Den STORA Xenon & Led tråden

-adro-
5 oktober 2014 · 145 Inlägg

Diss skrev:
Någon som testat denna? http://www.aliexpress.com/item/240W-LED … 56436.html

Kostade ju inte så speciellt mycket tycker jag, eller något som hittat någon annan billig ramp?

Jag har beställt 3st NBB 225 som jag ska sätta 55w xenon i, vilken av ramperna hade ni valt med min setup? den med mest spot eller den med mera flood? smile

Edit: såg att den bara var drygt 100cm, kanske ser lite löjligt ut på taket med så kort?

Hade inte valt en ramp med Epistar dioder i om den ska användas som extraljus. Satsa på en med CREE och i spot-utförande, ledramper ger bra spridning ändå. Stor risk att det blir arbetsljuskänsla om man väljer nåt annat, det är min uppfattning iallafall smile Jag har bara provat ramp från Viklight, vet att bilupplysningen.se säljer dem. Satte en 22" 100w ramp från dem på en v70N och det blev en helt okej utfyllnad av original helljus.

Diss Adrenaline Junkie
5 oktober 2014 · 264 Inlägg

-adro- skrev:

Diss skrev:
Någon som testat denna? http://www.aliexpress.com/item/240W-LED … 56436.html

Kostade ju inte så speciellt mycket tycker jag, eller något som hittat någon annan billig ramp?

Jag har beställt 3st NBB 225 som jag ska sätta 55w xenon i, vilken av ramperna hade ni valt med min setup? den med mest spot eller den med mera flood? smile

Edit: såg att den bara var drygt 100cm, kanske ser lite löjligt ut på taket med så kort?

Hade inte valt en ramp med Epistar dioder i om den ska användas som extraljus. Satsa på en med CREE och i spot-utförande, ledramper ger bra spridning ändå. Stor risk att det blir arbetsljuskänsla om man väljer nåt annat, det är min uppfattning iallafall smile Jag har bara provat ramp från Viklight, vet att bilupplysningen.se säljer dem. Satte en 22" 100w ramp från dem på en v70N och det blev en helt okej utfyllnad av original helljus.

Ah ok! vet inte så mycket om olika dioder osv, men är det stor idé att köpa en ramp att ha på taket om jag har 3st NBB 55w xenon? tänkte lixom att extraljusen lyser bra långt så gillar jag bra spridning också, därför jag funderar på en fet ramp på taket smile

Tar gärna emot PM om bra förslag på 55w xenon och led ramper från ebay eller aliexpress. smile

Volvo 945 LTT "DRFT Spec" (1996)
lajvN
5 oktober 2014 · 230 Inlägg

Diss skrev:
Någon som testat denna? http://www.aliexpress.com/item/240W-LED … 56436.html

Kostade ju inte så speciellt mycket tycker jag, eller något som hittat någon annan billig ramp?

Jag har beställt 3st NBB 225 som jag ska sätta 55w xenon i, vilken av ramperna hade ni valt med min setup? den med mest spot eller den med mera flood? smile

Edit: såg att den bara var drygt 100cm, kanske ser lite löjligt ut på taket med så kort?

Max 20 grader som extraljus, kommer lysa löjligt kort med högre gradtal.

Volkswagen Jetta "Lilla blå" (1990)
Ford Mondeo Ghia "FordMustangKombi" (2004)
Presidento Of World
5 oktober 2014 · 3 329 Inlägg

jag står och funderar var och köpte ett 2st extraljus men vet inte hur jag ska montera dessa på bilen, det gäller en Golf IV

det fanns en platta att köpa till för att montera men den var löjligt dyr (typ 229? eller 299)

kan jag på nåt sätt montera dom utan den plattan? om inte finns de nån billig för 3 st extraljus? (Vill ha 3)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Mack Forum- och sitemoderator
5 oktober 2014 · 26 155 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:
jag står och funderar var och köpte ett 2st extraljus men vet inte hur jag ska montera dessa på bilen, det gäller en Golf IV

det fanns en platta att köpa till för att montera men den var löjligt dyr (typ 229? eller 299)

kan jag på nåt sätt montera dom utan den plattan? om inte finns de nån billig för 3 st extraljus? (Vill ha 3)

Bygg med plattjärn?
Men vete fasen om det blir så snyggt..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
TurboPlus
5 oktober 2014 · 92 Inlägg

Hur stor skillnad blir det med D2Y istället för H1 i NBB?

Diss Adrenaline Junkie
5 oktober 2014 · 264 Inlägg

skulle vilja ha lite bilder på hur det lyser med 3st NBB (helst 55w) vet att det är svårt att visa på bild men alltid kul att se smile

Volvo 945 LTT "DRFT Spec" (1996)
AD_ Biltokig ingenjör
5 oktober 2014 · 1 159 Inlägg

Diss skrev:
skulle vilja ha lite bilder på hur det lyser med 3st NBB (helst 55w) vet att det är svårt att visa på bild men alltid kul att se smile

Tyvärr ingen bild men däremot en film wink 55W speedstarter med D2S 6000K lampor. 2 fjärr och 1 pencil.

Senast redigerat av AD_ (5 oktober 2014)

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
Diss Adrenaline Junkie
5 oktober 2014 · 264 Inlägg

AD_ skrev:

Diss skrev:
skulle vilja ha lite bilder på hur det lyser med 3st NBB (helst 55w) vet att det är svårt att visa på bild men alltid kul att se smile

Tyvärr ingen bild men däremot en film wink 55W speedstarter med D2S 6000K lampor. 2 fjärr och 1 pencil.

Tack! Fan de lös på bra det smile

Volvo 945 LTT "DRFT Spec" (1996)
torpis Forummoderator
5 oktober 2014 · 10 572 Inlägg

AD_ skrev:

Diss skrev:
skulle vilja ha lite bilder på hur det lyser med 3st NBB (helst 55w) vet att det är svårt att visa på bild men alltid kul att se smile

Tyvärr ingen bild men däremot en film wink 55W speedstarter med D2S 6000K lampor. 2 fjärr och 1 pencil.

Woah!  Kul med video, man lär sig massor. Jag tycker mig se att det är tur att jag valde Sveriges radio P2 att lyssna på, LED teknik samt turbo, annars bra wink

Lyser gör det säkert mängder, men har man en gång börjat med LED så är starttiden jobbig även om det är speedstarters.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
-adro-
5 oktober 2014 · 145 Inlägg

torpis skrev:

AD_ skrev:

Diss skrev:
skulle vilja ha lite bilder på hur det lyser med 3st NBB (helst 55w) vet att det är svårt att visa på bild men alltid kul att se smile

Tyvärr ingen bild men däremot en film wink 55W speedstarter med D2S 6000K lampor. 2 fjärr och 1 pencil.

Woah!  Kul med video, man lär sig massor. Jag tycker mig se att det är tur att jag valde Sveriges radio P2 att lyssna på, LED teknik samt turbo, annars bra wink

Lyser gör det säkert mängder, men har man en gång börjat med LED så är starttiden jobbig även om det är speedstarters.

Vilka LED ljus kör du med? smile

torpis Forummoderator
5 oktober 2014 · 10 572 Inlägg

-adro- skrev:

torpis skrev:

AD_ skrev:

Tyvärr ingen bild men däremot en film wink 55W speedstarter med D2S 6000K lampor. 2 fjärr och 1 pencil.

Woah!  Kul med video, man lär sig massor. Jag tycker mig se att det är tur att jag valde Sveriges radio P2 att lyssna på, LED teknik samt turbo, annars bra wink

Lyser gör det säkert mängder, men har man en gång börjat med LED så är starttiden jobbig även om det är speedstarters.

Vilka LED ljus kör du med? smile

Kinaramp 240watt 1.1meter. Bättre än alla extaljus jag provat tidigare, men säkert inte bäst i världen för det. smile  dock har jag aldrig någonsin längtat tillbaka till xenon!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Diss Adrenaline Junkie
5 oktober 2014 · 264 Inlägg

torpis skrev:

-adro- skrev:

torpis skrev:

Woah!  Kul med video, man lär sig massor. Jag tycker mig se att det är tur att jag valde Sveriges radio P2 att lyssna på, LED teknik samt turbo, annars bra wink

Lyser gör det säkert mängder, men har man en gång börjat med LED så är starttiden jobbig även om det är speedstarters.

Vilka LED ljus kör du med? smile

Kinaramp 240watt 1.1meter. Bättre än alla extaljus jag provat tidigare, men säkert inte bäst i världen för det. smile  dock har jag aldrig någonsin längtat tillbaka till xenon!

bild? länk dit du köpte ifrån? smile

Volvo 945 LTT "DRFT Spec" (1996)
BlueScreeen
5 oktober 2014 · 2 030 Inlägg

Diss skrev:
skulle vilja ha lite bilder på hur det lyser med 3st NBB (helst 55w) vet att det är svårt att visa på bild men alltid kul att se smile

Har tidigare (bra mycket tidigare) lagt upp bild på skillnaden i ljusbild mellan H1 och D2 i NBB 225, och med D2lampor får ljuset mer spridning och lite kortare, medans med H1 för du punkter men det lyser längre då. Jag rekomenderar dock att köra med D2 lampor då du för jämnast ljusbild wink

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
-Elfving
5 oktober 2014 · 294 Inlägg

TurboPlus skrev:
Hur stor skillnad blir det med D2Y istället för H1 i NBB?

Lite intresserad av detta jag med! Beställde 3st NBB Alpha 225 i fredags.. big_smile
Fick bli 70w speedstarter, och 5000k.

Liten fråga, vad säger ni om färdiga kablage, hiss eller diss? Eller är de värt att lägga ner lite extra tid å dra eget med lite grövre grejer?

EDIT;

BlueScreeen skrev:

Diss skrev:
skulle vilja ha lite bilder på hur det lyser med 3st NBB (helst 55w) vet att det är svårt att visa på bild men alltid kul att se smile

Har tidigare (bra mycket tidigare) lagt upp bild på skillnaden i ljusbild mellan H1 och D2 i NBB 225, och med D2lampor får ljuset mer spridning och lite kortare, medans med H1 för du punkter men det lyser längre då. Jag rekomenderar dock att köra med D2 lampor då du för jämnast ljusbild wink

smile

Senast redigerat av -Elfving (5 oktober 2014)

Cadillac Deville "Chefen" (1970)
TurboPlus
5 oktober 2014 · 92 Inlägg

torpis skrev:
Woah!  Kul med video, man lär sig massor. Jag tycker mig se att det är tur att jag valde Sveriges radio P2 att lyssna på, LED teknik samt turbo, annars bra wink

Lyser gör det säkert mängder, men har man en gång börjat med LED så är starttiden jobbig även om det är speedstarters.

Trevligt med video!

Verkar som att Speedstarters tar en stund att "komma igång" men när de är "varma" så verkar det som att de tänder omgående.


Om man bort ser från Vision X som kostar en arm plus lite till så känns det som att "PBE180" 60 watt har god byggkvalitè och ger ljus som 55 watt xenon och att de tänds omgående.


Någon som har testat storebrodern PBE225 ännu?

AD_ Biltokig ingenjör
5 oktober 2014 · 1 159 Inlägg

Diss skrev:

AD_ skrev:

Diss skrev:
skulle vilja ha lite bilder på hur det lyser med 3st NBB (helst 55w) vet att det är svårt att visa på bild men alltid kul att se smile

Tyvärr ingen bild men däremot en film wink 55W speedstarter med D2S 6000K lampor. 2 fjärr och 1 pencil.

Tack! Fan de lös på bra det smile

Tack, Det gör det! smile

torpis skrev:

AD_ skrev:

Diss skrev:
skulle vilja ha lite bilder på hur det lyser med 3st NBB (helst 55w) vet att det är svårt att visa på bild men alltid kul att se smile

Tyvärr ingen bild men däremot en film wink 55W speedstarter med D2S 6000K lampor. 2 fjärr och 1 pencil.

Woah!  Kul med video, man lär sig massor. Jag tycker mig se att det är tur att jag valde Sveriges radio P2 att lyssna på, LED teknik samt turbo, annars bra wink

Lyser gör det säkert mängder, men har man en gång börjat med LED så är starttiden jobbig även om det är speedstarters.

Haha, tur att smaken är som baken wink Jag hade gärna valt LED-extraljus, men det är lite väl dyrt för min smak. En ramp på taket är heller inte ett alternativ. Men ja, jag håller med om att uppstartstiden är en störande faktor. Även om det upplevs bra mycket snabbare än vad videon visar.

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
svempus
5 oktober 2014 · 409 Inlägg

-Elfving skrev:

TurboPlus skrev:
Hur stor skillnad blir det med D2Y istället för H1 i NBB?

Lite intresserad av detta jag med! Beställde 3st NBB Alpha 225 i fredags.. big_smile
Fick bli 70w speedstarter, och 5000k.

Liten fråga, vad säger ni om färdiga kablage, hiss eller diss? Eller är de värt att lägga ner lite extra tid å dra eget med lite grövre grejer?

EDIT;

BlueScreeen skrev:

Diss skrev:
skulle vilja ha lite bilder på hur det lyser med 3st NBB (helst 55w) vet att det är svårt att visa på bild men alltid kul att se smile

Har tidigare (bra mycket tidigare) lagt upp bild på skillnaden i ljusbild mellan H1 och D2 i NBB 225, och med D2lampor får ljuset mer spridning och lite kortare, medans med H1 för du punkter men det lyser längre då. Jag rekomenderar dock att köra med D2 lampor då du för jämnast ljusbild wink

smile

Jag har gått över till att bara köra med färdiga kabel kitt när jag skaffar nytt xenon till extraljus eller liknade. Har haft problem med att bygga egna kablage att dom har krånglat med glapp i sig och en massa andra problem.
Dom färdigbyggda har jag inte haft några problem med alls än. Har bara vart att koppla in dom så har det fungerat.

Senast redigerat av svempus (5 oktober 2014)

En Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor..
-Elfving
6 oktober 2014 · 294 Inlägg

svempus skrev:

-Elfving skrev:

TurboPlus skrev:
Hur stor skillnad blir det med D2Y istället för H1 i NBB?

Lite intresserad av detta jag med! Beställde 3st NBB Alpha 225 i fredags.. big_smile
Fick bli 70w speedstarter, och 5000k.

Liten fråga, vad säger ni om färdiga kablage, hiss eller diss? Eller är de värt att lägga ner lite extra tid å dra eget med lite grövre grejer?

EDIT;

BlueScreeen skrev:

Har tidigare (bra mycket tidigare) lagt upp bild på skillnaden i ljusbild mellan H1 och D2 i NBB 225, och med D2lampor får ljuset mer spridning och lite kortare, medans med H1 för du punkter men det lyser längre då. Jag rekomenderar dock att köra med D2 lampor då du för jämnast ljusbild wink

smile

Jag har gått över till att bara köra med färdiga kabel kitt när jag skaffar nytt xenon till extraljus eller liknade. Har haft problem med att bygga egna kablage att dom har krånglat med glapp i sig och en massa andra problem.
Dom färdigbyggda har jag inte haft några problem med alls än. Har bara vart att koppla in dom så har det fungerat.

Okej, kul att någon har sån tur hehe..
Har vart tvärt om för mig. Har fått att bara 2 av 3 lampor tänds ibland. Men kanske kommer undan de problemet om man har 2 olika kablage. Tex 2 på ett å sen en lampa på den andra härvan vad vet jag.

Cadillac Deville "Chefen" (1970)
it_mutt Avstängd
6 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

Jag vet att det tvistas om "effekten" av en/hur lönt det är att ha en 120W kinaramp, men om man tänker det som ett rent komplement för att jämna ut uppstartstiden på 55w xenon i helljuset? Lönt? Eller lika bra att köra lilla Hellarampen (som jag gjort tidigare om än ej på den bilen)?

Placeringen kanske inte heller blir det minsta bra; under registreringsskylten? Tänkte då mest på spridningen som även spot-ramper verkar ha

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang