Köpråd: Tjej söker bil för att dra hästsläp med

conlerc
6 januari 2013 · 102 Inlägg

Vi har haft en subaru legacy 2.0 årsmodell 99. Mamma och jag har haft den runt i hela sverige och när jag tävlade som mest. Dricker runt litern. Perfekt att dra hästsläp med och har inte haft några större fel med bilen, pålitlig! Tar sig fram överallt i alla olika väglag med transport bakom. Får dra över 1500 kg om jag inte minns fel. Våran är knappt rostig.

Volvo 855R "Autotech steg 4" (1996)
Evildan
6 januari 2013 ·

Vikkien skrev:

Evildan skrev:
http://www.cars-data.com/en/suzuki-grand-vitara-20-128hp-10430/specs.html
http://www.cars-data.com/en/toyota-rav4 … specs.html
http://www.cars-data.com/en/honda-cr-v- … specs.html
som jag ser det är dessa de tre närmaste alternativen till snål och dragvillig samt liten och lite högre än en personbil.

Ja tack, det är ju perfekt. smile

Se där, mina krav uppfyllda och ni klagade på att jag klagade...

Var ju inte så svårt att uppfylla damens önskan, lär er av det pojkar cool

Hoppa BMW, inte billiga i drift jämförelsevis med RAV, CR-V, Vitara, den som påstår ngt annat är helt ute och cyklar.

En större motor som föreslås känner inte av belastningen lika mkt som en mindre motor gör och bränsleförbrukningen ökar inte lika mkt procentuellt
(men du ska ju mestadels ha bilen till annat än att frakta runt på kusen, vilket du klart och tydligt redan skrivit, vill bara förtydliga detta) och en RAV4 med släp kanske då vill ha 1L milen istället för 0.85L medans en stor BMW X5 vill ha
http://www.cars-data.com/en/bmw-x5-30i- … specs.html
1.27L blandad körning utan släpkärra så jag ser ingen vinst alls i att köpa en sådan ur bränsleekonomisk synvinkel.
För sakens skull tar jag även med dieseln trots att du frågade efter en bensinsnål bil:
http://www.cars-data.com/en/bmw-x5-30d- … specs.html
diesel 0.97 blandad körning plus en årsskatt på endast 8673kr helåret.

Senast redigerat av Evildan (6 januari 2013)

Hool
6 januari 2013 · 1 067 Inlägg

Kör BMW förvisso bensin men jag tycker det är skitbiligt smile

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
Rquired Allmänt envis
6 januari 2013 · 12 512 Inlägg

Fyrhjulsdrift för att dra släp är inte nödvändigt, särskilt inte om man prioriterar låg förbrukning till vardags. Visst är det bekvämt men mindre bilar räcker gott.

Grand Vitara är en bra dragbil utan att för den sakens skull vara ett stort åbäke att köra, den stora fördelen med Suzuki jämfört med Toyota Rav4 och Honda CR-V är att den har rejäl 4WD med lågväxel som inte går att jämföra med leksakerna i Toyota och Honda. Dessutom är Grand Vitara normalt tvåhjulsdriven med 4WD man kopplar in, vilket borde ha en liten positiv effekt på förbrukningen när du inte behöver drivning på alla fyra.

Men tänk på att inte köpa en allt för liten motor om du skall dra släp som väger runt 1400-1500kg, det är något du ångrar när du märker att den inte orkar accelerera upp i 80km/h längs en motorvägspåfart samt förbrukningen blir hög för att motorn kräver höga varv för att orka dra. Grand Vitara med 128hk fyra låter väldigt klent!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Hool
6 januari 2013 · 1 067 Inlägg

Nej men ska man köra häst, de trivs inte med ryckiga starter och att gunga lös.   Blir bättre åkkomfort för dem med 4x4... 

De har hög tyngdpunkt och flyttar de på sig så ändras tyngdpunkten på släpan..

För vanligt gods så behövs inte 4x4..  Kan vara en idé för hästägare dock om man bor där det faktiskt blir vinterväg

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
Rquired Allmänt envis
6 januari 2013 · 12 512 Inlägg

Hool skrev:
Nej men ska man köra häst, de trivs inte med ryckiga starter och att gunga lös.   Blir bättre åkkomfort för dem med 4x4... 

De har hög tyngdpunkt och flyttar de på sig så ändras tyngdpunkten på släpan..

För vanligt gods så behövs inte 4x4..  Kan vara en idé för hästägare dock om man bor där det faktiskt blir vinterväg

Ryckiga starter, gunga sig loss, hur kör du egentligen? Jag har mer än en häst inom familj och bekantskapskrets så att dra djurtransport är något jag vill påstå att jag har koll på, men behovet av 4WD finns normalt inte för att ta en häst mellan A och B på ett tryggt vis.

Men som sagt visst det kan vara bekvämt för en själv, och skall man genom en hage som består av lera och backar för att hämta en sjuk häst kan en rejäl 4WD vara bra att ha men få av bilarna som nämnts i den här tråden duger till det. Det finns folk man kan ringa i det läget, ett bättre alternativ än att köra en stor och dyr bil året runt...

Senast redigerat av Rquired (6 januari 2013)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
mb_pucken
6 januari 2013 · 5 088 Inlägg

ett tips är att inte ta för liten maskin i en dragbil, stor motor behöver inte betyda hög förbrukning. vet hur de är att dra med för klen maskin då det enda man får göra är å växla ner å plåga bilstackarn. skulle helt klart välja en bil med lågväxel. helt underbart vid tex backning och det sparar mycket på koppling.
4wd är nog att föredra om man behöver det. fast inte alltid de hjälper. mycket beror på släpet med och lassning och viktfördelning. glömmer aldrig när de va blött å lerigt efter våran väg till morsan när grannarna satt fast i en backe med deras xc volvo med 4wd. jag hade inga problem och komma upp trots bakhjulsdrift och mycke större vagn.
så satsa på en motorstark bil och riktig 4wd och kör den snålt när du inte har vagnen på.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
granadadr
6 januari 2013 · 7 295 Inlägg

mb_pucken skrev:
ett tips är att inte ta för liten maskin i en dragbil, stor motor behöver inte betyda hög förbrukning. vet hur de är att dra med för klen maskin då det enda man får göra är å växla ner å plåga bilstackarn. skulle helt klart välja en bil med lågväxel. helt underbart vid tex backning och det sparar mycket på koppling.
4wd är nog att föredra om man behöver det. fast inte alltid de hjälper. mycket beror på släpet med och lassning och viktfördelning. glömmer aldrig när de va blött å lerigt efter våran väg till morsan när grannarna satt fast i en backe med deras xc volvo med 4wd. jag hade inga problem och komma upp trots bakhjulsdrift och mycke större vagn.
så satsa på en motorstark bil och riktig 4wd och kör den snålt när du inte har vagnen på.

beror MKT på shaffören oxå smile

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
DKn
6 januari 2013 · 535 Inlägg

Legosoldaten skrev:

Vikkien skrev:

Legosoldaten skrev:
Som nån annan nämnde, kanske nån BMW X modell? sitter relativt högt, och de finns som diesel! och 4wd :p

Brukar inte BMW vara dyra? :p

Man måste köra mycket för att det ska löna sig med diesel, troligen måste man köra mycket mer än vad jag gör för att det ska löna sig.

Man får ju det man betalar för enligt mig smile, och en nyare diesel är inte så väldigt dyra i skatt :] kör man runt 1500mil året så ska det löna sig.

så du menar att man tjänar på att köra diesel nu när den är dyrare än bensin?

Escargot
6 januari 2013 · 33 Inlägg

Vad säger du om en Subaru Forester, då?

Fyrhjulsdriven, sitter högre än en vanlig kombi iallfall, drar inte så stora mängder soppa, får dra runt 1500kg...

Ford E-150 "V8 Econoline" (1994)
Hool
6 januari 2013 · 1 067 Inlägg

Rquired skrev:

Hool skrev:
Nej men ska man köra häst, de trivs inte med ryckiga starter och att gunga lös.   Blir bättre åkkomfort för dem med 4x4... 

De har hög tyngdpunkt och flyttar de på sig så ändras tyngdpunkten på släpan..

För vanligt gods så behövs inte 4x4..  Kan vara en idé för hästägare dock om man bor där det faktiskt blir vinterväg

Ryckiga starter, gunga sig loss, hur kör du egentligen? Jag har mer än en häst inom familj och bekantskapskrets så att dra djurtransport är något jag vill påstå att jag har koll på, men behovet av 4WD finns normalt inte för att ta en häst mellan A och B på ett tryggt vis.

Men som sagt visst det kan vara bekvämt för en själv, och skall man genom en hage som består av lera och backar för att hämta en sjuk häst kan en rejäl 4WD vara bra att ha men få av bilarna som nämnts i den här tråden duger till det. Det finns folk man kan ringa i det läget, ett bättre alternativ än att köra en stor och dyr bil året runt...

Du bor i Halmstad..  Jag bor i Umeå ..   Nalta halt här mellan varven.    Kan vara trevlligt med 4x4 mellan varven

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
Rquired Allmänt envis
7 januari 2013 · 12 512 Inlägg

Hool skrev:

Rquired skrev:

Hool skrev:
Nej men ska man köra häst, de trivs inte med ryckiga starter och att gunga lös.   Blir bättre åkkomfort för dem med 4x4... 

De har hög tyngdpunkt och flyttar de på sig så ändras tyngdpunkten på släpan..

För vanligt gods så behövs inte 4x4..  Kan vara en idé för hästägare dock om man bor där det faktiskt blir vinterväg

Ryckiga starter, gunga sig loss, hur kör du egentligen? Jag har mer än en häst inom familj och bekantskapskrets så att dra djurtransport är något jag vill påstå att jag har koll på, men behovet av 4WD finns normalt inte för att ta en häst mellan A och B på ett tryggt vis.

Men som sagt visst det kan vara bekvämt för en själv, och skall man genom en hage som består av lera och backar för att hämta en sjuk häst kan en rejäl 4WD vara bra att ha men få av bilarna som nämnts i den här tråden duger till det. Det finns folk man kan ringa i det läget, ett bättre alternativ än att köra en stor och dyr bil året runt...

Du bor i Halmstad..  Jag bor i Umeå ..   Nalta halt här mellan varven.    Kan vara trevlligt med 4x4 mellan varven

Dumt av mig, det snöar aldrig här och vi i söder beger oss aldrig norrut så jag kan omöjligen ha någon aning om vad som krävs. roll

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Hool
7 januari 2013 · 1 067 Inlägg

Rquired skrev:

Hool skrev:

Rquired skrev:

Ryckiga starter, gunga sig loss, hur kör du egentligen? Jag har mer än en häst inom familj och bekantskapskrets så att dra djurtransport är något jag vill påstå att jag har koll på, men behovet av 4WD finns normalt inte för att ta en häst mellan A och B på ett tryggt vis.

Men som sagt visst det kan vara bekvämt för en själv, och skall man genom en hage som består av lera och backar för att hämta en sjuk häst kan en rejäl 4WD vara bra att ha men få av bilarna som nämnts i den här tråden duger till det. Det finns folk man kan ringa i det läget, ett bättre alternativ än att köra en stor och dyr bil året runt...

Du bor i Halmstad..  Jag bor i Umeå ..   Nalta halt här mellan varven.    Kan vara trevlligt med 4x4 mellan varven

Dumt av mig, det snöar aldrig här och vi i söder beger oss aldrig norrut så jag kan omöjligen ha någon aning om vad som krävs. roll

Skitsamma roll

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
steelseries
7 januari 2013 · 327 Inlägg

Legosoldaten skrev:

Vikkien skrev:

Hool skrev:
Köp en billig suv att dra hästsläpet..  Åk buss till jobbet.. 

Frågor på det?

Vad kostar bussen?

Men så lat kan du väl inte va, kolla efter själv! tongue

HAHAHA! jag kan kolla bussen åt dig. Vart åker du imellan?

twin_cam Smålänning
7 januari 2013 · 7 877 Inlägg

Som flera sagt;

Subaru Forester
Toyota RAV4
Honda CR-V

Men ska nämna även BMW X3.

Tillägas ska också att de flesta av oss inte vet vad ni har för regler i Finland. Här i Sverige är det faktiskt rätt få, även stora bilar, som får dra 1500 kg med ett vanligt körkort.

Men har ni bra regler i Finland eller du har behörighet spo varför inte iaf provköra en Lada Niva? Gammaldags och inte lika bekväm som de andra, men både liten, hög och skapligt bensinsnål, OCH den får dra ett hästsläp.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
fredda_king Fotograf
7 januari 2013 · 1 319 Inlägg

som sagt tidigare går inte att välja antingen stor dragvikt å liten bil eller vise versa. sen om bränsleförbrukningen så som sagt stor motor behöver inte dra mkt mer för att orka med ett släp bakom. sen tänka på att de är mkt vikt som ska få stopp på också då finkan är med bakom så har bilen bra bromsar som orkar hålla i om de behövs.

ta som min bil som ex: stor, tung, 4wd, diesel, får dra hur mkt som helst, orkar dra hur mkt som helst.
drar inge mer med släp och har bromsar där efter.

Fotograf.
vårdad bil är bra bil
granadadr
7 januari 2013 · 7 295 Inlägg

tror inte TS är inne här längre wink hon skrev ju tack för svaren å adjö wink

torpis Forummoderator
7 januari 2013 · 10 572 Inlägg

steelseries skrev:
HAHAHA! jag kan kolla bussen åt dig. Vart åker du imellan?

Exakt min tanke! Har nämligen aldrig dragit släp med något stabilare än en buss.  Nu vet jag inte hur stor eller tung en häst är, men får den inte plats i skåpet utan släp?

Alla personbilar är mer eller mindre vingliga med tungt släp, men bussen går som på räls.

http://cars-database.com/data_images/models/citroen-jumper/citroen-jumper-04.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
ekelund88
7 januari 2013 · 2 656 Inlägg

Rquired skrev:

Hool skrev:
Nej men ska man köra häst, de trivs inte med ryckiga starter och att gunga lös.   Blir bättre åkkomfort för dem med 4x4... 

De har hög tyngdpunkt och flyttar de på sig så ändras tyngdpunkten på släpan..

För vanligt gods så behövs inte 4x4..  Kan vara en idé för hästägare dock om man bor där det faktiskt blir vinterväg

Ryckiga starter, gunga sig loss, hur kör du egentligen? Jag har mer än en häst inom familj och bekantskapskrets så att dra djurtransport är något jag vill påstå att jag har koll på, men behovet av 4WD finns normalt inte för att ta en häst mellan A och B på ett tryggt vis.

Men som sagt visst det kan vara bekvämt för en själv, och skall man genom en hage som består av lera och backar för att hämta en sjuk häst kan en rejäl 4WD vara bra att ha men få av bilarna som nämnts i den här tråden duger till det. Det finns folk man kan ringa i det läget, ett bättre alternativ än att köra en stor och dyr bil året runt...

vet itne om du nånsin varit på en blöt hästtävling?? det kan jag annars påvisa att jag har runt om i halland där alla parkeringar med släpet oftast sker på en åker eler dylikt så såklart skulle jag föredra en 4'4 till att transpotera hästa kraken i

Rquired Allmänt envis
7 januari 2013 · 12 512 Inlägg

ekelund88 skrev:

Rquired skrev:

Hool skrev:
Nej men ska man köra häst, de trivs inte med ryckiga starter och att gunga lös.   Blir bättre åkkomfort för dem med 4x4... 

De har hög tyngdpunkt och flyttar de på sig så ändras tyngdpunkten på släpan..

För vanligt gods så behövs inte 4x4..  Kan vara en idé för hästägare dock om man bor där det faktiskt blir vinterväg

Ryckiga starter, gunga sig loss, hur kör du egentligen? Jag har mer än en häst inom familj och bekantskapskrets så att dra djurtransport är något jag vill påstå att jag har koll på, men behovet av 4WD finns normalt inte för att ta en häst mellan A och B på ett tryggt vis.

Men som sagt visst det kan vara bekvämt för en själv, och skall man genom en hage som består av lera och backar för att hämta en sjuk häst kan en rejäl 4WD vara bra att ha men få av bilarna som nämnts i den här tråden duger till det. Det finns folk man kan ringa i det läget, ett bättre alternativ än att köra en stor och dyr bil året runt...

vet itne om du nånsin varit på en blöt hästtävling?? det kan jag annars påvisa att jag har runt om i halland där alla parkeringar med släpet oftast sker på en åker eler dylikt så såklart skulle jag föredra en 4'4 till att transpotera hästa kraken i

Jag kan inte påstå att det är min favoritsysselsättning direkt men visst jag har varit på några sådana evenemang. Är det något du och jag har gemensamt kan vi bägge vittna om att hästfolk relativt sällan kör Land Rover, Tahoe, Kingcab´s eller liknande utan att modeller som till exempel Volvo 745 och 855 tvärt om är mycket populära. De stora och rejäla modellerna faller på att de ibland inte får dra mer än ett knappt ton på B-kort visserligen, det spelar säkert en liten roll det också.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang