Tips för Modifiering Volvo b230 bränsletrycksregulator så den blir ställbar.

Xuri One Man Clan
24 december 2012 · 4 287 Inlägg

hejsvejs!

hittade lite bilder från när jag byggde om min bränsletrycksregulator  till ställbar. extremt billiga å kanske lite bondtrim, men orginal är kvalitetsgrejer som jag hellre moddar än å köper kinagrejer för några hundringar.
Moddningen tar inte många minuter å göra om man har en bågfil,svets å lite rörstumpar/brickor över.
kanske lite overkill men funkar bra å du kan göra den ställbar från 2-10 bar om du så vill de.

1. börja med att malla ut var du ska såga av btr.n och mät totalt höjden på btrn, från toppen ner till skarven där dom är ihoppressade. om de är 15mm här å du lägger i 2mm bricka måste du göra btrn 17mm lång sen för att behålla orginal grundtryck på 2.8 bar, om du gör btrn 20mm lång så kommer du ha tex 2 bars grundtryck å justermöjligheter uppåt.
såga Gärna så nära toppen som möjligt då de kommer bli värmebildning vid svetsningen som kan skada membranet innut BTR;N å du kommer få ett bränsleläckage till följd av detta.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/40446/21176/40446-114383.jpg
2. såg av BTRN å tänk på att fjädern innut har lite förspängstryck så spänn upp regulatorn i skruvstäd å börja såga och du kan inte bara såga den rakt av, du måste snurra på den med tiden annars kapar du även fjädern innuti.
såga 10mm, snurra, såga 10mm å när de är lite material kvar så kommer den öppna sig av sig själv om du inte har den fastpänd i skruvstädet.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/40446/21176/40446-114379.jpg

3. rengör allt från sågspån å grada av den överallt.
Leta reda på en rörstump med utvändig diameter som passar innuti din btr. även 2mm tjock bricka utan hål i.
Den rörstump som du monterar innut BTR:N får du anpassa längden på, om du vill ha lägre grundtryck än orginal eller samma, Läs punkt 1 igen så förstår du säkert. De handlar om förspänningstrycket på fjädern innuti.
borra även bort din gamla luftnippen på toppen av btrn.  2mm brickan måste passa invändigt i röret du  fick tag på.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/40446/21176/40446-118485.jpg

PROVMONTERA Å MÄT TOTALTHÖJDEN FRÅN GAMLA PRESSSKARVEN TILL TOPPEN PÅ BTRN,
https://www1.garaget.org/gallery/archive/40446/21176/40446-118487.jpg

Passar grejerna bra, borra hål å  svetsa fast  luftnippeln på den nya rörbiten som nu sitter "innuti" din btr.
Borra upp gamla hålet där luftnippeln satt i toppen på btrn, Lägg en m5 mutter i försäkningen å svetsa fast denna.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/40446/21176/40446-118491.jpg

När du kommit så här långt, tyvärr saknas lite bilder.

Montera ihop följande

bottendel
Lägg i fjädern.
lägg i rörstumpen.
Lägg i brickan.
montera Locket på btrn:n.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/40446/21176/tn_40446-118495.jpg

Fyll gärna btrn med lite vatten invändigt eller be någon blåsa luft i/på den samtidigt som man svetsar ihop bottendelen med rörstumpen, sen rörstumpen med toppen. Punkta, vänta, punkta, vänta.
blir btrn för varm vid svetsningen så är allt förgäves. då kan man slänga den åt pipan.

När allt allt är svetsat kan man spackla med tex flytandemetall å slipa ner den sen lackar man den.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/40446/21176/40446-122162.jpg

När allt är slipat å tex målat.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/40446/21176/large/40446-122165.jpg

Skruva i en m5 skruv lite lätt, montera på bilen. Mät vad du har för tryck å justera tills du är nöjd.

OM du har monterat ihop btrn så den är lufttät så fungerar den precis som orginal, dvs har du tomgång lite lägre tryck, har du laddtryck LITE MER TRYCK.  och utöver de så har du en btr som har justerbart grundtryck för en jävligt billig penning. och den ser orginal ut, OM du vill.

De var typ 5 år sedan jag gjorde denna modden så minnet är lite halvtaskigt å jag har inte måtten kvar.
om nån gör liknande kan dom ju lägga till måtten på rörstumpen som ska sitta invändigt. samt ytterdiameter på brickan!

Nån som har några frågor så försöker jag besvara dom.

Ursäkta att jag inte hade alla bilder.

förhoppningsvis finner någon lite glädje av denna beskrivningen.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Denniz_ Turbo?
25 december 2012 · 440 Inlägg

De va exakt så här jag va ute efter att göra smile tackar för en bra och utförlig guide! big_smile

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang