Saab 9-5 Aero -02 - Problem med vindrutetorkarna

JonasSv
2 december 2012 · 14 Inlägg

Hej!

Vet inte om detta hamnat rätt, om inte så kan kanske någon moderator vara vänlig att flytta den?

Så, till problemet:

Har haft bilen sen i mars/april i år och idag kom den första snön och de första minusgraderna för min del. När jag skulle torka av rutorna fungerade inte torkarna. Kontrollerade säkringen, men den såg hel och fin ut, ryckte i torkararmarna, gjorde ett halvhjärtat försök att hitta torkarmotorn och bankade lite, allt utan resultat. Jag åkte iaf iväg med bilen och testade ett flertal gånger under färden som tog ca 30-40min, utan resultat.

Väl framme fick bilen stå i ca 3-4h och när jag startade den så fungerade de igen, perfekt tänkte jag och åkte iväg. Testade några gånger på vägen och de fungerade, testade en sista gång innan jag parkerade och då fungerade de inte igen!

Vad kan vara fel? Är det torkarmotorn och isf, vart sitter den? Sitter det direkt under plaststycket där torkararmarna går ner? Kan det vara torkarreläet? Eller vad kan det annars vara?

Om det är till någon hjälp så är det regnsensor på den. Och bakrute torkaren fungerar som den ska, men jag antar att det är orelevant!

Tacksam för hjälp av bättre vetande!

Mvh

Jonas

tobben29
3 december 2012 · 8 Inlägg

Torkar motorn sitter under plastskyddet! Och det är ett ganska vanligt fel på 9-5:or att dom ger upp! Som tur är så har jag några liggandes hemma :-D! Men jag kan tänka mig att felet antingen är att gummipackningarna som sitter vid det såkallade plastskyddet är spruckna och läcker in vatten så fryser dom fast vid kallare väder eller så är torkarmotorn på väg att ge upp! Men hade jag vart i din sits så hade jag inte chansat utan jag hade skaffat en fungerande så hade man vart på den säkra sidan :-D och den är inte svår att byta heller :-P

JonasSv
4 december 2012 · 14 Inlägg

Misstänkte att det var något liknande, så har nu införskaffat en bättre begagnad motor. Dock ser packningarna fina ut, men jag kan tänka mig att det är kylan den inte gillar för idag var det några plus grader så då fungerade den utmärkt.
Tänkte bytt den lite snabbt och smidigt också, men det visade sig vara smått omöjligt utan avdragare. Så det blir en tur till Biltema till helgen och byta dem! Men förutom torkararmarna verkar det inte så svårt, lär visa sig till helgen tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang