D+(?) Audi A6 -2004

tyskville
14 januari 2013 · 55 Inlägg

Hejsan, åkte på generator byte för någon månad sedan och hade sönder D+ kontakten som går in i regulatorn(inte säker på ifall den heter D+ då jag inte hittar något om denna kabel på t.ex. google för Audi A6)

Nu behöver jag en ny sådan men kan inte hitta någon försäljare av D+ kablar i det första...
Någon som har tips om var jag kan kika? gärna någon webkatalog/shop.

Och jag tänker inte gå till min lokala Audi auktoriserade bil/reservdels-försäljare. Dit har jag redan varit, och det började med att "Ja den har vi, men du måste köpa båda kablarna som går till regulatorn för de sitter ihop".
Jahapp tänkte jag, det är väl bara att beställa den då... och ett överpris på det såklart då!(Nu vet inte jag ifall det var det, eller ej då jag inte har något att jämföra med, men det lät dyrt).
Fick kabeln, fel kabel, trots att en stor Audi auktoriserad försäljare slagit på regnr.

Någon som har tips?

Edit: Symptomen just nu är att bilen bara laddar runt 11.9v tills jag öppnar huven och trycker lite på D+ kontakten eller att jag varvar upp bilen.
Finns det kanske något hemmafix man kan göra? Öppen för förslag!


Tack på förhand, MvH Ville

Senast redigerat av tyskville (14 januari 2013)

Swedenrockers Living life on two wheels.....
14 januari 2013 · 835 Inlägg

Är det kontakten på kabeln eller kontakten i generatorn eller hela kabeln som är trasig?

tyskville skrev:
Hejsan, åkte på generator byte för någon månad sedan och hade sönder D+ kontakten som går in i regulatorn(inte säker på ifall den heter D+ då jag inte hittar något om denna kabel på t.ex. google för Audi A6)

Nu behöver jag en ny sådan men kan inte hitta någon försäljare av D+ kablar i det första...
Någon som har tips om var jag kan kika? gärna någon webkatalog/shop.

Och jag tänker inte gå till min lokala Audi auktoriserade bil/reservdels-försäljare. Dit har jag redan varit, och det började med att "Ja den har vi, men du måste köpa båda kablarna som går till regulatorn för de sitter ihop".
Jahapp tänkte jag, det är väl bara att beställa den då... och ett överpris på det såklart då!(Nu vet inte jag ifall det var det, eller ej då jag inte har något att jämföra med, men det lät dyrt).
Fick kabeln, fel kabel, trots att en stor Audi auktoriserad försäljare slagit på regnr.

Någon som har tips?

Tack på förhand, MvH Ville

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
tyskville
14 januari 2013 · 55 Inlägg

Det är låsningen på kontakten på kabeln, men låsningen hade jag sönder så den låser inte fast utan sitter bara löst på regulatorn

Swedenrockers Living life on two wheels.....
14 januari 2013 · 835 Inlägg

Okej, du tog ingen bild på kontakten?
Jag har själv en 4B men jag har ingen större lust att krypa under den och kika.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
tyskville
14 januari 2013 · 55 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Okej, du tog ingen bild på kontakten?
Jag har själv en 4B men jag har ingen större lust att krypa under den och kika.

Haha, nej det förstår jag!

Ska försöka googla fram lite bilder, hittils hittat denna:
http://www.jimellisaudiparts.com/images … 972050.jpg
Och det är alltså "3" som är trasig

Swedenrockers Living life on two wheels.....
14 januari 2013 · 835 Inlägg

Aha, dessa kontakttyper finns i hur många varianter som helst så det kan bli svårt att träffa precis rätt.
Om du kollar på kontakten så finns det ett nummer på den endera ett VAG-nummer eller ett från "den riktiga" tillverkaren.
Kan vara Bosch, Hella, Amphenol eller Tyco t.ex.
Men jag ska leta....

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
tyskville
14 januari 2013 · 55 Inlägg

Okok, jag ska springa ut och försöka hitta något.
Och om det kan vara till någon hjälp så var det Valeo generatorn jag hade(finns både Bosch och Valeo till min, beroende på motor osv.)

Tacksam för hjälpen Swedenrockers!

mb_pucken
14 januari 2013 · 5 087 Inlägg

spring in på din närmsta vag handlare så har dom säkert en sådan på hyllan åt dig. sitter lite över allt på vag bilar. :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
tyskville
14 januari 2013 · 55 Inlägg

mb_pucken skrev:
spring in på din närmsta vag handlare så har dom säkert en sådan på hyllan åt dig. sitter lite över allt på vag bilar. :-)

Finns bara en VAG-handlare här och de vet som sagt inte vad dom håller på med, tror inte de har alla sprängskissar heller. Men jag får söka runt och kanske ringa och be någon annan VAG-handlare att skicka, om jag hittar något artikelnr eller liknande.

Till swerockers: Var ut och kikade nu och på själva D+ kontakten som sitter på kabeln(den som är trasig) så står det följande:
Code A
4D0 971 992
Code B
      -
Code C
      -

Så jag antar att det finns 3 olika D+ kablar för Audi A6 och jag har "Code A" då?

EDIT: googlade "4D0 971 992":
http://www.worldimpex.com/assets/partimages/041179.jpg och där är den smile Nu är frågan bara var man kan få tag på en sån här med tillhörande kabel

Senast redigerat av tyskville (14 januari 2013)

Swedenrockers Living life on two wheels.....
14 januari 2013 · 835 Inlägg

Klipp en från en bil (på skroten), det sitter sådana på fler ställen. Kan vara densamma på t.ex signalhorn.
Du hittar nog ingen ny på nätet med kablar i.
Annars får du köpa en utan kablar och skicka förbi den hos mig så kan jag pressa nya.
Kan du inte stifta ur den gamla eller är kabel eller stiftet trasigt? Är det bara kontaktstycket så går det att flytta över.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
tyskville
14 januari 2013 · 55 Inlägg

Jag tror det bara är själva kontaktstycket som är trasigt, jag får svänga förbi någon skrot och kolla ifall de har någon a6:a inne samt gå med artikelnr till Berners@sundsvall och kolla om de kan få fram något!

Stort tack Swedenrockers! smile

Swedenrockers Living life on two wheels.....
14 januari 2013 · 835 Inlägg

Om du kikar på skroten så kika även på andra VAG-bilar (Vw, Skoda,Seat).
Lycka till!

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
mb_pucken
14 januari 2013 · 5 087 Inlägg

kan vara samma på bla abs givare. bara öppna huven på en nyare vag så lär du hitta någon som passar:-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang