Placera batteriet bak, val av kablar och koppling

jacker90 jacker
27 januari 2013 · 353 Inlägg

Hejsan. jag sitter och funderar på vad för kablar jag bör använda om jag väljer att ha batteriet i skuffen på en Volvo 850, kanske sätter en säkringsdosa eller skarva den just efter motorn, det finns anslutningar till resten av all elektronik där, dra en enda stor kabel och jorda minus kabeln där bak.

Kommer driva minst ett slutsteg från MDS T5, hur bör jag även koppla det för 2 stycken MDS FR12:er för att få så bra som möjligt (inte tävling bygge)

Alla svar hjälper, hoppas jag smile

Senast redigerat av jacker90 (27 januari 2013)

Mitt projekt, kolla in och kommentera http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 0#p3107330 Volvo 850 T5
Volvo 850 (1995)
hangman
27 januari 2013 · 2 174 Inlägg

Jag skulle köpa dls kopplingsplint och 50 kvadrat riktig fintrådig kabel, ingen jävla startkabel hehe.

jacker90 jacker
27 januari 2013 · 353 Inlägg

hangman skrev:
Jag skulle köpa dls kopplingsplint och 50 kvadrat riktig fintrådig kabel, ingen jävla startkabel hehe.

nej nej, dom kablarna blir utbyta ända från början av motorn. startkablar är inget o köra med här inte.
och vart hittar man "50 kvadrat riktig fintrådig kabel"?

Senast redigerat av jacker90 (27 januari 2013)

Mitt projekt, kolla in och kommentera http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 0#p3107330 Volvo 850 T5
Volvo 850 (1995)
Vw-Andreas
27 januari 2013 · 633 Inlägg

är du smart o har en bilskrot i närheten så tar du kabel från v70N då dem har batteriet i bagaget

Volvo 740 "militery" (1988)
Volvo s60 (2003)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
27 januari 2013 · 8 744 Inlägg

Annars om du vill komma billigt undan så funkar svetskabel finfint, mjuk är den också. smile kom ihåg bara att säkra av den i båda ändar om du ska ha batteri både fram och bak!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
jacker90 jacker
27 januari 2013 · 353 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Annars om du vill komma billigt undan så funkar svetskabel finfint, mjuk är den också. smile kom ihåg bara att säkra av den i båda ändar om du ska ha batteri både fram och bak!

okej hmm jag kommer bara ha batteri där bak

Mitt projekt, kolla in och kommentera http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 0#p3107330 Volvo 850 T5
Volvo 850 (1995)
Andersson_T5 Snickare
28 januari 2013 · 407 Inlägg

Swedol har batterikabel riktig. Billjud butiker har bra kopplingsdosor utan säkringar i :-)

ChriZtoffer GAS democar 2018!
28 januari 2013 · 8 744 Inlägg

jacker90 skrev:

ChriZtoffer skrev:
Annars om du vill komma billigt undan så funkar svetskabel finfint, mjuk är den också. smile kom ihåg bara att säkra av den i båda ändar om du ska ha batteri både fram och bak!

okej hmm jag kommer bara ha batteri där bak

Okej, då ska du inte behöva säkringar (har jag för mig) då du egentligen bara gör en förlängning av kabeln från generatorn. Risken med säkringar då är att generatorn går sönder om en säkring går. Kom ihåg att dra kabeln i slang så den inte riskerar att nötas av.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Vw-Andreas
28 januari 2013 · 633 Inlägg

ingen som lyssnar eller såg? Kabel från volvo v70N

Volvo 740 "militery" (1988)
Volvo s60 (2003)
jacker90 jacker
28 januari 2013 · 353 Inlägg

Vw-Andreas skrev:
ingen som lyssnar eller såg? Kabel från volvo v70N

jovist såg man, men då måste jag kanske spendera hel dag och rensa igenom en V70N och skrotarna nära mig värkar inte ha någon sådan bil inne sad

störst chans så klipper dom den kanske, inte vet jag hmm

Senast redigerat av jacker90 (28 januari 2013)

Mitt projekt, kolla in och kommentera http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 0#p3107330 Volvo 850 T5
Volvo 850 (1995)
Vw-Andreas
28 januari 2013 · 633 Inlägg

okej de är ju lite synd , vi bruka använda dem kostar 50kr på returbilen ;p

Volvo 740 "militery" (1988)
Volvo s60 (2003)
ExtraKim Team dBAkuten!
28 januari 2013 · 3 263 Inlägg

ChriZtoffer skrev:

jacker90 skrev:

ChriZtoffer skrev:
Annars om du vill komma billigt undan så funkar svetskabel finfint, mjuk är den också. smile kom ihåg bara att säkra av den i båda ändar om du ska ha batteri både fram och bak!

okej hmm jag kommer bara ha batteri där bak

Okej, då ska du inte behöva säkringar (har jag för mig) då du egentligen bara gör en förlängning av kabeln från generatorn. Risken med säkringar då är att generatorn går sönder om en säkring går. Kom ihåg att dra kabeln i slang så den inte riskerar att nötas av.

Jo han behöver säkring, max 30cm från batteriet, annars så får han en osäkrad kabel genom hela bilen.

Hellre riskera att generatorn går sönder än att hela bilen brunnit upp.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten
Ford Escort Express "FleExpressen." (1994)
Austin Mini Estate "Bilstereo byggd med 150m stål." (1979)
Vw-Andreas
28 januari 2013 · 633 Inlägg

ExtraKim skrev:

ChriZtoffer skrev:

jacker90 skrev:

okej hmm jag kommer bara ha batteri där bak

Okej, då ska du inte behöva säkringar (har jag för mig) då du egentligen bara gör en förlängning av kabeln från generatorn. Risken med säkringar då är att generatorn går sönder om en säkring går. Kom ihåg att dra kabeln i slang så den inte riskerar att nötas av.

Jo han behöver säkring, max 30cm från batteriet, annars så får han en osäkrad kabel genom hela bilen.

Hellre riskera att generatorn går sönder än att hela bilen brunnit upp.

De ända är om man står o tuggar start motor som kabeln kan bli varm så säkring behövs inte aldrig haft de heller

Volvo 740 "militery" (1988)
Volvo s60 (2003)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
28 januari 2013 · 8 744 Inlägg

ExtraKim skrev:

ChriZtoffer skrev:

jacker90 skrev:

okej hmm jag kommer bara ha batteri där bak

Okej, då ska du inte behöva säkringar (har jag för mig) då du egentligen bara gör en förlängning av kabeln från generatorn. Risken med säkringar då är att generatorn går sönder om en säkring går. Kom ihåg att dra kabeln i slang så den inte riskerar att nötas av.

Jo han behöver säkring, max 30cm från batteriet, annars så får han en osäkrad kabel genom hela bilen.

Hellre riskera att generatorn går sönder än att hela bilen brunnit upp.

Det här har diskuterats förut och vad jag minns från då så kom man fram till att säkring inte ska behövas då den kabeln ersätter befintlig generatorkabel. Fast jag hade nog satt en säkring ändå, gärna lite i överkant för att inte riskera att den går i onödan.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ExtraKim Team dBAkuten!
28 januari 2013 · 3 263 Inlägg

ChriZtoffer skrev:

ExtraKim skrev:

ChriZtoffer skrev:

Okej, då ska du inte behöva säkringar (har jag för mig) då du egentligen bara gör en förlängning av kabeln från generatorn. Risken med säkringar då är att generatorn går sönder om en säkring går. Kom ihåg att dra kabeln i slang så den inte riskerar att nötas av.

Jo han behöver säkring, max 30cm från batteriet, annars så får han en osäkrad kabel genom hela bilen.

Hellre riskera att generatorn går sönder än att hela bilen brunnit upp.

Det här har diskuterats förut och vad jag minns från då så kom man fram till att säkring inte ska behövas då den kabeln ersätter befintlig generatorkabel. Fast jag hade nog satt en säkring ändå, gärna lite i överkant för att inte riskera att den går i onödan.

Problemet är att du INTE ersätter befintlig kabel, du drar en ny genom hela bilen = brandfara vid kortslutning.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten
Ford Escort Express "FleExpressen." (1994)
Austin Mini Estate "Bilstereo byggd med 150m stål." (1979)
ExtraKim Team dBAkuten!
28 januari 2013 · 3 263 Inlägg

Vw-Andreas skrev:
De ända är om man står o tuggar start motor som kabeln kan bli varm så säkring behövs inte aldrig haft de heller

Eftersom du inte vet vad du talar om så kanske du inte borde låta så säker. Om den kabeln kortsluts så kan det börja brinna, så JO det behövs säkring om man vill ha en säker bil samt om man vill få ut något på försäkringen vid ev brand.

Senast redigerat av ExtraKim (28 januari 2013)

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten
Ford Escort Express "FleExpressen." (1994)
Austin Mini Estate "Bilstereo byggd med 150m stål." (1979)
jacker90 jacker
28 januari 2013 · 353 Inlägg

ExtraKim skrev:

ChriZtoffer skrev:

ExtraKim skrev:

Jo han behöver säkring, max 30cm från batteriet, annars så får han en osäkrad kabel genom hela bilen.

Hellre riskera att generatorn går sönder än att hela bilen brunnit upp.

Det här har diskuterats förut och vad jag minns från då så kom man fram till att säkring inte ska behövas då den kabeln ersätter befintlig generatorkabel. Fast jag hade nog satt en säkring ändå, gärna lite i överkant för att inte riskera att den går i onödan.

Problemet är att du INTE ersätter befintlig kabel, du drar en ny genom hela bilen = brandfara vid kortslutning.

så om jag inte fått allt på bakfoten för min del bör det ser ut som denna bild jag har konstruerat lite snabbt smile goa skills har man ^^   

https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144448/144448-d1f7aa8f860ac3d6fb62799084e0b884.jpg

Om det inte går med 50mm2 direkt ifrån generatorn och startmotorn, så kommer det dras med 21mm2 till delningsdosan/fögreningen smile

Mitt projekt, kolla in och kommentera http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 0#p3107330 Volvo 850 T5
Volvo 850 (1995)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
28 januari 2013 · 8 744 Inlägg

Det blir kanon. smile Du kan säkra av den kabeln med 250 eller kanske t.o.m 300a, inte godkänt enligt EMMAs regler men om du inte ska tävla i billjud på hög nivå så spelar det ingen roll.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
jacker90 jacker
28 januari 2013 · 353 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Det blir kanon. smile Du kan säkra av den kabeln med 250 eller kanske t.o.m 300a, inte godkänt enligt EMMAs regler men om du inte ska tävla i billjud på hög nivå så spelar det ingen roll.

Kan inget om sånt, dok skulle nog vara roligt o lära lite. får se om jag hittar något om det smile

ANL säkringar då eller? eller dom andra sortens?

Mitt projekt, kolla in och kommentera http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 0#p3107330 Volvo 850 T5
Volvo 850 (1995)
Vw-Andreas
28 januari 2013 · 633 Inlägg

ExtraKim skrev:

Vw-Andreas skrev:
De ända är om man står o tuggar start motor som kabeln kan bli varm så säkring behövs inte aldrig haft de heller

Eftersom du inte vet vad du talar om så kanske du inte borde låta så säker. Om den kabeln kortsluts så kan det börja brinna, så JO det behövs säkring om man vill ha en säker bil samt om man vill få ut något på försäkringen vid ev brand.

Då kan du förklara hur de fungera i en v70n

Volvo s60 (2003)
Volvo 740 "militery" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang