Köpråd: Tjej söker bil för att dra hästsläp med

MurranBoy Streetracer
10 januari 2013 · 66 Inlägg

Evildan skrev:
Att man behöver en stor stark motor för att dra hästtransport funderar jag över.
Jag har aldrig haft något behov av en massa hästkrafter alla de gånger jag och så många andra inbitna hästmänniskor har släpat dessa höga hästkärror med cW värde som en tegelsten över halva sverige, med B21 100hk försedda 245 och B230f 116hk försedda 745 samt gamla MB 240dieslar då man kör så mjukt och försiktigt att man inte utnyttjar ens de "klena" motorerna till fullo så en Japs av modernare snitt med 129hk/150hk med en betydligt mera utvecklad motorstyrning och då tjänligare effektregister skulle väl då antagligen klara av detta galant i mitt tycke.

Nu är skillnaden mellan en japsare och volvo ganska stor..
Jag hade tidigare en japsare, 150hk hade bilen vridet vet jag inte, men däremot var man tvungen och varva skiten ur symaskinen under huven för att det i huvud taget skulle hända något... UTAN SLÄP!
Jag drog en hästkärra i somras med min Volvo (1500kg / boggie) och då märktes det att bilen hade ett bra register på lägre varv (130hk/185nm) på 2.3liter. Bilen orkade utan problem upp i alla backar och tog sig fint upp i 80km/h (fortfarande ingen sportbil) dock starkare än en japsare.

För ett par år sedan var jag o hämtade en bil i Nyköping som skulle upp till Stockholm, hade en biltrailer på 1500kg och såklart boggie (Stadigare blir det inte) och dragbilen var en Volvo 945 Turbo, när vi brakade ut på motorvägen så märktes inte det att det stod en Toyota Corolla på kärran. Det blev lite överdrivet när vi marchade 130km/h...
Dock var förbrukningen avsevärt högre, men vi normal och laglig hastighet så hade det nog inte vart allt för mycket över litern/mil

Till TS:

Jag hade satsat på en Volvo 945 av senare årsmodell, om man är ute efter något slitstarkt och driftsäkert samt att 1510kg med B-kort är bra. Och har den Slungdiff så tar den sig fram riktigt bra även på leriga åkrar och i snö! Samt drar inte lika mycket som en 4wd.
Har man bara ett lagom högt kultryck så tar den sig bra långt vid krävande terräng!

it_mutt Avstängd
10 januari 2013 · 10 388 Inlägg

MurranBoy skrev:

Evildan skrev:
Att man behöver en stor stark motor för att dra hästtransport funderar jag över.
Jag har aldrig haft något behov av en massa hästkrafter alla de gånger jag och så många andra inbitna hästmänniskor har släpat dessa höga hästkärror med cW värde som en tegelsten över halva sverige, med B21 100hk försedda 245 och B230f 116hk försedda 745 samt gamla MB 240dieslar då man kör så mjukt och försiktigt att man inte utnyttjar ens de "klena" motorerna till fullo så en Japs av modernare snitt med 129hk/150hk med en betydligt mera utvecklad motorstyrning och då tjänligare effektregister skulle väl då antagligen klara av detta galant i mitt tycke.

Nu är skillnaden mellan en japsare och volvo ganska stor..
Jag hade tidigare en japsare, 150hk hade bilen vridet vet jag inte, men däremot var man tvungen och varva skiten ur symaskinen under huven för att det i huvud taget skulle hända något... UTAN SLÄP!
Jag drog en hästkärra i somras med min Volvo (1500kg / boggie) och då märktes det att bilen hade ett bra register på lägre varv (130hk/185nm) på 2.3liter. Bilen orkade utan problem upp i alla backar och tog sig fint upp i 80km/h (fortfarande ingen sportbil) dock starkare än en japsare.

För ett par år sedan var jag o hämtade en bil i Nyköping som skulle upp till Stockholm, hade en biltrailer på 1500kg och såklart boggie (Stadigare blir det inte) och dragbilen var en Volvo 945 Turbo, när vi brakade ut på motorvägen så märktes inte det att det stod en Toyota Corolla på kärran. Det blev lite överdrivet när vi marchade 130km/h...
Dock var förbrukningen avsevärt högre, men vi normal och laglig hastighet så hade det nog inte vart allt för mycket över litern/mil

Till TS:

Jag hade satsat på en Volvo 945 av senare årsmodell, om man är ute efter något slitstarkt och driftsäkert samt att 1510kg med B-kort är bra. Och har den Slungdiff så tar den sig fram riktigt bra även på leriga åkrar och i snö! Samt drar inte lika mycket som en 4wd.
Har man bara ett lagom högt kultryck så tar den sig bra långt vid krävande terräng!

Vilken kategori, förutom att den får dra tillräckligt, av "liten" och "hög" tycker du vi ska lägga den i?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Hippi
10 januari 2013 · 83 Inlägg

Liten, hög och drar inte så mkt smile

http://www.sethbarnes.com/blogphotos/se … _truck.jpg

Senast redigerat av Hippi (10 januari 2013)

Pojkar kör turbo, män kör V8.. Tur att ja e en pojke då (:
Evildan
10 januari 2013 ·

Jag använde just X5 som ett typeempel då den tidigt kom upp i tråden som ett exempel på en billig liten smidig dragbil, jag hade lika gärna kunnat använt för att det inte skulle sticka i ögonen på så många märkesivrare (ingen nämnd ingen glömd): RAM, V70, 9-5, 945, E-klass eller ngn av de övriga förslagna kombibilar som hon tydligt beskriver/svarar att hon inte är intresserad av, men likväl trillar dessa tunga klantiga ålderdomligt konstruerade tegelstenar in i förslagslådan med stora motorer för att en
"2liters Japsmotor klarar inte av att dra släp"
(en RAV4 2.0 150hk@6000rpm 192Nm@4000rpm vilket alltså är mer av bägge ting än en B230f eller B230e, givetvis har även Japanska bilmotorer olika karaktär beroende på tillverkare och modell)
samt den tveksamt smarta kommentaren att de som brukar fordonen inte fatttar vad som fungerar mer än att det går att få dom skitiga, för att sedan föreslå ngt hon rakt inte vill ha som just en RAM.
Därav bla dessa långa välbeskrivande utbroderande inlägg då det verkar vara så svårt att med få ord göra sig otvetydig och saklig.
Att det inte förstås varför det blir långa inlägg i denna fråga kan däremot jag mycket väl förstå.
Jag kan däremot förstå att det kanske känns ovant och oroligt för många att en mindre Asiatisk 4cylindrig 2.0L bil under 200hk kan vara duglig till precis allt som en starkare med större motorvolym över 200hk bil är om den brukas lagligt och på normalt A-B körande på ett vettigt vis.

Senast redigerat av Evildan (10 januari 2013)

risodlarn
10 januari 2013 · 577 Inlägg

Evildan skrev:
Jag använde just X5 som ett typeempel då den tidigt kom upp i tråden som ett exempel på en billig liten smidig dragbil, jag hade lika gärna kunnat använt för att det inte skulle sticka i ögonen på så många märkesivrare (ingen nämnd ingen glömd): RAM, V70, 9-5, 945, E-klass eller ngn av de övriga förslagna kombibilar som hon tydligt beskriver/svarar att hon inte är intresserad av, men likväl trillar dessa tunga klantiga ålderdomligt konstruerade tegelstenar in i förslagslådan med stora motorer för att en
"2liters Japsmotor klarar inte av att dra släp"
(en RAV4 2.0 150hk@6000rpm 192Nm@4000rpm vilket alltså är mer av bägge ting än en B230f eller B230e, givetvis har även Japanska bilmotorer olika karaktär beroende på tillverkare och modell)
samt den tveksamt smarta kommentaren att de som brukar fordonen inte fatttar vad som fungerar mer än att det går att få dom skitiga, för att sedan föreslå ngt hon rakt inte vill ha som just en RAM.
Därav bla dessa långa välbeskrivande utbroderande inlägg då det verkar vara så svårt att med få ord göra sig otvetydig och saklig.
Att det inte förstås varför det blir långa inlägg i denna fråga kan däremot jag mycket väl förstå.
Jag kan däremot förstå att det kanske känns ovant och oroligt för många att en mindre Asiatisk 4cylindrig 2.0L bil under 200hk kan vara duglig till precis allt som en starkare med större motorvolym över 200hk bil är om den brukas lagligt och på normalt A-B körande på ett vettigt vis.

men har inte b230 sitt moment vid typ 2500rpm? Det är väl att föredra om man ska dra. O bakhjulsdrift är bättre när man drar. Meen jag förstår vad du menar bara det att just volvon var ju dåligt exempel då det inte finns någon bättre bil.wink jag har själv rekommenderat en Nissan så du vet innan du idiotförklarar mig:)

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.
fluppidupp ...
10 januari 2013 · 757 Inlägg

var ju en tjej här på forumet som hade en A4 sedan och drog hästsläp med. hon fixade lite med den invändigt och utvändigt.

morsan har 2 bilar. Volvo v70 -01 2,4i och en Mercedes E230 CDI. utan B-kort får volvon dra mer men är katastrofal att dra med. Mercan drar dom hellre med även fast B-kortet begränsar. då dom drar ett moddat och omreggat UME släp. har själv dragit RX-7an på trailer efter båda bilarna och en 9-5 och mercedes e-klassen var den enda som inte kändes livsfarlig. 9-5an var var extremt spårkännslig vilket bara vart jobbigt att köra med när det var halt. volvon kändes bara ostabil medans mercedesen låg bra. så det är stor skillnad på motsvarande bilar från olika tillverkare.

men mest av allt du bör tänka är inte att du kommer dra släpet. varje helg, en gång i månaden eller någon gång ibland för är det inte varje helg så skulle jag inte köpa en bil bara för att dra släp utan ha en bil som man mår bra i till vardags också.

Brådhis * Voff voff *
10 januari 2013 · 10 317 Inlägg

Är inte det bästa att köpa en liten smidig bil för vardagskörningen och hyra en rejäl för släpkörningen?

Tänker nu mest på att trådskaparen vill ha en bil som de facto inte existerar, dvs en liten, bränslesnål bil där man sitter högt och som får dra rejäla släp... Någonstans måste ju kompromissen ske!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
MurranBoy Streetracer
10 januari 2013 · 66 Inlägg

Tänkte inte så långt att den skulle vara varken hög eller liten, då det var en bra DRAGBIL hon va ute efter.
Nu är väl iof jag fel person, men jag kollar sällan hur mycket en bil drar, jag bara tankar.
Precis, en japsare vill varva medans Volvon har vridet/kraften på lägre varv och det är rätt så bra, då slipper man växla ner så fort det blir en uppförsbacke!

Hool
10 januari 2013 · 1 067 Inlägg

320d e90 är rätt sköna..  Går dra tunga släp på 5an och kring 1200rpm.    Dyrare än budget och vet inte om de får dra 1500kg ..

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
fluppidupp ...
11 januari 2013 · 757 Inlägg

bmw 528 e39 får ju dra tokmycket iaf smile

gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
11 januari 2013 · 901 Inlägg

robzter skrev:
var ju en tjej här på forumet som hade en A4 sedan och drog hästsläp med. hon fixade lite med den invändigt och utvändigt.

morsan har 2 bilar. Volvo v70 -01 2,4i och en Mercedes E230 CDI. utan B-kort får volvon dra mer men är katastrofal att dra med. Mercan drar dom hellre med även fast B-kortet begränsar. då dom drar ett moddat och omreggat UME släp. har själv dragit RX-7an på trailer efter båda bilarna och en 9-5 och mercedes e-klassen var den enda som inte kändes livsfarlig. 9-5an var var extremt spårkännslig vilket bara vart jobbigt att köra med när det var halt. volvon kändes bara ostabil medans mercedesen låg bra. så det är stor skillnad på motsvarande bilar från olika tillverkare.

men mest av allt du bör tänka är inte att du kommer dra släpet. varje helg, en gång i månaden eller någon gång ibland för är det inte varje helg så skulle jag inte köpa en bil bara för att dra släp utan ha en bil som man mår bra i till vardags också.

bakhjulsdrift
volvo 940 billig,stark o hållbar

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Saab 9-5 (2002)
fluppidupp ...
11 januari 2013 · 757 Inlägg

gps18 skrev:

robzter skrev:
var ju en tjej här på forumet som hade en A4 sedan och drog hästsläp med. hon fixade lite med den invändigt och utvändigt.

morsan har 2 bilar. Volvo v70 -01 2,4i och en Mercedes E230 CDI. utan B-kort får volvon dra mer men är katastrofal att dra med. Mercan drar dom hellre med även fast B-kortet begränsar. då dom drar ett moddat och omreggat UME släp. har själv dragit RX-7an på trailer efter båda bilarna och en 9-5 och mercedes e-klassen var den enda som inte kändes livsfarlig. 9-5an var var extremt spårkännslig vilket bara vart jobbigt att köra med när det var halt. volvon kändes bara ostabil medans mercedesen låg bra. så det är stor skillnad på motsvarande bilar från olika tillverkare.

men mest av allt du bör tänka är inte att du kommer dra släpet. varje helg, en gång i månaden eller någon gång ibland för är det inte varje helg så skulle jag inte köpa en bil bara för att dra släp utan ha en bil som man mår bra i till vardags också.

bakhjulsdrift
volvo 940 billig,stark o hållbar

Stod ju att hon kunde tänka sig en bil för upp emot 90.000kr. då är ju 940 ganska ursållad för då har hon råd att köpa en mycket bättre bil tongue 940 är ju inte direkt kända för att vara stabila bilar tongue hela havet stormar brukar ju vara mer korrekt medans merca är kända dragbilar

IceEyes Varningar: För många..
11 januari 2013 · 2 552 Inlägg

robzter skrev:

gps18 skrev:

robzter skrev:
var ju en tjej här på forumet som hade en A4 sedan och drog hästsläp med. hon fixade lite med den invändigt och utvändigt.

morsan har 2 bilar. Volvo v70 -01 2,4i och en Mercedes E230 CDI. utan B-kort får volvon dra mer men är katastrofal att dra med. Mercan drar dom hellre med även fast B-kortet begränsar. då dom drar ett moddat och omreggat UME släp. har själv dragit RX-7an på trailer efter båda bilarna och en 9-5 och mercedes e-klassen var den enda som inte kändes livsfarlig. 9-5an var var extremt spårkännslig vilket bara vart jobbigt att köra med när det var halt. volvon kändes bara ostabil medans mercedesen låg bra. så det är stor skillnad på motsvarande bilar från olika tillverkare.

men mest av allt du bör tänka är inte att du kommer dra släpet. varje helg, en gång i månaden eller någon gång ibland för är det inte varje helg så skulle jag inte köpa en bil bara för att dra släp utan ha en bil som man mår bra i till vardags också.

bakhjulsdrift
volvo 940 billig,stark o hållbar

Stod ju att hon kunde tänka sig en bil för upp emot 90.000kr. då är ju 940 ganska ursållad för då har hon råd att köpa en mycket bättre bil tongue 940 är ju inte direkt kända för att vara stabila bilar tongue hela havet stormar brukar ju vara mer korrekt medans merca är kända dragbilar

En 940 i fullgott skick kan man hitta för 20 000 kr, och då har personen i fråga 70 000 kr över. Slitstyrkan är erkänt vidunderlig i 940, reservdelarna är lättillgängliga och i överlag är modellen löjligt enkel att skruva med. Bagageutrymmet är både mer än lovligt generöst, och dessutom lättlastat wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
it_mutt Avstängd
11 januari 2013 · 10 388 Inlägg

Men va fa... Är det -ingen- som läser? Seriöst?!

Hon vill ha; en så liten bil som möjligt, en bil där man sitter högt, som får dra minimum 1500kg på B-kort och dricker så lite som möjligt.


VARFÖR envisas ni med ex.vis 940?! Den fyller -ett- av dessa krav. Men, det gör en hel drös andra bilar till. Ska det vara så j*vla svårt? Det är tyvärr så typiskt för gorg

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Hool
11 januari 2013 · 1 067 Inlägg

it_mutt skrev:
Men va fa... Är det -ingen- som läser? Seriöst?!

Hon vill ha; en så liten bil som möjligt, en bil där man sitter högt, som får dra minimum 1500kg på B-kort och dricker så lite som möjligt.


VARFÖR envisas ni med ex.vis 940?! Den fyller -ett- av dessa krav. Men, det gör en hel drös andra bilar till. Ska det vara så j*vla svårt? Det är tyvärr så typiskt för gorg

För att framföra ett släp på 1500kg måste tjänstevikten vara där kring 1500kg och totalvikten på släpet bör inte överstiga 1500 med en tjänstevikt låg nog att man får lasta det man behöver. 


Inte helt lätt..

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
it_mutt Avstängd
11 januari 2013 · 10 388 Inlägg

Hool skrev:

it_mutt skrev:
Men va fa... Är det -ingen- som läser? Seriöst?!

Hon vill ha; en så liten bil som möjligt, en bil där man sitter högt, som får dra minimum 1500kg på B-kort och dricker så lite som möjligt.


VARFÖR envisas ni med ex.vis 940?! Den fyller -ett- av dessa krav. Men, det gör en hel drös andra bilar till. Ska det vara så j*vla svårt? Det är tyvärr så typiskt för gorg

För att framföra ett släp på 1500kg måste tjänstevikten vara där kring 1500kg och totalvikten på släpet bör inte överstiga 1500 med en tjänstevikt låg nog att man får lasta det man behöver. 


Inte helt lätt..

Så är det iofs bara i 8 dagar till i Sverige (nu här hon väl från Finland, och jag har verkligen ingen koll på hur det är där) (tjänstevikt vs. släpets totalvikt syftar jag på då).

MEN, en 940 är varken hög, liten eller billig att köra (enligt mig).

Om vi nu ska välja att bara fokusera på vad du får dra, så finns det tokmycket som får dra 1500kg på B-kort; Audi 100 ex.vis.

Men uppenbarligen är ju inte det "nog" för TS att den får dra 1500kg, så något av det andra kan ju kanske vara bra att försöka få med också.



(och ja, jag är fullt medveten om att det är något motstridiga krav, absolut, så det säger jag inget om)

Och med "typiskt gorg" menar jag att det är lite som om någon skapar en tråd "Ja jag ska köpa denna eller denna bilen - erfarenheter?"
Då har TS mest troligt bestämt sig för att köpa en av dessa två bilar och vill höra just om folk har erfarenheter av dessa. Men, i 9/10 fall är minst ett av de 5 första inläggen i stil med "Men, dom suger ju, köp en XXXXXXXX istället"

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Volvo_-_740
11 januari 2013 · 149 Inlägg

Tahoe 6.5td lastbils regg . Få har du en redig bil som orkar å dra släp å häst. wink

Volvo 164 "Svarta generalen-m50" (1970)
BMW 525i M-sport "Black On Black" (2006)
granadadr
11 januari 2013 · 7 305 Inlägg

it_mutt skrev:

Hool skrev:

it_mutt skrev:
Men va fa... Är det -ingen- som läser? Seriöst?!

Hon vill ha; en så liten bil som möjligt, en bil där man sitter högt, som får dra minimum 1500kg på B-kort och dricker så lite som möjligt.


VARFÖR envisas ni med ex.vis 940?! Den fyller -ett- av dessa krav. Men, det gör en hel drös andra bilar till. Ska det vara så j*vla svårt? Det är tyvärr så typiskt för gorg

För att framföra ett släp på 1500kg måste tjänstevikten vara där kring 1500kg och totalvikten på släpet bör inte överstiga 1500 med en tjänstevikt låg nog att man får lasta det man behöver. 


Inte helt lätt..

Så är det iofs bara i 8 dagar till i Sverige (nu här hon väl från Finland, och jag har verkligen ingen koll på hur det är där) (tjänstevikt vs. släpets totalvikt syftar jag på då).

MEN, en 940 är varken hög, liten eller billig att köra (enligt mig).

Om vi nu ska välja att bara fokusera på vad du får dra, så finns det tokmycket som får dra 1500kg på B-kort; Audi 100 ex.vis.



Men uppenbarligen är ju inte det "nog" för TS att den får dra 1500kg, så något av det andra kan ju kanske vara bra att försöka få med också.



(och ja, jag är fullt medveten om att det är något motstridiga krav, absolut, så det säger jag inget om)

Och med "typiskt gorg" menar jag att det är lite som om någon skapar en tråd "Ja jag ska köpa denna eller denna bilen - erfarenheter?"
Då har TS mest troligt bestämt sig för att köpa en av dessa två bilar och vill höra just om folk har erfarenheter av dessa. Men, i 9/10 fall är minst ett av de 5 första inläggen i stil med "Men, dom suger ju, köp en XXXXXXXX istället"

nej totvikten på B kort kommer fortfarande att vara som det är nu,, man får köra upp för utökat B kort, för tågvikt 4250kg,,

så ni som tror att det bara är att köra på med 4250kg kan räkna med MKT otrevligheter isåfall sad
men tillbaka till ämnet så är nån japs/ koreansk suv nog det bästa  i detta fallet smile kanske diesel??

Senast redigerat av granadadr (11 januari 2013)

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
it_mutt Avstängd
11 januari 2013 · 10 388 Inlägg

granadadr skrev:

it_mutt skrev:

Hool skrev:
För att framföra ett släp på 1500kg måste tjänstevikten vara där kring 1500kg och totalvikten på släpet bör inte överstiga 1500 med en tjänstevikt låg nog att man får lasta det man behöver. 


Inte helt lätt..

Så är det iofs bara i 8 dagar till i Sverige (nu här hon väl från Finland, och jag har verkligen ingen koll på hur det är där) (tjänstevikt vs. släpets totalvikt syftar jag på då).

MEN, en 940 är varken hög, liten eller billig att köra (enligt mig).

Om vi nu ska välja att bara fokusera på vad du får dra, så finns det tokmycket som får dra 1500kg på B-kort; Audi 100 ex.vis.



Men uppenbarligen är ju inte det "nog" för TS att den får dra 1500kg, så något av det andra kan ju kanske vara bra att försöka få med också.



(och ja, jag är fullt medveten om att det är något motstridiga krav, absolut, så det säger jag inget om)

Och med "typiskt gorg" menar jag att det är lite som om någon skapar en tråd "Ja jag ska köpa denna eller denna bilen - erfarenheter?"
Då har TS mest troligt bestämt sig för att köpa en av dessa två bilar och vill höra just om folk har erfarenheter av dessa. Men, i 9/10 fall är minst ett av de 5 första inläggen i stil med "Men, dom suger ju, köp en XXXXXXXX istället"

nej totvikten på B kort kommer fortfarande att vara som det är nu,, man får köra upp för utökat B kort, för tågvikt 4250kg,,

så ni som tror att det bara är att köra på med 4250kg kan räkna med MKT otrevligheter isåfall sad
men tillbaka till ämnet så är nån japs/ koreansk suv nog det bästa  i detta fallet smile kanske diesel??

Nu var det iofs inte det jag åsyftade, utan att totalvikten på släpet får vara högre än tjänstevikten på bilen om 8 dagar. Totalvikten på ekipaget är jag fullt medveten om att den på "vanligt" B fortfarande inte får överstiga 3500kg. Och detta gäller då givetvis förutsatt att bilen får dra det du nu vill hänga på alls.

Sen är det inte någon tågvikt på 4250kg på utökad B-behörighet som gäller, utan även där totalvikt. Då tågvikt är fordon+släps bruttovikt.

"Utökad B-behörighet är en variant av den vanliga behörigheten B (personbilar och lätta lastbilar). Den vanliga B-behörigheten har en gräns på 3 500 kilo när det gäller hur mycket bil och släp tillsammans får ha i totalvikt, men den utökade B-behörigheten ger möjlighet att dra fordonskombinationer med en totalvikt på upp till 4 250 kg."

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Pre … tammelser/

Senast redigerat av it_mutt (11 januari 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
risodlarn
11 januari 2013 · 577 Inlägg

En volvo 940 gl i bra skick, är en bra bil för liten peng.
Det finns större o mindre bilar men varför ska bilen vara liten den är ju lika smidig på grund av bra svängradie med bakhjulsdriften.
Bra dragbil
Justera upp sätet och släng på husvagnsfjädrar så sitter man högt och tar sig fram över berg.
bensinförbrukningen är väl då runt 0.8 detta räknat pga att min höga 740 drog detta och 940 har ju lutande lysen. Det kanske finns bilar som drar mindre men den Totala milkostnaden blir lägre ändå! O sen har hon pengar över till hästfoder och kan hålla bilen rullande hela sin livstid. Självklart ska hon ha en 945:a.

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang