En dieselmotor antänder bränslet med hjälp av värme som bekant. Dieselbränsle antänds vid ca 600 grader och för att uppnå denna teperaturen så har en diesel en kopression på ca 20 - 25 bar istället för 8 - 10 som i en bensinmotor.
Dieseln suger in luft i cylindrarna och komprimerar den och strax innan kolven når TDC så sprutar den in bränslet i cylindrarna med högt tryck. (Ca 1500 bar).
Det är insprutningstrycket som avgör hur höga knackningarna blir. Förinsprutningen är på ett lägre tryck och den ser gör så att det redan pågår en förbränning när huvudinsprutningen med högt tryck kommer, och på så vis så minskas knackningarna.
Om du lyssnar på en äldre traktor till exempel så knackar den oftast mindre än moderna dieslar eftersom insprutningstrycket är lägre (ca 200 bar).
Så varför detta höga tryck?
Jo det är så att ju högre tryck man har, desto mer effekt får man ut, eftersom motorn kan varva mera. Detta efterstävas i personbilar, där det höga trycket också gör att den "svarar" bättre på gasen, men i lastbilar medverkar det högre trycket till finare dimma i cylindern och sänkt bränsleförbrukning. Trenden gå mot allt högre tryck, och det har experimenterats med tryck på över 2000 bar.
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!