Volvo 244 b23 -84.. Vatten i motorn!

Paragraf
30 december 2012 · 78 Inlägg

Hejsan.
Jag upplever att röken känns mot det vita hållet, och det är mycket rök som kommer ur avgasröret på tomgång. Bilen går ojämnt på tomgången och vill som hoppa lite hela tiden mot lägre varv. Men på höga varv går den klockrent, motorn är väldigt grisig(ja motortvätt skall göras snart) så svårt att avgöra om det läcker någonstans ifrån.

Så om det är vatten i någon cylinder för att tätningen är dålig, hur kan jag konstatera det?
Har en ny packning hemma, så ska byta den. Vad bör jag tänka på att göra när jag byter ut den, och bör jag byta/ rengöra något annat när jag ändå håller på?

// Okunnig men villig att lära mig massor!


mvh!

SletenmenGO Officiell Däcksparkare
30 december 2012 · 919 Inlägg

w0ug skrev:
Hejsan.
Jag upplever att röken känns mot det vita hållet, och det är mycket rök som kommer ur avgasröret på tomgång. Bilen går ojämnt på tomgången och vill som hoppa lite hela tiden mot lägre varv. Men på höga varv går den klockrent, motorn är väldigt grisig(ja motortvätt skall göras snart) så svårt att avgöra om det läcker någonstans ifrån.

Så om det är vatten i någon cylinder för att tätningen är dålig, hur kan jag konstatera det?
Har en ny packning hemma, så ska byta den. Vad bör jag tänka på att göra när jag byter ut den, och bör jag byta/ rengöra något annat när jag ändå håller på?

// Okunnig men villig att lära mig massor!


mvh!

plana toppen!

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502
Volvo PV544 B "Weberloket" (1960)
Volvo 242 "Cab" (1980)
groze
30 december 2012 · 564 Inlägg

Hur ser oljan ut, är den grådaskig?
Drar den kylarvätska?
Luktar det avgaser om kylarvätskan?

Nu på vintern ryker de flesta bilar en hel del. Om man dessutom mest kör korta sträckor samlas en hel del vatten i avgassystemet, vilket ger extra mycket vit rök när det förångas nästa gång man kör.

Att den går illa på tomgång kan också vara dåliga stift, tändkablar osv.
Och om den drar kylarvätska kan det även bero på en dålig slang, dålig vattenpump osv.

Med andra ord finns det många saker man kan kolla upp innan man skruvar bort toppen.

Paragraf
30 december 2012 · 78 Inlägg

Dixieman skrev:
plana toppen!

varför?roll

Paragraf
30 december 2012 · 78 Inlägg

groze skrev:
Hur ser oljan ut, är den grådaskig?
Drar den kylarvätska?
Luktar det avgaser om kylarvätskan?

Nu på vintern ryker de flesta bilar en hel del. Om man dessutom mest kör korta sträckor samlas en hel del vatten i avgassystemet, vilket ger extra mycket vit rök när det förångas nästa gång man kör.

Att den går illa på tomgång kan också vara dåliga stift, tändkablar osv.
Och om den drar kylarvätska kan det även bero på en dålig slang, dålig vattenpump osv.

Med andra ord finns det många saker man kan kolla upp innan man skruvar bort toppen.

Ska ta en titt på det imorgon, kan tillägga att avgaserna kommer ut i ett hårt tryck, och ojämnt. Strilar även ut vatten ur avgasröret. mad

Toddemannen
30 december 2012 · 664 Inlägg

Kolla kylarslang så det inte läcker någonstans är det helt och nivån på vattnet sjunker som det gjorde på min så bytte jag topplockspackning , skrapa bort den gamla packningen ifrån blocket och toppen och titta så inga repor finns , ser det bra ut på med ny packning och smäll på allt annat. Det får inte finnas repor eller sprickor...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang