2798
Sök

varför knackar en diesel?

Profeten
30 Inlägg
17 oktober 2006
Trådstartare
#1
undrar varför en diesel knackar som den gör? knacken har ju minskat med förinsprut och sånt, men varför knackar den och inte en bensinare?


Fartygsingenjör
550 Inlägg
17 oktober 2006
#2
Är ingen diesel expert men skulle tippa på att knackningarna som hörs är när dieseln självantänds då bensinmotorn kräver tändstift, men kolla med sharky han kan en hel del smile
Senast redigerat av wrapman (17 oktober 2006)

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis

personbilstekniker
147 Inlägg
17 oktober 2006
#3
En diesel har högre kompförhållande dvs. en diesel motor pressar i hop luft och bränsle blandningen hårdare än en bensin motor och då blir det en hårdare explosion. Därför knackar en diesel hårdare.
Väldigt enkelt beskrivet men det behöver inte vara mer invecklat för att förstå smile

Lada-missbrukare
566 Inlägg
17 oktober 2006
#4
Spridarna på en diesel för oxå mycke mer oväsen än på en bensinare..

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"

Avstängd
196 Inlägg
18 oktober 2006
#5
En diseslsnipa går bara på komp, en benisnare har ju gnista som tänder bränslet,,, en disel har ju bara glödstift för att kunna starta den lättare

Profeten
30 Inlägg
19 oktober 2006
Trådstartare
#6
men man har ju typ bra många sprut på en diesel försprut huvudsprut och allt. Hur kan man minska knackningarna med försprut då?


Piratpartiet
339 Inlägg
19 oktober 2006
#7
jag kan inte se filmen själv men så här kan en diesel låta:

http://videos.streetfire.net/search/aud … 4b9cdc.htm

256 Inlägg
17 november 2006
#8
högre komprission? och delvis att den självantänds?

1 058 Inlägg
18 november 2006
#9
stilren skrev:
En diesel har högre kompförhållande dvs. en diesel motor pressar i hop luft och bränsle blandningen hårdare än en bensin motor och då blir det en hårdare explosion. Därför knackar en diesel hårdare.
Väldigt enkelt beskrivet men det behöver inte vara mer invecklat för att förstå smile

i en diesel trycker man inte ihop något annat än luft.. sen när nu förbränningen ska ske och luften redan är komprimerad så sprutas bränslet in och det är det som knackar... sen är det viktigt att förstå att ingen motor har explosioner i cylindrarna, utan förbränningar.. en explosion är ju en okontrollerad förbränning och det vill man inte ha i en motor

PoLoud =D

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
18 november 2006
#10
Alphasonic skrev:
jag kan inte se filmen själv men så här kan en diesel låta:

http://videos.streetfire.net/search/aud … 4b9cdc.htm

fan va gött ljud d va i den!!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

Smålänning
7 883 Inlägg
18 november 2006
#11
En dieselmotor antänder bränslet med hjälp av värme som bekant. Dieselbränsle antänds vid ca 600 grader och för att uppnå denna teperaturen så har en diesel en kopression på ca 20 - 25 bar istället för 8 - 10 som i en bensinmotor.

Dieseln suger in luft i cylindrarna och komprimerar den och strax innan kolven når TDC så sprutar den in bränslet i cylindrarna med högt tryck. (Ca 1500 bar).

Det är insprutningstrycket som avgör hur höga knackningarna blir. Förinsprutningen är på ett lägre tryck och den ser gör så att det redan pågår en förbränning när huvudinsprutningen med högt tryck kommer, och på så vis så minskas knackningarna.

Om du lyssnar på en äldre traktor till exempel så knackar den oftast mindre än moderna dieslar eftersom insprutningstrycket är lägre (ca 200 bar).

Så varför detta höga tryck?
Jo det är så att ju högre tryck man har, desto mer effekt får man ut, eftersom motorn kan varva mera. Detta efterstävas i personbilar, där det höga trycket också gör att den "svarar" bättre på gasen, men i lastbilar medverkar det högre trycket till finare dimma i cylindern och sänkt bränsleförbrukning. Trenden gå mot allt högre tryck, och det har experimenterats med tryck på över 2000 bar.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

144 Inlägg
18 november 2006
#12
hmm det där me 1500 i en personbil låter lite högt, mer 400 bar , och man har i commonrail motorer till skogsmaskiner  ett insprutningstryck på 1200-2000 bar  och det är för att slå sönder (finfördela bränslet ännu mer och få en mycket finare förbränning)  det är va ja vet,
ja säger inte att du har fel me att det är 1500 bar i en person bil men det låter lite högt faktiskt


5 710 Inlägg
18 november 2006
#13
twin_cam skrev:
Så varför detta höga tryck?
Jo det är så att ju högre tryck man har, desto mer effekt får man ut, eftersom motorn kan varva mera.

Motorn varvar inte mera bara att man har högt tryck i insprutningen.
twin_cam skrev:
Detta efterstävas i personbilar, där det höga trycket också gör att den "svarar" bättre på gasen, men i lastbilar medverkar det högre trycket till finare dimma i cylindern och sänkt bränsleförbrukning.

....högre effekt men framförallt en renare motor.
twin_cam skrev:
Trenden gå mot allt högre tryck, och det har experimenterats med tryck på över 2000 bar.

Det ligger inte längre på expedimentstadiet. Som exempel kan nämnas Volvos 13litersmotor där alla injektorer ligger på de trycknivåerna.
2400bar är man uppe på nu som "värst".

>>racing245, 1500bar är inget konstigt....

MVH Jonas
..............

144 Inlägg
21 november 2006
#14
ja men 13 liters motorn är väl en lastbils motor ?  ja sa att 1500 bar på en (personbil) lät lite högt , eller har ja fel big_smile


5 710 Inlägg
21 november 2006
#15
racing245 skrev:
ja men 13 liters motorn är väl en lastbils motor ?  ja sa att 1500 bar på en (personbil) lät lite högt , eller har ja fel big_smile

Visst är 13litersmotorn en lastvagn.
Dock är 1500bar inget konstigt på personbilssidan heller, som exempel kan nämnas Toyotas nya D-4D motorer med ett bränsletryck på 1800bar.

MVH Jonas
..............


Sök