Är det möjligt att montera öppet luftfilter på Volvo B23ET?

_Paddan_ Greve
13 oktober 2006 · 19 Inlägg

Har en 240 Tic -82 med en B23ET nerstoppad under huven och undrar om man kan göra nåt åt luft-tillförseln när de ser ut som det gör på bilden (länken nedan)


http://www.dyraland.is/album/img/19256/ … 2017_0.jpg


Vore mycket tacksam om nån kunde hjälpa mig med detta!

Ride hard......die free!
Pastorn
13 oktober 2006 · 141 Inlägg

Nej det går inte med det bränslesystemet. Vet inte till 100 % hur den fungerar men det sitter en slags våg inne i bränslehuvudet (det på bilden) som styr bränslemängd mm, rätta mig om jag har fel! Så därför kan man inte ta bort det. Men du kan sätta sportfilter i originalburken och borra upp burken lite så den andas bättre. Känner du för att pilla lite så kan du köpa boxar kabelhärva mm från en b230et eller ft o koppla in så kan du ha öppet filter och den drar förmodligen lite mindre soppa med. Finns mycket mer potential med elektroniskt insprut om du ska trimma.

Senast redigerat av Pastorn (13 oktober 2006)

Bmw 325 e36 Turbo
_Paddan_ Greve
13 oktober 2006 · 19 Inlägg

Mjo, sprutet jag har på nu e tyvärr original-sprutet från B21ET:n så jag antar att jag får köpa ett filter till originalburken och borra upp locket lite, tänkte göra det tidigare, men funderade på om det fanns nån annan möjlighet att lösa problemet.

Tack för svaret iaf!

/P

Ride hard......die free!
Hedman_850
13 oktober 2006 · 20 Inlägg

sluta upp med öppna filter.. okej att det låter mysigt men motorn är inte inställd för det

turbotompa fritidsprofessor
13 oktober 2006 · 1 197 Inlägg

Jag har hört att man kan använda bottendelen/baljan från en GLT-motor, den med svanhalsinsug och sprutet monterat under insuget..  Den bottendelen har slanganslutning till extern luftfiltermontering...  Funderade på samma sak till min 245tic, men det blev aldrig av..

Mvh//tompa

Pastorn
14 oktober 2006 · 141 Inlägg

Hedman_850 skrev:
sluta upp med öppna filter.. okej att det låter mysigt men motorn är inte inställd för det

Kanske inte en originalmotor men en motor som e lite preppad behöver luft.

Bmw 325 e36 Turbo
nelle
30 september 2008 · 72 Inlägg

LÅnar denna tråd lite!!

Nu vet jag inte om detta funkar som de ska men ska inte vara något problem me det men det är därför jag frågar.. Jag byggde en Luftburk (bild) bara för att få lite mer plats. (för min motor sitter i en ascona så blir ont med plats då) Och så tänkte jag slänga på ett sportluftfilter där på.. de borde väl inte va några problem?

(edit) Jag har ett rör påsvetsat oxå som jag kan trycka på sportluftfiltret.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/60844/474150_jg235o.jpg

Senast redigerat av nelle (1 oktober 2008)

KHRacing
30 september 2008 ·

Självklart kan du köra med sportfilter på denna Volvon, kräver bara lite tänkande.

har gjort detta på en Golf 1 GTi - svetsa en platta som passar över hålet & montera ett rör på detta med filteranslutning

Topper Gillar stora förgasare
30 september 2008 · 342 Inlägg

Du har väl ett rörliknanade på undersidan? Dra en slang? De spruten är mycket lätta att ställa in men man måste göra tvärt om. Lite drygt att förklara men styrtrycket skall vara omkring 2 bar så matar han på bra med bräsnle. Då öppnar hävarmen lättare och den får mer bränsle

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang