BMW 1502 -75 med Saabmotor

Bygger lekbil av en BMW 1502 -75. Helbur, E36 framvagn, E36 compact bakvagn, Saab långmotor med lågkompkolvar, Holset HY35, Getrag 262-låda, Trionic 5.5. Besiktigad och godkänd med 203hk!
  • 149 Följare
  • 362 654 Visningar
  • Uppdaterades senast 22 april 2017
Big-Nyz
20 mars 2014 · 582 Inlägg

M_Broberg skrev:

TantSilver skrev:
Tycker att du ska köra med fyrpunktsbälten, varför inte liksom? tongue

För att det är krångligt som fan


montera bältet rätt. monterar  du det fel kan det tom vara skadligare i en kollision. finns dom som drar bältet rakt ner i golvet efter stolen tex.

skitfint sätt att krossa hela ryggen.

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=63750

läs och bestäm dig sen. men 3-punkt är enkelt att få det o funka.

Aah... ok, jag förstår din poäng. Ett helt bygge i sig det där. Min byasmed säger dessutom att jag får köra streetrace med vanligt trepunktsbälte tills det börjar gå snabbare än 10.99... tongue

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Rein-O Saabish
20 mars 2014 · 64 Inlägg

Du missade helt mitt förslag om dubbel uppsättning va? Standardbälte för "vanlig" körning, sen fästöglor för 4-punkt, för dom gånger man vill åka bana liksom. smile

Dom flesta bältena verkar ju ha snabbfästen ändå om man ska lita på googles bildtjänst.

Saab 9-5 Vector "Lyxkryssaren" (2004)
Saab 900s "Svarten Aka. Blackie Flatnose" (1990)
Big-Nyz
20 mars 2014 · 582 Inlägg

Rein-O skrev:
Du missade helt mitt förslag om dubbel uppsättning va? Standardbälte för "vanlig" körning, sen fästöglor för 4-punkt, för dom gånger man vill åka bana liksom. smile

Dom flesta bältena verkar ju ha snabbfästen ändå om man ska lita på googles bildtjänst.

Inte alls, jag såg det och tyckte att det lät smart. Men jag kollade på Brobergs länk och konstaterade att jag inte har några som helst naturliga fästpunkter för axelremmarna till ett fyrpunktsbälte. Vill fokusera varje skruvarsession nu på att få bilen närmare besiktningskontorets trånga port, så det får bli vanliga civila remmar tills vidare smile .

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Rein-O Saabish
20 mars 2014 · 64 Inlägg

Ah okej. smile Ja, det går ju alltid att svetsa dit ett tvärstag senare.

Du är ju inte den som låter idéerna stanna i idé-stadiet, som det verkar. wink

Saab 9-5 Vector "Lyxkryssaren" (2004)
Saab 900s "Svarten Aka. Blackie Flatnose" (1990)
Big-Nyz
23 mars 2014 · 582 Inlägg

Har spenderat dagen med att byta till "efterbesiktningsavgassystem" på Saaben. Hade tänkt att det går smidigt eftersom jag får hjälp av E, men nog fan drog det ut på tiden som det alltid gör med avgassystemen. På BMW:n vill jag inte ha en enda traditionell rör-i-rör-med-avgasklämma-skarv! Det ska gå enkelt att ta ner hela systemet, utan att behöva dra ut rostiga rör ur varandra. Så vilka är alternativen? Är det fläns mot fläns som gäller eller finns det andra alternativ?

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
23 mars 2014 · 582 Inlägg

Kanske såna här vore en idé?

http://www.ebay.com/itm/Downpipe-Interc … mp;vxp=mtr

Senast redigerat av Big-Nyz (23 mars 2014)

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
23 mars 2014 · 582 Inlägg

Holländsk tråd med en hel del feta BMW -02:

http://bmw02club.nl/phpBB3/viewtopic.ph … ;start=625

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
29 mars 2014 · 582 Inlägg

Här kommer nu en bild som brukar räknas som något av en klassiker i alla turbobyggesammanhang. Överlag då man läser projekttrådar där någon turbokonverterar en bil, så börjar det med det här. För mig har det däremot tagit mig femton månader att komma hit wink


https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-272207f1d6b3654c91dac0d09726591e.jpg

Flänsarna är från KLracing. Fina grejer. Wastegaten är 50mm från Biltema, verkar helt funktionabel. Extrafjädern är en 0,4 bars fjäder från KLracing, läste nånstans att fjädern som sitter i lägger laddet på omkring 0,7 bar. Tänkte det är bra att börja lite mjukare. Dumpen är en donation från min välgörare E.

Har inte köpt några rör än, men det blir vanliga krökar på 42mm från the local plumbing shop.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Wolf_89 Wolf_89
29 mars 2014 · 446 Inlägg

Big-Nyz skrev:
Här kommer nu en bild som brukar räknas som något av en klassiker i alla turbobyggesammanhang. Överlag då man läser projekttrådar där någon turbokonverterar en bil, så börjar det med det här. För mig har det däremot tagit mig femton månader att komma hit wink


http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 26591e.jpg

Flänsarna är från KLracing. Fina grejer. Wastegaten är 50mm från Biltema, verkar helt funktionabel. Extrafjädern är en 0,4 bars fjäder från KLracing, läste nånstans att fjädern som sitter i lägger laddet på omkring 0,7 bar. Tänkte det är bra att börja lite mjukare. Dumpen är en donation från min välgörare E.

Har inte köpt några rör än, men det blir vanliga krökar på 42mm från the local plumbing shop.

Är inte alla som monterar en Saab motor i en bmw heller. Sånt tar ju lite tid smile

Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.
Big-Nyz
29 mars 2014 · 582 Inlägg

Wolf_89 skrev:

Big-Nyz skrev:
Här kommer nu en bild som brukar räknas som något av en klassiker i alla turbobyggesammanhang. Överlag då man läser projekttrådar där någon turbokonverterar en bil, så börjar det med det här. För mig har det däremot tagit mig femton månader att komma hit wink


http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 26591e.jpg

Flänsarna är från KLracing. Fina grejer. Wastegaten är 50mm från Biltema, verkar helt funktionabel. Extrafjädern är en 0,4 bars fjäder från KLracing, läste nånstans att fjädern som sitter i lägger laddet på omkring 0,7 bar. Tänkte det är bra att börja lite mjukare. Dumpen är en donation från min välgörare E.

Har inte köpt några rör än, men det blir vanliga krökar på 42mm från the local plumbing shop.

Är inte alla som monterar en Saab motor i en bmw heller. Sånt tar ju lite tid smile

Jo exakt. I praktiken är jag ju nu där som många andra börjar. Men på köpet räknar jag med att som lön för mina femton månader bli den enda i världen som kör BMW 1502 med turbosaabmotor! wink

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
29 mars 2014 · 582 Inlägg

Börjat rigga upp lite för grenröret. Först tänkte jag tippa den neråt lite så här, men tror jag ska räta upp den. Det finns rum att få ner den ca 5cm än.   
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-02910074fa447630b7531d67fc1f2047.jpg

Orsaken till att jag inte vill montera den alltför trång ner mellan motor och kaross är med tanke på framtida uppgraderingar. Maxeffekt som noterats med den här lilla Holseten är "bara" 411 hk... tongue

Men det kommer att bli ett rätt fint paket verkar det som, och wastegaten kommer att få en bra placering så man lätt kan justera den.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Wolf_89 Wolf_89
29 mars 2014 · 446 Inlägg

Big-Nyz skrev:

Wolf_89 skrev:

Big-Nyz skrev:
Här kommer nu en bild som brukar räknas som något av en klassiker i alla turbobyggesammanhang. Överlag då man läser projekttrådar där någon turbokonverterar en bil, så börjar det med det här. För mig har det däremot tagit mig femton månader att komma hit wink


http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 26591e.jpg

Flänsarna är från KLracing. Fina grejer. Wastegaten är 50mm från Biltema, verkar helt funktionabel. Extrafjädern är en 0,4 bars fjäder från KLracing, läste nånstans att fjädern som sitter i lägger laddet på omkring 0,7 bar. Tänkte det är bra att börja lite mjukare. Dumpen är en donation från min välgörare E.

Har inte köpt några rör än, men det blir vanliga krökar på 42mm från the local plumbing shop.

Är inte alla som monterar en Saab motor i en bmw heller. Sånt tar ju lite tid smile

Jo exakt. I praktiken är jag ju nu där som många andra börjar. Men på köpet räknar jag med att som lön för mina femton månader bli den enda i världen som kör BMW 1502 med turbosaabmotor! wink

Är nog garanti på att du är den ända. Oavsett om det är med el utan turbo smile

Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.
Big-Nyz
29 mars 2014 · 582 Inlägg

Wolf_89 skrev:

Big-Nyz skrev:

Wolf_89 skrev:

Är inte alla som monterar en Saab motor i en bmw heller. Sånt tar ju lite tid smile

Jo exakt. I praktiken är jag ju nu där som många andra börjar. Men på köpet räknar jag med att som lön för mina femton månader bli den enda i världen som kör BMW 1502 med turbosaabmotor! wink

Är nog garanti på att du är den ända. Oavsett om det är med el utan turbo smile

Ja, den här bilen är det närmaste jag stött på:
https://www.youtube.com/watch?v=PLFhCkS0sys

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Wolf_89 Wolf_89
29 mars 2014 · 446 Inlägg

Big-Nyz skrev:

Wolf_89 skrev:

Big-Nyz skrev:

Jo exakt. I praktiken är jag ju nu där som många andra börjar. Men på köpet räknar jag med att som lön för mina femton månader bli den enda i världen som kör BMW 1502 med turbosaabmotor! wink

Är nog garanti på att du är den ända. Oavsett om det är med el utan turbo smile

Ja, den här bilen är det närmaste jag stött på:
https://www.youtube.com/watch?v=PLFhCkS0sys

Din kommer att bli så mkt snyggare. Pga är ju ändå en 02a smile

Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.
Big-Nyz
30 mars 2014 · 582 Inlägg

Har funderat ett tag på smidiga fästen för IC:n, och som det ofta är så gick det enklare än man hade tänkt sig när jag väl började på. Det blev egentligen riktigt snorsimpelt:

fyra såna där runda gummikuddar med 8mm gängor uppe och nere, en i varje fästöra på IC:n.
I nedre tvärbalken borrade jag hål som man helt enkelt stoppar ner IC:n i.
I övre balken gjorde jag aluvinklar med spår dit man slajdar in övre fästena och drar åt muttrar ovanifrån.

Det lustiga är att IC:n passar precis mellan balkarna, trots att jag inte hade måttat för det när jag byggde dit balkarna – och trots att det blev den här IC:n för att jag helt enkelt hittade den här i byn...


https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-ba3ecf3b5ac35246e12e844cd2fa3070.jpg

Sedan gav jag mig på handbromsen. Det blev så här:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-13d523eb12c20e423d3536755b288fb2.jpg

Själva handtaget ska monteras på plattan bakom växelspaken. Den grå bågen som håller vajrarna på plats är nån gammal liten växellådsbalk tror jag, som jag moddade lite. Bolt on... wink

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
31 mars 2014 · 582 Inlägg

Inhandlade grenrörsdelar efter jobbet, elva böjar och en meter rakt.
2,5mm tjocka väggar, 42,5mm inre diameter.
Löjligt billigt, det blev typ 26 euro...

Tänkte att jag kan ju försöka få ihop en kollektor nu genast iaf.

So far so good:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-11946a6c40823fadc8318d4a9237e5cb.jpg

Tre timmar senare såg det ut så här:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-98296d0b2abcf10e30274c71e2d96124.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-3be0a7644c4b66ac01b274b2a8a2a17a.jpg

Har inte stött på några problem än, allt har gått smidigt och förvånansvärt snabbt.
Tänker svetsa ihop det i sin helhet, med turboflänsen, innan jag sätter dit porten för wastegaten.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
31 mars 2014 · 582 Inlägg

M_Broberg skrev:
Ser inte jätttehemskt ut!

ett tiås är att svetsa det när  det är fastspännt på en topp. hört att flänsen inte ska slå sig då. annars får du ju bara plana den smile

Jodå, det där är en skräptopp som jag bygger på, rekommenderas starkt till alla grenrörsbyggare.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
8 april 2014 · 582 Inlägg

En liten mock-up med turbo, downpipe och wastegate... Det är rätt lustigt hur jag hela tiden tänkt att "oj oj, så gott om rum jag har på avgassidan"... Men det var inte riktigt så. Det kommer att rymmas, men det blir tajt. Och jag tror t.ex. gasvajern inte kommer att må så bra där mitt i värmen... Från början hade jag tänkt ha wastegaten liggande bredvid downpipen, men inte en chans att den ryms dit.

Lustigt nog har det blivit tvärtom med varje enskild komponent mot vad jag hade föreställt mig:
- Grenröret skulle jag inte alls ha behövt bygga så kompakt, det finns gott om rum neråt och nu sparar det utrymme där det bara kommer att finnas luft...
- Downpipe hade jag föreställt mig att det ryms ungefär hur grov som helst, men tretummaren ligger riktigt nära bromsrören vid torpeden.
- Turbon själv ryms förvånansvärt bra.
- Och wastegaten är jäkla stor och otymplig.


Nånting sånt här blir det i alla fall (kompressordelen ska förstås vridas):

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-6948cbec542a39c8d969c66193108ef3.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-eaeb7fe14f06af45c46143695c6ebbf5.jpg

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Casy vinnarskalle!
8 april 2014 · 907 Inlägg

varför 3"? Det räcker ju ända upp mot 650whp ungefär. 2,5" lär räcka om du nu vill spara på utrymme alltså..

BMW M3 "Crisis" (2002)
Big-Nyz
8 april 2014 · 582 Inlägg

Casy skrev:
varför 3"? Det räcker ju ända upp mot 650whp ungefär. 2,5" lär räcka om du nu vill spara på utrymme alltså..

Nu förstår jag inte? En dp SKA vara 3" wink Det ryms nog, det blir bara tajt.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang