Saab 9000 Aero -94 Renovering

Planen med mitt projekt är att förvandla min Aero från skrotbil till "finbil". Har ända sen mitten av 90-talet velat äga en 9000 Aero, och tanken med denna bilen är att få den i riktigt fint skick, allt skall fungera och motormässigt är målet för närvarande runt 300hk...
  • 130 Följare
  • 247 821 Visningar
  • Uppdaterades senast 12 augusti 2019
gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
20 juni 2013 · 901 Inlägg

David_Str skrev:

gps18 skrev:
har du löst srs frågan? i så fall hur?

Svar nej, se protokollet ovan.

Men jag ville kolla så att bilprovningen inte hittade en massa andra fel som jag missat. 320 spänn är rätt billigt för en genomgång... Nu får jag köra 1 månad, och har 2 månader på mig att fixa SRS-lampan utan ny hel besiktning.

En bil med körförbud (som jag hade) får du inte ens provköra, utan bara köra närmsta väg till verkstad och besiktning.

jag hade för mig att även för srs man har en månad på sig men kanske jag har fel. Ska du gå igenom srs:n eller hur ska du lösa frågan? jag har samma problem.

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Saab 9-5 (2002)
David_Str
20 juni 2013 · 198 Inlägg

gps18 skrev:

David_Str skrev:

gps18 skrev:
har du löst srs frågan? i så fall hur?

Svar nej, se protokollet ovan.

Men jag ville kolla så att bilprovningen inte hittade en massa andra fel som jag missat. 320 spänn är rätt billigt för en genomgång... Nu får jag köra 1 månad, och har 2 månader på mig att fixa SRS-lampan utan ny hel besiktning.

En bil med körförbud (som jag hade) får du inte ens provköra, utan bara köra närmsta väg till verkstad och besiktning.

jag hade för mig att även för srs man har en månad på sig men kanske jag har fel. Ska du gå igenom srs:n eller hur ska du lösa frågan? jag har samma problem.

Om 1 månad blir det körförbud, men jag behöver inte göra en "komplett" ombesiktning förrän om 2 månader. Det gäller alltid oavsett fel. Får se hur det blir med SRS, har inte bestämt 100% hur jag ska lösa det än.

DJ-SAAB
20 juni 2013 · 274 Inlägg

David_Str skrev:

gps18 skrev:

David_Str skrev:

Svar nej, se protokollet ovan.

Men jag ville kolla så att bilprovningen inte hittade en massa andra fel som jag missat. 320 spänn är rätt billigt för en genomgång... Nu får jag köra 1 månad, och har 2 månader på mig att fixa SRS-lampan utan ny hel besiktning.

En bil med körförbud (som jag hade) får du inte ens provköra, utan bara köra närmsta väg till verkstad och besiktning.

jag hade för mig att även för srs man har en månad på sig men kanske jag har fel. Ska du gå igenom srs:n eller hur ska du lösa frågan? jag har samma problem.

Om 1 månad blir det körförbud, men jag behöver inte göra en "komplett" ombesiktning förrän om 2 månader. Det gäller alltid oavsett fel. Får se hur det blir med SRS, har inte bestämt 100% hur jag ska lösa det än.

Ser till att SRS systemet fungera korrekt istället för att släcka lampan. Rekommenderas när du ha gjort så mycket jobb på bilen så kan SRS systemet fungera korrekt också. smile

I'm with you till the end of the line
David_Str
20 juni 2013 · 198 Inlägg

Marcus017 skrev:
Ser till att SRS systemet fungera korrekt istället för att släcka lampan. Rekommenderas när du ha gjort så mycket jobb på bilen så kan SRS systemet fungera korrekt också. smile

Ursäkta missförståndet. Givetvis ska jag se till att SRS-systemet fungerar, annars hade jag "fixat lampan" för länge sedan.

AChr
20 juni 2013 · 336 Inlägg

Kul att den får komma ut och åka lite!
Bara SRS kvar, hoppas det är lätt fixat. Min blev besiktigad igår. Blankt papper, fortsätter med den trenden ett tag till tror jag, bilen har aldrig fått en anmärkning. smile

Trevligt att bilen uppskattas där i alla fall, jag fick också höra sånt. smile

Just turbo power, no real shit.
_Fredrik
20 juni 2013 · 2 788 Inlägg

Ser grymt bra ut! big_smile Passa dig för Asa-fälgar och även ace, rena skräpet! Kör på Saab original eller om du hittar några BBS-hjul smile

Volkswagen Polo 9N3 "Polo-Yolo" (2005)
David_Str
21 juni 2013 · 198 Inlägg

Saabfan1 skrev:
Kul att den får komma ut och åka lite!
Bara SRS kvar, hoppas det är lätt fixat. Min blev besiktigad igår. Blankt papper, fortsätter med den trenden ett tag till tror jag, bilen har aldrig fått en anmärkning. smile

Trevligt att bilen uppskattas där i alla fall, jag fick också höra sånt. smile

Grattis!

Besiktningen är egentligen inget att oroa sig för med denna bilen, det enda jag inte kan testa själv är avgasvärden. Men det känns ändå bra att få ett kvitto på man inte missat något.

_Fredrik skrev:
Ser grymt bra ut! big_smile Passa dig för Asa-fälgar och även ace, rena skräpet! Kör på Saab original eller om du hittar några BBS-hjul smile

Utveckla gärna, är många som kör med ASA/ACE-fälgar. Visst brukar eftermarknadsfälgar ha sämre kvalitet än original men skulle de vara så dåliga? Och Saab original, då finns det ju bara i 16" till 9000 och det vill jag inte ha.

Om någon skulle vilja hyra ut en Tech2 till mig medans jag felsöker SRS-systemet vore jag evigt tacksam...

Senast redigerat av David_Str (21 juni 2013)

_Fredrik
21 juni 2013 · 2 788 Inlägg

Speciellt Asa är riktigt kasst, mjuka som lödtenn i godset i "skruvarna" mellan ekrarna är gjorda av plast, helt värdelösa, kolla mitt galleri så förstår du. Ace kan nog fungera men köp inga fake-splitfälgar, går ju inte att renovera så det blir vettigt smile

Volkswagen Polo 9N3 "Polo-Yolo" (2005)
gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
21 juni 2013 · 901 Inlägg

David_Str skrev:

Saabfan1 skrev:
Kul att den får komma ut och åka lite!
Bara SRS kvar, hoppas det är lätt fixat. Min blev besiktigad igår. Blankt papper, fortsätter med den trenden ett tag till tror jag, bilen har aldrig fått en anmärkning. smile

Trevligt att bilen uppskattas där i alla fall, jag fick också höra sånt. smile

Grattis!

Besiktningen är egentligen inget att oroa sig för med denna bilen, det enda jag inte kan testa själv är avgasvärden. Men det känns ändå bra att få ett kvitto på man inte missat något.

_Fredrik skrev:
Ser grymt bra ut! big_smile Passa dig för Asa-fälgar och även ace, rena skräpet! Kör på Saab original eller om du hittar några BBS-hjul smile

Utveckla gärna, är många som kör med ASA/ACE-fälgar. Visst brukar eftermarknadsfälgar ha sämre kvalitet än original men skulle de vara så dåliga? Och Saab original, då finns det ju bara i 16" till 9000 och det vill jag inte ha.

Om någon skulle vilja hyra ut en Tech2 till mig medans jag felsöker SRS-systemet vore jag evigt tacksam...

jag har ace fälgar o har inte haft nått problem än så länge iaf,dock jag gör inget extremt med fälgarna.

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9-5 (2002)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
David_Str
21 juni 2013 · 198 Inlägg

_Fredrik skrev:
Speciellt Asa är riktigt kasst, mjuka som lödtenn i godset i "skruvarna" mellan ekrarna är gjorda av plast, helt värdelösa, kolla mitt galleri så förstår du. Ace kan nog fungera men köp inga fake-splitfälgar, går ju inte att renovera så det blir vettigt smile

Jaha, jag som eventuellt har en uppsättning Imola på gång. Jag antar man får vad man betalar för, vi får se hur jag gör. Min bil står ju mest i garaget och på pallbockar så risken för stenskott och kantstötningar är nog rätt liten wink

Xises
22 juni 2013 · 109 Inlägg

David_Str skrev:
Ingen som har en Tech2 att låna ut? smile Betalar bra såklart.

Jag har en, men den finns uppe i Dalarna smile

Mr_Lööf
23 juni 2013 · 1 912 Inlägg

Xises skrev:

David_Str skrev:
Ingen som har en Tech2 att låna ut? smile Betalar bra såklart.

Jag har en, men den finns uppe i Dalarna smile

Har så jag kan hjälpa dig men bor dock i Västra Götaland.

Mvh

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
David_Str
23 juni 2013 · 198 Inlägg

Xises skrev:

David_Str skrev:
Ingen som har en Tech2 att låna ut? smile Betalar bra såklart.

Jag har en, men den finns uppe i Dalarna smile

Mr_Lööf skrev:

Xises skrev:

David_Str skrev:
Ingen som har en Tech2 att låna ut? smile Betalar bra såklart.

Jag har en, men den finns uppe i Dalarna smile

Har så jag kan hjälpa dig men bor dock i Västra Götaland.

Mvh

Tack för att ni erbjuder er, uppskattas, lite långt att åka dock smile

silversnurran
23 juni 2013 · 773 Inlägg

David_Str skrev:

Xises skrev:

David_Str skrev:
Ingen som har en Tech2 att låna ut? smile Betalar bra såklart.

Jag har en, men den finns uppe i Dalarna smile

Mr_Lööf skrev:

Xises skrev:

Jag har en, men den finns uppe i Dalarna smile

Har så jag kan hjälpa dig men bor dock i Västra Götaland.

Mvh

Tack för att ni erbjuder er, uppskattas, lite långt att åka dock smile

Rekomenderat brev där du måste lösa ut den:) bukar bara rikligt vadderade och man kan även tillägga försäkring och extra varsam frakt:) ett litet tips.

Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
David_Str
28 juni 2013 · 198 Inlägg

Hej!

Nu har man fixat "nya" fälgar. Blev ASA Imola 17", riktigt fint skick var de i med bra däck.

Bjuder på en liten bild, kanske lägger upp en översiktsbild när jag polerat resten av bilen:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-50dab64e7a4b42268c82beef1432bad2.jpg

Nu slipper bilen skämmas för hjulen åtminstone smile

/David

AeroMackan
28 juni 2013 · 607 Inlägg

När kommer du sätta på dimljusen på bilen då? smile

gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
28 juni 2013 · 901 Inlägg

strålande

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Saab 9-5 (2002)
David_Str
28 juni 2013 · 198 Inlägg

AeroMackan skrev:
När kommer du sätta på dimljusen på bilen då? smile

Men va petig du var då! Måste ha fritt luftflöde in till luftfiltret förstår du väl big_smile

Eller så KAN det vara så att mina dimljus är ruttna. Ska skaffa nya vid tillfälle.

/David

silversnurran
28 juni 2013 · 773 Inlägg

David_Str skrev:

AeroMackan skrev:
När kommer du sätta på dimljusen på bilen då? smile

Men va petig du var då! Måste ha fritt luftflöde in till luftfiltret förstår du väl big_smile

Eller så KAN det vara så att mina dimljus är ruttna. Ska skaffa nya vid tillfälle.

/David

Kan kicka upp mina och se om dem är till något då jag ska skrota min bil:?

Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
AeroMackan
28 juni 2013 · 607 Inlägg

David_Str skrev:

AeroMackan skrev:
När kommer du sätta på dimljusen på bilen då? smile

Men va petig du var då! Måste ha fritt luftflöde in till luftfiltret förstår du väl big_smile

Eller så KAN det vara så att mina dimljus är ruttna. Ska skaffa nya vid tillfälle.

/David

De är ju klart att man måste ha fritt luftflöde till luftfiltret wink
De kan finnas nya på Saab med där kostar de säker en hel del annars så brukar det komma upp nya på Tradera ibland smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang