Köpråd: Tjej söker bil för att dra hästsläp med

granadadr
9 januari 2013 · 7 300 Inlägg

OUTLAW1 skrev:
vad är det för v70 du drar med i vanliga fall som dricker så mycket.
Jag kör min v70 t5 2002:a med fullastat drag plus familjen i bilen.
Motorvägshastighet dvs 80km/h med släp dricker min 0,94 i snitt...

Det kallar inte jag mycket med tanke på all last man har i bilen samt bakom.

ehh vad drar du då ?? skillnad på en liten fulllastad släp å en boggie husvagn ex smile

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
OUTLAW1
9 januari 2013 ·

granadadr skrev:

OUTLAW1 skrev:
vad är det för v70 du drar med i vanliga fall som dricker så mycket.
Jag kör min v70 t5 2002:a med fullastat drag plus familjen i bilen.
Motorvägshastighet dvs 80km/h med släp dricker min 0,94 i snitt...

Det kallar inte jag mycket med tanke på all last man har i bilen samt bakom.

ehh vad drar du då ?? skillnad på en liten fulllastad släp å en boggie husvagn ex smile

Biltransportkärra med packnig ..vikten ca 1430 kilo sist jag vägde den på vågen.

Vikkien
9 januari 2013 · 26 Inlägg

Tack för att ni försöker hjälpa mig men HUR ska jag som inte är så insatt i bilar förstå vad jag ska leta efter?

I min bok står det ju större maskin desto mer dricker den, samma sak med vikten. Jag förstår mig inte på utväxling och vrid men jag antar att alla bilar över -00 är ganska uppdaterade så att de ska dricka så lite som möjligt, därför kan man till stor del förlita sig på maskinens storlek vad gäller bränsleförbrukning. Men tydligen finns det många andra faktorer som spelar in men jag har då ingen aning om vilka faktorer det rör sig om.

Allt jag vill ha är en liten, bränslesnål bil som får dra 1 500 kg. Eftersom jag kommer dra släp efter bilen väldigt sällan vill jag inte ha en överdrivet stor maskin utan jag vill ha en så liten maskin som möjligt som vid behov ska klara av att dra ett släp nu och då.

MVH!

SportPilot Ubåtsingenjör
9 januari 2013 · 7 242 Inlägg

Vikkien skrev:
Allt jag vill ha är en liten, bränslesnål bil som får dra 1 500 kg.
MVH!

just detta funkar inte så bra tyvär ... ska man dra tungt behöver man stor motor

sen vill du gärna ha en hög bil som är liten, detta är inte heller speciellt vanligt tyvär
Och just att den ska va hög gör att den dricker mer bränsle, i och med att luftmotståndet bilr högre vilket gör att motorn får jobba hårdare för att bilen ska ta sig framåt.

tror du får satsa på att ha två bilar, en dragbil och en liten köra till jobbet bil

Senast redigerat av CHEEVA (9 januari 2013)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Saab_janne Saabfantast
9 januari 2013 · 22 Inlägg

Kan rekommendera saab 9-5, en underbar dragbil som inte drar allt för mkt.

SportPilot Ubåtsingenjör
9 januari 2013 · 7 242 Inlägg

Saab_janne skrev:
Kan rekommendera saab 9-5, en underbar dragbil som inte drar allt för mkt.

den är tyvär inte jätte mycket snålare än motsvarande v70 samt att den varken är hög eller liten

ts har höga krav wink

ett tips är ju en cheva 2500 med 6,2 dieselen ... går att köra på en liter ( mycket landsväg) hög (inte liten)

och den är heeelt underbar att dra med

Senast redigerat av CHEEVA (9 januari 2013)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
it_mutt Avstängd
9 januari 2013 · 10 388 Inlägg

Å andra sidan, en A4q B5 får man i vissa fall dra 1500kg på B med, den är ju allt utom hög. Landsväg går det att trilla ner till 0,75, men, med 1500kg efter vågar jag inte tippa på vad den drar ens.


Att hitta en liten billig bil, som dessutom är hög och får dra 1500kg är nog, som redan påpekat väldigt svårt

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
twin_cam Smålänning
9 januari 2013 · 7 877 Inlägg

CHEEVA skrev:

Saab_janne skrev:
Kan rekommendera saab 9-5, en underbar dragbil som inte drar allt för mkt.

den är tyvär inte jätte mycket snålare än motsvarande v70 samt att den varken är hög eller liten

ts har höga krav wink

ett tips är ju en cheva 2500 med 6,2 dieselen ... går att köra på en liter ( mycket landsväg) hög (inte liten)

och den är heeelt underbar att dra med

Saab 9-5 är inte fel. Jag trodde samma sak först, men sedan en släkting kommit 100 mil på en tank utan att snålkört fick jag ändra uppfattning. Detta gäller 2,0. Men en 9-5 får väll knappt dra 1500 på B?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Nybergrobin
9 januari 2013 · 2 385 Inlägg

it_mutt skrev:
Å andra sidan, en A4q B5 får man i vissa fall dra 1500kg på B med, den är ju allt utom hög. Landsväg går det att trilla ner till 0,75, men, med 1500kg efter vågar jag inte tippa på vad den drar ens.


Att hitta en liten billig bil, som dessutom är hög och får dra 1500kg är nog, som redan påpekat väldigt svårt

Med 1200 kilo och med ett vindfång utan dess like så drog min a4 1,8t 1,25 på långkörning så dessa är inte trevliga att dra tungt med....

Evildan
9 januari 2013 ·

Vikkien skrev:
Tack för att ni försöker hjälpa mig men HUR ska jag som inte är så insatt i bilar förstå vad jag ska leta efter?

I min bok står det ju större maskin desto mer dricker den, samma sak med vikten. Jag förstår mig inte på utväxling och vrid men jag antar att alla bilar över -00 är ganska uppdaterade så att de ska dricka så lite som möjligt, därför kan man till stor del förlita sig på maskinens storlek vad gäller bränsleförbrukning. Men tydligen finns det många andra faktorer som spelar in men jag har då ingen aning om vilka faktorer det rör sig om.

Allt jag vill ha är en liten, bränslesnål bil som får dra 1 500 kg. Eftersom jag kommer dra släp efter bilen väldigt sällan vill jag inte ha en överdrivet stor maskin utan jag vill ha en så liten maskin som möjligt som vid behov ska klara av att dra ett släp nu och då.

MVH!

Jag råder fortfarande att du köper en utav de Japanare du fick föreslagna av några här, en tung och stor BMW X5 kommer oavsett bensinmotor (speciellt med föreslagna V8-versionen) sörpla i sig mera bensin än din nuvarande dragbil.
Eftersom du drar så pass lite släp står du säkert ut med att inte kunna snabbt accelerera som om du körde utan släp efter.
En 2-liters Japsmotor klarar helt enkelt biffen utan problem.
Ang X5: den billigaste på blocket just nu är en
http://www.blocket.se/alvsborg/Bmw_x5_4 … 12&w=3
-00 V8 med en årsskatt om 4260kr samt en bränsleförbukning på 1.39L/mil blandad körning, det här är inte en bil som är större, tyngre, samt dyrare i drift än en V70, alltså precis det du inte vill ha vilket du tydligjort tidigt i tråden, desvärre kommer du fortsätta få förslag på V70, BMW X5/X3, SAAB 9-5 och annat som du klargjort att du inte önskar köpa, varför förstår/vet jag inte, det kanske inte läses i tråden vad du skriver.

Lycka till nu med bilköpet, åk och provkör de alternativ som känns rätt för dig, inte för ett gäng hästkraftsk*ta pojkar wink

it_mutt Avstängd
9 januari 2013 · 10 388 Inlägg

Evildan skrev:

Vikkien skrev:
Tack för att ni försöker hjälpa mig men HUR ska jag som inte är så insatt i bilar förstå vad jag ska leta efter?

I min bok står det ju större maskin desto mer dricker den, samma sak med vikten. Jag förstår mig inte på utväxling och vrid men jag antar att alla bilar över -00 är ganska uppdaterade så att de ska dricka så lite som möjligt, därför kan man till stor del förlita sig på maskinens storlek vad gäller bränsleförbrukning. Men tydligen finns det många andra faktorer som spelar in men jag har då ingen aning om vilka faktorer det rör sig om.

Allt jag vill ha är en liten, bränslesnål bil som får dra 1 500 kg. Eftersom jag kommer dra släp efter bilen väldigt sällan vill jag inte ha en överdrivet stor maskin utan jag vill ha en så liten maskin som möjligt som vid behov ska klara av att dra ett släp nu och då.

MVH!

Jag råder fortfarande att du köper en utav de Japanare du fick föreslagna av några här, en tung och stor BMW X5 kommer oavsett bensinmotor (speciellt med föreslagna V8-versionen) sörpla i sig mera bensin än din nuvarande dragbil.
Eftersom du drar så pass lite släp står du säkert ut med att inte kunna snabbt accelerera som om du körde utan släp efter.
En 2-liters Japsmotor klarar helt enkelt biffen utan problem.
Ang X5: den billigaste på blocket just nu är en
http://www.blocket.se/alvsborg/Bmw_x5_4 … 12&w=3
-00 V8 med en årsskatt om 4260kr samt en bränsleförbukning på 1.39L/mil blandad körning, det här är inte en bil som är större, tyngre, samt dyrare i drift än en V70, alltså precis det du inte vill ha vilket du tydligjort tidigt i tråden, desvärre kommer du fortsätta få förslag på V70, BMW X5/X3, SAAB 9-5 och annat som du klargjort att du inte önskar köpa, varför förstår/vet jag inte, det kanske inte läses i tråden vad du skriver.

Lycka till nu med bilköpet, åk och provkör de alternativ som känns rätt för dig, inte för ett gäng hästkraftsk*ta pojkar wink

Menar du att folk inte läser vad som skrivs i trådarna här på gorg ordentligt?! Hur vågar du?! wink

(sorry för totalt irrelevant mummel)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
fluppidupp ...
10 januari 2013 · 757 Inlägg

Merca brukar ju få dra rätt mycket. CR-V är populär bland hästfolk. min morsa håller på med hästar men det är dock en riktig skitbil om man jämför med dom större tyskarna och ser inte så roliga ut heller. nu drar do sin trailer med en mercedes w210. mycket stabilare på vägen än just CR-V smile är inte alltid vikten man ska stirra sig blint på utan just hur bra den går på vägen med bråkiga hästar osv i. och ta hästfolks bilsnack med en nypa salt då dom inte kan mer än smutsa ner bilarna tongue

Senast redigerat av robzter (10 januari 2013)

risodlarn
10 januari 2013 · 577 Inlägg

Nissan juke

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.
fluppidupp ...
10 januari 2013 · 757 Inlägg

dodge ram smile

Farmer_power Arbetar med glädje och spänst i lantbrukets tjänst
10 januari 2013 · 153 Inlägg

Min Hyundai Santa fe -04 är inget dumt alternativ. 4wd 2,4 liters maskin. skapligt hög och stadig med större släp. Jag får dra 1600 kilo med den vilket borde räcka för ett vanligt hästsläp.

SportPilot Ubåtsingenjör
10 januari 2013 · 7 242 Inlägg

Farmer_power skrev:
Min Hyundai Santa fe -04 är inget dumt alternativ. 4wd 2,4 liters maskin. skapligt hög och stadig med större släp. Jag får dra 1600 kilo med den vilket borde räcka för ett vanligt hästsläp.

men vad dricker den `? den santa fe n jag provade va en törstig rackare med väldigt låg kvalitets känsla

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
OpelP1
10 januari 2013 · 1 412 Inlägg

En Ford F-850 är väl det enda som duger till att dra hästar med tror jag.

4-stroke Gymnasieutbildad däcksparkare
10 januari 2013 · 382 Inlägg

Vikkien skrev:

Bjacke skrev:
Passat TDI syncro/4motion får dra över 1500kg

har för mig att även V70 är en bra dragbil smile

Man sitter inte högt i V70 och så är dom stora.

Justera sätet? går ju göra så man nästan blir höjdrädd i v70.

Motorer är som människor, Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
BMW 540i "E34 Touring" (1995)
Rquired Allmänt envis
10 januari 2013 · 12 512 Inlägg

Evildan skrev:

Vikkien skrev:
Tack för att ni försöker hjälpa mig men HUR ska jag som inte är så insatt i bilar förstå vad jag ska leta efter?

I min bok står det ju större maskin desto mer dricker den, samma sak med vikten. Jag förstår mig inte på utväxling och vrid men jag antar att alla bilar över -00 är ganska uppdaterade så att de ska dricka så lite som möjligt, därför kan man till stor del förlita sig på maskinens storlek vad gäller bränsleförbrukning. Men tydligen finns det många andra faktorer som spelar in men jag har då ingen aning om vilka faktorer det rör sig om.

Allt jag vill ha är en liten, bränslesnål bil som får dra 1 500 kg. Eftersom jag kommer dra släp efter bilen väldigt sällan vill jag inte ha en överdrivet stor maskin utan jag vill ha en så liten maskin som möjligt som vid behov ska klara av att dra ett släp nu och då.

MVH!

Jag råder fortfarande att du köper en utav de Japanare du fick föreslagna av några här, en tung och stor BMW X5 kommer oavsett bensinmotor (speciellt med föreslagna V8-versionen) sörpla i sig mera bensin än din nuvarande dragbil.
Eftersom du drar så pass lite släp står du säkert ut med att inte kunna snabbt accelerera som om du körde utan släp efter.
En 2-liters Japsmotor klarar helt enkelt biffen utan problem.
Ang X5: den billigaste på blocket just nu är en
http://www.blocket.se/alvsborg/Bmw_x5_4 … 12&w=3
-00 V8 med en årsskatt om 4260kr samt en bränsleförbukning på 1.39L/mil blandad körning, det här är inte en bil som är större, tyngre, samt dyrare i drift än en V70, alltså precis det du inte vill ha vilket du tydligjort tidigt i tråden, desvärre kommer du fortsätta få förslag på V70, BMW X5/X3, SAAB 9-5 och annat som du klargjort att du inte önskar köpa, varför förstår/vet jag inte, det kanske inte läses i tråden vad du skriver.

Lycka till nu med bilköpet, åk och provkör de alternativ som känns rätt för dig, inte för ett gäng hästkraftsk*ta pojkar wink

Inget illa menat men hur noga läser du själv?
En person har rekommenderat BMW X5 men inte nämnt modellen efter att trådskaparen tackat nej, och en person har nämnt BMW X3 som stämmer in lika väl på trådskaparens krav som en Grand Vitara gör bortsett från att inköpspriset ligger utanför hennes önskade budget. Du verkar dock ha hakat upp dig på dem, och titta inte på mig framöver jag har inte nämnt någon BMW-jeep överhuvudtaget! smile

Men till Vikkien:
Det är lite svårt eftersom du vill sitta högt, vilket innebär en högre bil på vilken både vikten och luftmotståndet ger högre förbrukning, samtidigt som du vill ha så låg förbrukning som möjligt. I det fallet är skillnaden mellan en liten och större (Inte BMW V8, utan lite större) motor bara en parantes i sammanhanget, vikten och luftmotståndet påverkar förbrukningen i högre utsträckning än vad motorn gör.

Därför tipsade jag om t.ex Grand Vitara V6, med 144hk är det knappast någon sportbil men trots att det endast skiljer 16hk kommer du uppleva en V6 som betydligt starkare i alla lägen på grund av motorns karaktär. En V6 ger högre förbrukning men eftersom du kan köra mer avslappnat blir skillnaden inte så stor som man tror.

Men om jag kan förenkla det för dig:
-Suzuki Grand Vitara
-Toyota Rav4
-Honda CR-V
Är modeller som nämnts jag tror passar dina krav hyfsat, Hyundai Santa Fé är stor och dricker eventuellt en del men kanske är värd en liten titt på Blocket.se i alla fall? Även Land Rover Freelander (Liten 1.8L motor) är populär men frågan är om den är pålitlig? Jag tror inte att den håller lika bra som ovanstående japaner gör...

Ännu ett alternativ jag funderade över är Citroen C5, jo jag vet att du ville sitta högt men C5 är faktiskt intressant på den punkten. Man sitter nämligen lite ovanpå kupén och inte nere i densamma, samtidigt som karossen på C5 är högre än en vanlig bil och har stora rutor med god sikt. Det är inte en Stadsjeep men kanske en bra kompromiss? Lite stor men har samtidigt enorma utrymmen, låg förbrukning och en smart fjädring med vilken du kan hissa upp bilen rejält om du skall igenom djupare snö t.ex. Det finns mer att säga om modellen, men ta en titt först!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
ekelund88
10 januari 2013 · 2 656 Inlägg

Evildan skrev:

Vikkien skrev:
Tack för att ni försöker hjälpa mig men HUR ska jag som inte är så insatt i bilar förstå vad jag ska leta efter?

I min bok står det ju större maskin desto mer dricker den, samma sak med vikten. Jag förstår mig inte på utväxling och vrid men jag antar att alla bilar över -00 är ganska uppdaterade så att de ska dricka så lite som möjligt, därför kan man till stor del förlita sig på maskinens storlek vad gäller bränsleförbrukning. Men tydligen finns det många andra faktorer som spelar in men jag har då ingen aning om vilka faktorer det rör sig om.

Allt jag vill ha är en liten, bränslesnål bil som får dra 1 500 kg. Eftersom jag kommer dra släp efter bilen väldigt sällan vill jag inte ha en överdrivet stor maskin utan jag vill ha en så liten maskin som möjligt som vid behov ska klara av att dra ett släp nu och då.

MVH!

Jag råder fortfarande att du köper en utav de Japanare du fick föreslagna av några här, en tung och stor BMW X5 kommer oavsett bensinmotor (speciellt med föreslagna V8-versionen) sörpla i sig mera bensin än din nuvarande dragbil.
Eftersom du drar så pass lite släp står du säkert ut med att inte kunna snabbt accelerera som om du körde utan släp efter.
En 2-liters Japsmotor klarar helt enkelt biffen utan problem.
Ang X5: den billigaste på blocket just nu är en
http://www.blocket.se/alvsborg/Bmw_x5_4 … 12&w=3
-00 V8 med en årsskatt om 4260kr samt en bränsleförbukning på 1.39L/mil blandad körning, det här är inte en bil som är större, tyngre, samt dyrare i drift än en V70, alltså precis det du inte vill ha vilket du tydligjort tidigt i tråden, desvärre kommer du fortsätta få förslag på V70, BMW X5/X3, SAAB 9-5 och annat som du klargjort att du inte önskar köpa, varför förstår/vet jag inte, det kanske inte läses i tråden vad du skriver.

Lycka till nu med bilköpet, åk och provkör de alternativ som känns rätt för dig, inte för ett gäng hästkraftsk*ta pojkar wink

hon har väl redan tackat nej till x5 vad jag kunde läsa? har du läst vad som skrivits? om du har det varför en halv a4 med propps på att hon inte ska köpa en bil hon deklareat att hon inte ska ha? :S make no sense

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang