Chip steg 1 VW Golf GTI IV/4 -01, håller koppling osv?

Westergren Large Cap
30 december 2012 · 1 816 Inlägg

Hej!

Funderar på att chippa min Golf GTI -01 (1.8t 150hk) men lär först höra om kopplingen håller för ett steg 1 chip (ca 190-200hk). Börjar den att slira? Lite drygt om man skulle chippa bilen så åker man på ett kopplingsbyte nästan direkt efter... Är det något annat man bör tänka på innan chippning?

Mvh

Drunk A.Sörman
30 december 2012 · 1 299 Inlägg

Är den bara okej nu så lär den inte bli sämre för ett chip.. Klevert här på garaget kör med original koppling å typ steg 3 utan problem smile

Westergren Large Cap
30 december 2012 · 1 816 Inlägg

Drunk skrev:
Är den bara okej nu så lär den inte bli sämre för ett chip.. Klevert här på garaget kör med original koppling å typ steg 3 utan problem smile

Den verkar vara i bra skick nu iaf, slirar inget om man gör "kopplingstestet", dvs ligger på nån växel, trampar ner kopplingen, varvar upp till 3-4000 rpm och sen släpper upp kopplingen fort. Då borde den slira ifall kopplingen är kass tycker man...
Åhfan! Så pass smile

Westergren Large Cap
31 december 2012 · 1 816 Inlägg

Fler som har erfarenhet om detta? smile

John-s Hej
31 december 2012 · 20 Inlägg

Jag har steg 3 chip från Ace competition i min 00a som snart rullat 22000 mil, det funkar bra smile riktigt rolig att köra är den också big_smile

Audi A5 "3.0tdi quattro" (2008)
broos
31 december 2012 · 18 Inlägg

spelar ingen roll om du bara kör steg 1, både du och jag vet att det blir mer senare wink

Westergren Large Cap
31 december 2012 · 1 816 Inlägg

John-s skrev:
Jag har steg 3 chip från Ace competition i min 00a som snart rullat 22000 mil, det funkar bra smile riktigt rolig att köra är den också big_smile

Jasså? smile då verkar det inte vara någon fara för kopplingen då smile

LeGeNdArY1 skrev:
spelar ingen roll om du bara kör steg 1, både du och jag vet att det blir mer senare wink

Haha! wink man lär väl hejda sig med ett steg 1

Tha_Zack
1 januari 2013 · 190 Inlägg

Jag kör original på min så det borde inte vara några problem för dig smile

"Svajande tomgång, avgasknallar och en ny luftmassemätare per år på en originalare, de e najs!" /Marcus "Mäki" Källström
Audi A4 1,8TQ "A4-S" (1995)
JohanGillberg Putsbög
7 januari 2013 · 70 Inlägg

vet ej om min var tantkörd (guess so)  innan men min höll 1 sommar med original, sen vart det uppeldat dubbelmassesvänghjul,lamell,tryckplatta tongue o då kör jag som folk ,jag hade steg 1 sedan rev ja ner lådan och bytte till värre grejjer, ej märkt några problem tongue
vill tillägga att bilen hade gått 13 000 mil tongue

En VW går aldrig sönder, den kan bara tillfälligt upphöra att fungera
BMW e30 323 (1984)
Klevert
7 januari 2013 · 279 Inlägg

Drunk skrev:
Är den bara okej nu så lär den inte bli sämre för ett chip.. Klevert här på garaget kör med original koppling å typ steg 3 utan problem smile

Det stämmer bra det. det enda som slirar är hjulen. men inte ens märkt något på kopplingen. bilen har iof bara gått 15k

Volvo V70II (2016)
Westergren Large Cap
7 januari 2013 · 1 816 Inlägg

Tack för svar! smile
Har valt att vänta med chippning tills de att man har pengar till värre koppling. Då har man ju bättre förutsättningar att trimma vidare också smile

JohanGillberg Putsbög
7 januari 2013 · 70 Inlägg

Westergren skrev:
Tack för svar! smile
Har valt att vänta med chippning tills de att man har pengar till värre koppling. Då har man ju bättre förutsättningar att trimma vidare också smile

www.ecstuning.com är en bra sida smile

Senast redigerat av Johan_golfgti (7 januari 2013)

En VW går aldrig sönder, den kan bara tillfälligt upphöra att fungera
BMW e30 323 (1984)
Westergren Large Cap
7 januari 2013 · 1 816 Inlägg

Johan_golfgti skrev:

Westergren skrev:
Tack för svar! smile
Har valt att vänta med chippning tills de att man har pengar till värre koppling. Då har man ju bättre förutsättningar att trimma vidare också smile

www.ecstuning.com är en bra sida smile

Oj! Vilka bra priser! Någon som har erfarenhet av denna sida? Leveranstid, kvalité osv? smile

JohanGillberg Putsbög
7 januari 2013 · 70 Inlägg

Westergren skrev:

Johan_golfgti skrev:

Westergren skrev:
Tack för svar! smile
Har valt att vänta med chippning tills de att man har pengar till värre koppling. Då har man ju bättre förutsättningar att trimma vidare också smile

www.ecstuning.com är en bra sida smile

Oj! Vilka bra priser! Någon som har erfarenhet av denna sida? Leveranstid, kvalité osv? smile

haha ja de har jag, därutav att jag länkade den till dig, köpte min kopplingssats där samt svänghjul, håller än o var fina grejjer från sachs utom svänghjulet som var deras eget då, biter på bra som satan , tog en dryg vecka o få hem dock får du tänka på att de kostar lika mycket att få hem det som själva kopplingen kostar på sidan då det är usa, (tull,frakt osv)

En VW går aldrig sönder, den kan bara tillfälligt upphöra att fungera
BMW e30 323 (1984)
Westergren Large Cap
7 januari 2013 · 1 816 Inlägg

Johan_golfgti skrev:

Westergren skrev:

Johan_golfgti skrev:

www.ecstuning.com är en bra sida smile

Oj! Vilka bra priser! Någon som har erfarenhet av denna sida? Leveranstid, kvalité osv? smile

haha ja de har jag, därutav att jag länkade den till dig, köpte min kopplingssats där samt svänghjul, håller än o var fina grejjer från sachs utom svänghjulet som var deras eget då, biter på bra som satan , tog en dryg vecka o få hem dock får du tänka på att de kostar lika mycket att få hem det som själva kopplingen kostar på sidan då det är usa, (tull,frakt osv)

Jasså! Haha, sorry.. Är det denna du har? ( http://www.ecstuning.com/Volkswagen-Gol … tch/ES125/ ) , funderar isf på den smile Så totalkostnad (inkl frakt, tull och kopplingskit) hamnar på ca 3-4000:-? Står att den ska klara 275whp, men det är väl vridet som har mest betydelse eller? Låt oss säga att motorn har ett vrid på ca 350-400nm, pallar denna koppling det? smile

JohanGillberg Putsbög
7 januari 2013 · 70 Inlägg

det är nog inga problem , dock behöver du ju inte oroa dig för det med steg 1 direkt, det var den satsen jag köpte ja o de bör ju hamna på strax 4000kr :p bara höra av dig om du behöver hjälp med någe annat ;p

En VW går aldrig sönder, den kan bara tillfälligt upphöra att fungera
BMW e30 323 (1984)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang