B230f till b230ft

alexander891
13 februari 2013 · 22 Inlägg

Som rubriken säger så har jag bytt från en b230f till en b230ft från en 98:ans 940 (säljaren sa så), bytte alla kontakter på motorn så allt skulle stämma överens med den vanliga "f" härvan (LH 2.4 bränslesystem eftersom det är en volvo 740 88b som ft:n sitter i nu), efter lite strul med bränsleslangar, lite läckage och en mindre brand så hostade motorn igång och gick inte nå jätte vidare bra.. och då är ju frågan, varför? Jag bytte inte bränsle/tändboxarna för den startade inte med turbo-boxarna men den gjorde det med dom vanliga. Det sitter gröna spridare på den, måste man göra något speciellt med elen till spridarna eller måste man köpa några andra? för nu surar bilen ner sig (tror jag) och startar inte alls nå mer.

Edit: har kollat lite nu och det kommer bensin till motorn och den har gnista, varför startar den inte då?

Såhär ser det ut i motorrummet: http://i1339.photobucket.com/albums/o717/alexander8911/B6563A8D-6DF5-472F-B66A-718D352AA718-8968-000004DF6A8B1740_zpsd2d9abbe.jpg

Senast redigerat av alexander891 (17 februari 2013)

aF
13 februari 2013 · 357 Inlägg

Har du monterat spridarmotstånd?

alexander891
13 februari 2013 · 22 Inlägg

aF skrev:
Har du monterat spridarmotstånd?

Nej, behövs ett sådant? och hur monteras det?

aF
13 februari 2013 · 357 Inlägg

Ja det behövs om du ska köra med original turbospridare. Det skarvas in på kablarna till spridarna.

alexander891
13 februari 2013 · 22 Inlägg

aF skrev:
Ja det behövs om du ska köra med original turbospridare. Det skarvas in på kablarna till spridarna.

Så original turbospridarna är lågohmiga, eller är det tvärtom? och vart får man tag på ett sådant motstånd då?
tack så mycket för hjälpen förresten!

aF
13 februari 2013 · 357 Inlägg

Ja turbospridarna är lågohmiga, enklast är att ta motståndet från en turbobil.

alexander891
13 februari 2013 · 22 Inlägg

aF skrev:
Ja turbospridarna är lågohmiga, enklast är att ta motståndet från en turbobil.

Så det går inte att köpa nya? blir väl tvungen att släpa mig ut till lokala skroten och snoka lite, haha

TurbuNilsson
13 februari 2013 · 23 Inlägg

du kan köpa ett ställbart motstånd på typ kjell och co med om inte skroten har ett orginalmotstånd.

Senast redigerat av TurbuNilsson (13 februari 2013)

Volvo 945 turbo "Drifting bilen" (1998)
alexander891
13 februari 2013 · 22 Inlägg

TurbuNilsson skrev:
du kan köpa ett ställbart motstånd på typ kjell och co med om inte skroten har ett orginalmotstånd.

hittade en kille som hade ett, så nu är det bara att koppla i och kolla om det blir bättre! smile

TurbuNilsson
13 februari 2013 · 23 Inlägg

ja prova inte starta innan du fått på de för i 9 av 10 fall så går boxen åt helvete om man inte har motståndet på, så de e bara att hålla tummarna för att de klarat sig wink

Volvo 945 turbo "Drifting bilen" (1998)
alexander891
13 februari 2013 · 22 Inlägg

TurbuNilsson skrev:
ja prova inte starta innan du fått på de för i 9 av 10 fall så går boxen åt helvete om man inte har motståndet på, så de e bara att hålla tummarna för att de klarat sig wink

Var ju så ivrig så jag har kört den lite, men nu startar den bara inte.. men den gick riktigt dåligt under 2000rpm..

alexander891
14 februari 2013 · 22 Inlägg

TurbuNilsson skrev:
ja prova inte starta innan du fått på de för i 9 av 10 fall så går boxen åt helvete om man inte har motståndet på, så de e bara att hålla tummarna för att de klarat sig wink

den får bensin och har gnista men startar ändå inte, vad kan det vara?..

TurbuNilsson
14 februari 2013 · 23 Inlägg

sitter svänghjulet rätt ? sitter kamremen rätt ?

Volvo 945 turbo "Drifting bilen" (1998)
alexander891
14 februari 2013 · 22 Inlägg

TurbuNilsson skrev:
sitter svänghjulet rätt ? sitter kamremen rätt ?

Ja, jag har ju kört med den. Jag tog den ner till gymmet igår på dagen och när jag var klar där så startade den inte, tycker det är lite mysko..

TurbuNilsson
14 februari 2013 · 23 Inlägg

intercoolern är inte igensatt ?

Volvo 945 turbo "Drifting bilen" (1998)
alexander891
14 februari 2013 · 22 Inlägg

TurbuNilsson skrev:
intercoolern är inte igensatt ?

Har inte kollat det, men kanske ska plocka isär det imorgon och kika lite...

Mange192
15 februari 2013 · 9 Inlägg

Luftmassemätaren sitter före turbon orginal. (vet ej om detta har någon betydelse)

Kan vara att transistorn som styr spridarna dött.
Länk på hur du bytar.
LH2.4 Injector Driver Replacement

Kan ju vara att transistorn är död i turbo boxen också?

Se till så metallringen på luftfiltert inte lägger sig mot + polen på batteriet också, kan bli en fin kortslutning. tongue

Den slangen som sitter innan LMM, är det till vevhus ventilation? Isåfall kan LMM vara full med skit. (Den slangen sitter mellan efter LMM och före turbo orginal.)

Edit: Bra att du la upp en bild, alltid roligt och uppskattat  smile

Senast redigerat av Mange192 (15 februari 2013)

Henkix
15 februari 2013 · 6 737 Inlägg

lmm ska inte sitta där! sätt den efter luftfiltret där den ska sitta istället

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
alexander891
17 februari 2013 · 22 Inlägg

Mange192 skrev:
Luftmassemätaren sitter före turbon orginal. (vet ej om detta har någon betydelse)

Kan vara att transistorn som styr spridarna dött.
Länk på hur du bytar.
LH2.4 Injector Driver Replacement

Kan ju vara att transistorn är död i turbo boxen också?

Se till så metallringen på luftfiltert inte lägger sig mot + polen på batteriet också, kan bli en fin kortslutning. tongue

Den slangen som sitter innan LMM, är det till vevhus ventilation? Isåfall kan LMM vara full med skit. (Den slangen sitter mellan efter LMM och före turbo orginal.)

Edit: Bra att du la upp en bild, alltid roligt och uppskattat  smile

men luftmassemätaren ska väl mäta den luften som går in i motorn? Så det var därför jag satt lmm där, så det blir mätt med lufttrycket som turbon skapar. Vanligtvis ligger det en gummimatta under luftfiltret så det är ingen fara, och slangen som sitter före lmm går till tomgångsmotorn eller vad det heter som sitter under insuget smile

alexander891
17 februari 2013 · 22 Inlägg

Henkix skrev:
lmm ska inte sitta där! sätt den efter luftfiltret där den ska sitta istället

Mäter den inte fel luft då? smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang