men smådyrt om jag minns rätt.

1500 mil har jag hört att ett fordon körs per år, men pappa kör över 3000 mil och mycket av milen är pendling, men samtidigt på fritiden till tex min syster som det är 40 mil tur o retur och massa andra resor som växer på.
Så åker man många mil så väger de nog upp skatten för en diesel i slutändan om man räknar på det, ärligt talat så känns 0,5 l/milen bättre än 0,9 l/milen även om jag inte går + eller - på det i slutändan.

Visserligen inte, men man vet ju inte hur många mil turbon har på sig innan den ger upp ju.

M_Broberg skrev:
Det beror på vilken saab du ska ha. Hade jag vart dig hade jag kollat på nya 900an av senaste årsmodellerna (97-98) eller en saab 9000 från efter 94. Dessa bilar ligger lågt i pris vilket ger dig en fin för dom pengarna du vill lägga. För så små pengar så är det inte bilmodellen som kommer avgöra driftsäkerhet utan skicket på bilen.

Det är mest 9-5 som har problem med turbon, och en 9-5 för dom pengarna kommer nog inte vara så driftsäker. samma gäller 9-3, du KAN ju hitta en -99 eller -00 med 154 hk motorn denna motorn lider inte av samma problem som nyare 9-3 motorerna och 9-5 motorerna gör, Så kallad oilsludge.

Motorn i 154 hk 9-3orna (icke att förväxla med 150 hk motorn) Är samma motorer som i 185hk 900orna fast annan mjukvara, skottsäkra grejjer.

Så Saab 900 97-98 - framåt?
9000 94 - framåt
Samt 9-3a (154 hk) är bilar man kanske ska kolla närmare på? smile

Rquired skrev:
BMW är inget dumt val och bortsett från försäkringspremien är driftkostnaderna i övrigt väldigt låga. Helt klart ett alternativ, men har du inga krav på körglädje finns det många andra modeller att titta efter.

SAAB är ett bra alternativ just för att de ligger lågt i pris jämfört med motsvarande modeller från andra märken, visst har SAAB sina svagheter men om du läser på ordentligt om sjukdomarna, köper ett fint exemplar och sedan sköter det korrekt bör du ha en bra bil. Modellen 9-5 är den med större svagheter, och visst finns det andra modeller från märket men jag tycker själv att 9000 är bra fast hopplöst omodern i allt medan 900/9-3 visserligen finns med bättre motorer men i övrigt har fler skitfel.
Jag hade varit beredd att lägga ner energi på att hitta en 9-5 med frisk motor istället för att köpa en 9000, 900 eller 9-3, eftersom en bra 9-5 är väldigt mycket mer bil för pengarna än ett bra exemplar av deras andra modeller.

Vill du inte ha en SAAB finns alltid Mercedes som är likt tidigare nämnda BMW i mycket bortsett från körglädjen, vilket du ändå inte prioriterade så högt? En liten C-klass W202 kanske vore något? En modell som visserligen rostar glatt men i övrigt är skottsäker. Fördelen mot BMW är att risken för att stöta på en buskörd Mercedes är väldigt liten även i den här prisklassen.

BMW hade varit ganska trevligt att ha faktiskt eftersom så många vänner har det också, roligt att kunna busa runt på vintern och sladda runt på snön istället för att hålla på med kryckan och allt, sen är de flesta BMW väldigt stilrena enligt mig.
Körglädje är bara ett plus, men brukar vara svårt att kunna kombinera driftsäkerhet, driftkostnader, komfort och körglädje i ett, i alla fall med en låg budget.

SAAB har jag inget emot, som sagt har vi haft ett par inom familjen och jag har gillat alla och varit mycket roliga att få köra.
Såg en fin Merca förut på Blocket för 13.000 med 15.000 mil på mätaren ungefär, fick dock höra att de drog runt litern så vart ganska avtändade att ens tänka tanken hah.

Knugcab
2 december 2012 · 5 111 Inlägg

Vad var det för merca?

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
DrenneR
2 december 2012 · 336 Inlägg

vw passat/audi a4 1,8t har jag haft, väldigt trevlig bil och gick att köra billigt, billig i skatt och försäkring ocksåp tycker jag smile annars är ju volvo 940/850 och trevliga väldigt billiga att äga reservdelsmässigt, lite törstigare och dyrare i skatt än passat/a4 dock smile

BMW 535i (1990)
Rquired Allmänt envis
2 december 2012 · 12 512 Inlägg

Jeesper skrev:

Rquired skrev:
BMW är inget dumt val och bortsett från försäkringspremien är driftkostnaderna i övrigt väldigt låga. Helt klart ett alternativ, men har du inga krav på körglädje finns det många andra modeller att titta efter.

SAAB är ett bra alternativ just för att de ligger lågt i pris jämfört med motsvarande modeller från andra märken, visst har SAAB sina svagheter men om du läser på ordentligt om sjukdomarna, köper ett fint exemplar och sedan sköter det korrekt bör du ha en bra bil. Modellen 9-5 är den med större svagheter, och visst finns det andra modeller från märket men jag tycker själv att 9000 är bra fast hopplöst omodern i allt medan 900/9-3 visserligen finns med bättre motorer men i övrigt har fler skitfel.
Jag hade varit beredd att lägga ner energi på att hitta en 9-5 med frisk motor istället för att köpa en 9000, 900 eller 9-3, eftersom en bra 9-5 är väldigt mycket mer bil för pengarna än ett bra exemplar av deras andra modeller.

Vill du inte ha en SAAB finns alltid Mercedes som är likt tidigare nämnda BMW i mycket bortsett från körglädjen, vilket du ändå inte prioriterade så högt? En liten C-klass W202 kanske vore något? En modell som visserligen rostar glatt men i övrigt är skottsäker. Fördelen mot BMW är att risken för att stöta på en buskörd Mercedes är väldigt liten även i den här prisklassen.

BMW hade varit ganska trevligt att ha faktiskt eftersom så många vänner har det också, roligt att kunna busa runt på vintern och sladda runt på snön istället för att hålla på med kryckan och allt, sen är de flesta BMW väldigt stilrena enligt mig.
Körglädje är bara ett plus, men brukar vara svårt att kunna kombinera driftsäkerhet, driftkostnader, komfort och körglädje i ett, i alla fall med en låg budget.

SAAB har jag inget emot, som sagt har vi haft ett par inom familjen och jag har gillat alla och varit mycket roliga att få köra.
Såg en fin Merca förut på Blocket för 13.000 med 15.000 mil på mätaren ungefär, fick dock höra att de drog runt litern så vart ganska avtändade att ens tänka tanken hah.

Rent generellt upplever jag att det är just det BMW kombinerar, men som du säger har man en budget på 20.000:- kan det vara lite knepigt att hitta ett bra exemplar men visst dom finns där ute.

Angående Mercedes så beror det förstås på vilken motor som sitter under huven, deras fyror dricker inte mycket bränsle. Till exempel C180, C200 eller C220.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Jeesper
2 december 2012 · 60 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Vad var det för merca?

Mercedes 230E, precis som du verkar ha, dock är den borta ifrån Blocket, vet inte vilken motor det var.

DrenneR skrev:
vw passat/audi a4 1,8t har jag haft, väldigt trevlig bil och gick att köra billigt, billig i skatt och försäkring ocksåp tycker jag smile annars är ju volvo 940/850 och trevliga väldigt billiga att äga reservdelsmässigt, lite törstigare och dyrare i skatt än passat/a4 dock smile

Var någon som nämnde framvagnen på Passaten, är det en svag punkt hos dom? Vet att det är/var hos A4an.
Var det en bensinare som Passat? Om det var det, hur mycket drog den och hur är komforten jämfört med A4an, alla verkar tycka att A4an har svinbra komfort jämfört med S40.

Volvo.. Inte riktigt min smak, finns en Volvo utav de äldre jag gillar och det är 240 sedanen, på något sätt väldigt gullig enligt mig hahah:lol:

Rquired skrev:
Rent generellt upplever jag att det är just det BMW kombinerar, men som du säger har man en budget på 20.000:- kan det vara lite knepigt att hitta ett bra exemplar men visst dom finns där ute.

Angående Mercedes så beror det förstås på vilken motor som sitter under huven, deras fyror dricker inte mycket bränsle. Till exempel C180, C200 eller C220.

Det är nog sant som du säger med BMW faktiskt, men samtidigt vill man inte ha någon bonnepojke som ägt bilen och legat på varvstopp hela tiden.
Min kompis har en BMW utav något slag med typ 150 hästar + som jag fick provköra lite, var riktigt bekväm invändigt, riktigt stilren invändig och ett fint yttre även om skicket inte var det bästa, rolig bil helt klart.

Evildan
2 december 2012 ·

Jeesper skrev:

CHEEVA skrev:
du kan köra en fräsch 523 på 0,8 blandat smile det är enligt mig snålt med tanke på att det är en 2,5liters sexa under huven. Att det är sexcylindrigt borgar för en väldigt mjuk och fin gång i maskinen !

ett annat + är väl att den kommer kännas som en raket jämnfört med din vento smile förutsatt att du inte har en vr6a då

vill du åka riktigt billigt är rju passat tdi ett alternativ som någon nämde ovan, dock försvinner väldigt mycket komfort då samt att tråkigare bil blir svårt att hitta. Men de går billigt som fan smile har kört fassans på 0,42 långkörning. Dock ska man passa sig för motorväg då den dricker ganska mycket då (0,7-0,8) den trivs som bäst i 70-80km/h

Enligt mig är det ej okej förbrukning, går ju säkert att få ner den mer om man kör eco-driving?
Allt är som en raket jämfört med Venton lol Nej men nackdelen med en större motor är nog att den bjuder på att gasa satan och varva ut den för att något kommer hända med bilen då haha.
Och nackdel med en effektsvag bil är väl då att man ger fullgas för att komma upp i fart snabbare.

Ska nog kolla in Passat lite mer, har en granne med en Passat, om det är TDI vet jag inte men en gammal gubbe som haft den säkert i fem-sex år skulle jag gissa på, båda två är rätt så nära gränsen att hamna på ålderdomshem eller att döden ska knacka på döden.

Motorväg brukar få bilar att dricka mer, vår nya CS5a börjar dra satan så fort man kommer över 120 km/h jämfört med Saaben som låg på 1,0 i 100 till 140 km/h utan att ändras men samtidigt skiljer motor och effekten sig något :p

Förbrukningssiffror och prestandauppgifter enligt BMW för en 523i -96/-00
Top speed: 228 km/h
Acceleration 0-100 km/h: 8,5 s
Urban consumption: 13,1 l/100km
Extra-urban consumption: 7,2 l/100km
Average consumption: 9,4 l/100km

Förbrukningssiffror och prestandauppgifter enligt Toyota för en Corolla 1.6l VVT-i 110hk -00/-02
Top speed: 195 km/h
Acceleration 0-100 km/h: 10,0 s
Urban consumption: 9,1 l/100km
Extra-urban consumption: 5,9 l/100km
Average consumption: 7,0 l/100km

Förbrukningssiffror och prestandauppgifter för en Avensis 2.0 150hk VVT-i -02/-03
Top speed: 210 km/h
Acceleration 0-100 km/h: 9,1 s
Urban consumption: 10,6 l/100km
Extra-urban consumption: 6,1 l/100km
Average consumption: 7,7 l/100km


Den som påstod att Toyota Corolla och Avensis av de generationerna 97-03ca i ditt prisspann är av dålig kvalité skulle inte jag lita på som referens vid ett begbilköp, det är däremot återkommande bevisat att dessa bilar håller en mkt hög kvalité samt låga ägandekostnader, de nyare generationerna håller inte samma höga kvalité som de äldre men är ändock mkt bättre än medelbilen.

Jeesper
2 december 2012 · 60 Inlägg

Evildan skrev:
Förbrukningssiffror och prestandauppgifter enligt BMW för en 523i -96/-00
Top speed: 228 km/h
Acceleration 0-100 km/h: 8,5 s
Urban consumption: 13,1 l/100km
Extra-urban consumption: 7,2 l/100km
Average consumption: 9,4 l/100km

Förbrukningssiffror och prestandauppgifter enligt Toyota för en Corolla 1.6l VVT-i 110hk -00/-02
Top speed: 195 km/h
Acceleration 0-100 km/h: 10,0 s
Urban consumption: 9,1 l/100km
Extra-urban consumption: 5,9 l/100km
Average consumption: 7,0 l/100km

Förbrukningssiffror och prestandauppgifter för en Avensis 2.0 150hk VVT-i -02/-03
Top speed: 210 km/h
Acceleration 0-100 km/h: 9,1 s
Urban consumption: 10,6 l/100km
Extra-urban consumption: 6,1 l/100km
Average consumption: 7,7 l/100km


Den som påstod att Toyota Corolla och Avensis av de generationerna 97-03ca i ditt prisspann är av dålig kvalité skulle inte jag lita på som referens vid ett begbilköp, det är däremot återkommande bevisat att dessa bilar håller en mkt hög kvalité samt låga ägandekostnader, de nyare generationerna håller inte samma höga kvalité som de äldre men är ändock mkt bättre än medelbilen.

Uppgifterna, vart hittade du dom? Finns det någon bildatabas som har samlad information om alla bilar där även användare kan kommentera och ge en recension utav sin bil som det finns för MC?

Urban consumption antar jag är stadstrafik, extra-urban är landsväg och average är genomsnitt, rätt/fel?

Även om BMWn lockar eftersom det är bakhjulsdrift och väldigt fin bil så känns Corollan som bästa alternativet utav de tre du har skrivit om man ska kolla bensinförbrukningen, blir en del stadstrafik och då drar det på rtt så gött med bensinen.

Evildan
2 december 2012 ·

Jeesper skrev:

Evildan skrev:
Förbrukningssiffror och prestandauppgifter enligt BMW för en 523i -96/-00
Top speed: 228 km/h
Acceleration 0-100 km/h: 8,5 s
Urban consumption: 13,1 l/100km
Extra-urban consumption: 7,2 l/100km
Average consumption: 9,4 l/100km

Förbrukningssiffror och prestandauppgifter enligt Toyota för en Corolla 1.6l VVT-i 110hk -00/-02
Top speed: 195 km/h
Acceleration 0-100 km/h: 10,0 s
Urban consumption: 9,1 l/100km
Extra-urban consumption: 5,9 l/100km
Average consumption: 7,0 l/100km

Förbrukningssiffror och prestandauppgifter för en Avensis 2.0 150hk VVT-i -02/-03
Top speed: 210 km/h
Acceleration 0-100 km/h: 9,1 s
Urban consumption: 10,6 l/100km
Extra-urban consumption: 6,1 l/100km
Average consumption: 7,7 l/100km


Den som påstod att Toyota Corolla och Avensis av de generationerna 97-03ca i ditt prisspann är av dålig kvalité skulle inte jag lita på som referens vid ett begbilköp, det är däremot återkommande bevisat att dessa bilar håller en mkt hög kvalité samt låga ägandekostnader, de nyare generationerna håller inte samma höga kvalité som de äldre men är ändock mkt bättre än medelbilen.

Uppgifterna, vart hittade du dom? Finns det någon bildatabas som har samlad information om alla bilar där även användare kan kommentera och ge en recension utav sin bil som det finns för MC?

Urban consumption antar jag är stadstrafik, extra-urban är landsväg och average är genomsnitt, rätt/fel?

Även om BMWn lockar eftersom det är bakhjulsdrift och väldigt fin bil så känns Corollan som bästa alternativet utav de tre du har skrivit om man ska kolla bensinförbrukningen, blir en del stadstrafik och då drar det på rtt så gött med bensinen.

Du har rätt ang vilken förbrukning som är vilken.
Det är en av anledningarna till att jag skulle valt bort BMW, du skulle ju själv tycka det vore kul att "sladda runt korvkiosken" med den, du kan vara ganska säker på att även föregående ägare haft "sportiga" ambitioner, det är som så många skriver en bil att köras aktivt vilket innebär höga varv, ryck och slit i växelspaken i kombination med återkommande kraftiga inbromsningar vilket givetvis sliter mera på bilen än en som körs på vettigt vis.
En Toya däremot körs oftast inte på det viset då det är en helt annan kundkrets som kör Toya.

Några märkessidor o några omspännande.
Med förbehåll för småfel som givetvis kan förekomma i all data som spaltas upp.
http://www.mbsca.com/indexMB.htm
http://autopower.se/
http://www.cars-data.com/en/
http://www.bilstart.se/bilfakta
http://www.carsdatas.com/

Jeesper
2 december 2012 · 60 Inlägg

Evildan skrev:
Du har rätt ang vilken förbrukning som är vilken.
Det är en av anledningarna till att jag skulle valt bort BMW, du skulle ju själv tycka det vore kul att "sladda runt korvkiosken" med den, du kan vara ganska säker på att även föregående ägare haft "sportiga" ambitioner, det är som så många skriver en bil att köras aktivt vilket innebär höga varv, ryck och slit i växelspaken i kombination med återkommande kraftiga inbromsningar vilket givetvis sliter mera på bilen än en som körs på vettigt vis.
En Toya däremot körs oftast inte på det viset då det är en helt annan kundkrets som kör Toya.

Några märkessidor o några omspännande.
Med förbehåll för småfel som givetvis kan förekomma i all data som spaltas upp.
http://www.mbsca.com/indexMB.htm
http://autopower.se/
http://www.cars-data.com/en/
http://www.bilstart.se/bilfakta
http://www.carsdatas.com/

Lite koll har man allt! big_smile
Jo så känner jag ju också, min kompis jag nämnt tidigare i tråden har riktigt tur, fick tag på en BMW som hade gått runt 11.000 om jag minns rätt, ägd utav en gubbe, servad på BMW-verkstad hela sin tid och fiskört med den bara, den varvade knappt eftersom han aldrig hade dragit på..
Något sådant skulle vara helt underbart att hitta på Blocket till ett vettigt pris ägd utav en gubbe.

Tackar för sidorna, ska in på dom och småkolla lite nu smile

DrenneR
2 december 2012 · 336 Inlägg

Jeesper skrev:

Volvo544special65 skrev:
Vad var det för merca?

Mercedes 230E, precis som du verkar ha, dock är den borta ifrån Blocket, vet inte vilken motor det var.

DrenneR skrev:
vw passat/audi a4 1,8t har jag haft, väldigt trevlig bil och gick att köra billigt, billig i skatt och försäkring ocksåp tycker jag smile annars är ju volvo 940/850 och trevliga väldigt billiga att äga reservdelsmässigt, lite törstigare och dyrare i skatt än passat/a4 dock smile

Var någon som nämnde framvagnen på Passaten, är det en svag punkt hos dom? Vet att det är/var hos A4an.
Var det en bensinare som Passat? Om det var det, hur mycket drog den och hur är komforten jämfört med A4an, alla verkar tycka att A4an har svinbra komfort jämfört med S40.

Volvo.. Inte riktigt min smak, finns en Volvo utav de äldre jag gillar och det är 240 sedanen, på något sätt väldigt gullig enligt mig hahah:lol:

Rquired skrev:
Rent generellt upplever jag att det är just det BMW kombinerar, men som du säger har man en budget på 20.000:- kan det vara lite knepigt att hitta ett bra exemplar men visst dom finns där ute.

Angående Mercedes så beror det förstås på vilken motor som sitter under huven, deras fyror dricker inte mycket bränsle. Till exempel C180, C200 eller C220.

Det är nog sant som du säger med BMW faktiskt, men samtidigt vill man inte ha någon bonnepojke som ägt bilen och legat på varvstopp hela tiden.
Min kompis har en BMW utav något slag med typ 150 hästar + som jag fick provköra lite, var riktigt bekväm invändigt, riktigt stilren invändig och ett fint yttre även om skicket inte var det bästa, rolig bil helt klart.

ja framvagnen är en svag punkt smile yes de var bensinare, i med farthållare så gick den ner till 0,65-0,7, ett snitt på 0,8 utan problem smile hade bara passat men har kört a4, tycker det är samma på komforten så när det gäller dom så ta isf den som faller bäst i smak för dig smile så de som e viktigt med dom är rost på dom äldre, framvagnen och hur ofta den servats, longlife oljan har en tendens att bränna fast och täppa igen oljepumpen..  kan verkligen rekomendera dom, ångrar lite att ja sålde min passat för det var en jävligt bekväm och trevlig bruksbil smile nä volvo är inte allas grej, men billiga och bra bilar är det smile

BMW 535i (1990)
Jeesper
2 december 2012 · 60 Inlägg

DrenneR skrev:
ja framvagnen är en svag punkt smile yes de var bensinare, i med farthållare så gick den ner till 0,65-0,7, ett snitt på 0,8 utan problem smile hade bara passat men har kört a4, tycker det är samma på komforten så när det gäller dom så ta isf den som faller bäst i smak för dig smile så de som e viktigt med dom är rost på dom äldre, framvagnen och hur ofta den servats, longlife oljan har en tendens att bränna fast och täppa igen oljepumpen..  kan verkligen rekomendera dom, ångrar lite att ja sålde min passat för det var en jävligt bekväm och trevlig bruksbil smile nä volvo är inte allas grej, men billiga och bra bilar är det smile

Vet du mer specifikt vad som är svagt med framvagnen? Antar att framvagnen innehåller flera delar och inte bara en del, som sagt är jag inte så himla kunnig, men har viljan att lära mig egentligen.
Vilken hastighet talar vi om då?

DrenneR
2 december 2012 · 336 Inlägg

Jeesper skrev:

DrenneR skrev:
ja framvagnen är en svag punkt smile yes de var bensinare, i med farthållare så gick den ner till 0,65-0,7, ett snitt på 0,8 utan problem smile hade bara passat men har kört a4, tycker det är samma på komforten så när det gäller dom så ta isf den som faller bäst i smak för dig smile så de som e viktigt med dom är rost på dom äldre, framvagnen och hur ofta den servats, longlife oljan har en tendens att bränna fast och täppa igen oljepumpen..  kan verkligen rekomendera dom, ångrar lite att ja sålde min passat för det var en jävligt bekväm och trevlig bruksbil smile nä volvo är inte allas grej, men billiga och bra bilar är det smile

Vet du mer specifikt vad som är svagt med framvagnen? Antar att framvagnen innehåller flera delar och inte bara en del, som sagt är jag inte så himla kunnig, men har viljan att lära mig egentligen.
Vilken hastighet talar vi om då?

har för mig där är 2 länkarmar uppe och 2 där nere, istället för bara 1 där nere som det är på de flesta andra bilar,  så där är helt enkelt fler saker som rör sig och kan gå sönder smile det var i hastigheter mellan 80 och 100km/h ungefär vill jag minnas.

BMW 535i (1990)
Jeesper
2 december 2012 · 60 Inlägg

DrenneR skrev:
har för mig där är 2 länkarmar uppe och 2 där nere, istället för bara 1 där nere som det är på de flesta andra bilar,  så där är helt enkelt fler saker som rör sig och kan gå sönder smile det var i hastigheter mellan 80 och 100km/h ungefär vill jag minnas.

Så då bör man kolla så att länkarmarna är utbytta ifall man ska slå till på en Passat? smile
Helt okej ju, brukar ju inte flyta på mer än 100 km/h på motorvägen Södertälje-Stockholm ändå.

DrenneR
2 december 2012 · 336 Inlägg

Jeesper skrev:

DrenneR skrev:
har för mig där är 2 länkarmar uppe och 2 där nere, istället för bara 1 där nere som det är på de flesta andra bilar,  så där är helt enkelt fler saker som rör sig och kan gå sönder smile det var i hastigheter mellan 80 och 100km/h ungefär vill jag minnas.

Så då bör man kolla så att länkarmarna är utbytta ifall man ska slå till på en Passat? smile
Helt okej ju, brukar ju inte flyta på mer än 100 km/h på motorvägen Södertälje-Stockholm ändå.

japp det låter som en bra idé att kolla sånt smile även gamla besiktningsprotokoll kan vara bra att ta en titt på!

BMW 535i (1990)
steifan DR!FTT3KN!K3R
2 december 2012 · 10 427 Inlägg

Jag hade nog sneglat på VW Golf (IV) eller VW Bora (verkar vara skapligt vanligt med dragkrok på dessa) med 1,6-motorn på ca 100hk, kanske ev Seat Leon (~Golf) eller Toledo (~Bora) också smile De senare baserat på att de är byggda av samma grejer som det förstnämnda vilka vad jag vet inte direkt utmärker sig som katastrofbilar wink Med lite tur kanske man hittar en bättre utrustad Seat till lägre pris än en motsvarande VW.

Jeesper
2 december 2012 · 60 Inlägg

steifan skrev:
Jag hade nog sneglat på VW Golf (IV) eller VW Bora (verkar vara skapligt vanligt med dragkrok på dessa) med 1,6-motorn på ca 100hk, kanske ev Seat Leon (~Golf) eller Toledo (~Bora) också smile De senare baserat på att de är byggda av samma grejer som det förstnämnda vilka vad jag vet inte direkt utmärker sig som katastrofbilar wink Med lite tur kanske man hittar en bättre utrustad Seat till lägre pris än en motsvarande VW.

Tyskbilarna blir det att kolla in men Seat går bort.
Mamma hade en Ibizia, likt Leon, fan den sämsta jävla skrothögen jag kört, så sjukt tråkig, ingen känsla, inget, till och med Venton är roligare.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang