Vilken Ferrari ska man satsa på?

Baronen
28 december 2012 · 24 Inlägg

Hej,
jag går i tankar att köpa en Ferrari, de som är aktuella är väl 328, 348, 355, 456 och 550. Vilken av dessa skulle ni satsa på? Varför? Ägandekostnader för respektive modell? Serviceintervall? Körupplevelse? Vilken kan man leva med att köra dagligen osv?
Skulle ni köpa någon av dessa framför t ex en 996 Turbo eller Maserati?

Jag vill gärna ha svar från personer som faktiskt vet, gissa och tycka kan jag göra själv.

MVH Philip

caromania Forummoderator
28 december 2012 · 9 296 Inlägg

Att köpa en Ferrari är såklart ekonomiskt vansinne, men jag har faktiskt själv gått i de tankarna. Emellertid måste jag ju säga att det är töntigt att köpa en halvny jättedyr bil, personligen skulle jag aldrig göra det. Hellre då satsa på en 328 eller 308GTB (såklart) då det är mer en klassiker. Min åsikt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
dawwe ...has left the building...
28 december 2012 · 4 474 Inlägg

Börja med att kolla servicekostnaderna...På vissa Ferrari måste man byte kamrem typ vart 3:e år, oavsett om man kört 1000 mil eller 1...För att göra detta kan man behöva lyfta ur motorn. Brukar inte vara billigt. Jag skulle satsa på en så ny Ferrari som möjligt, tex en 575 Maranello, har dock ingen koll på hur dyr servicen är...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Baronen
28 december 2012 · 24 Inlägg

Nu talar vi ändå om bilar som börjar bli uppåt 20 år gamla så jag vet inte om jag kallar dem "halvnya", givetvis är Ferrariägande en dyr historia men den kostnaden belastar nöjeskontot så det är ok smile.

Baronen
28 december 2012 · 24 Inlägg

dawwe skrev:
Börja med att kolla servicekostnaderna...På vissa Ferrari måste man byte kamrem typ vart 3:e år, oavsett om man kört 1000 mil eller 1...För att göra detta kan man behöva lyfta ur motorn. Brukar inte vara billigt. Jag skulle satsa på en så ny Ferrari som möjligt, tex en 575 Maranello, har dock ingen koll på hur dyr servicen är...

Ja men jag hoppades ju på att någon hade konkreta siffror på detta så jag skulle slippa göra det själv wink
I regel är väl de med frontmonterad motor billigare i service än de med mittmotor har jag förstått.

dawwe ...has left the building...
28 december 2012 · 4 474 Inlägg

Baronen: Har för mig att man måste byta rem på 355 senast vart 3:e år, kostnad i runda slänga dryga 20". Sedan tillkommer sedvanlig service med täta oljebyten. Räkna med dryga servicekostnader. Dessutom är min åsikt att en 355 är ingen "riktig" Ferrari. En 575 Maranello då börjar vi snacka. Undvik den sk "F1 lådan", en bekant fick strul med sin (rasad hydraulpump), repkostnad 75"...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
caromania Forummoderator
28 december 2012 · 9 296 Inlägg

Baronen skrev:
Nu talar vi ändå om bilar som börjar bli uppåt 20 år gamla så jag vet inte om jag kallar dem "halvnya", givetvis är Ferrariägande en dyr historia men den kostnaden belastar nöjeskontot så det är ok smile.

Sant, men de nyare är ändå inte klassiker på samma sätt. Det är lite "vilja men inte kunna".

Jag skulle verkligen kunna tänka mig en äldre Ferrari, kostnaden behöver inte bli enorm, det beror ju på hur mycket man kör etc. En av få bilar som dessutom inte kommer falla i värde, snarare tvärtom.

Jag intresserade mig för en Aston Martin DB6 för många år sedan. Den var köpbar även om det nog hade varit riktigt tufft att övertala banken om det vansinnet. Trots allt hade det nog varit den bästa affär i mitt liv om jag vågat, inser jag ju nu med facit i handen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Baronen
28 december 2012 · 24 Inlägg

dawwe skrev:
Baronen: Har för mig att man måste byta rem på 355 senast vart 3:e år, kostnad i runda slänga dryga 20". Sedan tillkommer sedvanlig service med täta oljebyten. Räkna med dryga servicekostnader. Dessutom är min åsikt att en 355 är ingen "riktig" Ferrari. En 575 Maranello då börjar vi snacka. Undvik den sk "F1 lådan", en bekant fick strul med sin (rasad hydraulpump), repkostnad 75"...

Jag tror faktiskt inte 20K räcker för ett kamremsbyte?
Varför är 355 ingen riktig Ferrari? Avsaknad av V12? Är de med frontmonterad motor bättre? Isf varför?
Nej F1 låda vill jag inte ha, de är väldigt mycket mer serviceintensiva än vanlig manuell.

Baronen
28 december 2012 · 24 Inlägg

caromania skrev:

Baronen skrev:
Nu talar vi ändå om bilar som börjar bli uppåt 20 år gamla så jag vet inte om jag kallar dem "halvnya", givetvis är Ferrariägande en dyr historia men den kostnaden belastar nöjeskontot så det är ok smile.

Sant, men de nyare är ändå inte klassiker på samma sätt. Det är lite "vilja men inte kunna".

Jag skulle verkligen kunna tänka mig en äldre Ferrari, kostnaden behöver inte bli enorm, det beror ju på hur mycket man kör etc. En av få bilar som dessutom inte kommer falla i värde, snarare tvärtom.

Jag intresserade mig för en Aston Martin DB6 för många år sedan. Den var köpbar även om det nog hade varit riktigt tufft att övertala banken om det vansinnet. Trots allt hade det nog varit den bästa affär i mitt liv om jag vågat, inser jag ju nu med facit i handen.

Helt klart, men allt är lätt med facit till hands smile
Huruvida det är coolt eller inte med en 90-tals Ferrari är ju högst subjektivt, och på den frågan har jag redan bestämt mig.

MVH

dawwe ...has left the building...
28 december 2012 · 4 474 Inlägg

Tja...Jag tycker att 355 är ful o fjollig*haha*. En 575 Maranello, eller en 456 GT är mer linjesköna. Men visst finns det grymma äldre Ferrari, men då snackar vi om en prislapp långt högre än för de två jag nämner. Om pengar är inget problem så kika på F430, eller en 458 Italia, dock tveksam till om dessa två går att få med manuell låda...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Baronen
28 december 2012 · 24 Inlägg

dawwe skrev:
Tja...Jag tycker att 355 är ful o fjollig*haha*. En 575 Maranello, eller en 456 GT är mer linjesköna. Men visst finns det grymma äldre Ferrari, men då snackar vi om en prislapp långt högre än för de två jag nämner. Om pengar är inget problem så kika på F430, eller en 458 Italia, dock tveksam till om dessa två går att få med manuell låda...

430 och 458 är för dyra. Som sagt, jag skulle vilja ha input gällande nämnda modeller, gärna från folk som ägt/kört nämnda modeller.

MVH

crescentcompact
28 december 2012 · 280 Inlägg

Finns ju några medlemmar här som äger de nämda modellerna, fråga dom. Själv hade jag satsat på Porsche även om en Ferrari inte hade suttit fel.

/Fredrik

Baronen
28 december 2012 · 24 Inlägg

crescentcompact skrev:
Finns ju några medlemmar här som äger de nämda modellerna, fråga dom. Själv hade jag satsat på Porsche även om en Ferrari inte hade suttit fel.

/Fredrik

Där sa du något!smile

JimProfit
28 december 2012 · 91 Inlägg

Är prestanda viktigt för dig? Blev själv lite förvånad när en 328 inte klarade av att hänga av min gamla Corvette från 1970 (med automat och dåligt komp i motorn) i somras så snabba är de inte med dagens mått.

Annars så anses väl t.ex. 360 vara billigare att äga om man jämför med 348/355.

Här har du en länk där du kan läsa om servicekostnader (se PDF'er) på olika modeller:
http://autoropa.se/default.aspx?menuID=5390

//Jim Profit
9Femma
28 december 2012 · 342 Inlägg

Går i samma tankar.

En Ferrari till vardags ...
Ja, visst fungerar det. Men räkna med att det kommer kosta, oavsett om bilen håller måttet eller ej. Klart, skiter du pengar, så visst ...
Fast oavsett (om vi pratar vardagskörning) så hade jag mycket hellre då kikat på någon fyrhjuldriven Porsche 911 före valfri Ferrari (och ja, jag har mycket god erfarenhet av flertalet modeller från respektive tillverkare).

Sedan kan man lätt skippa så gott som alla kommentarer om vilket som är att anse som "den riktiga Ferrarin" och tocke trams. De flesta som snackar om sådant har sällan kört en Ferrari eller på sin höjd rattat en i 20-30 minuter tops på någon dyrt betald "upplevelsepaket".
Samma sak med de som inte har mer underbyggda argument än att de själva skulle köpt en si eller så om de bara hade råd. Det är alltid lätt att ge tips när man inte är den som håller i plånboken.
Det är lite som att spela poker med tändstickor som insats. När tändstickorna byts ut mot större summor pengar tenderar risktagandet minska rejält.

När drömmen är inom räckhåll, då är det nästan bara input från folk som verkligen ägt eller levt med Ferrari som har betydelse.

Senast redigerat av 9Femma (28 december 2012)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!
JohanW
29 december 2012 · 212 Inlägg

328:an är i alla fall relativt billig, farsan hade en några år. typ 0:- i värdeminskning under tiden, kamrem skulle bytas relativt ofta (vartannat år). Dock är fördelen med 328:an att det är rätt enkelt, tror kamremsbytet hos auktoriserad verkstad kostade 6000:- nånting.
Rätt många andra Ferrari-modeller måste man lyfta ur motorn för samma operation.
328:an ska väl göra 0-100 på runt 6s har jag för mig (280hk? nånting)

Skön bil att köra på sätt o vis, inget styrservo eller hjälpmedel, V8:an någon decimeter bakom ryggen smile
Körställningen är väl sådär beroende på hur man är byggd, gärna korta ben och långa armar...

Mer frågor om 328:an kan du ju kanske dra ett meddelande till honom.
http://www.garaget.org/?car=258590

Mini JCW (2016)
Fredde_Vette JaG
29 december 2012 · 785 Inlägg

En bekant till mig rasade sin koppling på hans 360 Modena... Kostade 60 000:- för byte.. haha
Så det kostar mycket äga dem, men det kan det kanska vara värt. smile

Its not the fart that kills, its the smell...
Chevrolet Corvette C2 "Sting Ray" (1964)
Volkswagen 1303 Cab "Das Auto" (1975)
SportPilot Ubåtsingenjör
29 december 2012 · 7 232 Inlägg

var inne på att köpa en  348 för ett tag sen ..

blev väldigt besviken när jag provkörde, prestandan fanns inte och inredningskvalitén var som bortblåst ...

åkte och provade en 996 carrera 2 direkt efter och det var som att komma till en annan värld !! går inte riktigt förklara skillnaden, den måste upplevas. Är väldigt sugen på att testa en 355 då det ska va en mycket bättre bil, de är i varje fall sjukligt vackra.

kostnader för service på verkstad va orimligt höga så ja kollade på kamremskitt och övriga service delar. Har för mig kamremskittet gick på ca 3000kr och skulle bytas vart annat år. Porschen va bättre på exakt allt, bara de att ferrarin är så satans snygg

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
torpis Forummoderator
29 december 2012 · 10 572 Inlägg

Okej, jag kan inget om Ferrari men lite grundläggande idéer finns ju ändå att putta in.

Driftskostnaden kan ju vara extremt olika mellan olika modeller. Jag vet inte säkert om det är sant men det sägs att motorn måste ur en 355 för att byta kamrem, då blir det bytet givetvis mycket dyrare än på en modell där motorn kan sitta kvar. Så lite forskning kring servicarna är ju inte fel.  För min del så hade jag skött servicen själv och på så vis kanske det spelat mig mindre roll hur många timmar det tar eftersom det inte tickar tusenlappar på samma vis.

Sen gällande prestandan så finns den absolut där 3-400hk är väldigt mycket pulver, men för säg 10 å sedan hände någonting och även standard familjebilar bilar fick effekt som supersportbilarna, i synnerhet om man chippar dem. Effekten finns men kontrasten mot en vanlig bil är betydligt mindre.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Baronen
29 december 2012 · 24 Inlägg

JimProfit skrev:
Är prestanda viktigt för dig? Blev själv lite förvånad när en 328 inte klarade av att hänga av min gamla Corvette från 1970 (med automat och dåligt komp i motorn) i somras så snabba är de inte med dagens mått.

Annars så anses väl t.ex. 360 vara billigare att äga om man jämför med 348/355.

Här har du en länk där du kan läsa om servicekostnader (se PDF'er) på olika modeller:
http://autoropa.se/default.aspx?menuID=5390

Hej Jim!
Prestanda är förstås roligt men det är faktiskt inte viktigast. Vill man ha mesta möjliga prestanda för pengarna är väl en trimmad 740 det man ska gå på big_smile Möjligen en Corvette, men de har inte samma närvaro och utstrålning som en Ferrari enligt min mening. Så det handlar mer om bilen än prestandan för min del.

Tack för länken, skall kika där!

MVH

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang