Vilken Ferrari ska man satsa på?

Baronen
29 december 2012 · 24 Inlägg

Fredde_Vette skrev:
En bekant till mig rasade sin koppling på hans 360 Modena... Kostade 60 000:- för byte.. haha
Så det kostar mycket äga dem, men det kan det kanska vara värt. smile

Detta är anledningen till att jag inte vill s k F1-låda, kopplingen i dem har inte så lång livstid. Det handlar i regel inte om "ras" utan de är helt enkelt utslitna.
MVH

Baronen
29 december 2012 · 24 Inlägg

9Femma skrev:
Går i samma tankar.

En Ferrari till vardags ...
Ja, visst fungerar det. Men räkna med att det kommer kosta, oavsett om bilen håller måttet eller ej. Klart, skiter du pengar, så visst ...
Fast oavsett (om vi pratar vardagskörning) så hade jag mycket hellre då kikat på någon fyrhjuldriven Porsche 911 före valfri Ferrari (och ja, jag har mycket god erfarenhet av flertalet modeller från respektive tillverkare).

Sedan kan man lätt skippa så gott som alla kommentarer om vilket som är att anse som "den riktiga Ferrarin" och tocke trams. De flesta som snackar om sådant har sällan kört en Ferrari eller på sin höjd rattat en i 20-30 minuter tops på någon dyrt betald "upplevelsepaket".
Samma sak med de som inte har mer underbyggda argument än att de själva skulle köpt en si eller så om de bara hade råd. Det är alltid lätt att ge tips när man inte är den som håller i plånboken.
Det är lite som att spela poker med tändstickor som insats. När tändstickorna byts ut mot större summor pengar tenderar risktagandet minska rejält.

När drömmen är inom räckhåll, då är det nästan bara input från folk som verkligen ägt eller levt med Ferrari som har betydelse.

Hej!
Jag uttryckte mig kanske lite klumpigt.. menade inte riktigt som bruksbil men att ta till jobbet några gånger i veckan under sommarhalvåret osv. Porsche är förmodligen ett mer förnuftigt köp, det har jag kommit fram till också, men jag vill ha Ferrari! smile
"Det är alltid lätt att ge tips när man inte är den som håller i plånboken.
Det är lite som att spela poker med tändstickor som insats. När tändstickorna byts ut mot större summor pengar tenderar risktagandet minska rejält." Där har vi pudelns kärna! Hade jag pengar hade jag ju bara gått och köpt en 599GTO och varit nöjd smile


MVH Philip

Baronen
29 december 2012 · 24 Inlägg

JohanW skrev:
328:an är i alla fall relativt billig, farsan hade en några år. typ 0:- i värdeminskning under tiden, kamrem skulle bytas relativt ofta (vartannat år). Dock är fördelen med 328:an att det är rätt enkelt, tror kamremsbytet hos auktoriserad verkstad kostade 6000:- nånting.
Rätt många andra Ferrari-modeller måste man lyfta ur motorn för samma operation.
328:an ska väl göra 0-100 på runt 6s har jag för mig (280hk? nånting)

Skön bil att köra på sätt o vis, inget styrservo eller hjälpmedel, V8:an någon decimeter bakom ryggen smile
Körställningen är väl sådär beroende på hur man är byggd, gärna korta ben och långa armar...

Mer frågor om 328:an kan du ju kanske dra ett meddelande till honom.
http://www.garaget.org/?car=258590

Tack för input! I det avseendet framstår ju 328 som väldigt attraktiv!
MVH

SportPilot Ubåtsingenjör
29 december 2012 · 7 232 Inlägg

torpis skrev:
Okej, jag kan inget om Ferrari men lite grundläggande idéer finns ju ändå att putta in.

Driftskostnaden kan ju vara extremt olika mellan olika modeller. Jag vet inte säkert om det är sant men det sägs att motorn måste ur en 355 för att byta kamrem, då blir det bytet givetvis mycket dyrare än på en modell där motorn kan sitta kvar. Så lite forskning kring servicarna är ju inte fel.  För min del så hade jag skött servicen själv och på så vis kanske det spelat mig mindre roll hur många timmar det tar eftersom det inte tickar tusenlappar på samma vis.

Sen gällande prestandan så finns den absolut där 3-400hk är väldigt mycket pulver, men för säg 10 å sedan hände någonting och även standard familjebilar bilar fick effekt som supersportbilarna, i synnerhet om man chippar dem. Effekten finns men kontrasten mot en vanlig bil är betydligt mindre.

vet att på både 348 och 355 måste motorn ut, visst är 3-400 mycket pulver. Va 300 i 348an har jag för mig och porschen med ungefär lika mycket kändes väldigt mycket snabbare.

men ferrari är alltid ferrari smile ljudet utav en högvarvig v8 är ju underbart!

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
330imola
9 januari 2013 · 4 Inlägg

Köp! min röst ligger på en 355, annars 996 turbo? väldigt mkt bil för pengarna

BMW 330 ci "Imolan" (2002)
Baronen
21 januari 2013 · 24 Inlägg

996 Turbo är prisvärd men Porsche är helt enkelt inte Ferrari wink

SportPilot Ubåtsingenjör
21 januari 2013 · 7 232 Inlägg

Baronen skrev:
996 Turbo är prisvärd men Porsche är helt enkelt inte Ferrari wink

nej det är ju inte de, dock en många gånger bättre bil på alla sätt och vis. Även om motorljudet från en ferrari är mysigt

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Baronen
21 januari 2013 · 24 Inlägg

Det tror jag också att den är objektivt sett. Men det är lite som att övertyga någon som är sugen på godis att äta en frukt för att det är nyttigare.. smile

Mr_Yellow
21 januari 2013 · 184 Inlägg

Baronen skrev:
Det tror jag också att den är objektivt sett. Men det är lite som att övertyga någon som är sugen på godis att äta en frukt för att det är nyttigare.. smile

Bra sagt där Baronen. Jag satt lite i samma sits i somras och kunde inte bestämma mig och givetvis var Porsche mer prisvärd. Men jag kan säga att jag ännu inte har ångrat mitt köp big_smile

Baronen
22 januari 2013 · 24 Inlägg

Mr_Yellow skrev:

Baronen skrev:
Det tror jag också att den är objektivt sett. Men det är lite som att övertyga någon som är sugen på godis att äta en frukt för att det är nyttigare.. smile

Bra sagt där Baronen. Jag satt lite i samma sits i somras och kunde inte bestämma mig och givetvis var Porsche mer prisvärd. Men jag kan säga att jag ännu inte har ångrat mitt köp big_smile

Fin bil! Nu är Lambo dessvärre lite utanför budget men hur är ägandekostnaderna på dem i jämförelse med Ferrari? MVH

RobiinK Rust Is Not A Crime
23 januari 2013 · 1 215 Inlägg

Porsche är väl en bil man skaffa sig vid 50 års sträcket wink

Tur att den gick sönder - Den höll inte ändå :)
Opel Kadett C "OldSparky" (1973)
Mr_Yellow
23 januari 2013 · 184 Inlägg

Lambon är inte så dyr att äga ( försäkra och skatta). Dock man får räkna med kopplings byte vart 2000 mil som går på ca 70k (gäller Automat) . Vanlig service ligger på ca 25k för övrigt. Försäkring under 20k om året och skatten är på ynka 3000:-

pontiacen
23 januari 2013 · 1 080 Inlägg

Mr_Yellow skrev:
Lambon är inte så dyr att äga ( försäkra och skatta). Dock man får räkna med kopplings byte vart 2000 mil som går på ca 70k (gäller Automat) . Vanlig service ligger på ca 25k för övrigt. Försäkring under 20k om året och skatten är på ynka 3000:-

Haha, du har nog skeva referenser tongue

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
SportPilot Ubåtsingenjör
23 januari 2013 · 7 232 Inlägg

Mr_Yellow skrev:
Lambon är inte så dyr att äga ( försäkra och skatta). Dock man får räkna med kopplings byte vart 2000 mil som går på ca 70k (gäller Automat) . Vanlig service ligger på ca 25k för övrigt. Försäkring under 20k om året och skatten är på ynka 3000:-

de va ingen bra koppling ! service intervallerna är ju sjuka på dessa italienska vagnar ... något måste de ju göra fel !

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Mr_Yellow
23 januari 2013 · 184 Inlägg

pontiacen skrev:

Mr_Yellow skrev:
Lambon är inte så dyr att äga ( försäkra och skatta). Dock man får räkna med kopplings byte vart 2000 mil som går på ca 70k (gäller Automat) . Vanlig service ligger på ca 25k för övrigt. Försäkring under 20k om året och skatten är på ynka 3000:-

Haha, du har nog skeva referenser tongue

hehehe du är inte den enda som tycker det wink

Mr_Yellow
23 januari 2013 · 184 Inlägg

CHEEVA skrev:

Mr_Yellow skrev:
Lambon är inte så dyr att äga ( försäkra och skatta). Dock man får räkna med kopplings byte vart 2000 mil som går på ca 70k (gäller Automat) . Vanlig service ligger på ca 25k för övrigt. Försäkring under 20k om året och skatten är på ynka 3000:-

de va ingen bra koppling ! service intervallerna är ju sjuka på dessa italienska vagnar ... något måste de ju göra fel !

Problemet är inte kopplingen utan det är snarare så att den "slirar" vid stadskörning och kö etc. Dock fungerar den hur fint som helst på landsväg och motorväg. Saken är den att bilen är inte konstruerad för stadskörning utan precis from Ferraris F430 är det en ban bil.....

Service intervallen är inte så illa på Lambon, vart 1600 mil. Sen kör man kanske MAX 500 mil om året så det blir inte mer än 1 service vart tredje år....

Senast redigerat av Mr_Yellow (23 januari 2013)

Kriger
27 januari 2013 · 4 Inlägg

Jag skulle välja 355:an eftersom det är den bilen som är mest sportbil för pengarna. Det är en ganska stor kvalitetsskillnad mellan 348 och 355. 348:an är även något dyrare att serva. Det är en helt fantastik känsla att ratta en Ferrari som är svår att beskriva i ord. Det känns verkligen som man är "ett" med bilen och att det är motorn som Ferrari utgår ifrån ner de bygger bilen. 
Porsche gör bra bilar men känns mer som en standarbil som de har trimmat. Bilarna är varandras motpoler, det är svårt att förklara, man måste helt enkelt testa för att förstå.

550 är för mycket GT och 328 lite för gammal design för min smak. 355:an där imot är nog den roligaste bil jag haft. Det är en snabb bil som ligger som ett strykjärn på vägen, en go-cart helt enkelt. Det som höjer körupplevelsen till skyarna är ljudet! Kanske det bästa ljudet i bilvärlden.

Nu var det ett tag sedan jag ägde 355:an men då kostade servicen:

Årlig service 6 895:-
10 000 km Service 13 902:-
30 000 km Service 15 190:-
50 000 km Service. Rek kamremsbyte tillkommer 18 830:-
70 000 km Service 15 190:-
90 000 km Service 13 902:-
110 000 km Service. Rek kamremsbyte tillkommer 18 830:-

Kamremsbyte skall utföras var 3:e år eller var 50 000:e kilometer. Inkluderar ur- och inmontering av motor, kamrem samt även AC-, generator- och vattenpumpsrem. Spännrullar och oljebyte motor tillkommer. 22 420:-

Sportkatalysatorer Två sportkatalysatorer. Montering tillkommer (2718 kr ink moms). 12 375:-

Senast redigerat av Ingou-a (27 januari 2013)

BMW X5 "40d" (2015)
Baronen
3 februari 2013 · 24 Inlägg

Ingou-a skrev:
Jag skulle välja 355:an eftersom det är den bilen som är mest sportbil för pengarna. Det är en ganska stor kvalitetsskillnad mellan 348 och 355. 348:an är även något dyrare att serva. Det är en helt fantastik känsla att ratta en Ferrari som är svår att beskriva i ord. Det känns verkligen som man är "ett" med bilen och att det är motorn som Ferrari utgår ifrån ner de bygger bilen. 
Porsche gör bra bilar men känns mer som en standarbil som de har trimmat. Bilarna är varandras motpoler, det är svårt att förklara, man måste helt enkelt testa för att förstå.

550 är för mycket GT och 328 lite för gammal design för min smak. 355:an där imot är nog den roligaste bil jag haft. Det är en snabb bil som ligger som ett strykjärn på vägen, en go-cart helt enkelt. Det som höjer körupplevelsen till skyarna är ljudet! Kanske det bästa ljudet i bilvärlden.

Nu var det ett tag sedan jag ägde 355:an men då kostade servicen:

Årlig service 6 895:-
10 000 km Service 13 902:-
30 000 km Service 15 190:-
50 000 km Service. Rek kamremsbyte tillkommer 18 830:-
70 000 km Service 15 190:-
90 000 km Service 13 902:-
110 000 km Service. Rek kamremsbyte tillkommer 18 830:-

Kamremsbyte skall utföras var 3:e år eller var 50 000:e kilometer. Inkluderar ur- och inmontering av motor, kamrem samt även AC-, generator- och vattenpumpsrem. Spännrullar och oljebyte motor tillkommer. 22 420:-

Sportkatalysatorer Två sportkatalysatorer. Montering tillkommer (2718 kr ink moms). 12 375:-

Tack för ett utförligt svar, kanon! MVH

Baronen
3 februari 2013 · 24 Inlägg

Mr_Yellow skrev:

CHEEVA skrev:

Mr_Yellow skrev:
Lambon är inte så dyr att äga ( försäkra och skatta). Dock man får räkna med kopplings byte vart 2000 mil som går på ca 70k (gäller Automat) . Vanlig service ligger på ca 25k för övrigt. Försäkring under 20k om året och skatten är på ynka 3000:-

de va ingen bra koppling ! service intervallerna är ju sjuka på dessa italienska vagnar ... något måste de ju göra fel !

Problemet är inte kopplingen utan det är snarare så att den "slirar" vid stadskörning och kö etc. Dock fungerar den hur fint som helst på landsväg och motorväg. Saken är den att bilen är inte konstruerad för stadskörning utan precis from Ferraris F430 är det en ban bil.....

Service intervallen är inte så illa på Lambon, vart 1600 mil. Sen kör man kanske MAX 500 mil om året så det blir inte mer än 1 service vart tredje år....

Det är väl på det viset att dessa lådor saknar momentomvandlare utan som du säger slirar på kopplingen vid krypkörning och stillastående med växel i, den typen av körning äter upp en konventionell koppling ganska fort med.

Senast redigerat av Baronen (3 februari 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang