3D Skrivare inom bilhobbyn

Heed
19 februari 2013 · 72 Inlägg

Eftersom jag jobbar med 3D skrivare så har jag varit tvungen att testa denna underbara teknik till lite roliga saker till bilen.
Tänkte att jag skulle dela med mig av lite av det jag gjort smile

Låspinnar och 12V-pluggar
http://farm9.staticflickr.com/8103/8489334713_fa4dd71f47_o.jpg

Mätarhållare
http://farm9.staticflickr.com/8231/8490437940_4f020fdb72_z.jpg

12V-plugg fast i annat material än tidigare modell
http://farm9.staticflickr.com/8100/8489367289_5aaeba7b37_z.jpg

Går att göra nästan vad som helst bara man har fantasin och lite CAD-kunskap smile
Finns även nylonmaterial till dessa skrivare så bör gå att skriva ut bussningar men inget jag hunnit prova än..

Senast redigerat av Heed (19 februari 2013)

careau
19 februari 2013 · 1 624 Inlägg

Bussningar säger du, menar du att du kan använda dom som _RIKTIGA_ bussningar på bilen då? smile

Ridg3
19 februari 2013 · 7 Inlägg

Snyggt big_smile

rcy
19 februari 2013 · 1 705 Inlägg

Om man fixar mått och ritning, kan man beställa enstaka plastdetaljer av dig då?
Mot ersättning givetvis?

Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
BMW 320i "tysken" (2007)
Saab 9-5 "familjefraktarn" (2000)
Heed
19 februari 2013 · 72 Inlägg

careau skrev:
Bussningar säger du, menar du att du kan använda dom som _RIKTIGA_ bussningar på bilen då? smile

Borde gå, nylon blir ju ganska hårt så tycker inte det skulle vara några problem. Någon bussningsexpert kanske kan svara på det?!

Heed
19 februari 2013 · 72 Inlägg

rcy skrev:
Om man fixar mått och ritning, kan man beställa enstaka plastdetaljer av dig då?
Mot ersättning givetvis?

Självklart, skicka ett mail på martin@kaproco.se så kan vi försöka lösa något.

careau
20 februari 2013 · 1 624 Inlägg

Sånt här är fan helt sick.

FredrikLindh
20 februari 2013 · 18 Inlägg

Jag skickade en 3d fil till martin och han skrev då ut baslådan ja tänkt bygga smile rätt häftigt big_smile

http://forumbilder.se/CDCQ2/ggggg.jpg?width=150

Senast redigerat av FredrikLindh (20 februari 2013)

Volvo V70 (2002)
Donken86
20 februari 2013 · 184 Inlägg

Finns många videos på youtube om 3d skrivare och det är helt fantastiskt och sjukt va mycket man kan göra. Bara fantasin som sätter begränsningar! Sök på reprap så får ni se en skrivare man kan bygga själv och skriver ut sina egna delar big_smile Så man kan bygga flera sådana själv t.ex ^^

Senast redigerat av Donken86 (20 februari 2013)

Putteliten
20 februari 2013 · 9 078 Inlägg

Va e maxmåttet på saker då? Vilka färger kan man få?

Heed
20 februari 2013 · 72 Inlägg

Putteliten skrev:
Va e maxmåttet på saker då? Vilka färger kan man få?

I en Makerbot som jag använder mest till sånna här saker, mest på grund av prisskillnaden mot de värre skrivarna, är maxmåtten på en utskrift 285x153x155mm. Finns alla möjliga färger t.ex. svart,vitt, rött, rosa, halvtransparent.

Såg idag att en svensk materialleveratör fått in trämaterial till Makerboten tongue

Putteliten
20 februari 2013 · 9 078 Inlägg

Heed skrev:

Putteliten skrev:
Va e maxmåttet på saker då? Vilka färger kan man få?

I en Makerbot som jag använder mest till sånna här saker, mest på grund av prisskillnaden mot de värre skrivarna, är maxmåtten på en utskrift 285x153x155mm. Finns alla möjliga färger t.ex. svart,vitt, rött, rosa, halvtransparent.

Såg idag att en svensk materialleveratör fått in trämaterial till Makerboten tongue

Okej, ska bara komma på något kul man kan göra med. tongue
Vad är priser på typ 12V plugg eller låspinnar och så?

Heed
20 februari 2013 · 72 Inlägg

Putteliten skrev:

Heed skrev:

Putteliten skrev:
Va e maxmåttet på saker då? Vilka färger kan man få?

I en Makerbot som jag använder mest till sånna här saker, mest på grund av prisskillnaden mot de värre skrivarna, är maxmåtten på en utskrift 285x153x155mm. Finns alla möjliga färger t.ex. svart,vitt, rött, rosa, halvtransparent.

Såg idag att en svensk materialleveratör fått in trämaterial till Makerboten tongue

Okej, ska bara komma på något kul man kan göra med. tongue
Vad är priser på typ 12V plugg eller låspinnar och så?

Skickat PM till dig smile

pompom88
20 februari 2013 · 422 Inlägg

Heed skrev:

Putteliten skrev:

Heed skrev:

I en Makerbot som jag använder mest till sånna här saker, mest på grund av prisskillnaden mot de värre skrivarna, är maxmåtten på en utskrift 285x153x155mm. Finns alla möjliga färger t.ex. svart,vitt, rött, rosa, halvtransparent.

Såg idag att en svensk materialleveratör fått in trämaterial till Makerboten tongue

Okej, ska bara komma på något kul man kan göra med. tongue
Vad är priser på typ 12V plugg eller låspinnar och så?

Skickat PM till dig smile

Också intresserad av pris på 12v plugg! smile

Livet är inte lätt när de är svårt, och inte svårt när de är lätt...
Volvo S70R "Smurfen" (1998)
Heed
20 februari 2013 · 72 Inlägg

pompom88 skrev:

Heed skrev:

Putteliten skrev:

Okej, ska bara komma på något kul man kan göra med. tongue
Vad är priser på typ 12V plugg eller låspinnar och så?

Skickat PM till dig smile

Också intresserad av pris på 12v plugg! smile

Vill inte göra affärer i tråden då det nog bryter mot forumsreglerna smile

careau
21 februari 2013 · 1 624 Inlägg

Skicka PM till mig med smile

rcy
21 februari 2013 · 1 705 Inlägg

Hur är hållbarheten på grejerna? Tänker på vridstyvhet och sådant, går det tillexempel att dra en självborrande skruv i det och få den att sitta skapligt?

Hur beständigt är materialet? Det ramlar väl inte sönder efter några år?

Har redan börjat skissa på några mätarhållare för att kunna få in några extra mätare i bilen men ändå behålla originallooken. smile

Heed
21 februari 2013 · 72 Inlägg

rcy skrev:
Hur är hållbarheten på grejerna? Tänker på vridstyvhet och sådant, går det tillexempel att dra en självborrande skruv i det och få den att sitta skapligt?

Hur beständigt är materialet? Det ramlar väl inte sönder efter några år?

Har redan börjat skissa på några mätarhållare för att kunna få in några extra mätare i bilen men ändå behålla originallooken. smile

En självborrande skruv ska inte vara några problem, har inte provat men har borrat i detaljer.

Ska inte vara några problem med beständigheten på materialet, kommer hålla sig fina länge.

Kasken
21 februari 2013 · 25 Inlägg

Heed skrev:
Eftersom jag jobbar med 3D skrivare så har jag varit tvungen att testa denna underbara teknik till lite roliga saker till bilen.
Tänkte att jag skulle dela med mig av lite av det jag gjort smile

Låspinnar och 12V-pluggar
http://farm9.staticflickr.com/8103/8489 … 1f47_o.jpg

Mätarhållare
http://farm9.staticflickr.com/8231/8490 … db72_z.jpg

12V-plugg fast i annat material än tidigare modell
http://farm9.staticflickr.com/8100/8489 … 7b37_z.jpg

Går att göra nästan vad som helst bara man har fantasin och lite CAD-kunskap smile
Finns även nylonmaterial till dessa skrivare så bör gå att skriva ut bussningar men inget jag hunnit prova än..

Väntar med spänning på min special anpassade mätarhållare !

Volvo Duett (1967)
Severin
21 februari 2013 · 1 587 Inlägg

Att rita det är nog inga problem i Solid Works men att göra det, vettefan hur det funkar big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang