Tyska motorer verkligen bäst?

Low
25 januari 2013 · 3 320 Inlägg

är jag seg?tongue Tänkte bara om dessa siffror kommer från försäkrings bolagen och dom får in Tex:

10000 bilar audi
8000 bmw
7000 vw
5000 volvo
3000 toyota
osv..

och sedan gör sån är lista hur kvalite är på olika bilar är väl lite fel?

audi hade 10.000 "fel"men  sålde några hundra tusen låt oss säga 800.000 bilar

medans toyota hade 3000 "fel" och kanske sålde  300.000 bilar

då är ju inte siffrorna rättvisa? sen körs ju audi säkert hårdare än en toyota.


hoppas nån förstår, är nyfiken hur dessa siffror är uträknats.
'
skulle förstå om det hade sålts exakt lika mycket bilar osv. alla märken har ju flera olika motorer, toyota kanske 2-5 medans audi har upp till 10.

om dessa siffor stämmer så skulle jag inte bli besviken, i choose rwd all day long.

Senast redigerat av Low (25 januari 2013)

dfine BMW entusiast
25 januari 2013 · 579 Inlägg

Low skrev:
är jag seg?tongue Tänkte bara om dessa siffror kommer från försäkrings bolagen och dom får in Tex:

10000 bilar audi
8000 bmw
7000 vw
5000 volvo
3000 toyota
osv..

och sedan gör sån är lista hur kvalite är på olika bilar är väl lite fel?

audi hade 10.000 "fel"men  sålde några hundra tusen låt oss säga 800.000 bilar

medans toyota hade 3000 "fel" och kanske sålde  300.000 bilar

då är ju inte siffrorna rättvisa? sen körs ju audi säkert hårdare än en toyota.


hoppas nån förstår, är nyfiken hur dessa siffror är uträknats.
'
skulle förstå om det hade sålts exakt lika mycket bilar osv. men alla modeller hade ju många olika motorer, toyota kanske 2-5 medans audi har upp till 10.

om dessa siffor stämmer så skulle jag inte bli besviken, i choose rwd all day long.

Det står ju ganska klart och tydligt att dom räknar i procent, alltså hur många procent av bilarna som är sålda som gått sönder.. smile

Low
25 januari 2013 · 3 320 Inlägg

dfine skrev:

Low skrev:
är jag seg?tongue Tänkte bara om dessa siffror kommer från försäkrings bolagen och dom får in Tex:

10000 bilar audi
8000 bmw
7000 vw
5000 volvo
3000 toyota
osv..

och sedan gör sån är lista hur kvalite är på olika bilar är väl lite fel?

audi hade 10.000 "fel"men  sålde några hundra tusen låt oss säga 800.000 bilar

medans toyota hade 3000 "fel" och kanske sålde  300.000 bilar

då är ju inte siffrorna rättvisa? sen körs ju audi säkert hårdare än en toyota.


hoppas nån förstår, är nyfiken hur dessa siffror är uträknats.
'
skulle förstå om det hade sålts exakt lika mycket bilar osv. men alla modeller hade ju många olika motorer, toyota kanske 2-5 medans audi har upp till 10.

om dessa siffor stämmer så skulle jag inte bli besviken, i choose rwd all day long.

Det står ju ganska klart och tydligt att dom räknar i procent, alltså hur många procent av bilarna som är sålda som gått sönder.. smile

Då är jag seg då... tongue stör mig ändå på det hur man kan ens räkna ut det.. finns ju mycket som spelar roll..

Xuri One Man Clan
25 januari 2013 · 4 287 Inlägg

ronkinpeace skrev:

Polara skrev:
Kanske inte relevant info men om man tittar på slitstarka motorer så är ju moderna motorer oavsett tillverkare kanska kass...håller ju sällan mycket mer är 30.000mil trots mycket service...
Bilen som gått längst i världen är b18 som satt i en volvo p1800.
Vet personligen raka 6/8or och v8or som är orörda sedan 1920-30tal, borde ju rimligen vara ganska god kvalite?
men såklart svårt att jämföra gammalt med nytt med tanke på förbrukning osv men ändå... wink

Detta kan väll bero på att förr byggde man bilar för att dom skulle hålla länge och vara av bra kvalite, medans dagens bilar byggs för att gå sönder så tillverkarna kan tjäna lite extra smile

Du har aldrig tänkt tanken på att allting byggs mindre,lättare osv av en anledning ?

Tror du tex att man kan ha 2kg kullager i kompressorn på ett kylskåp å de fortfarande är energiklass "A" på de ?

Nej man bygger allting så lätt osv som möjligt för allt ska bli så snålt som möjligt.
OK de funkar inte i 19 år som gamla grejen gjorde, men fan va fint de ligger på topplistan !

bilar å motorer byggs med mindre grejer å ligger närmare gränserna på allting för att de tex ska sänka friktionen i drivlinan å på så sätt kanske spara nån % bränsle.
Sen att kunden få byta detaljer oftare bryr sig inte tillverkaren om.

de ligger en tanke bakom allt.

Snart finns bara 4cylindriga motorer då dom har mindre inre friktion å drar mindre.
Men dom kommer öka i effekt.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
steifan DR!FTT3KN!K3R
25 januari 2013 · 10 427 Inlägg

ekelund88 skrev:

Mister_Opel skrev:

Evildan skrev:

Ford Mondeo blev årets bil 1994, så sådana listor framröstade av biljournalister är väl sisådär tillförlitliga.

2012 gick iaf det priset till Ford smile

http://www.kbb.com/car-news/all-the-lat … 000008256/

glömde du resten ? big_smile

BMW gjorde också bra ifrån sig när motorerna skulle rankas. Den 420 hästkrafter starka V8:an från M3 gjorde ett sista ryck innan modellen byts ut någon gång nästa år, och plockade för femte året i rad hem årets motor i kategorin 3 till 4 liter. BMW:s raka sexa från bland annat 1-serie M Coupé och 335i vann pris i kategorin 2,5 liter till 3 liter. Tvålitersfyran med dubbla turbo tog hem segern i kategorin 1,8-2 liter.
Dessutom plockade BMW hem pris för sin 1,6-litersmotor som tagits fram tillsammans med Peugeot och Citroën som fick dela på priset med tyskarna.

Ja och Ward's 10 Best Engines är helt baserat på hur motorerna känns och vad som står i databladet, mer eller mindre. Säger ingenting om hur pass bra motorerna håller - så det kan du fortsätta drömma om wink

"Engines must be available in regular-production vehicles on sale in the U.S. market no later than the first quarter of the year. To be eligible, the engine also must be available in a vehicle with a base price of no more than US$55,000 (for 2011-2013 list). During a 2-month testing period, Ward's editors evaluate each engine according to a number of objective and subjective criteria in everyday driving situations – there is no instrumented testing. The selection takes into account power and torque output, noise, vibration and harshness (NVH) levels, technical relevance, and basic comparative numbers. Each engine competes against all others."

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
SportPilot Ubåtsingenjör
25 januari 2013 · 7 242 Inlägg

Tyskt är Bäst PuNgT !!

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
perzy Snål gnällspik
25 januari 2013 · 402 Inlägg

När man hör om att det kostar hundratals miljoner, ja miljarder rent av att utveckla en bilmotor, så tycker man ju att de borde baske mig hålla!
Om inte utvecklarna vet att vissa brukare slarvar med oljebyten borde de få sparken för tjänstefel.
Att vara ingenjör på motorutveckling måste vara världens slappaste jobb...

Volvo S80 2,9.
SportPilot Ubåtsingenjör
25 januari 2013 · 7 242 Inlägg

perzy skrev:
När man hör om att det kostar hundratals miljoner, ja miljarder rent av att utveckla en bilmotor, så tycker man ju att de borde baske mig hålla!
Om inte utvecklarna vet att vissa brukare slarvar med oljebyten borde de få sparken för tjänstefel.
Att vara ingenjör på motorutveckling måste vara världens slappaste jobb...

hehe .. kan inte du utveckla en bra motor smile

men glöm nu för fasiken inte att den ska ha bra med pulver va snål och inte behöva byta olja så ofta ... var 5000mil bör räcka ? klarar du de ... ansök om nobelpriset !

Senast redigerat av CHEEVA (25 januari 2013)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Johan85 Avstängd
25 januari 2013 · 1 418 Inlägg

CHEEVA skrev:
Tyskt är Bäst PuNgT !!

svenskt:)

SportPilot Ubåtsingenjör
25 januari 2013 · 7 242 Inlägg

Johan85 skrev:

CHEEVA skrev:
Tyskt är Bäst PuNgT !!

svenskt:)

ja jo ... en saab som rasar eller en volvo med 113 hästar som dricker som en v8

bra bilar de wink

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Xuri One Man Clan
25 januari 2013 · 4 287 Inlägg

CHEEVA skrev:

Johan85 skrev:

CHEEVA skrev:
Tyskt är Bäst PuNgT !!

svenskt:)

ja jo ... en saab som rasar eller en volvo med 113 hästar som dricker som en v8

bra bilar de wink

Haha, inte kört någon nyare volvo eller lever kvar på gamla goda tiden ?tongue

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
SportPilot Ubåtsingenjör
25 januari 2013 · 7 242 Inlägg

Xuri skrev:

CHEEVA skrev:

Johan85 skrev:
svenskt:)

ja jo ... en saab som rasar eller en volvo med 113 hästar som dricker som en v8

bra bilar de wink

Haha, inte kört någon nyare volvo eller lever kvar på gamla goda tiden ?tongue

klart jag har kört nyare kärror med smile eller ja nyaste är väl från 03 eller något

men den v70in va törstig som fan den med... en polares s70gl dricker ca som min a8

en annan polare hade en 855 t5, han sålde den och köpte en bmw 540 för att den va billigare att köra med.
Volvo är bra men törstiga bilar ... och 7/940 är grymt trista tongue

får väl erkänna att även japsarna är jävligt duktiga när de vill

Senast redigerat av CHEEVA (25 januari 2013)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Johan85 Avstängd
25 januari 2013 · 1 418 Inlägg

CHEEVA skrev:

Johan85 skrev:

CHEEVA skrev:
Tyskt är Bäst PuNgT !!

svenskt:)

ja jo ... en saab som rasar eller en volvo med 113 hästar som dricker som en v8

bra bilar de wink

saab räknas inte:P men toppen på en 115hkare vrider siig ju inte 3 varv om man råkar gasa lite efter kallstart:P

har en 740gl som gått 35.000 som ja har pinat sönder i 6000mil snart utan ett enda fel på motorn:)
har en golf2 som gått 15.000mil bytte olja filter stift lambda tändkablar fördelare rotor och körde bara långkörningar för att en vecka senare ha en motor som de pissar vatten ifrån det är kvalitet;)

Senast redigerat av Johan85 (25 januari 2013)

Xuri One Man Clan
25 januari 2013 · 4 287 Inlägg

CHEEVA skrev:

Xuri skrev:

CHEEVA skrev:

ja jo ... en saab som rasar eller en volvo med 113 hästar som dricker som en v8

bra bilar de wink

Haha, inte kört någon nyare volvo eller lever kvar på gamla goda tiden ?tongue

klart jag har kört nyare kärror med smile eller ja nyaste är väl från 03 eller något

men den v70in va törstig som fan den med... en polares s70gl dricker ca som min a8

en annan polare hade en 855 t5, han sålde den och köpte en bmw 540 för att den va billigare att köra med.
Volvo är bra men törstiga bilar ... och 7/940 är grymt trista tongue

får väl erkänna att även japsarna är jävligt duktiga när de vill

tycker alla säger volvo är törstiga, men jag har inte riktigt stött på något som jag kallar törstigt ännu.

v40 2.0t drog 0.75 långkörning, runt 0,8-0,9blandad.
s70 glt, 0.9 blandad, 0.81 långkörning å 102Km/h medelfart.
å alla andra man provkört har inte dragit speciellt mycke..

Min nuvarande bil uttalar jag mig inte om men 0.84 långkörning är fullt möjligt långkörning..

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
SportPilot Ubåtsingenjör
25 januari 2013 · 7 242 Inlägg

Xuri skrev:

CHEEVA skrev:

Xuri skrev:

Haha, inte kört någon nyare volvo eller lever kvar på gamla goda tiden ?tongue

klart jag har kört nyare kärror med smile eller ja nyaste är väl från 03 eller något

men den v70in va törstig som fan den med... en polares s70gl dricker ca som min a8

en annan polare hade en 855 t5, han sålde den och köpte en bmw 540 för att den va billigare att köra med.
Volvo är bra men törstiga bilar ... och 7/940 är grymt trista tongue

får väl erkänna att även japsarna är jävligt duktiga när de vill

tycker alla säger volvo är törstiga, men jag har inte riktigt stött på något som jag kallar törstigt ännu.

v40 2.0t drog 0.75 långkörning, runt 0,8-0,9blandad.
s70 glt, 0.9 blandad, 0.81 långkörning å 102Km/h medelfart.
å alla andra man provkört har inte dragit speciellt mycke..

Min nuvarande bil uttalar jag mig inte om men 0.84 långkörning är fullt möjligt långkörning..

ja v40 har jag fakiskt aldrig testat förbrukningen på, har hört lite blandat om den .. själv sugen på en faktiskt

din nu varande är ju faktiskt en utav volvos absolut grymaste bilar, så den ska få dricka lite extra smile

angående toppar som inte tycker om värme är väl de problemet relaterat till bmws m20 maskin dock bytte de ju till en väldigt mycket bättre maskin redan på 80 talet. B230 fanns väl långt in på 90 talet ? 98/99 ?

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
ekelund88
25 januari 2013 · 2 656 Inlägg

steifan skrev:

ekelund88 skrev:

Mister_Opel skrev:

2012 gick iaf det priset till Ford smile

http://www.kbb.com/car-news/all-the-lat … 000008256/

glömde du resten ? big_smile

BMW gjorde också bra ifrån sig när motorerna skulle rankas. Den 420 hästkrafter starka V8:an från M3 gjorde ett sista ryck innan modellen byts ut någon gång nästa år, och plockade för femte året i rad hem årets motor i kategorin 3 till 4 liter. BMW:s raka sexa från bland annat 1-serie M Coupé och 335i vann pris i kategorin 2,5 liter till 3 liter. Tvålitersfyran med dubbla turbo tog hem segern i kategorin 1,8-2 liter.
Dessutom plockade BMW hem pris för sin 1,6-litersmotor som tagits fram tillsammans med Peugeot och Citroën som fick dela på priset med tyskarna.

Ja och Ward's 10 Best Engines är helt baserat på hur motorerna känns och vad som står i databladet, mer eller mindre. Säger ingenting om hur pass bra motorerna håller - så det kan du fortsätta drömma om wink

"Engines must be available in regular-production vehicles on sale in the U.S. market no later than the first quarter of the year. To be eligible, the engine also must be available in a vehicle with a base price of no more than US$55,000 (for 2011-2013 list). During a 2-month testing period, Ward's editors evaluate each engine according to a number of objective and subjective criteria in everyday driving situations – there is no instrumented testing. The selection takes into account power and torque output, noise, vibration and harshness (NVH) levels, technical relevance, and basic comparative numbers. Each engine competes against all others."

fast jag snackade inte om hållbarheten smile utan om resten av listan? :S haha listan på sida ett talar sitt tydliga språk tyska motorer är överlag inte så hållbara tydligen

Xuri One Man Clan
25 januari 2013 · 4 287 Inlägg

CHEEVA skrev:

Xuri skrev:

CHEEVA skrev:

klart jag har kört nyare kärror med smile eller ja nyaste är väl från 03 eller något

men den v70in va törstig som fan den med... en polares s70gl dricker ca som min a8

en annan polare hade en 855 t5, han sålde den och köpte en bmw 540 för att den va billigare att köra med.
Volvo är bra men törstiga bilar ... och 7/940 är grymt trista tongue

får väl erkänna att även japsarna är jävligt duktiga när de vill

tycker alla säger volvo är törstiga, men jag har inte riktigt stött på något som jag kallar törstigt ännu.

v40 2.0t drog 0.75 långkörning, runt 0,8-0,9blandad.
s70 glt, 0.9 blandad, 0.81 långkörning å 102Km/h medelfart.
å alla andra man provkört har inte dragit speciellt mycke..

Min nuvarande bil uttalar jag mig inte om men 0.84 långkörning är fullt möjligt långkörning..

ja v40 har jag fakiskt aldrig testat förbrukningen på, har hört lite blandat om den .. själv sugen på en faktiskt

din nu varande är ju faktiskt en utav volvos absolut grymaste bilar, så den ska få dricka lite extra smile

angående toppar som inte tycker om värme är väl de problemet relaterat till bmws m20 maskin dock bytte de ju till en väldigt mycket bättre maskin redan på 80 talet. B230 fanns väl långt in på 90 talet ? 98/99 ?

Jo v40ina går billigt som fan...

Jo R:en drar väl en del men den går rätt hårt nu också.
1.2-1.3milen drar den nu å då har jag 5 mil långkörning till jobbet varje dag tongue
men man åker gött å de får kosta lite extra big_smile

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
ekelund88
25 januari 2013 · 2 656 Inlägg

Xuri skrev:

CHEEVA skrev:

Xuri skrev:

Haha, inte kört någon nyare volvo eller lever kvar på gamla goda tiden ?tongue

klart jag har kört nyare kärror med smile eller ja nyaste är väl från 03 eller något

men den v70in va törstig som fan den med... en polares s70gl dricker ca som min a8

en annan polare hade en 855 t5, han sålde den och köpte en bmw 540 för att den va billigare att köra med.
Volvo är bra men törstiga bilar ... och 7/940 är grymt trista tongue

får väl erkänna att även japsarna är jävligt duktiga när de vill

tycker alla säger volvo är törstiga, men jag har inte riktigt stött på något som jag kallar törstigt ännu.

v40 2.0t drog 0.75 långkörning, runt 0,8-0,9blandad.
s70 glt, 0.9 blandad, 0.81 långkörning å 102Km/h medelfart.
å alla andra man provkört har inte dragit speciellt mycke..

Min nuvarande bil uttalar jag mig inte om men 0.84 långkörning är fullt möjligt långkörning..

jag håller med riktigt billiga är dom min gamla 740 automat turbo trimmad drog ca 0.7 blandad körning! oslagbart tycker jag

SportPilot Ubåtsingenjör
25 januari 2013 · 7 242 Inlägg

ekelund88 skrev:

Xuri skrev:

CHEEVA skrev:

klart jag har kört nyare kärror med smile eller ja nyaste är väl från 03 eller något

men den v70in va törstig som fan den med... en polares s70gl dricker ca som min a8

en annan polare hade en 855 t5, han sålde den och köpte en bmw 540 för att den va billigare att köra med.
Volvo är bra men törstiga bilar ... och 7/940 är grymt trista tongue

får väl erkänna att även japsarna är jävligt duktiga när de vill

tycker alla säger volvo är törstiga, men jag har inte riktigt stött på något som jag kallar törstigt ännu.

v40 2.0t drog 0.75 långkörning, runt 0,8-0,9blandad.
s70 glt, 0.9 blandad, 0.81 långkörning å 102Km/h medelfart.
å alla andra man provkört har inte dragit speciellt mycke..

Min nuvarande bil uttalar jag mig inte om men 0.84 långkörning är fullt möjligt långkörning..

jag håller med riktigt billiga är dom min gamla 740 automat turbo trimmad drog ca 0.7 blandad körning! oslagbart tycker jag

haha haha big_smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
ekelund88
25 januari 2013 · 2 656 Inlägg

CHEEVA skrev:

ekelund88 skrev:

Xuri skrev:

tycker alla säger volvo är törstiga, men jag har inte riktigt stött på något som jag kallar törstigt ännu.

v40 2.0t drog 0.75 långkörning, runt 0,8-0,9blandad.
s70 glt, 0.9 blandad, 0.81 långkörning å 102Km/h medelfart.
å alla andra man provkört har inte dragit speciellt mycke..

Min nuvarande bil uttalar jag mig inte om men 0.84 långkörning är fullt möjligt långkörning..

jag håller med riktigt billiga är dom min gamla 740 automat turbo trimmad drog ca 0.7 blandad körning! oslagbart tycker jag

haha haha big_smile

haha smile nej men allvarligt nu så en nyare d5 är riktigt billig att åka runt med smile och t5a 06a den jag kört förhållandevis billig med helt klart är ju att nått är fel på vissa modeller när svärfars 140 hk v70 dricker mer än min gamla bmw v8a 140 hkaren e hemsk :p

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang