Den STORA Xenon & Led tråden

torpis Forummoderator
11 september 2014 · 10 572 Inlägg

mercaa skrev:
Okej! Det lilla bosset som blir och far in i lampan skadar inte?

Fundera på vilket håll saker faller om du släpper dem och håll lampan så filspånen åker ut ur lampan när du filar wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
it_mutt Avstängd
11 september 2014 · 10 388 Inlägg

Om vi leker med tanken att man eftermonterar hela styrsystemet för nivåreglering, dvs originalpryttlar, men trots det eftermonterat, sätter originalstrålkastarna avsedda för xenon osv. "Hela kittet" helt enkelt Vad behövs, regbesiktning? Eller det är bara att köra o se glad ut?

Lagtexter är ju annars lite "min bit", men jag hittar faktiskt inte vad som krävs utöver detta. Lättast är givetvis att ringa besiktningen, men så här till förmiddagskaffet tänkte jag att någon här kanske visste smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
granadadr
11 september 2014 · 7 290 Inlägg

it_mutt skrev:
Om vi leker med tanken att man eftermonterar hela styrsystemet för nivåreglering, dvs originalpryttlar, men trots det eftermonterat, sätter originalstrålkastarna avsedda för xenon osv. "Hela kittet" helt enkelt Vad behövs, regbesiktning? Eller det är bara att köra o se glad ut?

Lagtexter är ju annars lite "min bit", men jag hittar faktiskt inte vad som krävs utöver detta. Lättast är givetvis att ringa besiktningen, men så här till förmiddagskaffet tänkte jag att någon här kanske visste smile

om jag hade en bil, som går att ha orginal xenon på,, och hade det,, men ej reggad,, så skulle jag köra å låta det vara,

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
it_mutt Avstängd
11 september 2014 · 10 388 Inlägg

granadadr skrev:

it_mutt skrev:
Om vi leker med tanken att man eftermonterar hela styrsystemet för nivåreglering, dvs originalpryttlar, men trots det eftermonterat, sätter originalstrålkastarna avsedda för xenon osv. "Hela kittet" helt enkelt Vad behövs, regbesiktning? Eller det är bara att köra o se glad ut?

Lagtexter är ju annars lite "min bit", men jag hittar faktiskt inte vad som krävs utöver detta. Lättast är givetvis att ringa besiktningen, men så här till förmiddagskaffet tänkte jag att någon här kanske visste smile

om jag hade en bil, som går att ha orginal xenon på,, och hade det,, men ej reggad,, så skulle jag köra å låta det vara,

Det var lite spontant min tanke också. Om nu allt är original och givetvis fungerar som det ska, så känns det ju lite som att det inte är något att bry sig om. Funderade mest om man egentligen -ska- göra en regbesiktning på det, eller om det "räcker så".

Anledningen till min fundering är att jag ev. får köpa en A6:a med kass motor för skrotvärdet, där det bl.a. sitter originalxenon. Jag vet vad systemet består av osv, så ja, det är inga större problem att flytta över det till min, som då inte har xenon

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
ajokko
11 september 2014 · 214 Inlägg

it_mutt skrev:

granadadr skrev:

it_mutt skrev:
Om vi leker med tanken att man eftermonterar hela styrsystemet för nivåreglering, dvs originalpryttlar, men trots det eftermonterat, sätter originalstrålkastarna avsedda för xenon osv. "Hela kittet" helt enkelt Vad behövs, regbesiktning? Eller det är bara att köra o se glad ut?

Lagtexter är ju annars lite "min bit", men jag hittar faktiskt inte vad som krävs utöver detta. Lättast är givetvis att ringa besiktningen, men så här till förmiddagskaffet tänkte jag att någon här kanske visste smile

om jag hade en bil, som går att ha orginal xenon på,, och hade det,, men ej reggad,, så skulle jag köra å låta det vara,

Det var lite spontant min tanke också. Om nu allt är original och givetvis fungerar som det ska, så känns det ju lite som att det inte är något att bry sig om. Funderade mest om man egentligen -ska- göra en regbesiktning på det, eller om det "räcker så".

Anledningen till min fundering är att jag ev. får köpa en A6:a med kass motor för skrotvärdet, där det bl.a. sitter originalxenon. Jag vet vad systemet består av osv, så ja, det är inga större problem att flytta över det till min, som då inte har xenon

Flyttar du över allt (även panelen inne i bilen som då saknar manuell höjdjustering för strålkastarna) finns ju ingenting som visar att bilen faktiskt är konverterad. Det står säkerligen i något arkiv hos biltillverkaren, men bilprovningen lär inte ha tillgång till någon informationskanal för att enkelt se ifall bilen hade xenon eller ej från fabrik. Således, min gissning är att det bara är att konvertera.

Brådhis * Voff voff *
11 september 2014 · 10 280 Inlägg

ajokko skrev:

it_mutt skrev:

granadadr skrev:

om jag hade en bil, som går att ha orginal xenon på,, och hade det,, men ej reggad,, så skulle jag köra å låta det vara,

Det var lite spontant min tanke också. Om nu allt är original och givetvis fungerar som det ska, så känns det ju lite som att det inte är något att bry sig om. Funderade mest om man egentligen -ska- göra en regbesiktning på det, eller om det "räcker så".

Anledningen till min fundering är att jag ev. får köpa en A6:a med kass motor för skrotvärdet, där det bl.a. sitter originalxenon. Jag vet vad systemet består av osv, så ja, det är inga större problem att flytta över det till min, som då inte har xenon

Flyttar du över allt (även panelen inne i bilen som då saknar manuell höjdjustering för strålkastarna) finns ju ingenting som visar att bilen faktiskt är konverterad. Det står säkerligen i något arkiv hos biltillverkaren, men bilprovningen lär inte ha tillgång till någon informationskanal för att enkelt se ifall bilen hade xenon eller ej från fabrik. Således, min gissning är att det bara är att konvertera.

Bilprovningen ser i sin dator om bilen är reggad med xenon eller ej. Om dom kollar upp det om allt ser ut att vara från fabrik låter jag däremot vara osagt...

/Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
it_mutt Avstängd
11 september 2014 · 10 388 Inlägg

Brådhis skrev:

ajokko skrev:

it_mutt skrev:

Det var lite spontant min tanke också. Om nu allt är original och givetvis fungerar som det ska, så känns det ju lite som att det inte är något att bry sig om. Funderade mest om man egentligen -ska- göra en regbesiktning på det, eller om det "räcker så".

Anledningen till min fundering är att jag ev. får köpa en A6:a med kass motor för skrotvärdet, där det bl.a. sitter originalxenon. Jag vet vad systemet består av osv, så ja, det är inga större problem att flytta över det till min, som då inte har xenon

Flyttar du över allt (även panelen inne i bilen som då saknar manuell höjdjustering för strålkastarna) finns ju ingenting som visar att bilen faktiskt är konverterad. Det står säkerligen i något arkiv hos biltillverkaren, men bilprovningen lär inte ha tillgång till någon informationskanal för att enkelt se ifall bilen hade xenon eller ej från fabrik. Således, min gissning är att det bara är att konvertera.

Bilprovningen ser i sin dator om bilen är reggad med xenon eller ej. Om dom kollar upp det om allt ser ut att vara från fabrik låter jag däremot vara osagt...

/Brådhis

Nej, det känns väl lite som att det inte borde vara något att kolla upp om allt "är som det ska". Men ja, det är snart dags att besiktiga en av bilarna här, så jag får väl helt enkelt passa på att fråga smile

ajokko skrev:
Flyttar du över allt (även panelen inne i bilen som då saknar manuell höjdjustering för strålkastarna) finns ju ingenting som visar att bilen faktiskt är konverterad. Det står säkerligen i något arkiv hos biltillverkaren, men bilprovningen lär inte ha tillgång till någon informationskanal för att enkelt se ifall bilen hade xenon eller ej från fabrik. Således, min gissning är att det bara är att konvertera.

Ja, det står ju listat så att vem som helst kan få ut det via Audi på nätet ex.vis. Men, det gäller ju då audi, hur det är för andra bilmärken har jag ingen aning om (hur lätt det är att kolla upp vad bilen kom med original eller inte).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Djo
11 september 2014 · 10 157 Inlägg

Är nog faktiskt bättre ta din motor och sätta i den bilen om du vill ha xenon lagligt tyvärr.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
it_mutt Avstängd
11 september 2014 · 10 388 Inlägg

Djo skrev:
Är nog faktiskt bättre ta din motor och sätta i den bilen om du vill ha xenon lagligt tyvärr.

Nu måste jag fråga; hur tänkte du där?

Nivåregleringensystemet på Audi är inte alls svårt att plocka ut/montera in eller för den del koda in. Så, utveckla gärna.

- - Edit - -

Samtliga enheter blir då givetvis godkända enheter (E-märkta osv osv)

Senast redigerat av it_mutt (11 september 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
mercaa
11 september 2014 · 558 Inlägg

Djo skrev:
Klart det går.
Köp kabel som ska hålla för hög volt och tjockt hölje sedan kontakter på biltema.

Gjorde en prov kabel. lampans kabel delade jag så inga nya kontakter behövdes. sen lödde jag ihop dom med en 60 cm 2.5mm2 kabel och på med eltejp som isolerar 10kv per varv. plus krympslang. Funkade hur bra som helst. ingen sämre tändningstid eller sämre styrka än dom som var original längd på ca "10cm?"

Så mythbusted eller vad man säger tongue

Nexius
11 september 2014 · 414 Inlägg

hur säkert är det att göra en Ysplit kabel med amp kontakter .
tanken är att göra en split kabel som ska gå till 2st relä kabelsatser .
ska sätta in relän till helljus och extraljusen.

tänkte även byta ut spad kontakterna till Amp kontakter för smidigare på och av koppling av extraljusen

Saab 9-5 Vector SportCombi BioPower 2.0t
Djo
11 september 2014 · 10 157 Inlägg

it_mutt skrev:

Djo skrev:
Är nog faktiskt bättre ta din motor och sätta i den bilen om du vill ha xenon lagligt tyvärr.

Nu måste jag fråga; hur tänkte du där?

Nivåregleringensystemet på Audi är inte alls svårt att plocka ut/montera in eller för den del koda in. Så, utveckla gärna.

- - Edit - -

Samtliga enheter blir då givetvis godkända enheter (E-märkta osv osv)

För din bil är helbils godkänd alltså måste allting vara som från fabrik.

Dock får du ju bytta till samma motor om något händer original motorn.

Att montera xenon grejer tror jag ej är svårt om man vet vart allt sitter. Däremot att få det lagligt det blir desto svårare men du får gärna överbevisa mig genom att få det inskrivet i dina papper att det är xenon på den.

Det är den lagliga biten jag menar som skulle göra det lättare att sätta fräsch motor i bil med xenon än tvärt om. OBS bara för att spb och polis ej kommer märka då det är original grejer betyder ej att det är lagligt.

Tror du förstår vad jag menar då du brukar kunna lagen rätt så bra och länka sidor från lagboken i diverse trådar.

Mvh Erik.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
patrikke
11 september 2014 · 1 749 Inlägg

mercaa skrev:

Djo skrev:
Klart det går.
Köp kabel som ska hålla för hög volt och tjockt hölje sedan kontakter på biltema.

Gjorde en prov kabel. lampans kabel delade jag så inga nya kontakter behövdes. sen lödde jag ihop dom med en 60 cm 2.5mm2 kabel och på med eltejp som isolerar 10kv per varv. plus krympslang. Funkade hur bra som helst. ingen sämre tändningstid eller sämre styrka än dom som var original längd på ca "10cm?"

Så mythbusted eller vad man säger tongue

och inga blixtar eller stötar heller antar jag? wink

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
RannerKing www.LynxTalk.se
11 september 2014 · 420 Inlägg

it_mutt skrev:

Djo skrev:
Är nog faktiskt bättre ta din motor och sätta i den bilen om du vill ha xenon lagligt tyvärr.

Nu måste jag fråga; hur tänkte du där?

Nivåregleringensystemet på Audi är inte alls svårt att plocka ut/montera in eller för den del koda in. Så, utveckla gärna.

- - Edit - -

Samtliga enheter blir då givetvis godkända enheter (E-märkta osv osv)

Utan att ha någon lagbok till hjälp och det är väldigt länge sedan jag läst detta, så vill jag minnas att lagen lyder: Bil med xenon på halvljus skall ha automatisk nivåreglering och strålkastarspolning. Sen måste det vara tre år sedan jag läst detta.

Med det sagt har jag inte tagit hänsyn till att bilen skall vara helhetsgodkänd, men skulle svensk bilprovning bry sig om det hade varken min eller fruns bil varit besiktade i dag.

Att bilen har automatisk nivåreglering märker bilprovningen snabbt när dom startar bilen, och de flesta bilar där automatisk nivåreglering är applicerbart har oftast redan stålkastarspolning.

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!
Skoda Octavia II 4x4 "Scoutig..." (2005)
it_mutt Avstängd
11 september 2014 · 10 388 Inlägg

Djo skrev:

it_mutt skrev:

Djo skrev:
Är nog faktiskt bättre ta din motor och sätta i den bilen om du vill ha xenon lagligt tyvärr.

Nu måste jag fråga; hur tänkte du där?

Nivåregleringensystemet på Audi är inte alls svårt att plocka ut/montera in eller för den del koda in. Så, utveckla gärna.

- - Edit - -

Samtliga enheter blir då givetvis godkända enheter (E-märkta osv osv)

För din bil är helbils godkänd alltså måste allting vara som från fabrik.

Dock får du ju bytta till samma motor om något händer original motorn.

Att montera xenon grejer tror jag ej är svårt om man vet vart allt sitter. Däremot att få det lagligt det blir desto svårare men du får gärna överbevisa mig genom att få det inskrivet i dina papper att det är xenon på den.

Det är den lagliga biten jag menar som skulle göra det lättare att sätta fräsch motor i bil med xenon än tvärt om. OBS bara för att spb och polis ej kommer märka då det är original grejer betyder ej att det är lagligt.

Tror du förstår vad jag menar då du brukar kunna lagen rätt så bra och länka sidor från lagboken i diverse trådar.

Mvh Erik.

Ah, du tänkte SÅ, ja, det är ju en aspekt jag faktiskt inte ens haft i åtanke. Det är ju visserligen en sanning med modifikation (gällande helbilsgodkännandet) men, jag är med på hur du tänker/menar. Nu är bilen visserligen planerad till inköp för -helt- andra saker än xenon-biten, det var helt sonika bara något som slog mig sådär "apropå hallonsaft". Motorbyte blir dock inte intressant, den har alldeles för lite av det jag har i min redan, så det är ett för stort projekt.

Som dock påpekat lite smått innan; en xenonkonvertering av den här typen är väl antagligen det absolut bästa man kan göra. Men nej, absolut, det gör det inte lagligt.

Själva systemet i sig är faktiskt förvånansvärt enkelt och (lyckligtvis) inte direkt överdrivet "ihopknölat" med resterande system i bilen.

Ska dock försöka komma ihåg att ta ett prat med gubbarna på besiktningen och höra vad de har att säga om det iaf, så får jag väl återkomma på den biten.

Sen i vilka papper det hamnar i, om man nu skulle lösa det, det vet jag inte.

- - - - - - - - - -


RannerKing skrev:
Utan att ha någon lagbok till hjälp och det är väldigt länge sedan jag läst detta, så vill jag minnas att lagen lyder: Bil med xenon på halvljus skall ha automatisk nivåreglering och strålkastarspolning. Sen måste det vara tre år sedan jag läst detta.

Med det sagt har jag inte tagit hänsyn till att bilen skall vara helhetsgodkänd, men skulle svensk bilprovning bry sig om det hade varken min eller fruns bil varit besiktade i dag.

Att bilen har automatisk nivåreglering märker bilprovningen snabbt när dom startar bilen, och de flesta bilar där automatisk nivåreglering är applicerbart har oftast redan stålkastarspolning.

Absolut, men, då tanken som slog mig var att helt sonika plocka hela systemet från en "likadan bil" så kommer det då bli, som jag skrev tidigare, precis som på en bil som hade det från fabrik, med samma komponenter.

Kraven som du hänvisar till är, mig veterligt, fortfarande de samma (med något undantag för importer och ex.vis volvo som har några modeller med torkare ist för högtrycksspolning (eller är det en kombo?) ). Men ja, det är ju då möjligen biten med helbilsgodkännandet som kan ställa till det.

Nåja, vi får se vad det möjligen blir av det hela smile

Senast redigerat av it_mutt (11 september 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
RannerKing www.LynxTalk.se
11 september 2014 · 420 Inlägg

Tycker du ska montera över prylarna.

Bes. har aldrig varit jättenoga när jag varit dit. Egentligen är ju inte ens mina extraljus lagliga.

Eloge till dig som är beredd att anstränga dig för att få det hela så lagligt (bra) som möjligt,
Alla dessa Volvo 740:isar som har xenonkonverterade ljus har jag helt slutat blända av för, så länge dom inte har riktigt bra extraljus.

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!
Skoda Octavia II 4x4 "Scoutig..." (2005)
mercaa
11 september 2014 · 558 Inlägg

patrikke skrev:

mercaa skrev:

Djo skrev:
Klart det går.
Köp kabel som ska hålla för hög volt och tjockt hölje sedan kontakter på biltema.

Gjorde en prov kabel. lampans kabel delade jag så inga nya kontakter behövdes. sen lödde jag ihop dom med en 60 cm 2.5mm2 kabel och på med eltejp som isolerar 10kv per varv. plus krympslang. Funkade hur bra som helst. ingen sämre tändningstid eller sämre styrka än dom som var original längd på ca "10cm?"

Så mythbusted eller vad man säger tongue

och inga blixtar eller stötar heller antar jag? wink

Haha blixtar syns ej. Men å andra sidan så måste ju stötarna kollas också. Undrar vem som ställer upp frivilligt på det bara wink

Brådhis * Voff voff *
12 september 2014 · 10 280 Inlägg

Iaf på Volvo är det största problemet att man inte kan tanka in programvara för xenonet (spärrat centralt om inte bilen sålts med xenon) och därmed fungerar ej nivåregleringen av ljuset. Någon har lyckats lösa det här genom att gå in och ändra i bilens programvara, men det kräver datakunskaper långt utöver det normala. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
it_mutt Avstängd
12 september 2014 · 10 388 Inlägg

RannerKing skrev:
Tycker du ska montera över prylarna.

Bes. har aldrig varit jättenoga när jag varit dit. Egentligen är ju inte ens mina extraljus lagliga.

Eloge till dig som är beredd att anstränga dig för att få det hela så lagligt (bra) som möjligt,
Alla dessa Volvo 740:isar som har xenonkonverterade ljus har jag helt slutat blända av för, så länge dom inte har riktigt bra extraljus.

Tycker väl som så att om jag nu har möjlighet att göra det "ordentligt", så ser jag ingen anledning att låta bli. Kostar lite tid, men antagligen inte en krona i rena pengar så smile


Brådhis skrev:
Iaf på Volvo är det största problemet att man inte kan tanka in programvara för xenonet (spärrat centralt om inte bilen sålts med xenon) och därmed fungerar ej nivåregleringen av ljuset. Någon har lyckats lösa det här genom att gå in och ändra i bilens programvara, men det kräver datakunskaper långt utöver det normala. smile

//Brådhis

Åh fasen, se där. Ja Audi (åtminstone "min generation") är det inte svårare än att kryssa i en ruta via VCDS (more or less), iaf rent programvarumässigt. Finns sen allt som bilen väntar sig där (givare, styrbox osv), så fungerar det sen smile

Senast redigerat av it_mutt (12 september 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
ajokko
12 september 2014 · 214 Inlägg

it_mutt skrev:

RannerKing skrev:
Tycker du ska montera över prylarna.

Bes. har aldrig varit jättenoga när jag varit dit. Egentligen är ju inte ens mina extraljus lagliga.

Eloge till dig som är beredd att anstränga dig för att få det hela så lagligt (bra) som möjligt,
Alla dessa Volvo 740:isar som har xenonkonverterade ljus har jag helt slutat blända av för, så länge dom inte har riktigt bra extraljus.

Tycker väl som så att om jag nu har möjlighet att göra det "ordentligt", så ser jag ingen anledning att låta bli. Kostar lite tid, men antagligen inte en krona i rena pengar så smile


Brådhis skrev:
Iaf på Volvo är det största problemet att man inte kan tanka in programvara för xenonet (spärrat centralt om inte bilen sålts med xenon) och därmed fungerar ej nivåregleringen av ljuset. Någon har lyckats lösa det här genom att gå in och ändra i bilens programvara, men det kräver datakunskaper långt utöver det normala. smile

//Brådhis

Åh fasen, se där. Ja Audi (åtminstone "min generation") är det inte svårare än att kryssa i en ruta via VCDS (more or less), iaf rent programvarumässigt. Finns sen allt som bilen väntar sig där (givare, styrbox osv), så fungerar det sen smile

För skojs skulle sökte jag lite och hittade nedanstående, verkar således vara ok om du registreringsbesiktigar.

"För att lagligt konvertera sin bil till xenon måste godkända xenonstrålkastare monteras. Dessutom ska bilen vara utrustad med automatisk nivåreglering av dessa samt strålkastarrengöringsanläggning. Därefter ska bilen registreringsbesiktigas.

Göran Alexi, KG Knutsson AB"

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf … enon-38202

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang