Hackande Audi 80 2,0E

kamfi
10 december 2012 · 10 Inlägg

Har en Audi 80 2,0E -94.

Startar alltid kall och går som en klocka till en borjar bli riktigt varm. Ungefär efter 2 mils körning.
När den är varm så börjar den hacka från och till. Ibland kan man köra många kilometer innan hackningarna kommer igen.
Har blivit värre och värre. Nu är det så mycket att hela motorn tvärdör, det vill säga det blir full motorbroms.
Händer ibland att den startar direkt igen på första försöket men oftast får man göra en del försök för att få liv i den igen.

Har bytt tändspole, relä 30 under ratten, och ett bränslerelä i reläboxen i motorrummet.
Rotor och fördelarlock är inte bytt men har inte rullat speciellt långt.

Börjar misstänka hallgivaren i fördelaren?

Mycket tacksam för svar.

/Fredrik

alpine25
10 december 2012 · 27 Inlägg

Kan även vara lambdasonden. Hade ett liknande problem på en Audi 80 bytte lambda sen gick den normalt. Men prova och era ur kablarna till den och se om de gör någon skillnad går den sämre är de inte den blir de ingen skillnad är de troligen den som är felet:)

Audi a4 "Four rings to rule them all." (1999)
Skoda Fabia vrs "Brukisen" (2005)
kamfi
10 december 2012 · 10 Inlägg

alpine25 skrev:
Kan även vara lambdasonden. Hade ett liknande problem på en Audi 80 bytte lambda sen gick den normalt. Men prova och era ur kablarna till den och se om de gör någon skillnad går den sämre är de inte den blir de ingen skillnad är de troligen den som är felet:)

Tack för tipset, ska prova. smile

Men kan lamdan göra att bilen dör helt och hållet, borde den inte bara hacka då och dra mer bensin?
För det känns precis som det är tändningen, tänder liksom inte alls.

alpine25
11 december 2012 · 27 Inlägg

Den vi greja med kunde dö när du rulla mot korsningar och sådant när du fri koppla och ryckte precis som stiften va helt slut på den.. men enbart när den hade arbetstemp:)

Audi a4 "Four rings to rule them all." (1999)
Skoda Fabia vrs "Brukisen" (2005)
kamfi
11 december 2012 · 10 Inlägg

alpine25 skrev:
Den vi greja med kunde dö när du rulla mot korsningar och sådant när du fri koppla och ryckte precis som stiften va helt slut på den.. men enbart när den hade arbetstemp:)

Okej ja det låter ju som det skulle kunna vara den som börjar bli kass smile

kamfi
15 december 2012 · 10 Inlägg

kamfi skrev:

alpine25 skrev:
Den vi greja med kunde dö när du rulla mot korsningar och sådant när du fri koppla och ryckte precis som stiften va helt slut på den.. men enbart när den hade arbetstemp:)

Okej ja det låter ju som det skulle kunna vara den som börjar bli kass smile

Bilen beter sig precis på samma utan lamda som med lamda  hmm

Någon som har några fler bra tips?
Nästa steg blir till att byta hela fördelaren.

alpine25
16 december 2012 · 27 Inlägg

Gör den precis samma är de risk att de är den. För hade de inte vart den hade den troligen gått sämre när du koppla ur den.

Skoda Fabia vrs "Brukisen" (2005)
Audi a4 "Four rings to rule them all." (1999)
kamfi
16 december 2012 · 10 Inlägg

alpine25 skrev:
Gör den precis samma är de risk att de är den. För hade de inte vart den hade den troligen gått sämre när du koppla ur den.

Jo men helt riktigt så blir den slö när du kopplar bort lamdan. Men felet att motorn total dör efter några mil på motorvägen finns kvar. Den dör precis på samma sätt utan lamdan som med lamdan hmm .

Det går liksom oftast att starta om bilen direkt igen och köra några helt felfria kilometer för att sen dö igen.
Känns precis som tändningen försvinner totalt.

dawwe ...has left the building...
16 december 2012 · 4 474 Inlägg

Hallgivaren i fördelaren gör inte så att motorn stannar har jag för mig. Kolla nedanför/bakom oljefilterhuset, sitter det en givare där så är det vevaxellägesgivaren, o knasar den så stannar motorn. Symptomen du beskriver kan mycket väl bero på den givaren, om du har en sådan, vilket beror på vilken motorstyrning din bil har...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
scorpan6662
16 december 2012 · 177 Inlägg

Låter som en kass hallgivare.

kamfi
16 december 2012 · 10 Inlägg

dawwe skrev:
Hallgivaren i fördelaren gör inte så att motorn stannar har jag för mig. Kolla nedanför/bakom oljefilterhuset, sitter det en givare där så är det vevaxellägesgivaren, o knasar den så stannar motorn. Symptomen du beskriver kan mycket väl bero på den givaren, om du har en sådan, vilket beror på vilken motorstyrning din bil har...

Finns där både vevaxellägesgivare och hallgivare på dessa bilarna?

Det är en Audi 80 2,0E   -94
Motorn är en  ABK

dawwe ...has left the building...
16 december 2012 · 4 474 Inlägg
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
kamfi
16 december 2012 · 10 Inlägg

dawwe skrev:
Om man får tro det här så ja!

Ja då skulle det mycket väl kunna vara den också som är kass

kamfi
18 december 2012 · 10 Inlägg

Har försökt hitta en så kallad vavaxelgivarsensor bakom olje filtert som dawwe beskrev i tidigare inlägg.
Kan inte hitta den. Det finns en öppning precis bakom olje filtert där det mycket väl skulle kunna sitta en sådan givare, men det kan ju va så att de är på tidigare årsmodeller.

Har fixat en ny fördelare som kommer bytas i veckan så får vi se smile

kamfi
27 december 2012 · 10 Inlägg

kamfi skrev:
Har försökt hitta en så kallad vavaxelgivarsensor bakom olje filtert som dawwe beskrev i tidigare inlägg.
Kan inte hitta den. Det finns en öppning precis bakom olje filtert där det mycket väl skulle kunna sitta en sådan givare, men det kan ju va så att de är på tidigare årsmodeller.

Har fixat en ny fördelare som kommer bytas i veckan så får vi se smile

Har nu rullat 30 mil utan problem smile Hallgivaren i födelaren va problemet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang