Om man ska dieselkonvertera en bensinmotor - vad ska man tänka på då?

BowserQ
12 februari 2013 · 121 Inlägg

Vi säger att jag införskaffar en bil. Vi tar Volvo 740 GL med B230F motorn som har elektroniskt insprutning.
Sen införskaffar jag en B18, B20, B21 eller B23. Jag antar att alla dessa ser exakt lika ut utseendemässigt?

Vad ska jag tänka på om jag dieselkonvertera dem om jag redan vet att kompresionen ska vara hög och lager och kamaxel ska vara kraftigt byggda? Jag valde volvos rödblocksmotorerna för dem är kända för att ha grova lager och vevstake, dock inte hög komp men det går väll att plana.

Som jag tror att hur man konvertera så gör man så här:
1. Plana toppen så man får 20 kg komp. Eventuellt byt topp till en annan eller be någon proffs svetsa i toppen.
2. Byt till kraftigare packing.
3. Byt till hårdare ventilfjädrar för att det ska täta bättre.
4. Byt till en T-kam.
5. Gänga dit glödstift.
6. Skaffa ett dieselbatteri.
7. Införskaffa dieselpump.
8. Monter dit ett insprutningssystem som känner av hur förbränningen blir.

Frågor:
1. Är det så här kortfattat man brukar göra?
2. Måste man byta bränslepump till dieselpump? Dieselbilar sprutar in mindre bränsle än bensin.
3. Vad är det klassiska diesel insprutningssystemet?
4. Hur fungerar ett elektriskt insprutningssystem på diesel?
5. Kommer en volvo rödblockare hålla?
6 Bör jag byta kamaxel eller kan man låta den vara för dem är ju rätt så lågvarvig.
7. Passar en M47 växellåda på B23, B21, B20, B18?
8. Vad tror ni besiktiningen säger när jag har diesel i tanken och kör med orginal motor och det fungerar?

Senast redigerat av BowserQ (12 februari 2013)

EmilGranstrom
12 februari 2013 · 88 Inlägg

Det är väl lättare att köpa en dieselmotor och stoppa ner.

Mercedes W220 S 500LA "Autobahnloket" (2000)
Audi S6 "Go Fast Or Go Home" (1995)
Volvofarfar
12 februari 2013 · 1 312 Inlägg

BowserQ skrev:
Vi säger att jag införskaffar en bil. Vi tar Volvo 740 GL med B230F motorn som har elektroniskt insprutning.
Sen införskaffar jag en B18, B20, B21 eller B23. Jag antar att alla dessa ser exakt lika ut utseendemässigt?

Vad ska jag tänka på om jag dieselkonvertera dem om jag redan vet att kompresionen ska vara hög och lager och kamaxel ska vara kraftigt byggda? Jag valde volvos rödblocksmotorerna för dem är kända för att ha grova lager och vevstake, dock inte hög komp men det går väll att plana.

Som jag tror att hur man konvertera så gör man så här:
1. Plana toppen så man får 20 kg komp. Eventuellt byt topp till en annan eller be någon proffs svetsa i toppen.
2. Byt till kraftigare packing.
3. Byt till hårdare ventilfjädrar för att det ska täta bättre.
4. Byt till en T-kam.
5. Gänga dit glödstift.
6. Skaffa ett dieselbatteri.
7. Införskaffa dieselpump.
8. Monter dit ett insprutningssystem som känner av hur förbränningen blir.

Frågor:
1. Är det så här kortfattat man brukar göra?
2. Måste man byta bränslepump till dieselpump? Dieselbilar sprutar in mindre bränsle än bensin.
3. Vad är det klassiska diesel insprutningssystemet?
4. Hur fungerar ett elektriskt insprutningssystem på diesel?
5. Kommer en volvo rödblockare hålla?
6 Bör jag byta kamaxel eller kan man låta den vara för dem är ju rätt så lågvarvig.
7. Passar en M47 växellåda på B23, B21, B20, B18?
8. Vad tror ni besiktiningen säger när jag har diesel i tanken och kör med orginal motor och det fungerar?

Du skämtar va?? big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
BowserQ
12 februari 2013 · 121 Inlägg

Saab95vector skrev:
Det är väl lättare att köpa en dieselmotor och stoppa ner.

Nope. Min ska gå igenom bes.

BowserQ
12 februari 2013 · 121 Inlägg

Volvofarfar skrev:

BowserQ skrev:
Vi säger att jag införskaffar en bil. Vi tar Volvo 740 GL med B230F motorn som har elektroniskt insprutning.
Sen införskaffar jag en B18, B20, B21 eller B23. Jag antar att alla dessa ser exakt lika ut utseendemässigt?

Vad ska jag tänka på om jag dieselkonvertera dem om jag redan vet att kompresionen ska vara hög och lager och kamaxel ska vara kraftigt byggda? Jag valde volvos rödblocksmotorerna för dem är kända för att ha grova lager och vevstake, dock inte hög komp men det går väll att plana.

Som jag tror att hur man konvertera så gör man så här:
1. Plana toppen så man får 20 kg komp. Eventuellt byt topp till en annan eller be någon proffs svetsa i toppen.
2. Byt till kraftigare packing.
3. Byt till hårdare ventilfjädrar för att det ska täta bättre.
4. Byt till en T-kam.
5. Gänga dit glödstift.
6. Skaffa ett dieselbatteri.
7. Införskaffa dieselpump.
8. Monter dit ett insprutningssystem som känner av hur förbränningen blir.

Frågor:
1. Är det så här kortfattat man brukar göra?
2. Måste man byta bränslepump till dieselpump? Dieselbilar sprutar in mindre bränsle än bensin.
3. Vad är det klassiska diesel insprutningssystemet?
4. Hur fungerar ett elektriskt insprutningssystem på diesel?
5. Kommer en volvo rödblockare hålla?
6 Bör jag byta kamaxel eller kan man låta den vara för dem är ju rätt så lågvarvig.
7. Passar en M47 växellåda på B23, B21, B20, B18?
8. Vad tror ni besiktiningen säger när jag har diesel i tanken och kör med orginal motor och det fungerar?

Du skämtar va?? big_smile

Nej. Tänkte ha som projektarbete.

Volvofarfar
12 februari 2013 · 1 312 Inlägg

Inte för att vara skeptisk men...det kommer aldrig att gå!!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
EmilGranstrom
12 februari 2013 · 88 Inlägg

Att folk etanolkonverterar hör man ju men jag har då aldrig hört någon som dieselkonverterat en bensinmotor.

Audi S6 "Go Fast Or Go Home" (1995)
Mercedes W220 S 500LA "Autobahnloket" (2000)
BowserQ
12 februari 2013 · 121 Inlägg

Volvofarfar skrev:
Inte för att vara skeptisk men...det kommer aldrig att gå!!

Varför?

BowserQ
12 februari 2013 · 121 Inlägg

Saab95vector skrev:
Att folk etanolkonverterar hör man ju men jag har då aldrig hört någon som dieselkonverterat en bensinmotor.

Det finns vissa, men det är disel-gurus.

Elving_
12 februari 2013 · 675 Inlägg

BowserQ skrev:

Saab95vector skrev:
Att folk etanolkonverterar hör man ju men jag har då aldrig hört någon som dieselkonverterat en bensinmotor.

Det finns vissa, men det är disel-gurus.

Nämn 1.. lol Då kan du ju fråga dom roll

Volvo V90 (1998)
Toyota Aristo V300 "10th Anniversary" (2002)
mb_pucken
12 februari 2013 · 5 087 Inlägg

första funderingen va hur du ska driva någon form av dieselpump och vilken pump du ska använda. hur hade du tänkt att få dit ett par spridare?
sen tvivlar jag på att båttendelen överlever så länge. allt är kraftigare på en diesel.
ne köp dig en dieselbil från början eller bygg om och sätt i en d24 eller en perkins. känns onödigt och uppfinna dieselmotorn på nytt wink

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Seth
12 februari 2013 · 3 354 Inlägg

BowserQ skrev:

Saab95vector skrev:
Det är väl lättare att köpa en dieselmotor och stoppa ner.

Nope. Min ska gå igenom bes.

lycka till, krävs oerhört mkt pengar eller en jättegammal bil för att ens kunna få det lagligt

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
mb_pucken
12 februari 2013 · 5 087 Inlägg

Seth skrev:

BowserQ skrev:

Saab95vector skrev:
Det är väl lättare att köpa en dieselmotor och stoppa ner.

Nope. Min ska gå igenom bes.

lycka till, krävs oerhört mkt pengar eller en jättegammal bil för att ens kunna få det lagligt

regga den med diesel.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Expoze
12 februari 2013 · 2 024 Inlägg

BowserQ skrev:
Vi säger att jag införskaffar en bil. Vi tar Volvo 740 GL med B230F motorn som har elektroniskt insprutning.
Sen införskaffar jag en B18, B20, B21 eller B23. Jag antar att alla dessa ser exakt lika ut utseendemässigt?

Vad ska jag tänka på om jag dieselkonvertera dem om jag redan vet att kompresionen ska vara hög och lager och kamaxel ska vara kraftigt byggda? Jag valde volvos rödblocksmotorerna för dem är kända för att ha grova lager och vevstake, dock inte hög komp men det går väll att plana.

Som jag tror att hur man konvertera så gör man så här:
1. Plana toppen så man får 20 kg komp. Eventuellt byt topp till en annan eller be någon proffs svetsa i toppen.
2. Byt till kraftigare packing.
3. Byt till hårdare ventilfjädrar för att det ska täta bättre.
4. Byt till en T-kam.
5. Gänga dit glödstift.
6. Skaffa ett dieselbatteri.
7. Införskaffa dieselpump.
8. Monter dit ett insprutningssystem som känner av hur förbränningen blir.

Frågor:
1. Är det så här kortfattat man brukar göra?
2. Måste man byta bränslepump till dieselpump? Dieselbilar sprutar in mindre bränsle än bensin.
3. Vad är det klassiska diesel insprutningssystemet?
4. Hur fungerar ett elektriskt insprutningssystem på diesel?
5. Kommer en volvo rödblockare hålla?
6 Bör jag byta kamaxel eller kan man låta den vara för dem är ju rätt så lågvarvig.
7. Passar en M47 växellåda på B23, B21, B20, B18?
8. Vad tror ni besiktiningen säger när jag har diesel i tanken och kör med orginal motor och det fungerar?

B18,B20 är helt andra motorer än B21,B23. Tom en blind ser skillnad på dem.
En dieselmotor har lite annorlunda sätt att fungera än en bensinmotor, bränslet sprutas med väldigt högt tryck in i motorn så en riktig dieselpump är ett måste. Enklaste sättet att konvertera till diesel om du prompt ska ge dig på det är att läsa på om hesselman-motorn.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Seth
12 februari 2013 · 3 354 Inlägg

mb_pucken skrev:

Seth skrev:

BowserQ skrev:

Nope. Min ska gå igenom bes.

lycka till, krävs oerhört mkt pengar eller en jättegammal bil för att ens kunna få det lagligt

regga den med diesel.

ja det går ju men en egenbyggd motor blir det lite krångel med.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
BowserQ
12 februari 2013 · 121 Inlägg

Seth skrev:

mb_pucken skrev:

Seth skrev:
lycka till, krävs oerhört mkt pengar eller en jättegammal bil för att ens kunna få det lagligt

regga den med diesel.

ja det går ju men en egenbyggd motor blir det lite krångel med.

Men jag talar inte om att bygga om motorn. Jag talar om att "bygga om motorn" och komma undan big_smile
En B23 och en B230 ser exakt likadan ut.

Senast redigerat av BowserQ (12 februari 2013)

Expoze
12 februari 2013 · 2 024 Inlägg

BowserQ skrev:
Men jag talar inte om att bygga om motorn. Jag talar om att "bygga om motorn" och komma undan big_smile
En B23 och en B230 ser exakt likadan ut.

Och hur skulle du kunna göra det? Om du mot förmodan kommer lyckas att bygga om en motor, vilket kommer kosta en bra slant, så kommer den till största chans ändå att gå relativt illa och bara motorgången i sig kommer att avslöja direkt att något inte står rätt till.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
BowserQ
12 februari 2013 · 121 Inlägg

Expoze skrev:

BowserQ skrev:
Men jag talar inte om att bygga om motorn. Jag talar om att "bygga om motorn" och komma undan big_smile
En B23 och en B230 ser exakt likadan ut.

Och hur skulle du kunna göra det? Om du mot förmodan kommer lyckas att bygga om en motor, vilket kommer kosta en bra slant, så kommer den till största chans ändå att gå relativt illa och bara motorgången i sig kommer att avslöja direkt att något inte står rätt till.

Självkart kommer det kosta en slant. Det är jag beredd på. Men jag är mest bara intresserad att ta en B23:A och göra om den så den ser ut som en B230F vilket är ganska enkelt om man tänker efter att det är egentligen bara insprutningen som skiljer sig. Sen får man väll klura ut hur insprutningen ska se ut.


Jag hade tänkt att mappa systemet med megasqurit eller något annat system.

Jag vet inte hur det exakt ska se ut men jag hoppas på att vanliga spridare kan trycka igenom diesel eller om man måste skaffa turbostpridare för jag har hört att det är riktigt hårt tryck på en dieselpump för att pressa in diesel igenom spridaren.

Senast redigerat av BowserQ (12 februari 2013)

Expoze
12 februari 2013 · 2 024 Inlägg

Det kommer att kosta mer än en slant för den delen såvida du inte har tillgång en mekanisk verkstad som kan göra all bearbetning åt dig. Att döma av vad du skriver om systemet du vill bygga så verkar du inte ha en större susning om hur en dieselmotors insprutning fungerar....

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang