Bästa hemtama homies och fjärran followers! Detta känns som en stor dag - för första gången har jag testmonterat den kompletta framvagnen - inklusive krängningshämmare. And it´s looking great. Det enda som fattas nu är två fästen mot rambalkarna för krängarens bussningar.
E36:ans fästpunkter för dessa krängningshämmarbussningar ligger 4cm längre ifrån varandra än 02:ans rambalkar, men med lite putsande med kniv på gummit så gick det fint att flytta in dem 2cm per sida:
Rubb och stubb på plats:
När jag rätade på ryggen och kom på att ta ett par steg tillbaka och såg detta, kändes det rätt så kalas:
Ett nästan löjligt lyckat sammanträffande är att e36:ans tryckslang från styrservon passar direkt på saabens servopump - som dessutom är färdigt monterad på lämplig plats, så det är bara att skruva ihop sen
.
Det enda som saknas i framvagnen nu är de fyra muttrarna som krängaren ska fästa mot. Sedan ska bakvagnens bussningar svarvas och diffens två fästöron i karossen byggas. Jag har egentligen två alternativ för hur jag gör detta. Jag har en e34 diff som är densamma som e30, så när som på bakstycket. Därutöver har jag också en e36-diff.
Till höger på bilden e34 diffen, till vänster e36:
Som synes fäster e34 diffen i bakkant på bara en punkt, där en bussning sitter som sedan fäster i fyra bultar. e36 diffens bakstycke däremot är uppenbarligen en überfet konstruktion, och det verkar vara en rätt vanlig modd att byta upp sig till det på e30. Så jag tänkte göra en sådan swap. Innandömet från e36 diffen kan jag sedan stoppa i e34:an ifall jag skulle rasa den...
När det där är färdigt, tänker jag sammankalla mina homies. Vi ska vända bilen på kant på en madrass, slipa rent bottnen och smeta på ett lager tvåkomponents grundfärg. Oj så skönt det ska kännas när det är gjort!
Nu tänkte ja ta ännu ett kvällsskifte eftersom det är varmt ute och jag har andan uppe. Ska kolla närmare på pedalstället. Det har börjat klia lite i fingrarna att få öppna upp torpedplåten... Det kommer att vara en hel del snickrande där också innan jag är nöjd. Bland annat har jag funderat en hel del på hur jag ska binda ihop buren med fjädertornen (eller ifall jag alls ska göra det). Jag siktar in mig på att få ihop nån slags krysstagat fjäderbensstag som bultar mot torpeden ovanför motorn eller vid bägge sidorna om motorn, och på andra sidan torpeden fortsätter fästpunkterna mot en tvärsträva som jag ska svetsa strax under instrumentbrädan.
Pedalstället är från samma vita saab 900, och det är hööögt, konstaterar jag... Men jag hoppas det ska bli bra eftersom det inte tar så mycket rum på motorrumssidan. Dessutom har jag bromscylinder och rubbet färdigt. Det borde vara "bolt on"
.
Nu har jag en fråga som känns riktigt amatörmässig:
Den där byttan som ser ut ungefär som två stekpannor som ligger med kanterna mot varandra, som bromspedalen arbetar mot, på motorsidan av torpedplåten, vad är det egentligen för nånting? Vad finns där inuti? Vad gör den? Det går ju en vakuumslang dit, så är det bara i princip en tryckkammare? Måste det finnas en sån? Ifall det bara är en tryckkammare, måste jag ju kunna kapa ner den till en halvmåne ifall jag bara svetsar tätt igen? Jag frågar eftersom den kommer att inkräkta på hjulhusets bakre kant, och jag vill veta ifall det är bättre att kapa i hjulhuset eller bromsbyttan...