Avgasbandage för att sänka temp i motorummet?

SkepticalHippo
8 december 2012 · 65 Inlägg

Jo, i Amazonen är det ju så smart gjort att grenröret går precis under förgasaren. Och under varma förhållanden kan då någonting som kallas "ånglås" uppstå(?) där bensinen i bensinslangen och flottörhuset förångas innan det går in i förgasaren. Och då blir bilen tjurig!

Hade lite problem med detta förra sommaren, och tänkte kika på en lösning innan kommande säsong. Det sitter en värmesköld mellan förgasaren och grenen, men dess funktion tycks vara lite tveksam.

Så då tänkte jag att man ev. skulle kunna linda en bit avgasbandage från grenen och en bit ner, för att sänka värmestrålningen?

Kan detta fungera? Finns det några nackdelar?

Ogrish
8 december 2012 · 3 Inlägg

Dyrt men mycket bra!

Sysslat med US bilar sedan mitten på 70-talet. Hatar trasiga pack-boxar,stenskott och sura kärringar.
myran Foto/Bilnörd
8 december 2012 · 1 541 Inlägg

Biltema har avgasbandage som funkar riktigt bra. Använt på flera miatan både på downpipe och grenrör.


När motorn stått på tomgång i ca 1-2min kan du fortfarande ta på grenröret medans avgashuset på turbon är glödhet. Så nog fan gör det nytta.

Bara linda hårt och lås med slangklämmor.  Kan dok vara ett helvete att linda röret på plats. Dom jag lindat har jag haft löst och har endå varit endel jobb för att få det spänt tajt överallt.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
KHRacing
8 december 2012 ·

Instämmer med myran

myran Foto/Bilnörd
8 december 2012 · 1 541 Inlägg

KHRacing skrev:
Instämmer med myran

Varning för Totalt OT.!   Alla förutom KHRacing kan ignorera detta.


Men hurihelveteärdettamöjligt KHRacing vi totalt överens utan en diskunion. Vad har hänt? kommer värden gå under nu? är detta slutet? vad händer kommande? eller är det hela bara ett stort missförstånd? Eller drömmer jag bara?

*skrattar lite för sig själv* nej.. måste nog fira med att skotta lite snö. smile

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
TurboAnton Team VeboTrim
8 december 2012 · 322 Inlägg

Avgasbandage fungerar sjukt bra. Går o ta på grejerna efter hård körning. smile

Team VeboTrim @ Facebook
SkepticalHippo
8 december 2012 · 65 Inlägg

Blir att planera in en tripp till Biltema då, låter ju som det skulle kunna fungera med lite bandage!

Kan man måla över bandaget med värmefärg sen?

Racebo Racebo
8 december 2012 · 420 Inlägg

SkepticalHippo skrev:
Jo, i Amazonen är det ju så smart gjort att grenröret går precis under förgasaren. Och under varma förhållanden kan då någonting som kallas "ånglås" uppstå(?) där bensinen i bensinslangen och flottörhuset förångas innan det går in i förgasaren. Och då blir bilen tjurig!

Hade lite problem med detta förra sommaren, och tänkte kika på en lösning innan kommande säsong. Det sitter en värmesköld mellan förgasaren och grenen, men dess funktion tycks vara lite tveksam.

Så då tänkte jag att man ev. skulle kunna linda en bit avgasbandage från grenen och en bit ner, för att sänka värmestrålningen?

Kan detta fungera? Finns det några nackdelar?

är det en orginal motor så är det nånting annat fel!

Har/är motorn trimmad på nått viss?

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952
Volvo 944 FTT polisbil "fulltryckarn" (1993)
SkepticalHippo
8 december 2012 · 65 Inlägg

Racebo skrev:

SkepticalHippo skrev:
Jo, i Amazonen är det ju så smart gjort att grenröret går precis under förgasaren. Och under varma förhållanden kan då någonting som kallas "ånglås" uppstå(?) där bensinen i bensinslangen och flottörhuset förångas innan det går in i förgasaren. Och då blir bilen tjurig!

Hade lite problem med detta förra sommaren, och tänkte kika på en lösning innan kommande säsong. Det sitter en värmesköld mellan förgasaren och grenen, men dess funktion tycks vara lite tveksam.

Så då tänkte jag att man ev. skulle kunna linda en bit avgasbandage från grenen och en bit ner, för att sänka värmestrålningen?

Kan detta fungera? Finns det några nackdelar?

är det en orginal motor så är det nånting annat fel!

Har/är motorn trimmad på nått viss?

Googla ånglås Amazon. Det är ingenting som är precis ovanligt..

Detta i kombination med ett 40 år gammalt kyl som sätt sina bästa dagar, och långsamt cruisande i stan under soliga sommardagar frestar på bettan.

lakhea Leg. Bilplågare.
8 december 2012 · 218 Inlägg

Sitter det backelit platta imellan gasaren o insuget?
Sitter skyddsplåten kvar som skyddar förgasaren emot värmen?
Ganska vanligt fel på sommaren iaf.  smile

KHRacing
8 december 2012 ·

myran skrev:

KHRacing skrev:
Instämmer med myran

Varning för Totalt OT.!   Alla förutom KHRacing kan ignorera detta.


Men hurihelveteärdettamöjligt KHRacing vi totalt överens utan en diskunion. Vad har hänt? kommer värden gå under nu? är detta slutet? vad händer kommande? eller är det hela bara ett stort missförstånd? Eller drömmer jag bara?

*skrattar lite för sig själv* nej.. måste nog fira med att skotta lite snö. smile

Har redan firad med snöslungan en timme. smile

Racebo Racebo
8 december 2012 · 420 Inlägg

SkepticalHippo skrev:

Racebo skrev:

SkepticalHippo skrev:
Jo, i Amazonen är det ju så smart gjort att grenröret går precis under förgasaren. Och under varma förhållanden kan då någonting som kallas "ånglås" uppstå(?) där bensinen i bensinslangen och flottörhuset förångas innan det går in i förgasaren. Och då blir bilen tjurig!

Hade lite problem med detta förra sommaren, och tänkte kika på en lösning innan kommande säsong. Det sitter en värmesköld mellan förgasaren och grenen, men dess funktion tycks vara lite tveksam.

Så då tänkte jag att man ev. skulle kunna linda en bit avgasbandage från grenen och en bit ner, för att sänka värmestrålningen?

Kan detta fungera? Finns det några nackdelar?

är det en orginal motor så är det nånting annat fel!

Har/är motorn trimmad på nått viss?

Googla ånglås Amazon. Det är ingenting som är precis ovanligt..

Detta i kombination med ett 40 år gammalt kyl som sätt sina bästa dagar, och långsamt cruisande i stan under soliga sommardagar frestar på bettan.

b18/b20?

Ja det är ett vanligt fel och uppkom när man började trimmade b18/b20n.
p.g.a att det blev fukt i förgasaren.

men varvar du väldigt hårt med bilen så kan jag förstå oxå!

annars så kolla soppa pumpen om den värkligen är tät och inte får in sig luft/fukt!

Men jag kan ju ha fel...

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952
Volvo 944 FTT polisbil "fulltryckarn" (1993)
SkepticalHippo
8 december 2012 · 65 Inlägg

Varför skulle det bli fukt i flottörhuset och bensinslangen när bilen blir varm?

Vad jag har hört så har folk problem med detta utan att ha trimmade bilar, och utan att ligga och vansinnesköra.

B20A med SB 175CD förgasare

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang