Bilen drar mycket bensin

cashflash
21 januari 2013 · 16 Inlägg

x

Senast redigerat av cashflash (26 augusti 2014)

Crxkoffe
21 januari 2013 · 847 Inlägg

går den lustigt, om den hackar imellanåt medans du kör? har du kollat kompet i varje cylinder? mvh

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)
Puttenutte
21 januari 2013 · 102 Inlägg

Det kan inte vara så att bilen började dra lite mera soppa i samma veva som vintern kom och du slängde på vintersulorna? Det tillsammans med kallstarter i minusgrader påverkar ju förbrukningen.

Använder du en olja som tar längre tid att bli varm under vinterhalvåret påverkar det också.

Har du rätt lufttryck i däcken eller igensatt luftfilter?




/P

Saab 9-3 Aero SS "Twin" (2004)
8_23sek
21 januari 2013 · 87 Inlägg

det kan inte vara som så att det är vinnter och du har börjat lea med bilen ?

cashflash
21 januari 2013 · 16 Inlägg

Crxkoffe skrev:
går den lustigt, om den hackar imellanåt medans du kör? har du kollat kompet i varje cylinder? mvh

Den går som den ska. Har inte kollat kompen, men Oilservice kommer upp även fast jag har bytt olja innan vintern, men det ser bra ut.

Puttenutte skrev:
Det kan inte vara så att bilen började dra lite mera soppa i samma veva som vintern kom och du slängde på vintersulorna? Det tillsammans med kallstarter i minusgrader påverkar ju förbrukningen.

Använder du en olja som tar längre tid att bli varm under vinterhalvåret påverkar det också.

Har du rätt lufttryck i däcken eller igensatt luftfilter?


/P

Jag märkte faktiskt ingen skillnad när jag satte på vinterdäcken, har också kollat lufttrycket som ligger på 2.5, dock har jag inte kollat luftfiltret.

8_23sek skrev:
det kan inte vara som så att det är vinnter och du har börjat lea med bilen ?

Jag har lekt en del med bilen under vintern, och den började helt plötsligt gå dåligt efter ett par våldsamma åk, verkar som något har gett upp, men vet inte vad. Som sagt jag har kört väldigt lugnt och snålt på denna fulltanken, och ändå kommer den upp i 1.2-1.3

Får tacka för svaren! Kom gärna med mer tips.

Senast redigerat av cashflash (21 januari 2013)

viccoA
21 januari 2013 · 3 110 Inlägg

Har du kollat lambdavärdena?

cashflash
22 januari 2013 · 16 Inlägg

viccoA skrev:
Har du kollat lambdavärdena?

Nej, men tror det kan vara för högt. Kan det vara så att jag har någon läcka i avgasröret? Måste kolla upp detta, har inte gjort det än.

Tänkte mer på, läckage i avgasröret = lambdasonden kan bli lurad att lägga på mer bränsle?
Men som sagt bilen går inte dåligt, utan som den ska.

Senast redigerat av cashflash (22 januari 2013)

cashflash
22 januari 2013 · 16 Inlägg

Tacksam för fler tips! Börjar bli riktigt störande när den drar så här.

Putteliten
22 januari 2013 · 9 084 Inlägg

BYT bälgen till insuget. Hade samma sak med min E30, lagade bälgen men det blev inte mycket bättre. Bytte bälgen och det blev en grym skillnad.

viccoA
22 januari 2013 · 3 110 Inlägg

Kolla lamdban och byt ut den om värderna inte är rätt, inte omöjligt att bilar drar 30% mer bränsle mycket om den är trasig.

cashflash
23 januari 2013 · 16 Inlägg

viccoA skrev:
Kolla lamdban och byt ut den om värderna inte är rätt, inte omöjligt att bilar drar 30% mer bränsle mycket om den är trasig.

Okej, har du tips vilken lambda jag kan köpa som billigaste alternativ, går det bra från skroten? Vill inte lägga ner så mycket på vinterbilen.

cashflash
26 januari 2013 · 16 Inlägg

Kan tillägga att jag klara ca 450 km på fulltanken+reserven, och jag har kört som en kärring.

JanZonz
26 januari 2013 · 83 Inlägg

Det är ju en chansing att plocka en på skroten , men testa går ju men kolla upp värdena bara och kolla även efter läckage innan katalysator.

TheMPG
26 januari 2013 · 141 Inlägg

Ligger den fint i temp? Dålig termostat fuckar upp förbrukningen

Jag fixar din A/C, skicka PM
cashflash
27 januari 2013 · 16 Inlägg

TheMPG skrev:
Ligger den fint i temp? Dålig termostat fuckar upp förbrukningen

Japp, har bytt vattenpump och termostat nyligen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang