Köpråd : Pålitlig och bra pendlarbil!

panda666
4 december 2012 · 4 261 Inlägg

Garagemuppen skrev:
Nej då, SAAb är inte dåliga bilar. De är oftast väldigt pålitliga, det ända som är negativt vad jag har hört att växellådorna inte håller så bra om man börjar trimma, men det är det jag har hört.

jaha så växellådorna är också kassa?smile

bara positivt om saab alltså,,säg nu har jag fel?

är saab bilar pålitliga?

SportPilot Ubåtsingenjör
4 december 2012 · 7 247 Inlägg

Garagemuppen skrev:
Nej då, SAAb är inte dåliga bilar. De är oftast väldigt pålitliga, det ända som är negativt vad jag har hört att växellådorna inte håller så bra om man börjar trimma, men det är det jag har hört.

samt att t7 motorn är väldigt rasbenägen och garret snurran som sitter på lågtryckarna gärna rasar

t5 motorn är ju en stabil och bra maskin smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Nickeboii
4 december 2012 · 762 Inlägg

CHEEVA skrev:

Garagemuppen skrev:
Nej då, SAAb är inte dåliga bilar. De är oftast väldigt pålitliga, det ända som är negativt vad jag har hört att växellådorna inte håller så bra om man börjar trimma, men det är det jag har hört.

samt att t7 motorn är väldigt rasbenägen och garret snurran som sitter på lågtryckarna gärna rasar

t5 motorn är ju en stabil och bra maskin smile

Men annars är det en relativt pålitlig bil vad jag vet, har dock inte ägt någon själv, men jag tror inte att de har så mycket andra fel. Rätt mig om jag har fel? smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Navkapsel
4 december 2012 · 4 637 Inlägg

Jeesper skrev:
Jag är på jakt efter en ny bil och undrar om ni skulle kunna ge mig mig pålitliga modeller som är värda att kolla på.


* En bil som håller
* Bensinsnål
* En bil med billiga reservdelar
* Lätt mekad
* Vettig försäkring och skatt för en 18-åring
* Krockkuddar, ABS, en SÄKER bil.
* Ser okej ut
* Startar i alla väder
* Kan dra släp med en last på ~300 kilo
* Bra komfort både fram och bak
* Stabil på vägen
* 20.000 kronor, inte mer.

Körglädje är väl inget jag prioterar, snarare pålitlig bil som är billig i drift och att äga, samt säker.
Så några 200 hästar är inget jag måste, men att ha 50 hästar är väl inte heller så lockande, något lagom för mig skulle sitta fint!

Uppskattar alla förslag grymt mycket, ni får gärna bifoga lite information om bilen, typ bensinförbrukningen och hur komforten är! smile

Det låter precis som du pratar om Mazda 626...

Navkapsel
4 december 2012 · 4 637 Inlägg

M_Broberg skrev:
eller så beror det på att svenska nationalsporten är "snacka skit om saab".

Körde Saab ett tag och fick typ hela släkten plus en massa arbetskamrater m m mot mig. Tråkigt... Ändå var det en 9000 utan turbo.  (Förövrigt en toppenbil.) Men så är det för många som kör Saab tyvärr...

Senast redigerat av Navkapsel (4 december 2012)

Rasmus91 Motortok
4 december 2012 · 37 Inlägg

Kolla man runt lite på blocket finns det ett flertalet saab 9-3/9-5 som rullat 30 000-40 000mil...

Så att dom skulle rasa stup i kvarten tror jag inte direkt på... Möjligtvis med skit bakom spakarna och misskötsel wink

(Jag kommer köra med min tills den stupa iallafall, fruktansvärt nöjd med den hittills)

Jeesper
4 december 2012 · 60 Inlägg

Jumbofisken skrev:
Kolla man runt lite på blocket finns det ett flertalet saab 9-3/9-5 som rullat 30 000-40 000mil...

Så att dom skulle rasa stup i kvarten tror jag inte direkt på... Möjligtvis med skit bakom spakarna och misskötsel wink

(Jag kommer köra med min tills den stupa iallafall, fruktansvärt nöjd med den hittills)

Ja, jo känner detsamma.
Det rullar så pass mycket SAABar på vägarna så tvivlar egentligen på det, snarare brukaren som gör fel eller något.

SportPilot Ubåtsingenjör
5 december 2012 · 7 247 Inlägg

Jeesper skrev:

Jumbofisken skrev:
Kolla man runt lite på blocket finns det ett flertalet saab 9-3/9-5 som rullat 30 000-40 000mil...

Så att dom skulle rasa stup i kvarten tror jag inte direkt på... Möjligtvis med skit bakom spakarna och misskötsel wink

(Jag kommer köra med min tills den stupa iallafall, fruktansvärt nöjd med den hittills)

Ja, jo känner detsamma.
Det rullar så pass mycket SAABar på vägarna så tvivlar egentligen på det, snarare brukaren som gör fel eller något.

jadu jag vet inte... ännu en som rasade idag, kamkedje haveri blev denna bilens öde

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
zemet
5 december 2012 · 4 061 Inlägg

CHEEVA skrev:

Jeesper skrev:

Jumbofisken skrev:
Kolla man runt lite på blocket finns det ett flertalet saab 9-3/9-5 som rullat 30 000-40 000mil...

Så att dom skulle rasa stup i kvarten tror jag inte direkt på... Möjligtvis med skit bakom spakarna och misskötsel wink

(Jag kommer köra med min tills den stupa iallafall, fruktansvärt nöjd med den hittills)

Ja, jo känner detsamma.
Det rullar så pass mycket SAABar på vägarna så tvivlar egentligen på det, snarare brukaren som gör fel eller något.

jadu jag vet inte... ännu en som rasade idag, kamkedje haveri blev denna bilens öde

Finns eller fanns ju 2 dominerande märken på svenska marknaden Saab och volvo. Och det är ju få bilar som rullar lika långt som volvo så jämför man med dom så kan man väll säga att det är skräp.

Jämför man däremot med typ fiat eller någon fransk bil så är det nog en annan historia:)

Senast redigerat av zemet (5 december 2012)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Navkapsel
5 december 2012 · 4 637 Inlägg

zemet skrev:

CHEEVA skrev:

Jeesper skrev:

Ja, jo känner detsamma.
Det rullar så pass mycket SAABar på vägarna så tvivlar egentligen på det, snarare brukaren som gör fel eller något.

jadu jag vet inte... ännu en som rasade idag, kamkedje haveri blev denna bilens öde

Finns eller fanns ju 2 dominerande märken på svenska marknaden Saab och volvo. Och det är ju få bilar som rullar lika långt som volvo så jämför man med dom så kan man väll säga att det är skräp.

Jämför man däremot med typ fiat eller någon fransk bil så är det nog en annan historia:)

Hört och sett exempel på många nyare Volvo och nyare Saab som fått allvarliga fel tidigt. Volvo med trasiga växellådor och hjullager och en massa dyrt elstrul. Flera 9-5 med rasad turbo mm...
Tror tyskar och framförallt japaner är bra mkt mer pålitligt...

zemet
5 december 2012 · 4 061 Inlägg

Navkapsel skrev:

zemet skrev:

CHEEVA skrev:

jadu jag vet inte... ännu en som rasade idag, kamkedje haveri blev denna bilens öde

Finns eller fanns ju 2 dominerande märken på svenska marknaden Saab och volvo. Och det är ju få bilar som rullar lika långt som volvo så jämför man med dom så kan man väll säga att det är skräp.

Jämför man däremot med typ fiat eller någon fransk bil så är det nog en annan historia:)

Hört och sett exempel på många nyare Volvo och nyare Saab som fått allvarliga fel tidigt. Volvo med trasiga växellådor och hjullager och en massa dyrt elstrul. Flera 9-5 med rasad turbo mm...
Tror tyskar och framförallt japaner är bra mkt mer pålitligt...

Såg en undersökning som vi bilägare hade gjort tror jag det var. Dom tre sämsta bilarna med mest fel efter 3 år var någon mercedes amg modell M5 samt audi RS6 smile

Beror nu detta på att bmw mercedes och audi inte kan bygga bilar? Nej självklart inte, motorstarka bilar med mycket mycket utrustning finns ju väldigt mycket mer som kan gå sönder på.

Så om du jämför en japansk bil med en saab eller volvo så får du jämföra med en med liknande prestanda och utrustning.

Yaris är ju en väldigt pålitlig bil men med sina 65 hk och fönstervevar så finns ju inte lika mycket som kan gå sönder.

Samma sak med turbobilar och sugmotorer.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Navkapsel
5 december 2012 · 4 637 Inlägg

zemet skrev:

Navkapsel skrev:

zemet skrev:

Finns eller fanns ju 2 dominerande märken på svenska marknaden Saab och volvo. Och det är ju få bilar som rullar lika långt som volvo så jämför man med dom så kan man väll säga att det är skräp.

Jämför man däremot med typ fiat eller någon fransk bil så är det nog en annan historia:)

Hört och sett exempel på många nyare Volvo och nyare Saab som fått allvarliga fel tidigt. Volvo med trasiga växellådor och hjullager och en massa dyrt elstrul. Flera 9-5 med rasad turbo mm...
Tror tyskar och framförallt japaner är bra mkt mer pålitligt...

Såg en undersökning som vi bilägare hade gjort tror jag det var. Dom tre sämsta bilarna med mest fel efter 3 år var någon mercedes amg modell M5 samt audi RS6 smile

Beror nu detta på att bmw mercedes och audi inte kan bygga bilar? Nej självklart inte, motorstarka bilar med mycket mycket utrustning finns ju väldigt mycket mer som kan gå sönder på.

Så om du jämför en japansk bil med en saab eller volvo så får du jämföra med en med liknande prestanda och utrustning.

Yaris är ju en väldigt pålitlig bil men med sina 65 hk och fönstervevar så finns ju inte lika mycket som kan gå sönder.

Samma sak med turbobilar och sugmotorer.

Nu är ju japanska bilar sedan vikingatiden kända för sin ovanligt hållbara elektronik vilket innehåller bl a elhissar. Och tyska/japanska bilar (med svenskliknande prestanda) har även de växellådor och hjullager mm mm mm. Tror jag...

Men självklart instämmer jag i att effekt och antalet delar har en stor betydelse.

zemet
5 december 2012 · 4 061 Inlägg

Navkapsel skrev:

zemet skrev:

Navkapsel skrev:

Hört och sett exempel på många nyare Volvo och nyare Saab som fått allvarliga fel tidigt. Volvo med trasiga växellådor och hjullager och en massa dyrt elstrul. Flera 9-5 med rasad turbo mm...
Tror tyskar och framförallt japaner är bra mkt mer pålitligt...

Såg en undersökning som vi bilägare hade gjort tror jag det var. Dom tre sämsta bilarna med mest fel efter 3 år var någon mercedes amg modell M5 samt audi RS6 smile

Beror nu detta på att bmw mercedes och audi inte kan bygga bilar? Nej självklart inte, motorstarka bilar med mycket mycket utrustning finns ju väldigt mycket mer som kan gå sönder på.

Så om du jämför en japansk bil med en saab eller volvo så får du jämföra med en med liknande prestanda och utrustning.

Yaris är ju en väldigt pålitlig bil men med sina 65 hk och fönstervevar så finns ju inte lika mycket som kan gå sönder.

Samma sak med turbobilar och sugmotorer.

Nu är ju japanska bilar sedan vikingatiden kända för sin ovanligt hållbara elektronik vilket innehåller bl a elhissar. Och tyska/japanska bilar (med svenskliknande prestanda) har även de växellådor och hjullager mm mm mm. Tror jag...

Men självklart instämmer jag i att effekt och antalet delar har en stor betydelse.

Det är ju inte så att volvo har egen utvecklad elektronik till tex elhissar. Skulle tro att det är bosch som har gjort elhissarna samma som vindrutetorkarmotorer och genratorer. Antagligen samma som sitter i dom flesta europeiska bilmärken.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Rquired Allmänt envis
5 december 2012 · 12 512 Inlägg

zemet skrev:

Navkapsel skrev:

zemet skrev:

Såg en undersökning som vi bilägare hade gjort tror jag det var. Dom tre sämsta bilarna med mest fel efter 3 år var någon mercedes amg modell M5 samt audi RS6 smile

Beror nu detta på att bmw mercedes och audi inte kan bygga bilar? Nej självklart inte, motorstarka bilar med mycket mycket utrustning finns ju väldigt mycket mer som kan gå sönder på.

Så om du jämför en japansk bil med en saab eller volvo så får du jämföra med en med liknande prestanda och utrustning.

Yaris är ju en väldigt pålitlig bil men med sina 65 hk och fönstervevar så finns ju inte lika mycket som kan gå sönder.

Samma sak med turbobilar och sugmotorer.

Nu är ju japanska bilar sedan vikingatiden kända för sin ovanligt hållbara elektronik vilket innehåller bl a elhissar. Och tyska/japanska bilar (med svenskliknande prestanda) har även de växellådor och hjullager mm mm mm. Tror jag...

Men självklart instämmer jag i att effekt och antalet delar har en stor betydelse.

Det är ju inte så att volvo har egen utvecklad elektronik till tex elhissar. Skulle tro att det är bosch som har gjort elhissarna samma som vindrutetorkarmotorer och genratorer. Antagligen samma som sitter i dom flesta europeiska bilmärken.

Vikingatiden? Inte var det för 20-25år sedan bara, när japanska bilar tvärt om var ökända för sina elfel vilket till viss del beror på att japanska bilar var relativt avancerade då. Gäller framför allt t.ex Honda, som skröt glatt i diverse reklamer om hur mycket på deras modeller (Accord, Prelude med flera) som styrdes med el.

Nåja till undersökningen Zemet nämner, svensk media föll som vanligt igenom när denna skulle presenteras och förstod inte ett dyft. Mercedes SL R230 hamnade t.ex på den tredje sista platsen och utsågs då som bekant till en av de minst pålitliga bilarna, vilket var helt fel eftersom Mercedes SL tvärt om var en av modellerna i testet med absolut minst felmarginal: Lägre än Toyota Corolla.

Den fick däremot en hög summa poäng, och en dålig placering, för att den var dyr i drift (Service, teoretiska reparationskostnader och bränsleförbrukning). Men krånglar det gör den inte, dock föll naturligtvis svensk Jante-media för frestelsen att få "lyxbilar" att framstå i dålig dager.

En tidning noterade faktiskt detta, och mot all förmodan var det Aftonbladet! Aftonblaskan skrev just att den tredje "sämsta" bilen också hörde till en av de absolut pålitligaste, lite pinsamt för resten av svensk media att bli slagen på fingrarna av skvallerpressen kanske?

Lite rolig fakta från Warranty directs undersökning:
-Mercedes SL (3e sämsta) har 28% sannolikhet för ett elfel, Toyota Corolla har 26% sannolikhet för ett elfel och detta trots att Corolla är lika avancerad som en genomsnittlig miniräknare medan SL har drygt tio separata datorsystem.
-Mercedes SL500 löper 2.4% risk för ett motorfel, Toyota Corolla 1.6 löper 3.7% risk för ett motorfel. Roligare att notera är statistiken över bromsarna:
Mercedes SL med märkets avancerade och hårt kritiserade Sensotronic-bromsar som endast elektriskt är kopplade till bromspedalen (med ett backup-system) löper 4.2% risk att krångla. Toyota Corolla med vanliga mekaniska bromsar löper 15% risk för bromsproblem!

Det är svårt med statistik ibland, särskilt när man så innerligt önskar att lyxbilar skall vara skräp så man kan skratta gott åt folk som äger sådana så finns risken att man blir lite trångsynt. Jag tycker dock det är imponerande att rymdskeppet Mercedes SL faktiskt är lika pålitlig som en simpel Toyota Corolla, även om den självklart också är dyrare i drift.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
zemet
5 december 2012 · 4 061 Inlägg

Rquired skrev:

zemet skrev:

Navkapsel skrev:

Nu är ju japanska bilar sedan vikingatiden kända för sin ovanligt hållbara elektronik vilket innehåller bl a elhissar. Och tyska/japanska bilar (med svenskliknande prestanda) har även de växellådor och hjullager mm mm mm. Tror jag...

Men självklart instämmer jag i att effekt och antalet delar har en stor betydelse.

Det är ju inte så att volvo har egen utvecklad elektronik till tex elhissar. Skulle tro att det är bosch som har gjort elhissarna samma som vindrutetorkarmotorer och genratorer. Antagligen samma som sitter i dom flesta europeiska bilmärken.

Vikingatiden? Inte var det för 20-25år sedan bara, när japanska bilar tvärt om var ökända för sina elfel vilket till viss del beror på att japanska bilar var relativt avancerade då. Gäller framför allt t.ex Honda, som skröt glatt i diverse reklamer om hur mycket på deras modeller (Accord, Prelude med flera) som styrdes med el.

Nåja till undersökningen Zemet nämner, svensk media föll som vanligt igenom när denna skulle presenteras och förstod inte ett dyft. Mercedes SL R230 hamnade t.ex på den tredje sista platsen och utsågs då som bekant till en av de minst pålitliga bilarna, vilket var helt fel eftersom Mercedes SL tvärt om var en av modellerna i testet med absolut minst felmarginal: Lägre än Toyota Corolla.

Den fick däremot en hög summa poäng, och en dålig placering, för att den var dyr i drift (Service, teoretiska reparationskostnader och bränsleförbrukning). Men krånglar det gör den inte, dock föll naturligtvis svensk Jante-media för frestelsen att få "lyxbilar" att framstå i dålig dager.

En tidning noterade faktiskt detta, och mot all förmodan var det Aftonbladet! Aftonblaskan skrev just att den tredje "sämsta" bilen också hörde till en av de absolut pålitligaste, lite pinsamt för resten av svensk media att bli slagen på fingrarna av skvallerpressen kanske?

Lite rolig fakta från Warranty directs undersökning:
-Mercedes SL (3e sämsta) har 28% sannolikhet för ett elfel, Toyota Corolla har 26% sannolikhet för ett elfel och detta trots att Corolla är lika avancerad som en genomsnittlig miniräknare medan SL har drygt tio separata datorsystem.
-Mercedes SL500 löper 2.4% risk för ett motorfel, Toyota Corolla 1.6 löper 3.7% risk för ett motorfel. Roligare att notera är statistiken över bromsarna:
Mercedes SL med märkets avancerade och hårt kritiserade Sensotronic-bromsar som endast elektriskt är kopplade till bromspedalen (med ett backup-system) löper 4.2% risk att krångla. Toyota Corolla med vanliga mekaniska bromsar löper 15% risk för bromsproblem!

Det är svårt med statistik ibland, särskilt när man så innerligt önskar att lyxbilar skall vara skräp så man kan skratta gott åt folk som äger sådana så finns risken att man blir lite trångsynt. Jag tycker dock det är imponerande att rymdskeppet Mercedes SL faktiskt är lika pålitlig som en simpel Toyota Corolla, även om den självklart också är dyrare i drift.

Roligt att du delade med dig av statistiken kring undersökningen:) Ja svensk fulmedia alltså, man ska fan inte lita på vad dom skriver...

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Rquired Allmänt envis
5 december 2012 · 12 512 Inlägg

Jo jag tycker det är intressant, räck upp en hand ni som någonsin sett rubriken "Lyxbilar pålitligast i test" i svensk media. Ingen, trots att dyra och avancerade bilar flertalet gånger visat sig hålla ihop väl?

Jag tänkte väl det, och dessutom är det värt att nämna att den typen av bil (RS6, M5 med flera) generellt körs betydligt hårdare, byter ägare mer frekvent och det gärna slarvas med underhållet ju äldre de blir jämfört med en Toyota Corolla som ofta körs försiktigt, har en ägare i många år och lämnas in på verkstad för minsta lilla fel.  smile

Ännu en rolig notis, alla har väl hört talas om hur BMW gärna krånglar och är hopplöst dyra att reparera? Ok vi jämför BMW 3-serie med Toyota Corolla enligt Warranty direct´s statistik:
Biltillverkare och modell:                  BMW 3-serie E46             Toyota Corolla   
Genomsnittlig reparationskostnad:           £261.35                          £280.17
Genomsnittlig tid på verkstaden:              1.49h                               1.71h


Vänta lite, så en BMW 3-serie är billigare att reparera och står mindre på verkstaden än en Toyota Corolla? Ja enligt den här undersökningen så har det varit verkligheten, och samma undersökning fick svenska media att peka ut tyska (och brittiska) biltillverkares produkter som opålitliga bilar. Undrar hur de tänkte där?

Senast redigerat av Rquired (5 december 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Navkapsel
9 december 2012 · 4 637 Inlägg

Rquired skrev:
Vikingatiden? Inte var det för 20-25år sedan bara, när japanska bilar tvärt om var ökända för sina elfel vilket till viss del beror på att japanska bilar var relativt avancerade då. Gäller framför allt t.ex Honda.

Då är vi ner på tidigt 90-tal och 80 tal och då var elektroniken riktigt fin. Just Honda var inte så jättestora så det har jag inte hört så mycket om, möjligtvis att de medvetet gjorde tveksam kvalitet på något då de vill slåss om BMW-köparna. wink

Rquired Allmänt envis
9 december 2012 · 12 512 Inlägg

Navkapsel skrev:

Rquired skrev:
Vikingatiden? Inte var det för 20-25år sedan bara, när japanska bilar tvärt om var ökända för sina elfel vilket till viss del beror på att japanska bilar var relativt avancerade då. Gäller framför allt t.ex Honda.

Då är vi ner på tidigt 90-tal och 80 tal och då var elektroniken riktigt fin. Just Honda var inte så jättestora så det har jag inte hört så mycket om, möjligtvis att de medvetet gjorde tveksam kvalitet på något då de vill slåss om BMW-köparna. wink

Att 3-serie är billigare att reparera och står mindre på verkstaden än Corolla sved ordentligt antar jag? wink smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Navkapsel
9 december 2012 · 4 637 Inlägg

Rquired skrev:

Navkapsel skrev:

Rquired skrev:
Vikingatiden? Inte var det för 20-25år sedan bara, när japanska bilar tvärt om var ökända för sina elfel vilket till viss del beror på att japanska bilar var relativt avancerade då. Gäller framför allt t.ex Honda.

Då är vi ner på tidigt 90-tal och 80 tal och då var elektroniken riktigt fin. Just Honda var inte så jättestora så det har jag inte hört så mycket om, möjligtvis att de medvetet gjorde tveksam kvalitet på något då de vill slåss om BMW-köparna. wink

Att 3-serie är billigare att reparera och står mindre på verkstaden än Corolla sved ordentligt antar jag? wink smile

Nej, faktiskt inte alls. Jag vet att dedär siffrorna inte stämmer, allt talar emot att det skulle göra det.
Inte heller sved det för några veckor sedan när en 330 kom före min 240 vid ett rödljus, BMWn kan ha varit trimmad... wink

Senast redigerat av Navkapsel (9 december 2012)

Rquired Allmänt envis
9 december 2012 · 12 512 Inlägg

Navkapsel skrev:

Rquired skrev:

Navkapsel skrev:

Då är vi ner på tidigt 90-tal och 80 tal och då var elektroniken riktigt fin. Just Honda var inte så jättestora så det har jag inte hört så mycket om, möjligtvis att de medvetet gjorde tveksam kvalitet på något då de vill slåss om BMW-köparna. wink

Att 3-serie är billigare att reparera och står mindre på verkstaden än Corolla sved ordentligt antar jag? wink smile

Nej, faktiskt inte alls. Jag vet att dedär siffrorna inte stämmer, allt talar emot att det skulle göra det.
Inte heller sved det för några veckor sedan när en 330 kom före min 240 vid ett rödljus, BMWn kan ha varit trimmad... wink

Hepp, Warranty Direct är säkert betalda av BMW för att fuska med siffrorna och smutskasta Toyota. Nu var det visserligen inte jag som nämnde dem utan jag pekade bara mot lite intressanta siffror, och jag noterade även att vi har ännu en undersökning bland flera som pekar på att BMW, Mercedes med flera är vettiga val. Istället för dyrt skräp som vissa användare påstår att dem är, utan fakta för att backa upp sina påståenden.
(Nu var inte det sista menat mot dig Navkapsel) smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang