Rolig första bil för max 25k

NewLander
27 januari 2013 · 15 Inlägg

Tjenare!

Har nu körkort på väg cool så letar därför efter en rolig första bil. Som rubriken säger är budgeten 25k (helst med trafikförsäkringen också). Enda kraven är att den är manuell och bensindriven.

Prioritering
1. Billig i delar! Jag inte rädd för att mecka:D så länge ett inte är hopplösa problem dvs
2. Billig skatt/försäkring! Är tyvärr inte bortskämd med sånt "/
3. Rolig>Hp Hellre rolig än "stark"

Det blir antagligen en mindre lätt bil utav min beskrivning (typ golf, polo), men kom med förslag TACK! wink
Även tacksam för modeller och modellår av rekommendation!

BMW 325i "3.0L N53" (2008)
Janneutanb
27 januari 2013 · 7 271 Inlägg

Jag älskade polarens gamla honda crx. Sjukt rolig bil! Liten, lätt och pigg.

Jimmy_N Makaronborrare
27 januari 2013 · 993 Inlägg

Håller med föregående smile Crx är mycket körglädje för pengarna.

NewLander
27 januari 2013 · 15 Inlägg

Haha där ser man ^^ aldrig ens tänkt CRX innan. Någon som vet hur en Honda är i delar? Slittåliga, dyra?

BMW 325i "3.0L N53" (2008)
TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
27 januari 2013 · 938 Inlägg

opel calibra? Har aldrig ägt nån själv, men en kompis hade en för några år sedan, vill minnas att den gick okej å hade bra väghållning (sänkt).

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
Jimmy_N Makaronborrare
27 januari 2013 · 993 Inlägg

Har ägt min sen 2008 och det första jag gjorde var att köra sönder toppackningen tongue Men sen jag fick den bytt och planade toppen har den gått klockrent så mycket stryk tål dessa motorer iaf tongue Slitdelarna är inte särskilt dyra heller, enda nackdelen som jag varit med om var att jag fick vänta några veckor med att få hem en handbromsvajer, var ingen som hade i lager och min blev underkänd på besiktningen mitt i sommaren. Men det löste sig i sista stund.

Calibra 8v har jag med haft. Bra motor och grymt bra väghållning men syna den noga från rost. 16v är piggare och mycket roligare men kan inte svara på hur bra dom motorerna är

NewLander
27 januari 2013 · 15 Inlägg

Nä fyr eller fem cylindrigt blir det nog till jag börjar jobba smile Men kul att Hnda värkar göra grejer som håller, hitta dock bara en uppe i GBG som har gått 24k med skum ägare...  för långa mil för att vara stadskörd? Något att se upp för?
https://www.blocket.se/goteborg/Honda_C … 20&w=2

BMW 325i "3.0L N53" (2008)
johan_steg
27 januari 2013 · 28 Inlägg

seat ibiza cupra 2 smile sjukligt rolig, inga problem alls på den jag hade, gick som en gocart i kurvorna. helt underbar

Skoda Octavia RS 1.8t "Redlady" (2004)
caromania Forummoderator
27 januari 2013 · 9 296 Inlägg

Definiera rolig.
En CRX kan nog vara bra mekaniskt men slut i karossen vid det här laget. En Civic VTI är nog ett bättre köp då.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
27 januari 2013 ·

Sunny GTi N13 generationen, lägre pris än budget och rätt kul bil, men inte en lika ivrig kurvkramare som en CRX eller Civic.

Celica kanske? inte någon överdängare väghållningsmässigt men en rätt trevlig "sportbil".

Porsche 924....NEEEEJ skrek nu en mängd medlemmar "det är ju ingen riktig Porsche" jo det är det visst det och en rätt kul bil med sportiga attribut, tåliga och billig att äga faktiskt, just för att det inte är en "riktig Porsche" full md VW delar.

Cupra som nämns har jag ägt en och den ägde jag en mkt kort tid, tyckte det käntes som en Polo med 150hk...men vänta, det är ju det det är wink
Bra liten bil annars absolut, men jag tyckte inte den käntes så "busig" fast det är ju det som är så underbart, vi har olika tyck och smak och skall tillåtas ha det utan att någon likt en dörrföräljare av dammsugare försöker pracka på en några åsikter, menar som så att de flesta på detta forum gillar inte Citroën 2cv men jag fullkomligt älskar bilen.

Klokt att stå för bilen själv BTW.

Saab_janne Saabfantast
27 januari 2013 · 22 Inlägg

Kollat nåt på saab 9-3/9-5? en bil med väldigt mkt körglädje samtidigt som den är riktigt bekväm, är även väldigt pålitlig, hållbar motor o går sällan sönder, är även billiga i inköp smile

DusanMandick Random Hero
27 januari 2013 · 4 047 Inlägg

nissan s13. roligare kan du inte ha för de pengarna

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Gnuet sometimes i drive for no reason at all.
27 januari 2013 · 74 Inlägg

Klart grabben ska ha en Golf! 25k kan man ju få rätt roliga goffar för, hell 10k och lite meckande så har du ju något att hålla på med också! big_smile

NewLander
27 januari 2013 · 15 Inlägg

Alla dessa alternativ big_smile Tack så mycket! Hade nog inte tänkt med en "sportbil" som första bil (klingar dåligt hos försäkringsbolaget)... så hellre något med mindre häst och lättare tack ^^ Som sagt är meck glad och har hellre något med lite lägre profil än en Porsche xD

BMW 325i "3.0L N53" (2008)
spetsen
27 januari 2013 · 168 Inlägg

Bmw e30 325 alla dagar i veckan. Stört rolig bil! sköna att åka i big_smilebig_smile Och roliga att skruva med. lätt skruvade

Och försäkringen? Jag betalar 300-400kr per månad helförsäkring hos länsförsäkringar smile och skatten på 1200kr är ju inget att gråta över:P

Senast redigerat av spetsen (27 januari 2013)

BMW E30 (1989)
NewLander
27 januari 2013 · 15 Inlägg

Jao du då är du inte 18 längre! Lägsta jag kommit ner i på länsförsäkringar var 6,5k trafik för en fabia 1.4. Och för en 940 ltt trafik får jag punga ut lite över 7k pär år "7 som om jag skulle va i riskzon för nått wink wink

BMW 325i "3.0L N53" (2008)
spetsen
27 januari 2013 · 168 Inlägg

NewLander skrev:
Jao du då är du inte 18 längre! Lägsta jag kommit ner i på länsförsäkringar var 6,5k trafik för en fabia 1.4. Och för en 940 ltt trafik får jag punga ut lite över 7k pär år "7 som om jag skulle va i riskzon för nått wink wink

jag är bara 21 så borde ju inte vara sån jävla skillnad. en 940 turbo är ju svindyr just pga att det är mycket olyckor med dom.

ägde en e36 320i (låg effekt och ingen raket direkt) en 95a som jag betalade 12-13000 per år på helförsäkring.
Samma år köpte jag en passat v6 2,9 syncro som hade nästan dubbla effekten och den betalade jag bara 5000 helförsäkring på.

Då sa dom att det var pga att om man kollade olycksstatistik mellan bilarna så var det mer olyckor med bmwen så därför var den dyrare.

BMW E30 (1989)
fegiis
27 januari 2013 · 130 Inlägg

Audi 100 turbo quattro, har inte ägt en själv men det är nog en rolig bil smile ligger väl runt 15tusen så budgeten klarar du ju wink

trippelturbo Trucker
27 januari 2013 · 2 710 Inlägg

NewLander skrev:
Haha där ser man ^^ aldrig ens tänkt CRX innan. Någon som vet hur en Honda är i delar? Slittåliga, dyra?

CRX kan jag ej tala för, men Accord. Vi hade en Accord -98 o tamefan att delar knappt fanns o fanns dom så var dom DYRA!!. Å andra sidan gick bilen sällan sönder, vi körde typ 10k mil innan vi sålde den, gjorde inte mkt mer än o tanka o köra (o service)

Fart missbrukare
IceEyes Varningar: För många..
27 januari 2013 · 2 552 Inlägg

Peugeot 205 GTI smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang