BMW 1502 -75 med Saabmotor

Bygger lekbil av en BMW 1502 -75. Helbur, E36 framvagn, E36 compact bakvagn, Saab långmotor med lågkompkolvar, Holset HY35, Getrag 262-låda, Trionic 5.5. Besiktigad och godkänd med 203hk!
  • 149 Följare
  • 363 157 Visningar
  • Uppdaterades senast 22 april 2017
Big-Nyz
2 mars 2013 · 582 Inlägg

pontiacen skrev:
Sättet att hålla oljan på plats är snarare med hjälp av bafflar och trap-doors. Finns en bra artikel länkad i tråden ovan: http://rejsa.nu/artiklar/2002-11-16-baf … nfused.asp

Men det är som sagt så jag förstått det smile

Hehe, den där artikeln läste jag faktiskt igår, hittade en länk till den nånstans. Men tack i alla fall. smile Jag tyckte bilderna var lite dåliga dock. Jag förstår nyttan med bafflingar, men det är lite svårt att förstå var det  ska vara tätt och var olja ska slippa igenom... Men om man bara vet hur man ska göra dem är det ju en smal sak att punkta dit då själva tråget är klart.

pontiacen skrev:
Som Göran Malmberg skriver så motsvarar 1G (vilket ju knappast är orimligt att uppnå även på gatdäck) att luta tråget 45 grader, och då skulle ju all olja ligga upptryckt mot en kant oavsett vilken lutning innerväggarna på tråget har.

Mitt mål är nog att bilen ska ligga i bredsladd innan jag nått 1G! big_smile

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
7 mars 2013 · 582 Inlägg

Jag har varit utan internetuppkoppling några dagar, men nu är det fixat. Följer alltså nu en liten sammanfattning av vad som skett sedan sist!

Med rosten svetsad och tråget spikat (...) vände jag åter mina blickar mot framvagnen. Den ska dit innan jag kan börja måtta in motorpaketet. Framvagnsbalken är ju färdigmoddad, så det som kommer näst är att få dit bärarmarna.

Dessa:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-ccbd33a305feec173fd2769a99942bfe_large.jpg

Hör och häpna, dessa kommer jag inte att bygga om ett dugg, utan de ska skruvas dit helt som de är! Däremot kan det hända att bussningarna som sitter i ändarna kommer att behöva en kärleksfull anstrykning. Problemet är att eftersom 1502:ans rambalkar ligger närmare varandra än på e36, så kommer bussningens "tungor" att sticka ut i hjulhusen. Själva bussningarnas centrum kommer att hamna rätt mitt under rambalkarna, och därmed borde jag hitta nussningar som bultas på annat sätt.

Jag startade upp min Macbook Pro och gjorde en liten skiss i Autocad som belyser problematiken:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-afa4dbda35819f147248da08a3c70fac_large.jpg

På bilden ser man tydligt vad som händer: med dessa bussningar fäster bultarna i luften i 1502:ans hjulhus. Vad jag behöver är bussningar för 20mm ändtapp, med "tunga" som inte fäster mitt på bussningen utan på sidan.

Jag är säker på att detta inte är svårt att hitta, det finns säkert en mängd olika bilmodeller som har sådana. Men eftersom jag har så lite erfarenhet av skrivande av olika bilar, efterlyser jag här tips av er som vet mer!

Till helgen planerar jag att provmontera framvagnen och se hur det sitter.



Med detta konstaterat, vände jag mig till bakvagnen. Bilen ska ju på hjul, båda ändarna ska fixas.

e30-bakvagnen har 5,5cm mera vidd mellan fästbultarna än 02-bakvagnen. Men min tröskel för att kapa bärande delar av bilen är ganska låg vid det här laget... Lite knepigare är det faktum att e30-balken skickar bakhjulen 4cm längre bak än 02-balken.

Här är en bild:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-f991d852f95ae8e86fc04387042d29af_large.jpg

Jag bollade med några lösningar:

Ett tag funderade jag på att göra lika som på 02-balken, att montera bussningarna bakom, men jag skulle inte fått det att se bra ut eftersom 02-balken är en vanlig fyrkantsprofil, men e30-balken är pressad plåt med kant längsmed.

Det skulle också gå att flytta bak turbobreddarna för att dölja bakflyttet. Det finns rum i hjulhusen. Men det förlänger jag hjulbasen.

Sedan var det ju den möjlighet som jag skrev om redan tidigare - egensvarvade excentriska stålbussningar.

Lösningen verkar bli en blandning av allt detta. Igår stannade jag kvar i slöjdsalen efter skolan och högg in på e30-balken. Först startade jag gassvetsen och brände bort de gamla bussningarna:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-763226b0f11b797fb0e6fc06fbb1b609_large.jpg

Sedan satte jag mig med skjutmåttet och måttbandet och designade ännu en konstfull autocad:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-8b4fea939aa7087938875c5781bbd540_large.jpg

Fästena för bärarmarna ska givetvis förbli orörda, det är bara bussningarna som ska närmare varandra. Avtsåndet mellan bussning och bärarmsfäste är 22mm, så det skulle bli trångt. Men trånghet är inget hinder för den vidsynte! Därför gjorde jag processen kort, högg kapen i balken och kortade mellan tummen och pekfingret 2,7cm per sida:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-227e7084e9dd09207f2fb14a7ca23714_large.jpg

Punktat ihop blev det så här:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-31bf15b70db8957232397f441ce6fd5a_large.jpg

Linjerna går bra ihop. Det är bra för liksom med framvagnen är ju grundfilosofin att allt ska vara bolt-on wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-606097399fc591af7101bff92b0a93ff_large.jpg

Och här är det helsvetsat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-c87e1000bfa4da09508164cb7df99c9a_large.jpg

Det sista av bärarmsinfästningarna svetsar jag sedan då bussningarna är klara.

Kalla det bonnmeck eller grovsmide. Det blev absurt bra, och det gick på fyra timmar. När jag mätte upp för att se hur nära jag kommit, visade måttbandet 117,5cm - precis det jag skulle ha!

Så nu vore det basra att pressa i bussnignar och montera. I så fall hamnar bakhjulen 4cm längre bak. Jag kommer att svarva excentriska bussningar, så hamnar hjulen bara 2cm längre bak. Sedan flyttar jag skärmkanten ifall det ser tokigt ut.

So far, so good. Efter helgen vet jag igen mera.


Kommentarer angående framvagnens bärarmsbussningar mottages med  tacksamhet!!!

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
7 mars 2013 · 582 Inlägg

Juvakka skrev:
När du gjorde bakvangnen, kunde du inte ha gjort urkapningen kilformad för att på så sätt få flyttat bussningen lite i längsled samtidigt som du hade minskat bredden?

Saab 9-5 verkar ha något liknande det du söker för fram. Inte identiskt och jag vet inte vad det är för storlek på hålet i bussningen, men det kanske kan vara värt att kolla på. Den som är markerad grön, nr2, http://shop.speedparts.se/shop/13102/ar … 0db672.jpg

Verkar vara något liknande på ng9-3 med, http://shop.speedparts.se/shop/13102/ar … fdc30f.jpg

Thanks, ska kolla upp 9-5 och 9-3!

Jag funderade på lite olika sätt att snitta upp bakvagnen, och det hade nog gått att snitta snett och hetta upp med gassvetsen och böja strategiska linjer etc, men risken är stor att det hade blivit tydligt vad jag gjort. På det här sättet har balken kvar sina självklart originala linjer. Lite extra jobb blir det ju att ännu fixa de där bussningarna förstås...

Så anta att jag får bort två centimeter med bussningarna, hur påverkar de återstående två centimetrarna bilen? Fjädrar och dämpare spelar det ingen roll med, det byggs ändå nytt...

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
7 mars 2013 · 582 Inlägg

L.D. Peter skrev:
Alltid lika roligt att följa utvecklingen har dock inget bra tips att ge hmm

Det är roligt att höra att du gillar läsningen ändå! smile

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
7 mars 2013 · 582 Inlägg

Juvakka skrev:

Big-Nyz skrev:
Så anta att jag får bort två centimeter med bussningarna, hur påverkar de återstående två centimetrarna bilen? Fjädrar och dämpare spelar det ingen roll med, det byggs ändå nytt...

Fast även om du byter fjädrar och dämpare men behåller original infästning i bilen så kan det bli lite skumma vinklar där. Bygger du däremot om så det passar rätt mot bilens infästning så tror jag inte det kommer påverka märkbart så länge du har schyssta hjulvinklar.

Jag har inte beslutit än om jag kör coilovers bak eller separata coilover-fjädrar. Oberoende kommer jag att skräddarsy fästen för dem då. Bärarmarna, bärarmsinfästningarna och naven kommer att vara original e30, så vad jag förstår kan inte hjulvinklarna förändras då?

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
7 mars 2013 · 582 Inlägg

Juvakka skrev:

Big-Nyz skrev:

Juvakka skrev:
Fast även om du byter fjädrar och dämpare men behåller original infästning i bilen så kan det bli lite skumma vinklar där. Bygger du däremot om så det passar rätt mot bilens infästning så tror jag inte det kommer påverka märkbart så länge du har schyssta hjulvinklar.

Jag har inte beslutit än om jag kör coilovers bak eller separata coilover-fjädrar. Oberoende kommer jag att skräddarsy fästen för dem då. Bärarmarna, bärarmsinfästningarna och naven kommer att vara original e30, så vad jag förstår kan inte hjulvinklarna förändras då?

Så länge alla fästpunkter stämmer så borde inte hjulvinklarna ändras. Du har väl alla fästpunkter för länkarmarna i bakvagnsbryggan och ingen i bilen?
Så om du då inte modifierar deras infästning mellan varandra (bakvagnsbrygga och länkarmar) så kommer ju hjulvinklarna stämma. Så länge inte dina ombyggnationer för att få bakvagnsbryggan att passa mot bilen har blivit skeva i förhållande till varandra eller svetsningen har fått det att slå sig. Hade det vart jag hade jag tagit referensmått innan och sedan mätt efteråt för att se så allting har flyttat sig som jag hade tänkt, har du inte gjort det så hade jag försökt kontrollera det på något annat vis.

Jo, alla fästpunkter sitter i samma balk, så förutom att jag flyttar bussningsfästena är det en orörd helhet från e30. Diffen sitter med fyra bultar mot balken, och diffen bultas mot bilen. Så hela bakvagnen fäster bara i tre punkter. Här är en bild från rejsa.nu som visar helheten:

http://rejsa.nu/im/_annat/7561_2010-03-14-img_00692.jpg

Referensmått är ju lite knepigt då jag köpt delarna från en skrot och av dem nu bygger delar som ska dit för första gången. Det blir nog att mäta noga när jag testmonterar istället. Jag får helt enkelt lita på mina svetsfogar tongue

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
8 mars 2013 · 582 Inlägg

Juvakka skrev:
Jo, men då ser det ut som jag tänkte. Då ska det nog funka. I värsta fall finns väl ganska överkomliga chassisatser till e30 med ställbara länkarmar så kan man justera det sista som kanske felar där. Kanske t.o.m. går att justera lite original. Men det blir nog riktigt bra när det är klart smile

Det stämmer. Och stämmer ingenting, så kan jag alltid bulta upp originalbakvagnen igen och ta nya mått att utgå ifrån. smile Faktum är att jag tror det är större risk att det skevar någonstans i karossen då, eftersom bilen gått på isen ett tag...

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
9 mars 2013 · 582 Inlägg

Det är -20 grader ute och jag förhalar mekandet genom att surfa lite tongue

Läser kring främre bärarmsbussningarna. (Saab 9-5 och 9-3 är ditåt, men i praktiken likadana. Tack för tipset iaf!) Det verkar vara vanligt i BMW-kretsar att öka castern genom att montera excentriska bussningar (15mm ca) som flyttar fram framhjulen i hjulhusen. Såhär (bild rippad från nätet):
http://rejsa.nu/im/_garaget/9602_2010-06-11-015.jpg

Detta betyder att med vanliga bussningar, som flyttas ut 15mm för samma effekt, kan det hela med lite tur bli rätt bolt-on. Nu blir det att pälsa på sig lite kläder och gå och mäta igen.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
9 mars 2013 · 582 Inlägg

Spännande saker!
Testmonterar lite.

e36 fjäderben är vad som visst kallas "a straight fit" wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-5618b7db6eaf37946f3c86a40cd3e137_large.jpg

Balk och bärarmar testmonterade:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-db5878fa763734d15dc323b5248b5aae_large.jpg

Med hjulen på samma ställe i hjulhusen som original och originalmått mellan bakre bärarmsbussningarna (56,3cm) hamnar hela paketet lite längre bak än jag hade beräknat, vilket betyder att bakre bärarmsbussningarna får lite mera bredd mellan rambalkarna att leka med. Otroligt nog så ryms det precis. Castervinkeln skulle med denna uppsättning bli original 02, inte e36. Vill jag ha mera caster senare går det att skaffa sådana här:

http://www.ultimategarage.com/shop/part … xswxprovez

Här hittade jag en bild på några jänkkare som byggt en tävlingsbil med e30-framvagn. De byggde sina bussningsfästen så här:
http://2.bp.blogspot.com/-Y6tlhnynk-k/Tp95ytY7OcI/AAAAAAAAACo/gxwun_ek-zI/s1600/02-11.jpg

Något sådant blir det. Men jag tror nog jag ska lyckas göra mina lite mera diskreta.

To Be Continued.

Senast redigerat av Big-Nyz (9 mars 2013)

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
10 mars 2013 · 582 Inlägg

När jag hade balken och naven där jag ville ha den, snittade jag till i rambalkarna:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-63b50d24d35897246a43c60e0971dc7b_large.jpg

Så här kommer fästpunkterna:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-3464de71bbd6564622f6b8109fad7267_large.jpg

Hela paketet hamnar lite längre bak än original 02. 02:ans tvärbalk är dessutom lite bredare och fäst med tre bultar per sida. På översta bilden syns var den tredje och främre bulten suttit. Men nu kommer istället e36:ans krängningshämmare att sitta fäst mot rambalken; på 02:an sitter den mot främre delen av tvärbalken istället.

Svetsat:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-dac49f76f5c9546824f6a9d879b1a83f_large.jpg

På tredje bilden ser man också att tvärbalkens "tassar" som bultarna går genom gör att den ligger onödigt långt ner. Jag har slipat ner dem nästan plant nu för att lite hjälpa upp bärarmarnas vinklar då jag sänker bilen lagom sen.



Inget stort dagsverke, men många bäckar små! Imorgon tänkte jag börja smida ihop fästen för bärarmsbussningarna.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
10 mars 2013 · 582 Inlägg

eastmotorsport skrev:
Minst sagt otroligt spännande projekt som jag kommer att följa!

Oj så roligt att höra, tack! smile Du verkar ju vara något av en BMW-expert så jag får säkert nytta av dig då! lol

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
12 mars 2013 · 582 Inlägg

Igår en liten session i skolans slöjdsal, idag en session med att punkta dit fästen för bärarmsbussningarna.

Här borrar jag ur bärarmsbussningarna för att få dit 12mm bultar. Notera även försänkningarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-ef0fb068176ba14f274aaaf0fb76fe19.jpg

Jag hittade 16mm rör som passade precis i försänkningarna. Jag kapade till fyra st. 10mm långa hylsor. Sedan tog jag en bit plattjärn av lämplig dimension, borrade ut 16mm hål och svetsade dit hylsorna så de stack ut 5mm, lika mycket som försänkningens djup. På andra sidan plattjärnet svetsade jag dit 12mm muttrar. Tyvärr tog jag inget foto av detta, men de följande bilderna visar hur det blev.

Torrmontering under bilen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-f8cf6eb736a512ee595075dd7f4fd0a7_large.jpg

Jag funderade lite hur jag skulle göra här. Om jag var villig att flytta in bussningarna en centimeter så skulle fästet precis rymmas inuti balken. Men då skulle jag bli tvungen att kompensera med excentriska bussningar - och i så fall skulle jag inte kunna öka castervinkel på det sättet senare ifall jag ville det. Så istället punktade jag dit dem med som det från början var tänkt, med lite utstick i hjulhuset och "riktig" faster.
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-126740f4255bf81f6787086583872608_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-8de72eafe89bc58ac35b87580153d033_large.jpg

Till sist en helhetsbild över hur framvagnen blir:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-d5742a7671a4d32a50fc98f0ee591025_large.jpg

Tja, säga vad man vill men åtminstone är jag inte längre rädd för att sätta vinkelkapen i bilens vitala delar. Jag har också satt den i mitt eget lår ett par gånger tongue .

Tjoflöjt!

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
12 mars 2013 · 582 Inlägg

pontiacen skrev:
Riktigt snyggt med styrhylsor och grejer smile

Thänx! Javisst smile Jag vet inte hur mycket tryck det ligger på just där när man vrider och vänder på ratten, men jag tänkte att det där är bultar man inte vill knäcka...

pontiacen skrev:
Följde din tråd på 900-klubben och det känns avlägset att du för ett år sedan tyckte det var en stor grej att montera original-ic tongue

Hehe, ja det är rätt absurt när man tittar tillbaka egentligen. Kul att du hittade den tråden. För ganska exakt ett år sedan stod jag med motorhuven öppen på Saaben och kollade nervöst på slangklämmorna till tryckröret och visste inte ifall jag skulle våga öppna dem... Tänk om jag inte får det tätt igen! Jag hade ingen aning om hur mycket "en bar" är, och hur stort tryck det ligger på där inne... Och med BMW:n har jag ännu inte haft samma svindlande känsla i magen som jag hade när jag lät kniven skära genom tryckslangen där jag skulle koppla in min turbotrycksmätare.

Samtidigt vet jag att jag har lärt mig väldigt mycket under de här två månaderna med BMW:n också. Men själva dopet skedde med Saaben.

Senast redigerat av Big-Nyz (12 mars 2013)

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
16 mars 2013 · 582 Inlägg

Bästa hemtama homies och fjärran followers! Detta känns som en stor dag - för första gången har jag testmonterat den kompletta framvagnen - inklusive krängningshämmare. And it´s looking great. Det enda som fattas nu är två fästen mot rambalkarna för krängarens bussningar.

E36:ans fästpunkter för dessa krängningshämmarbussningar ligger 4cm längre ifrån varandra än 02:ans rambalkar, men med lite putsande med kniv på gummit så gick det fint att flytta in dem 2cm per sida:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-af48e4f6a619e7114c0fa370a978ebfc_large.jpg

Rubb och stubb på plats:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-f620a669c64754112080e3cac773220a_large.jpg

När jag rätade på ryggen och kom på att ta ett par steg tillbaka och såg detta, kändes det rätt så kalas:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-af448a66acd937e112246f8696a1a12d_large.jpg

Ett nästan löjligt lyckat sammanträffande är att e36:ans tryckslang från styrservon passar direkt på saabens servopump - som dessutom är färdigt monterad på lämplig plats, så det är bara att skruva ihop sen smile .


Det enda som saknas i framvagnen nu är de fyra muttrarna som krängaren ska fästa mot. Sedan ska bakvagnens bussningar svarvas och diffens två fästöron i karossen byggas. Jag har egentligen två alternativ för hur jag gör detta. Jag har en e34 diff som är densamma som e30, så när som på bakstycket. Därutöver har jag också en e36-diff.

Till höger på bilden e34 diffen, till vänster e36:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-6f983edbe6ccf39c597fdfd70e3f2af1_large.jpg

Som synes fäster e34 diffen i bakkant på bara en punkt, där en bussning sitter som sedan fäster i fyra bultar. e36 diffens bakstycke däremot är uppenbarligen en überfet konstruktion, och det verkar vara en rätt vanlig modd att byta upp sig till det på e30. Så jag tänkte göra en sådan swap. Innandömet från e36 diffen kan jag sedan stoppa i e34:an ifall jag skulle rasa den...

När det där är färdigt, tänker jag sammankalla mina homies. Vi ska vända bilen på kant på en madrass, slipa rent bottnen och smeta på ett lager tvåkomponents grundfärg. Oj så skönt det ska kännas när det är gjort!

Nu tänkte ja ta ännu ett kvällsskifte eftersom det är varmt ute och jag har andan uppe. Ska kolla närmare på pedalstället. Det har börjat klia lite i fingrarna att få öppna upp torpedplåten... Det kommer att vara en hel del snickrande där också innan jag är nöjd. Bland annat har jag funderat en hel del på hur jag ska binda ihop buren med fjädertornen (eller ifall jag alls ska göra det). Jag siktar in mig på att få ihop nån slags krysstagat fjäderbensstag som bultar mot torpeden ovanför motorn eller vid bägge sidorna om motorn, och på andra sidan torpeden fortsätter fästpunkterna mot en tvärsträva som jag ska svetsa strax under instrumentbrädan.

Pedalstället är från samma vita saab 900, och det är hööögt, konstaterar jag... Men jag hoppas det ska bli bra eftersom det inte tar så mycket rum på motorrumssidan. Dessutom har jag bromscylinder och rubbet färdigt. Det borde vara "bolt on" lol .

Nu har jag en fråga som känns riktigt amatörmässig:
Den där byttan som ser ut ungefär som två stekpannor som ligger med kanterna mot varandra, som bromspedalen arbetar mot, på motorsidan av torpedplåten, vad är det egentligen för nånting? Vad finns där inuti? Vad gör den? Det går ju en vakuumslang dit, så är det bara i princip en tryckkammare? Måste det finnas en sån? Ifall det bara är en tryckkammare, måste jag ju kunna kapa ner den till en halvmåne ifall jag bara svetsar tätt igen? Jag frågar eftersom den kommer att inkräkta på hjulhusets bakre kant, och jag vill veta ifall det är bättre att kapa i hjulhuset eller bromsbyttan... tongue

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
16 mars 2013 · 582 Inlägg

Juvakka skrev:
Tror det är bromsservon du menar, innehåller membran och fjädrar och lär inte vara lätt att modda. Går att få tag i mindre dock.

http://image.superchevy.com/f/13001390+ … phragm.jpg

Jo det är den jag menar, tack! Och det innandömet ser nog ut som något man inte ska mixtra med... Jag tror det går att få det att rymmas med Saabens bromsservo som den är.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
16 mars 2013 · 582 Inlägg

pontiacen skrev:

Big-Nyz skrev:
Nu tänkte ja ta ännu ett kvällsskifte eftersom det är varmt ute

Varmt? Rapporterna jag får från vårat kära grannland i öster säger mer eller mindre konstant snöstorm... Men det är klart, finnar och svennar har väl olika referenser när det kommer till väderbedömningar tongue

Sjukt bra jobbat annars, måste var riktigt gött att se när det passar ihop smile

Jaeh... Nu blir jag osäker, jag är ibland en ganska disträ person vad gäller att bedöma vad som händer omkring mig, så kanske det har varit dåligt väder idag? tongue När du säger det så har det kanske blåst lite. Men det droppade från taket mitt på dan och solen sken. Det vet jag för grannfrun kom förbi och skröt på vädret. lol

Tack, jo det har varit en rolig dag - den första då jag verkligen får "bygga", inte bara lappa...

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
17 mars 2013 · 582 Inlägg

Jag gick ut och ställde mig och titta en stund på torpeden. Jag hämtade pedalstället och konstaterade att om det ändå ska dit, kan jag lika bra börja kapa lite. Så jag tog upp en lucka och ställde in pedalstället.

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-15915d6a8c6c4c36d1a9be80f3be6ba3.jpg

Jag stoppade dit en gammal sits också för att känna in körställningen. Pedalerna får inte hamna för långt bak eftersom det finns en helbur som kommer emot i baksätet...
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-40217ed202afe401d2a003499a558f18_large.jpg

Det är en liten bil. Det märks hela tiden, på olika sätt. Mer än omkring 20cm tillbakaflytt av torpeden kommer inte på fråga, eftersom stolen helt enkelt inte ryms längre bak; buren har en sträva mellan b-stolparna tvärs genom bilen ungefär 30cm från golvet, och jag har nu ställt stolen så den ligger mot strävan. Och jag är inte lång.

Karva, kapa, banka, testa... tre timmar senare såg det ut så här:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-6f11bae32182039c83e5e829dc338437_large.jpg
Precis som på Saab! big_smile

Ungefär så här högt upp ska bromsservot komma. Det lämnar precis utrymme för torkarmotorn och pedalerna får rätt avstånd från golvet. 

Vy inifrån:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-b3e8fdb5b20c8a67017839ee0ce3ab73_large.jpg

I nedre kant ligger plåten ungefär i samma linje som originaltorpeden, men det fina med Saab-pedalstället är att det står så gott som lodrätt. BMW:ns pedalställ och torped sluttar starkt inåt motorrummet, och tar på så sätt mycket plats. På den här bilden syns också hur högt pedalstället är; infästningen för bromsreglaget ligger inuti mätarhuset... Som synes så är det också för trångt ännu vid gaspedalen. Dessutom kommer kardantunneln att bli bredare... Antingen flyttar jag alltsammans längre utåt, eller så kröker jag om pedalerna lite.

Genast under instrumentbrädan kommer jag komplettera buren med ett rör tvärs över, och från det röret något slags strävor fram till fjädertornen. Så det är väldigt mycket som ska svetsas i det trånga utrymmet, det gäller att tänka noga efter i vilken ordningsföljd jag gör det hela...

Senast redigerat av Big-Nyz (17 mars 2013)

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
18 mars 2013 · 582 Inlägg

En kort update.

Ringde hit kusin (matti111 här på forumet) för att få bolla lite idéer kring torpeden. Mycket givande - nu har jag nya riktningar i mitt görande. Fortsatte kapa upp i torpeden och bakom vänster hjulhus för att få rum för bromsservot, och nu börjar grejorna få plats där jag vill ha dem:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-54edca7c38a362f417ec66aa94d8f9cb.jpg

Det passar nästan perfekt... Jag kommer att börja med att svetsa dit detta som en helhet med lite förstärkningsbalkar och plåtar, och sedan bygga resten av torpeden av rak plåt.

Det är svårt att fota inifrån så man får någon uppfattning om var allt hamnar, men här är ett försök:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-0a03cd4c904fcb36bb7376bfedc6529c_large.jpg

Här får man en uppfattning av hur mycket allt flyttas bakåt. Pedalerna kommer ner direkt bakom instrumentbrädan. Bromspedalens fäste ligger där hastighetsmätaren borde vara... Det kommer att bli en riktig utmaning att bygga ihop detta till en stabil helhet, men jag är väldigt inspirerad. smile

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
19 mars 2013 · 582 Inlägg

Mera fästen tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-5c14b719297af38998b9730cb0b89a79.jpg

... Och så en liten teaser! Nån som kan lista ut vad detta ska bli?

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-7b29ef882c0b88075df60a9c4dccedfa_large.jpg

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
24 mars 2013 · 582 Inlägg

En eländig helg som gått i sjukdomens tecken. Inte nog med att Den Hårige Trådskaparen drog på sig ett magvirus, katten har också fått urinstopp... Nå, veterinären utsatte hankatten för en hårresande behandling och jag börjar vara ganska återhämtad. Ett tecken på det är att jag inte orkar slita sofflocket längre. Jag gick ut och tog mig en titt i garaget.

Inga gissningar på teasern? wink Nä, den är svår än så länge. Men jag har skrivit om det... Nya bilder kommer!

inget nytt är gjort i helgen alltså, men innan jag blev sjuk svetsade jag dit dessa fästen där de skulle vara:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-50b81d17f88bb6a451ad04800c1cc3b7_large.jpg

... Och de ska givetvis hålla en förstärkningsbalk på detta viset:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-9bf31a3151bb28103e64d8e4597abeb7_large.jpg

En vanlig 50x50mm balk, igensvetsad i ändarna. Och den styvar upp MYCKET! Jag vill ha den bultad eftersom jag tänker göra hela fronten enkelt avtagbar. Där nere kommer jag däremot att svetsa fast en motsvarande balk i ramens ändar, de som sticker ut under kylaren, men det gör jag först efter att jag punktat dit krängningshämmarfästena.

Sedan föll ögonen på en extra Saab 900-kylare, och jag testade lyfta dit den. Samma känsla igen... detta är ju löjligt - den passar precis! Och framför finns rum för en uppemot 90cm bred intercooler, ifall jag skulle känna behov av en sån sedan wink

Nu önskar jag bara att ha hälsan åter nästa vecka.

Senast redigerat av Big-Nyz (24 mars 2013)

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang