Skillnaden mellan äkta och kina turbos

Founder
24 januari 2013 · 1 414 Inlägg
in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Janneutanb
24 januari 2013 · 7 272 Inlägg

Ett företag som förespråkar sina turbon före andras...
Det finns många Kina agg som fungerar alldeles utmärkt.

gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
24 januari 2013 · 901 Inlägg

Brains skrev:
Ett företag som förespråkar sina turbon före andras...
Det finns många Kina agg som fungerar alldeles utmärkt.

har du några bra kina märke att föreslå?
tack

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Saab 9-5 (2002)
Founder
24 januari 2013 · 1 414 Inlägg

Brains skrev:
Ett företag som förespråkar sina turbon före andras...
Det finns många Kina agg som fungerar alldeles utmärkt.

Sina? Du har tydligen inte läst artikeln eller förstått vad den handlar om, det handlar om original vs kina kopior och att vissa företag säljer kina kopior som riktiga utan att berätta detta för kunden...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Xuri One Man Clan
24 januari 2013 · 4 287 Inlägg

i förhållande till vad man får betala för en kina turbo så är de många gånger värt de, finns kopior som funkar minst lika bra som orginal.

vad kostar orginal på saab ? 7-8000kr ? å behöver bytas efter 10-15k mil ?
du får 4-5 kina turbos för samma pris som en orginal typ...

Å jag kan sätta pengar på att tex garrett tillverkar sina aggregat i just KINA.
säkert i samma fabrik fast på olika linor.

finns inte många företag som tillverkar turbos.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
myran Foto/Bilnörd
24 januari 2013 · 1 541 Inlägg

Xuri skrev:
i förhållande till vad man får betala för en kina turbo så är de många gånger värt de, finns kopior som funkar minst lika bra som orginal.

vad kostar orginal på saab ? 7-8000kr ? å behöver bytas efter 10-15k mil ?
du får 4-5 kina turbos för samma pris som en orginal typ...

Å jag kan sätta pengar på att tex garrett tillverkar sina aggregat i just KINA.
säkert i samma fabrik fast på olika linor.

finns inte många företag som tillverkar turbos.

Skilljer väldigt mycket på matrial i lager samt impeller/kompressor på kina-kopiorna och origial. Samt att kopiorna ofta är baserade på äldre modeller.

Inte helt ovanligt att bladen viker sig på kina-aggen vilket beror i stort sett helt på att man snålat in på matrial-valet.

Sen är kina-kopiiorna ofta slarvigt balanserade. Går ju att lämna på balansering här i sverige om man skulle vilja men kostar som halva turbon.


Kommer själv köra kina-agg nu i sommar mycket tack vare priset och att jag vill testa hur dom håller själv. Förväntar mig inte att det ska vara samma kvalite som ett original men jag tror det funkar om man inte pressar aggen för hårt samt är noga med rätt oljemängd med mera.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Xuri One Man Clan
24 januari 2013 · 4 287 Inlägg

myran skrev:

Xuri skrev:
i förhållande till vad man får betala för en kina turbo så är de många gånger värt de, finns kopior som funkar minst lika bra som orginal.

vad kostar orginal på saab ? 7-8000kr ? å behöver bytas efter 10-15k mil ?
du får 4-5 kina turbos för samma pris som en orginal typ...

Å jag kan sätta pengar på att tex garrett tillverkar sina aggregat i just KINA.
säkert i samma fabrik fast på olika linor.

finns inte många företag som tillverkar turbos.

Skilljer väldigt mycket på matrial i lager samt impeller/kompressor på kina-kopiorna och origial. Samt att kopiorna ofta är baserade på äldre modeller.

Inte helt ovanligt att bladen viker sig på kina-aggen vilket beror i stort sett helt på att man snålat in på matrial-valet.

Sen är kina-kopiiorna ofta slarvigt balanserade. Går ju att lämna på balansering här i sverige om man skulle vilja men kostar som halva turbon.


Kommer själv köra kina-agg nu i sommar mycket tack vare priset och att jag vill testa hur dom håller själv. Förväntar mig inte att det ska vara samma kvalite som ett original men jag tror det funkar om man inte pressar aggen för hårt samt är noga med rätt oljemängd med mera.

beror helt å hållet på vem man köper från.
köper man från större firmor så har dom oftast sammarbete med fabriken.

De kostar inte 10000kr att tillverka en turbo så är de.
de är utvecklingen som kostar. den som gör kopian har inte utvecklingskostnaden utan bara kopieringsprocessen.
sen finns de väl vissa som vill göra de lite väl billigt.

Själver körde jag 800mil med min kina turbo innan jag lyckades skjuta en packning i den (pga av motorhaveri)
Köpte en lagersats med uppgraderingslager å körde totalt 1800 mil med turbon innan jag bytte ut den mot värre diton. funkade hur bra som helst. och kan tilläggas att den balanserades inte efter renoveringen...
lagersatsen med riktiga lager kostade mig 440 kr...

turbon Kostade mig ca 1000 svenska kronor å presterade bättre än mitsubishi 19t...

Har faktiskt aldrig hört nått om blad som viker sig på kinaturbos...

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Germax
24 januari 2013 · 12 086 Inlägg

Xuri skrev:
i förhållande till vad man får betala för en kina turbo så är de många gånger värt de, finns kopior som funkar minst lika bra som orginal.

vad kostar orginal på saab ? 7-8000kr ? å behöver bytas efter 10-15k mil ?
du får 4-5 kina turbos för samma pris som en orginal typ...

Å jag kan sätta pengar på att tex garrett tillverkar sina aggregat i just KINA.
säkert i samma fabrik fast på olika linor.

finns inte många företag som tillverkar turbos.

Allt som tillverkas i Kina är inte skit. Skillnaden kan tex vara att de billiga turbosarna tillverkas med andrasorteringsdelar eller med allmänt sämre toleranser och materialkvaliteer.

Xuri One Man Clan
24 januari 2013 · 4 287 Inlägg

Germax skrev:

Xuri skrev:
i förhållande till vad man får betala för en kina turbo så är de många gånger värt de, finns kopior som funkar minst lika bra som orginal.

vad kostar orginal på saab ? 7-8000kr ? å behöver bytas efter 10-15k mil ?
du får 4-5 kina turbos för samma pris som en orginal typ...

Å jag kan sätta pengar på att tex garrett tillverkar sina aggregat i just KINA.
säkert i samma fabrik fast på olika linor.

finns inte många företag som tillverkar turbos.

Allt som tillverkas i Kina är inte skit. Skillnaden kan tex vara att de billiga turbosarna tillverkas med andrasorteringsdelar eller med allmänt sämre toleranser och materialkvaliteer.

japp de vet jag mycke väl.

vi hade bra kontakt me tillverkare från kina på mitt gamla jobbet.

upp till beställaren å avgöra vad han vill ha levererat. kineserna gör de man ber om, till väldigt bra priser.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang