-90 tals Chevrolet 350Tpi , budget-skrämma-liv-i-tråd...

Lowmotion fläskpannkaka
19 januari 2013 · 856 Inlägg

Tjena,

Har ambitionen att köpa mig en Cheva pickis med en 350Tpi motor i, då den ska få ett .sk raggarkit i present som första handpåläggning så undrar jag om det är något annat man ändå bör passa på att grejja? Den är idag helt original men i gott skick. Sitter 700 låda bakom..tyvärr, men letar en 400 låda...

Har funderat på andra lyftare, fjädrar, kam, headers etc.. Kan villigt erkänna att jag mer har vart en sminkare än en masserare förr och vill nu ha hjälp för att få ur några extra HKR ur den här motorn.

Ni får gärna länka direkt till produkter ni tycker jag ska satsa på och kod ordet är Budget!

Tacksam för all hjälp jag kan få, och om det är någon i närheten som känner att han, hon har tid över för hjälp så.. Tacksam! :-) (Västernorrland)

Hellre blyfot och lustgas, än simfot och syrgas
Lowmotion fläskpannkaka
19 januari 2013 · 856 Inlägg

Bump...

Hellre blyfot och lustgas, än simfot och syrgas
Mickeymouse
19 januari 2013 · 337 Inlägg

Hej...

Hittade denna länk för ett tag sedan verkar vara ett projekt som man kan göra hyfsat billigt

http://www.thirdgen.org/techboard/v6/37 … -turbo.htm

Visar visserligen en V6:a men men...

If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!
Lowmotion fläskpannkaka
19 januari 2013 · 856 Inlägg

Tjena Mickey :-)
Dessa motorer har väl väldigt lite med varandra att göra.. V6 är väl en Vortec pjäs och dessutom inte Tpi injection?
Men tack för länken :-)

Mickeymouse skrev:
Hej...

Hittade denna länk för ett tag sedan verkar vara ett projekt som man kan göra hyfsat billigt

http://www.thirdgen.org/techboard/v6/37 … -turbo.htm

Visar visserligen en V6:a men men...

Hellre blyfot och lustgas, än simfot och syrgas
Lowmotion fläskpannkaka
19 januari 2013 · 856 Inlägg

Har även jag funderat på Turbo.. läset lite på SävarTurbo där de lekt loss lite med sånt.. :-)

Hellre blyfot och lustgas, än simfot och syrgas
Faster
19 januari 2013 · 59 Inlägg

TPI-systemet borde du bara riva ur och antingen stoppa dit en förgasare eller ett riktigt sprut...

Men det finns hur mycket som helst till dessa motorer och jämför man med vad det kostar att vässa andra maskiner så är det ruskigt billigt till åttorna.

Alutoppar och en bra kam är väl en början i alla fall.

Har man en stor påse pengar så köper man toppar med 4-ventils teknik smile

BMW M5 (2000)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
19 januari 2013 · 14 077 Inlägg

Faster skrev:
TPI-systemet borde du bara riva ur och antingen stoppa dit en förgasare eller ett riktigt sprut...

Men det finns hur mycket som helst till dessa motorer och jämför man med vad det kostar att vässa andra maskiner så är det ruskigt billigt till åttorna.

Alutoppar och en bra kam är väl en början i alla fall.

Har man en stor påse pengar så köper man toppar med 4-ventils teknik smile

Passar 400-lådan på 350-motorn rakt av? Jag hade 400-låda på en bigblock.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Lowmotion fläskpannkaka
19 januari 2013 · 856 Inlägg

Får se hur det blir med Tpi suystemet men kollar man i Staterna så verkar de ha skrämt upp en del 350Tpi motorer till hyggliga siffror, har bara tänkt få ut ca 300Hkr drygt, borde ju iofs lådan palla för också.. Vet inte om 400 Lådan passar rakt av men jag tror det?

Hellre blyfot och lustgas, än simfot och syrgas
Pianoman Dekadent barpianist
20 januari 2013 · 71 Inlägg

Faster skrev:
Har man en stor påse pengar så köper man toppar med 4-ventils teknik smile

Eh... Hur tänkte du nu?

Tack till:
Motorfirma Göran Andersson, Kylarspecialisten, Lackeringsteknik i Mjölby
Chevrolet Camaro "Camaro Gul" (1968)
Pianoman Dekadent barpianist
20 januari 2013 · 71 Inlägg

En stor begränsning hos TPi spisarna är framför allt insuget. Drar till max 5500 rpm o sen är det stopp.
Det begränsar tyvärr även hur mycket kam och toppar man kan ha. Men sätter du målet kring 300 hk
bör det räcka med en lite busigare kam, roligare toppar (alt porta om du kan), headers.
Finne även en hel del att hämta på soppatryck och tändningen. Framför allt tändningen är ganska "fegt" ställd
för att kunna tåla lite sämre soppa.
http://www.camaroforumet.se/viewtopic.php?id=82
Här är lite bra tips.
Varför i hela friden ska du byta till en TH-400 för??? Lite jobb med 700'an så håller den utmärkt för den effekten
du verkar sikta på och med 4 istället för 3 växlar.

Senast redigerat av Pianoman (20 januari 2013)

Tack till:
Motorfirma Göran Andersson, Kylarspecialisten, Lackeringsteknik i Mjölby
Chevrolet Camaro "Camaro Gul" (1968)
Faster
20 januari 2013 · 59 Inlägg

Mmm, såhär tänkte jag smile

http://www.araoengineering.com/chevysmb.htm

Pianoman skrev:
Eh... Hur tänkte du nu?

BMW M5 (2000)
Pianoman Dekadent barpianist
20 januari 2013 · 71 Inlägg

Faster skrev:
Mmm, såhär tänkte jag smile

http://www.araoengineering.com/chevysmb.htm

Pianoman skrev:
Eh... Hur tänkte du nu?

Hmmm..... Lattjo, men om de är så bra varför sitter de inte i varenda race bil?
Åtminstone i USA.

Tack till:
Motorfirma Göran Andersson, Kylarspecialisten, Lackeringsteknik i Mjölby
Chevrolet Camaro "Camaro Gul" (1968)
Faster
20 januari 2013 · 59 Inlägg

Dem är ju tyvärr inte gratis och med tanke på vad vinkel-åtta-grejerna kostar i USA så är dessa toppar SKITDYRA wink

Men för oss som betalar miljoner i skatt på allt vi köper så känns dem prisvärda...

BMW M5 (2000)
Lowmotion fläskpannkaka
30 januari 2013 · 856 Inlägg

Måste ta och uppdatera lite :-) Hade ju knappt hämtat bilen och inser nu att jag skrivit fel i tråden, Det är en TBI motor och inte en TPI... Har surrat med en del folk och det lutar åt annan kam, vad har ni för råd? Motorn är helt original i övrigt. Headers är också en tanke.. och mer?
Vill ha ut starx under 300 kusar åtminstone...

Hellre blyfot och lustgas, än simfot och syrgas
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 januari 2013 · 14 077 Inlägg

Lowmotion skrev:
Måste ta och uppdatera lite :-) Hade ju knappt hämtat bilen och inser nu att jag skrivit fel i tråden, Det är en TBI motor och inte en TPI... Har surrat med en del folk och det lutar åt annan kam, vad har ni för råd? Motorn är helt original i övrigt. Headers är också en tanke.. och mer?
Vill ha ut starx under 300 kusar åtminstone...

Fanns verkligen TBI kvar till 1995??


Hittade en sida där man kan se att 1995 skulle vara sista året med TBI. Hoppas det stämmer.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (30 januari 2013)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Lowmotion fläskpannkaka
1 februari 2013 · 856 Inlägg

Det sitter i alla fall luftrenare på den och det gör det väl inte på Tpi motorer? Då är det väl ett insug ovanpå?

Hellre blyfot och lustgas, än simfot och syrgas
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 februari 2013 · 14 077 Inlägg

Lowmotion skrev:
Det sitter i alla fall luftrenare på den och det gör det väl inte på Tpi motorer? Då är det väl ett insug ovanpå?

Insug finns det ovanpå alla V8:or. Däremot på en TPI-motor sitter det ett Plenumrör ovanpå insuget (min 86:a och några år frammåt). På en TBI sitter det en insprutningsförgasare på insuget. På min Vette 86:a är det TPI medans det på min Van 88:a är det TBI.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Lowmotion fläskpannkaka
2 februari 2013 · 856 Inlägg

Ja du har rätt, detta är en tbi

Hellre blyfot och lustgas, än simfot och syrgas
Pianoman Dekadent barpianist
12 mars 2013 · 71 Inlägg

Hmmm... TBI maskinerna är inte direkt high performance. Upp med kompet till runt 9:1, en Edelbrock Performer kam, snygga till kanalerna i topparna så har du 250+ i alla fall med fingret i luften. Räcker att börna med.
Fast som "Faster" skriver. Jag hade rivit bort skiten och köpte en Holley eller Edelbrock 600.

Tack till:
Motorfirma Göran Andersson, Kylarspecialisten, Lackeringsteknik i Mjölby
Chevrolet Camaro "Camaro Gul" (1968)
M4rq5
16 mars 2013 · 37 Inlägg

Byta toppar, insug, sätt på 4-portsförgasare, andra kammar och nya headers så kan du nog få ut kraft så du klarar dig, i alla fall i en van big_smile

Cadillac 6229 "Dixie" (1961)
BMW E39 528 "Tysken" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang