Tips om att få ner bränsleförbrukningen på Volvo 940.

Mack Forum- och sitemoderator
18 december 2012 · 26 161 Inlägg

Webrex skrev:

Mack skrev:

Webrex skrev:

Då har han inte pendlat motorväg iaf, den saken är säker tongue De är under 90 som gäller för att åstadkomma sådana siffror.

Det finns inga motorvägar här i trakterna, så nej.
Vi snackar 90-vägar. 110-vägar som högst sommartid, där han likt förbannat hellre håller sig 10 under..

Haha. Fyfan, jag känner mord-lust emot sådana människor på vägarna... No offense tongue

None taken, haha.
Han är en sån som, trots att jag har haft körkortet i över sju år eller vad det nu är, och då och då skjutsar honom, och råkar komma över 90 på en 90-väg, så kan han säga "UPUPUpupup"..ungefär som en varning om att det går för fort..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
steifan DR!FTT3KN!K3R
18 december 2012 · 10 427 Inlägg

Webrex skrev:
Då har han inte pendlat motorväg iaf, den saken är säker tongue De är under 90 som gäller för att åstadkomma sådana siffror.

Min gamle 740 GLT 16V har ju dragit 0,75liter/mil med snitthastighet av 60km/h över en sträcka på 10mil (mest 50-70väg) vid två olika tillfällen. Ena gången med sommardäck (225mm ultra high performance) & andra gången med 185mm dubbdäck på vintern. Och det är ju en av de minst snåla sugisarna (B234F) så man måste helt klart köra sakta för att få en skaplig förbrukning.

Kan flika in att min BMW 323Ci '00 drog ca 0,73 liter/mil på samma sträcka & lika mätmetod.

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Nybergrobin
18 december 2012 · 2 382 Inlägg

Webrex skrev:

Mack skrev:

Webrex skrev:

Då har han inte pendlat motorväg iaf, den saken är säker tongue De är under 90 som gäller för att åstadkomma sådana siffror.

Det finns inga motorvägar här i trakterna, så nej.
Vi snackar 90-vägar. 110-vägar som högst sommartid, där han likt förbannat hellre håller sig 10 under..

Haha. Fyfan, jag känner mord-lust emot sådana människor på vägarna... No offense tongue

Måste man köra för fort då? Jag bryr mig inte alls om folk som kör långsamt utan jag lutar mig tillbaka och njuter av musiken i ett lugnt tempo istället..

JonasCarlsson86
18 december 2012 · 302 Inlägg

Nybergrobin skrev:

Webrex skrev:

Mack skrev:

Det finns inga motorvägar här i trakterna, så nej.
Vi snackar 90-vägar. 110-vägar som högst sommartid, där han likt förbannat hellre håller sig 10 under..

Haha. Fyfan, jag känner mord-lust emot sådana människor på vägarna... No offense tongue

Måste man köra för fort då? Jag bryr mig inte alls om folk som kör långsamt utan jag lutar mig tillbaka och njuter av musiken i ett lugnt tempo istället..

Tack

Vita_Vargen
18 december 2012 · 1 281 Inlägg

Webrex skrev:
Jag har haft de flesta volvos, (240GL, 240 Turbo, 740 GL, 740 GLT 16v, 740 Turbo, 760 turbo, 960 mfl.. och jag kan garantera att ingen av dom drar under 0.9 blandad körning.

Att en 940 skulle dra 0.7 är helt enkelt inte sant, de gör dom bara inte under normala omständigheter.

70km/h i 30 mil på rak plan väg då kanske du kommer ned i siffror som 0.7 aldrig annars.

Får du dom att dra under 1 liter milen så skall du vara jävligt glad, för de gör ytterst få med normal körning. (Jobbet, affären osv).

Man kan säkert få ned dom till 0.6 oxå om man verkligen verkligen kör Eco driving på högsta nivå, men smala jävla stenhårt pumpade däck osv. Gör man samma sak med en modern bil så kommer du ju ned i 0.3 tongue

På min 944 turbo:
Lägsta förbrukning (99 V-power): 0,75 L/mil (Motorväg mest med farthållare på 120 mätarfart, stereo, AC och lyset av)

1,5 bar i ena framhjulet märkte jag efter pga dålig ventil tongue nästa år ska jag lyckas få ner den under 0,7!

Min LTT som jag köpte i GBG och körde hem till sthlm drog 0,7 på vägen hem, motorväg i piss regn så ca 90-100 i snittfart.

Alla mätningar är gjorda genom att tanka fullt. Nolla tripmätaren, och sen tanka fullt och jämföra hur mycket som tankas mot hur mkt som körts.

Nybergrobin
18 december 2012 · 2 382 Inlägg

Vita_Vargen skrev:

Webrex skrev:
Jag har haft de flesta volvos, (240GL, 240 Turbo, 740 GL, 740 GLT 16v, 740 Turbo, 760 turbo, 960 mfl.. och jag kan garantera att ingen av dom drar under 0.9 blandad körning.

Att en 940 skulle dra 0.7 är helt enkelt inte sant, de gör dom bara inte under normala omständigheter.

70km/h i 30 mil på rak plan väg då kanske du kommer ned i siffror som 0.7 aldrig annars.

Får du dom att dra under 1 liter milen så skall du vara jävligt glad, för de gör ytterst få med normal körning. (Jobbet, affären osv).

Man kan säkert få ned dom till 0.6 oxå om man verkligen verkligen kör Eco driving på högsta nivå, men smala jävla stenhårt pumpade däck osv. Gör man samma sak med en modern bil så kommer du ju ned i 0.3 tongue

På min 944 turbo:
Lägsta förbrukning (99 V-power): 0,75 L/mil (Motorväg mest med farthållare på 120 mätarfart, stereo, AC och lyset av)

1,5 bar i ena framhjulet märkte jag efter pga dålig ventil tongue nästa år ska jag lyckas få ner den under 0,7!

Min LTT som jag köpte i GBG och körde hem till sthlm drog 0,7 på vägen hem, motorväg i piss regn så ca 90-100 i snittfart.

Alla mätningar är gjorda genom att tanka fullt. Nolla tripmätaren, och sen tanka fullt och jämföra hur mycket som tankas mot hur mkt som körts.

Jojo men jag tror att han menade att dem aldrig drar under litern vid ren blandad körning.  Vid långkörning så ska man ha ett monster till bil om den drar litern eller mer yikes


Edit: Lägsta noterade soppaförbrukningen på min 740gl ligger på 0,78L/mil än så länge men då var vi 3 pers i bilen också

Senast redigerat av Nybergrobin (18 december 2012)

Vita_Vargen
18 december 2012 · 1 281 Inlägg

Nybergrobin skrev:

Vita_Vargen skrev:

Webrex skrev:
Jag har haft de flesta volvos, (240GL, 240 Turbo, 740 GL, 740 GLT 16v, 740 Turbo, 760 turbo, 960 mfl.. och jag kan garantera att ingen av dom drar under 0.9 blandad körning.

Att en 940 skulle dra 0.7 är helt enkelt inte sant, de gör dom bara inte under normala omständigheter.

70km/h i 30 mil på rak plan väg då kanske du kommer ned i siffror som 0.7 aldrig annars.

Får du dom att dra under 1 liter milen så skall du vara jävligt glad, för de gör ytterst få med normal körning. (Jobbet, affären osv).

Man kan säkert få ned dom till 0.6 oxå om man verkligen verkligen kör Eco driving på högsta nivå, men smala jävla stenhårt pumpade däck osv. Gör man samma sak med en modern bil så kommer du ju ned i 0.3 tongue

På min 944 turbo:
Lägsta förbrukning (99 V-power): 0,75 L/mil (Motorväg mest med farthållare på 120 mätarfart, stereo, AC och lyset av)

1,5 bar i ena framhjulet märkte jag efter pga dålig ventil tongue nästa år ska jag lyckas få ner den under 0,7!

Min LTT som jag köpte i GBG och körde hem till sthlm drog 0,7 på vägen hem, motorväg i piss regn så ca 90-100 i snittfart.

Alla mätningar är gjorda genom att tanka fullt. Nolla tripmätaren, och sen tanka fullt och jämföra hur mycket som tankas mot hur mkt som körts.

Jojo men jag tror att han menade att dem aldrig drar under litern vid ren blandad körning.  Vid långkörning så ska man ha ett monster till bil om den drar litern eller mer yikes


Edit: Lägsta noterade soppaförbrukningen på min 740gl ligger på 0,78L/mil än så länge men då var vi 3 pers i bilen också

Jo hade han skrivit långkörning hade jag inte börjat argumentera, men nu skrev han rak plan väg i 70 km/h vilket är en stor skillnad mot 120 km/h och vanlig terräng wink

Vid blandad körning(50% motorväg 50% stad) drar min 940 0,9 på V-pwr, utan eco drive då... sånt pysslar jag aldrig med utan kör alla växlar och motorbromsar sällan, men att slå på farthållaren kan jag göra för att spara bränsle vid långfärder tongue

it_mutt Avstängd
18 december 2012 · 10 388 Inlägg

Vita_Vargen skrev:

Nybergrobin skrev:

Vita_Vargen skrev:

På min 944 turbo:
Lägsta förbrukning (99 V-power): 0,75 L/mil (Motorväg mest med farthållare på 120 mätarfart, stereo, AC och lyset av)

1,5 bar i ena framhjulet märkte jag efter pga dålig ventil tongue nästa år ska jag lyckas få ner den under 0,7!

Min LTT som jag köpte i GBG och körde hem till sthlm drog 0,7 på vägen hem, motorväg i piss regn så ca 90-100 i snittfart.

Alla mätningar är gjorda genom att tanka fullt. Nolla tripmätaren, och sen tanka fullt och jämföra hur mycket som tankas mot hur mkt som körts.

Jojo men jag tror att han menade att dem aldrig drar under litern vid ren blandad körning.  Vid långkörning så ska man ha ett monster till bil om den drar litern eller mer yikes


Edit: Lägsta noterade soppaförbrukningen på min 740gl ligger på 0,78L/mil än så länge men då var vi 3 pers i bilen också

Jo hade han skrivit långkörning hade jag inte börjat argumentera, men nu skrev han rak plan väg i 70 km/h vilket är en stor skillnad mot 120 km/h och vanlig terräng wink

Vid blandad körning(50% motorväg 50% stad) drar min 940 0,9 på V-pwr, utan eco drive då... sånt pysslar jag aldrig med utan kör alla växlar och motorbromsar sällan, men att slå på farthållaren kan jag göra för att spara bränsle vid långfärder tongue

Undrar vilka biltillverkare som har 50/50 som blandad körning. Vet att VAG har inte det iaf (30 stad / 70 landsväg). Eller nåja, har haft får jag väl tillägga

(bara en tanke som slog mig, så inget menat mot ditt inlägg)

Men farthållare är ju kanon när man ska spara bränsle, eller om det var tvärt om wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Vita_Vargen
19 december 2012 · 1 281 Inlägg

it_mutt skrev:

Vita_Vargen skrev:

Nybergrobin skrev:
Jojo men jag tror att han menade att dem aldrig drar under litern vid ren blandad körning.  Vid långkörning så ska man ha ett monster till bil om den drar litern eller mer yikes


Edit: Lägsta noterade soppaförbrukningen på min 740gl ligger på 0,78L/mil än så länge men då var vi 3 pers i bilen också

Jo hade han skrivit långkörning hade jag inte börjat argumentera, men nu skrev han rak plan väg i 70 km/h vilket är en stor skillnad mot 120 km/h och vanlig terräng wink

Vid blandad körning(50% motorväg 50% stad) drar min 940 0,9 på V-pwr, utan eco drive då... sånt pysslar jag aldrig med utan kör alla växlar och motorbromsar sällan, men att slå på farthållaren kan jag göra för att spara bränsle vid långfärder tongue

Undrar vilka biltillverkare som har 50/50 som blandad körning. Vet att VAG har inte det iaf (30 stad / 70 landsväg). Eller nåja, har haft får jag väl tillägga

(bara en tanke som slog mig, så inget menat mot ditt inlägg)

Men farthållare är ju kanon när man ska spara bränsle, eller om det var tvärt om wink

Jag definerade bara vad min blandade körning var när jag mätte. Har ingen aning om vad tillverkarna säger men borde det inte finnas nån standard för det?

Farthållare funkar för mig iaf, när jag kör utan blir det lätt högre hastigheter när man inte kollar på mätaren roll

SportPilot Ubåtsingenjör
19 december 2012 · 7 234 Inlägg

Vita_Vargen skrev:

it_mutt skrev:

Vita_Vargen skrev:

Jo hade han skrivit långkörning hade jag inte börjat argumentera, men nu skrev han rak plan väg i 70 km/h vilket är en stor skillnad mot 120 km/h och vanlig terräng wink

Vid blandad körning(50% motorväg 50% stad) drar min 940 0,9 på V-pwr, utan eco drive då... sånt pysslar jag aldrig med utan kör alla växlar och motorbromsar sällan, men att slå på farthållaren kan jag göra för att spara bränsle vid långfärder tongue

Undrar vilka biltillverkare som har 50/50 som blandad körning. Vet att VAG har inte det iaf (30 stad / 70 landsväg). Eller nåja, har haft får jag väl tillägga

(bara en tanke som slog mig, så inget menat mot ditt inlägg)

Men farthållare är ju kanon när man ska spara bränsle, eller om det var tvärt om wink

Jag definerade bara vad min blandade körning var när jag mätte. Har ingen aning om vad tillverkarna säger men borde det inte finnas nån standard för det?

Farthållare funkar för mig iaf, när jag kör utan blir det lätt högre hastigheter när man inte kollar på mätaren roll

eu standard har jag för mig är 70 landsväg och 30 stad. Ska man köra som snålast så ska man köra utanfarthållare.. dock blir de ofta som du säger, att man kör fortare och förbrukningen ökar

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
munkenpetersen
20 december 2012 · 288 Inlägg

När jag och min kompis åkte te norrland med hans 940 LTT som var chippad och jag körde extrem eco driving så hamna vi på 0.6L/milen utan några stopp och bromsa. Då höll vi ungefär 80

BMW e34 M5 (1992)
-HardcOre-
20 december 2012 · 145 Inlägg

Har aldrig haft en volvo  1/2/7/900 serie som gått så billigt som folk skriver, alla har dragit minst 1 liter milen, den som var fräschast va en 944 ltt -97 med 11000 mil och väl servad  och ändå inte så billigt. varken manuell eller automat. så jag måste fråga hur gör ni för att få ner en röd blockare till 0.6L/mil. för om jag hittar en sådan så säljer jag min d5:a -05 för den drar mer isf 0.65l/mil

Pim_Pim
20 december 2012 ·

-HardcOre- skrev:
Har aldrig haft en volvo  1/2/7/900 serie som gått så billigt som folk skriver, alla har dragit minst 1 liter milen, den som var fräschast va en 944 ltt -97 med 11000 mil och väl servad  och ändå inte så billigt. varken manuell eller automat. så jag måste fråga hur gör ni för att få ner en röd blockare till 0.6L/mil. för om jag hittar en sådan så säljer jag min d5:a -05 för den drar mer isf 0.65l/mil

Jadu, 0.6l/milen är en gåta för mig också med ett gammalt rödblock.

Som billigast har jag kört på 0.8l/milen med en B230F med Regina sprut, 10mil landsväg åkte jag då i ca 100km/h.
Hade dock varit roligt att köra i 80 km/h en längre sträcka och se hur lite den kan ta då, har själv aldrig åkt en längre sträcka med en gammal Volvo så jag kan inte säga något om 0.6...

Kan köpa en förbrukning runt 0.7 l/milen en väldigt lång sträcka, välservad motor och inga bromsar som ligger på, inga stopp, omkörningar och jämn gas, mm..

zemet
20 december 2012 · 4 044 Inlägg

-HardcOre- skrev:
Har aldrig haft en volvo  1/2/7/900 serie som gått så billigt som folk skriver, alla har dragit minst 1 liter milen, den som var fräschast va en 944 ltt -97 med 11000 mil och väl servad  och ändå inte så billigt. varken manuell eller automat. så jag måste fråga hur gör ni för att få ner en röd blockare till 0.6L/mil. för om jag hittar en sådan så säljer jag min d5:a -05 för den drar mer isf 0.65l/mil

744 GL utan kat och med raka rör, endast denna som "dämpare" körde jag på 0,65. Och då var det inte någon överdriven ecodrive. Den drog även detta när jag körde till och från norge via trollstigen.

Inga bromsar som ligger på, denna specialdämpare och 3bar i däcken så går det:) Sen kan man ju byta bakaxel till en med lägre utväxling så går det nog ännu bättre.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Svansson
21 december 2012 · 24 Inlägg

Jag använde Protec Fuel Line Cleaner och Engine Flush i samband med oljebyte i min 9-3 från 02 och jag fick ner förbrukningen med 1,0-1,5 dl/mil

Tigra
21 december 2012 · 41 Inlägg

Okey ja hälde i Stp bränsleinsprutningsrengöring och de är helt otroligt nu drar den 1,1 i stället frön 1,5....
Snacka om valuta för pengarna....

Saab 9-3 AeroTX Cab -10
Volvo V60 D3 2.0 VEA "Blackadder" (2019)
caromania Forummoderator
21 december 2012 · 9 296 Inlägg

Jultomten har alltså redan kommit till den här tråden. Ja jag säger då det.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
mb_pucken
21 december 2012 · 5 088 Inlägg

du får skruva i en 250 diesel från en merca men ge fan i å regga:-P bensinarskatt å dieselförbrukning:-) min ligger på ca 0,6 blandad körning men mästadels i stan. rekord är 0,53 på långkörning i raskt motorvägstempo och lite över vid lägre tempo.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
zemet
21 december 2012 · 4 044 Inlägg

Tigra skrev:
Okey ja hälde i Stp bränsleinsprutningsrengöring och de är helt otroligt nu drar den 1,1 i stället frön 1,5....
Snacka om valuta för pengarna....

Jag använde både engineflush och injectoncleerer på min förra bil, hände ingenting med förbrukningen, antar att era motorer var ordentligt igensatta. Kul att det fungerade för er!

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang