940 turbo äter växellådor TIPS!

anden2
13 december 2012 · 16 Inlägg

Hej , har nyligen köpt mig en '940 turbo som är konverterad från automat till manuell. Gjordes för ca: 1år sedan och är nu inne på 5:e lådan som har rasat även den. Har fått reda på att vid konverteringen sattes det i en ofjädrad 6puckad sinterlamell så undrar om det är den som förstör? Har läst att det sliter mycket på lager osv, i växellådan med ofjädrat.  Har körts med både m46 och m47 lådor.


Tacksam för svar smile

Xuri One Man Clan
13 december 2012 · 4 287 Inlägg

å den är lite lätt vässad ? m46/m47 är de sämsta skit du kan ha...

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
anden2
13 december 2012 · 16 Inlägg

Chippad tändning och bränsle , 3" från turbon och ladd på ca: 1,1bar. Lite småfilad 531topp med. Tycker det är lustigt att dom rasar även vid lugn körning , sista rasade 3:an på i ca: 2000rpm i ett litet gupp utan gaspådrag. Så tänkte då direkt på den stumma lamellen när den rasade i ett gupp. Vet bilar med mycket mer effekt än jag har som körs med m46 lådor. 
¨
Mvh

Xuri One Man Clan
13 december 2012 · 4 287 Inlägg

anden2 skrev:
Chippad tändning och bränsle , 3" från turbon och ladd på ca: 1,1bar. Lite småfilad 531topp med. Tycker det är lustigt att dom rasar även vid lugn körning , sista rasade 3:an på i ca: 2000rpm i ett litet gupp utan gaspådrag. Så tänkte då direkt på den stumma lamellen när den rasade i ett gupp. Vet bilar med mycket mer effekt än jag har som körs med m46 lådor. 
¨
Mvh

den stumma lamellen gör inte så de rasar vid ett gupp.
vridmomentet du har pajjar lådan med tiden å gör den dålig invändigt vilket jag tror är orsaken till haverierna.

har du sänkt bilen jättemycket ?

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
anden2
13 december 2012 · 16 Inlägg

Xuri skrev:

anden2 skrev:
Chippad tändning och bränsle , 3" från turbon och ladd på ca: 1,1bar. Lite småfilad 531topp med. Tycker det är lustigt att dom rasar även vid lugn körning , sista rasade 3:an på i ca: 2000rpm i ett litet gupp utan gaspådrag. Så tänkte då direkt på den stumma lamellen när den rasade i ett gupp. Vet bilar med mycket mer effekt än jag har som körs med m46 lådor. 
¨
Mvh

den stumma lamellen gör inte så de rasar vid ett gupp.
vridmomentet du har pajjar lådan med tiden å gör den dålig invändigt vilket jag tror är orsaken till haverierna.

har du sänkt bilen jättemycket ?

Bilen är helt original i fjädringsväg. Kan nåt göras fel när man konverterar från automat till manuell så det skulle kunna bli så här?

Broden
13 december 2012 · 198 Inlägg

De är inte så att du har skit i kardantunneln? För får man skit där kan man lika gärna slänga bilen för de går aldrig bort.

laggey
13 december 2012 · 335 Inlägg

skulle gissa på att de inte sitter något "stödlager" i vevaxeln som ingående axel på lådan ska ligga i, vanligt misstag då det inte finns något sånt på b230 med automat, bara att glo nästa gång du byter låda

anden2
13 december 2012 · 16 Inlägg

laggey skrev:
skulle gissa på att de inte sitter något "stödlager" i vevaxeln som ingående axel på lådan ska ligga i, vanligt misstag då det inte finns något sånt på b230 med automat, bara att glo nästa gång du byter låda

Ska kika lite mer på det när lådan åker av nästa gång smile

anden2
13 december 2012 · 16 Inlägg

Broden skrev:
De är inte så att du har skit i kardantunneln? För får man skit där kan man lika gärna slänga bilen för de går aldrig bort.

Skit i kardantunneln? Aldrig hört talas om innan :p

Mack Forum- och sitemoderator
13 december 2012 · 26 167 Inlägg

Broden skrev:
De är inte så att du har skit i kardantunneln? För får man skit där kan man lika gärna slänga bilen för de går aldrig bort.

Jomenvisst..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
LilleLindgren
13 december 2012 · 123 Inlägg

Broden skrev:
De är inte så att du har skit i kardantunneln? För får man skit där kan man lika gärna slänga bilen för de går aldrig bort.

--men hur ser man de då?

-de ser man inte förstår du! Haha. Klockren kommentar. smile

Volvo 855 t5 "Kaaren" (1994)
HellMek
14 december 2012 · 84 Inlägg

laggey skrev:
skulle gissa på att de inte sitter något "stödlager" i vevaxeln som ingående axel på lådan ska ligga i, vanligt misstag då det inte finns något sånt på b230 med automat, bara att glo nästa gång du byter låda

Helt garanterat där felet ligger. Pilotlager är förresten korrekt benämning på delen smile

Random bild från webben:
http://www.splendidparts.de/kaufhaus_2/images/dbimages/artikel_0179755_415_b.jpg

Mvh//Tobbe
HellMek
14 december 2012 · 84 Inlägg

Broden skrev:
De är inte så att du har skit i kardantunneln? För får man skit där kan man lika gärna slänga bilen för de går aldrig bort.

Seriöst? big_smile

Mvh//Tobbe
KolGruvan
14 december 2012 · 1 450 Inlägg

Skit i kardantunneln va nog det roligaste ja hört!

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Xuri One Man Clan
14 december 2012 · 4 287 Inlägg

Jag funderade på om dom haft fel kardan när dom monterat ihop sketen så de trycker på utgående axel i lådan.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
turbodeath
14 december 2012 · 2 452 Inlägg

lättast hade ju varit o tatt allt från en manuel turbobil o slängt över...min vita var automat men blev manuel...köpte allt från samma bil på skroten....gav 4500 kr o då var det kardan,växellåda,svänghjul,spakställ o tryckplatta med koppling...var m90 låda...

döden kommer tillbaka
loow Jävel
14 december 2012 · 2 018 Inlägg

tror också på de lagret i vevaxeln. Jag svarvade ett eget sånt i messing när lådan på min 245 v8 rasade "utan anledning"

You got to risk it, to get the biscuit :)
anden2
14 december 2012 · 16 Inlägg

Tack för tipsen!  Nytt lager är beställt och när det ändå byts så åker det på ny slavcylinder , urtrampningslager , främre kardan och så givetvis låda , m46 från 740 turbo. Så får vi se hur länge det håller smile

Migen
15 december 2012 · 69 Inlägg

öööö...Är inte kardanen balanserad?? Jag har för mig man måste ha hela kardanen och i samma läge som den va i vid leverans...Alltså man får inte dela den i mitten....

Om jag inte kommer ihåg fel alltså

anden2
15 december 2012 · 16 Inlägg

Migen skrev:
öööö...Är inte kardanen balanserad?? Jag har för mig man måste ha hela kardanen och i samma läge som den va i vid leverans...Alltså man får inte dela den i mitten....

Om jag inte kommer ihåg fel alltså

En jag känner påstod sig få obalans efter att ha delat på kardan , jag har aldrig lyckats med det. Om det skulle bli sån obalans så det förstör lådorna så borde det kännas endel i bilen med antar jag.

Men för att vara på den säkra sidan så kanske man skulle försöka fixa fram en hel kardan ändå , så kan man utesluta det iaf smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang