it_mutt
Avstängd
11 september 2014
· 10 388 Inlägg
Djo skrev:
it_mutt skrev:
Djo skrev:
Är nog faktiskt bättre ta din motor och sätta i den bilen om du vill ha xenon lagligt tyvärr.
Nu måste jag fråga; hur tänkte du där?
Nivåregleringensystemet på Audi är inte alls svårt att plocka ut/montera in eller för den del koda in. Så, utveckla gärna.
- - Edit - -
Samtliga enheter blir då givetvis godkända enheter (E-märkta osv osv)
För din bil är helbils godkänd alltså måste allting vara som från fabrik.
Dock får du ju bytta till samma motor om något händer original motorn.
Att montera xenon grejer tror jag ej är svårt om man vet vart allt sitter. Däremot att få det lagligt det blir desto svårare men du får gärna överbevisa mig genom att få det inskrivet i dina papper att det är xenon på den.
Det är den lagliga biten jag menar som skulle göra det lättare att sätta fräsch motor i bil med xenon än tvärt om. OBS bara för att spb och polis ej kommer märka då det är original grejer betyder ej att det är lagligt.
Tror du förstår vad jag menar då du brukar kunna lagen rätt så bra och länka sidor från lagboken i diverse trådar.
Mvh Erik.
Ah, du tänkte SÅ, ja, det är ju en aspekt jag faktiskt inte ens haft i åtanke. Det är ju visserligen en sanning med modifikation (gällande helbilsgodkännandet) men, jag är med på hur du tänker/menar. Nu är bilen visserligen planerad till inköp för -helt- andra saker än xenon-biten, det var helt sonika bara något som slog mig sådär "apropå hallonsaft". Motorbyte blir dock inte intressant, den har alldeles för lite av det jag har i min redan, så det är ett för stort projekt.
Som dock påpekat lite smått innan; en xenonkonvertering av den här typen är väl antagligen det absolut bästa man kan göra. Men nej, absolut, det gör det inte lagligt.
Själva systemet i sig är faktiskt förvånansvärt enkelt och (lyckligtvis) inte direkt överdrivet "ihopknölat" med resterande system i bilen.
Ska dock försöka komma ihåg att ta ett prat med gubbarna på besiktningen och höra vad de har att säga om det iaf, så får jag väl återkomma på den biten.
Sen i vilka papper det hamnar i, om man nu skulle lösa det, det vet jag inte.
- - - - - - - - - -
RannerKing skrev:
Utan att ha någon lagbok till hjälp och det är väldigt länge sedan jag läst detta, så vill jag minnas att lagen lyder: Bil med xenon på halvljus skall ha automatisk nivåreglering och strålkastarspolning. Sen måste det vara tre år sedan jag läst detta.
Med det sagt har jag inte tagit hänsyn till att bilen skall vara helhetsgodkänd, men skulle svensk bilprovning bry sig om det hade varken min eller fruns bil varit besiktade i dag.
Att bilen har automatisk nivåreglering märker bilprovningen snabbt när dom startar bilen, och de flesta bilar där automatisk nivåreglering är applicerbart har oftast redan stålkastarspolning.
Absolut, men, då tanken som slog mig var att helt sonika plocka hela systemet från en "likadan bil" så kommer det då bli, som jag skrev tidigare, precis som på en bil som hade det från fabrik, med samma komponenter.
Kraven som du hänvisar till är, mig veterligt, fortfarande de samma (med något undantag för importer och ex.vis volvo som har några modeller med torkare ist för högtrycksspolning (eller är det en kombo?) ). Men ja, det är ju då möjligen biten med helbilsgodkännandet som kan ställa till det.
Nåja, vi får se vad det möjligen blir av det hela
Senast redigerat av it_mutt (11 september 2014)
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!