Trasig topp på b230? Behöver hjälp

eejah
2 december 2012 · 82 Inlägg

Har redan paja vinter bilen sitter en b230f i den och igår när ja var 6mil hemmifrån tappa bilen ork och gick illa sen försvann värmen. Stannade och kolla om de fanns nå vatten i den och de va tomt och inget lekakge hittat så kasta ett öga mot oljestickan och såg att det typ droppa vatten ut därifrån så jag lyfte upp stickan och det typ skvätte ur vatten där ifrån (hade bilen på tomgång) oljan är vitkleggig och den har slukat i sig mycket vatten så min fråga är
Finns det någon chans att blocket fått sig stryk? Körde hem bilen ca 6mil och den gick faktiskt bra dock slö och rök som fn. Räcker det men att byta topp eller är de någon här som vet om blocket är kännsligt?

Temp mätaren gick aldrig upp heller, den var på normal

Volvo 245 "eejah skrotad" (1990)
BMW 330D (2006)
Volvo 740Turbo "3dagarn" (1990)
tekniknissen1
2 december 2012 · 866 Inlägg

Det är nästan billigare att byta motorn ! du får en sådan motor för 1000 lappen. Och ja lagerna mår inte bra av vatten i oljan!

Ibanezman Skåning
2 december 2012 · 739 Inlägg

En sotningssats och en billig planing av toppen räcker för nytt liv.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Tonycrona
3 december 2012 · 400 Inlägg

Att köra bilen utan vatten är ingen fara så länge man inte burnar på asfalt sommartid ;P luft kylning funkar fint ,P Temp mätaren funkar inte som den ska utan vatten i motorn, den mäter ju tempen på vattnet.

Subaru Legacy OUTBACK "2.0 Boxer diesel" (2009)
dahlan144
3 december 2012 · 40 Inlägg

Dessa rödblockare är nästan odödlig bytt topp packning kolla toppen efter sprickor och kör. Du bör  byta olja dock wink

Har kört dessa motorer på allt från blästrar sand blandat med whisky till trocadero i stället för olja och funkat fint
Så tror det inte är nån risk för lagren om du kört lugnt 6mil hem

gasar tills det rasar
Volvo Pv 544 "Lilla Elin" (1960)
Volvo V70 "Gråsuggan" (2000)
Volvo Amazon kombi "Långtids projektet" (1966)
eejah
3 december 2012 · 82 Inlägg

Kom på mig själv att jag hällde fan i massor med vatten och körde hem så nu har bilfan stått med vatten i oljekanalerna och förmodligen frysit så rota fram en gammal b230 i garaget så en polare byter åt mig för en 500ing känns mer värt då ja ändå tänkte byta urtrampningslager så är ändå motorn ur och slipper göra två jobb att riva topp och hoppas att den är hel efter 17- graders ståendes med vatten i motorn. och sedan ta ner låda så de blir ett motor byte. Tack iaf för svaren smile

BMW 330D (2006)
Volvo 740Turbo "3dagarn" (1990)
Volvo 245 "eejah skrotad" (1990)
4ndreas
6 december 2012 · 130 Inlägg

Tonycrona skrev:
Att köra bilen utan vatten är ingen fara så länge man inte burnar på asfalt sommartid ;P luft kylning funkar fint ,P Temp mätaren funkar inte som den ska utan vatten i motorn, den mäter ju tempen på vattnet.

Det stämmer inte alls. Den börjar fort gå varm utan. Sommar som vinter

Volvo 240 -83
Tonycrona
7 december 2012 · 400 Inlägg

Har aldrig hänt mig något allefall, kört utan fläkt, utan vatten, kokande bilar, utan skador.

Subaru Legacy OUTBACK "2.0 Boxer diesel" (2009)
bumpe Lastbilsmekaniker
12 december 2012 · 3 878 Inlägg

Tonycrona skrev:
Har aldrig hänt mig något allefall, kört utan fläkt, utan vatten, kokande bilar, utan skador.

Du menar att det går prima att slänga kylaren och åka luftkylt så länge man inte buskör utan vanlig transport av röven från punkt A till B i laglig fart?

Provar mer än gärna en sväng med någon av dina bilar tömd på vatten en normal körning på någon timme eller två lol

Tonycrona
12 december 2012 · 400 Inlägg

Förr i tiden var väl motorer luftkylda ;P mopeder är väl typ alltid det? Har funkat för mig dom gånger de hänt allefall, en normal körning är inte för mig några timmar, utan snarare max 30 min, vardagskörning. Dock har jag kört 16v utan fläkt sommartid ute o buskört o bilen kokat ca 10 gånger utan att det hänt något alls ;P, samt kört 940 ft trimmad med läckande värmepaket i ca 6 månader utan något som hänt, samt första 2 dagarna med trasig termostat som inte öppnade förens bilen kokat ett bra tag.
Polaren körde sin 740 16 med isdäck förra vintern en heldag på isen utan fläkt eftersom den gått paj, elfläkt, samt med tempgivaren urkopplad så han inte märkte att bilen kokade, så alltså utan vatten, dock krökte toppen sig ytterst lite efter denna dag, var bara o plana sen köra igen. Så antingen har vi haft tur lr så tål volvo en jävla massa stryk wink

Senast redigerat av Tonycrona (12 december 2012)

Subaru Legacy OUTBACK "2.0 Boxer diesel" (2009)
bumpe Lastbilsmekaniker
12 december 2012 · 3 878 Inlägg

Förr hade dom en stor jävla fläkt som pumpade luft genom kylkanalerna och mopeder har typ 2 hkr smile
För lite vatten och utan vatten är två ganska skilda saker...

Tomas_H
12 december 2012 · 486 Inlägg

Tonycrona skrev:
Förr i tiden var väl motorer luftkylda ;P mopeder är väl typ alltid det?

Jo, men då är dom konstruerade för luftkyling. Med kylflänsar runt cylindrarna.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
mb_pucken
12 december 2012 · 5 088 Inlägg

Ett par kompissar försökte döda.en rödblockare gemon att köra utan vatten:-P den värmenöp, gick inte ens att dra runt den när man boksera i 70 å klev avkopplingen. Men efter att ha stått en natt så gick den igång igen:-P gick kanske inte som när den var ny men den gick:-P

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang